[2003] Internet via gateway niet meer beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11-2025
Heb een 2003 server draaien met AD en DNS. Nu wil ik Routing and Remote access gaan gebruiken zodat ik internet kan delen en gebruik kan maken van VPN.

Alles geinstalleerd en het leek te werken.

Situatie:

Netwerkkaart 1 zit op adsl modem en krijgt als ip 10.0.0.150, dns en gateway 10.0.0.138 (dus die van het modem).

Netwerkkaart 2 hangt aan het lokale netwerk en geeft ik een fixt ip, 192.168.0.101. DNS laat ik naar zichzelf verwijzen dus 192.168.0.101.

Alles werkt goed, zowel de internet routing als de vpn verbinding. Maar na een aantal uren is er geen internet verkeer meer mogelijk, dus ook niet op de server zelf. Alles lijkt nog te draaien en er staan geen fouten in de logs. Echter na een restart van Routing and Remote access werkt alles weer, maar na een paar uur is het weer bingo!

Wanneer ik de ipconfig bekijk ziet alles er nog goed uit. Maar geen verbinding is meer mogelijk, zelfs na een ipconfig /renew krijg ik netjes een nieuwe leas maar geen verbinding meer.

Ik kan het probleem reproduceren door heel even de netwerkkabel naar het adsl modem er even uit te trekken. Wanneer ik hem er weer in stop heb ik geen netwerk verbinding meer.

Weet er iemand raad

Verwijderd

Staan je bindings van je netwerkkaarten goed?
Wat zegt Eventvwr?

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-01 13:26
als je het probleem kan reproduceren door de verbinding naar het modem te onderbreken, is het dan niet mogelijk dat het probleem ontstaat door een onderbreking ertussen?

• nico_van_wijk
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:46:
Staan je bindings van je netwerkkaarten goed?
Wat zegt Eventvwr?
Eventviewer zegt helemaal niets. Wat bedoel je met bindings? Bedoel je of intern en extern in Routing & Remote goed staat? Lijkt me wel want het werkt wel even goed.

@ Techcrime: Je zou zeggen van wel. Het vreemde is dat ik een gelijke configuratie had maar dan met een 2000 server die op dezelfde wijze goed functioneerde. Deze server heb ik vervangen voor een 2003 server.

Maar het moet toch ook zo zijn, als ik de netwerkkabel er weer is steek dat de verbinding weer terug moet komen. Netwerk kaart houd gewoon ip adres...

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-01 13:26
heb je een migratie toegepast of een schone installatie?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Had misschien DEP je svchost gekilled? Ik had dit laatst bij een klant op een 2003 RAS servertje :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nico_van_wijk schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:41:
Netwerkkaart 1 zit op adsl modem en krijgt als ip 10.0.0.150, dns en gateway 10.0.0.138 (dus die van het modem).
Haal die dns-server eens weg van je nic en ga gebruik maken van forwarders in je "eigen" dns.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nico_van_wijk
@ Techcrime: heb een schone installatie op een nieuwe server.

@ Sanfranjake: Geen idee. Stel dat het weer gebeurt, hoe kun je dit dan zien?

@ Question Mark: Netwerkkaart 1 krijgt ip, dns en gateway van dhcp van het modem (ik heb ingesteld dat hij 1 adres kan uitdelen, waardoor server altijd dezelfde krijgt. Ik maak al gebruik van forwarders in de eigen dns.

Ik kan de DHCP wel uitschakelen en een static ip instellen en dan zonder dns. Maar wanneer dns niet bekend is op netwerkkaart 1, dan heb ik toch geen internet op de server zelf?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nico_van_wijk schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:13:
@ Question Mark: Netwerkkaart 1 krijgt ip, dns en gateway van dhcp van het modem (ik heb ingesteld dat hij 1 adres kan uitdelen, waardoor server altijd dezelfde krijgt. Ik maak al gebruik van forwarders in de eigen dns.
Dan moet je die ook gaan gebruiken, ipv de dns-server van je provider. :)

Je hebt nu kans dat je server probeert srv-records voor je AD-domein probeert te resolven bij je internetprovider (wat niet gaat lukken).
nico_van_wijk schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:13:
Ik kan de DHCP wel uitschakelen en een static ip instellen en dan zonder dns. Maar wanneer dns niet bekend is op netwerkkaart 1, dan heb ik toch geen internet op de server zelf?
Jawel hoor, DNS-servers zijn systemwide en niet gebonden aan een NIC. Als je op die adapter de dns-servers weghaalt zal de server altijd naar zijn eigen lokale dns-service gaan. Records voor je AD-domein worden dan lokaal geresolved en query's voor "internet-records" gaan via je forwarders naar je provider toe.

[ Voor 35% gewijzigd door Question Mark op 12-04-2010 14:20 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nico_van_wijk
Stel dat hij srv-records van m'n AD, dan mag de boel toch niet onderuit gaan. Ik verwacht minstens een foutmelding in de eventlog.

Ik ga de dns weghalen op nic-1. En dan afwachten of het nogmaals fout gaat. Hartelijk dank voor je info...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nico_van_wijk schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:45:
Stel dat hij srv-records van m'n AD, dan mag de boel toch niet onderuit gaan. Ik verwacht minstens een foutmelding in de eventlog.
Geen srv-records kunnen resolven betekend problemen met authenticatie op je domein. En aangezien default het auditen van failed logons niet aan staat, zou het best wel eens een oorzaak kunnen zijn.

Laat even weten of eea nu met deze aanpassing opgelost is. :)

• nico_van_wijk
Question Mark schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:51:
[...]
Geen srv-records kunnen resolven betekend problemen met authenticatie op je domein. En aangezien default het auditen van failed logons niet aan staat, zou het best wel eens een oorzaak kunnen zijn.

Laat even weten of eea nu met deze aanpassing opgelost is. :)
Ik ga ermee aan de slag. Ik laat nog wel weten of het werkt...

• nico_van_wijk
Heb het nu ingesteld zoals Question Mark adviseerde. Werkt nu al 2 dagen zonder problemen en is dus niet meer onderuit gegaan.

Perfect! QM bedankt voor de tip.
Pagina: 1