[Algemeen] WYMeditor in CMS?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 13:11
Beste tweakers,

In m'n vrije uurtjes ga ik een bescheiden CMS'je bouwen. Gewoon iets basics dat goed werkt en dat aan mijn eigen eisen voldoet. Hieromheen wil ik dan ook af en toe een website gaan bouwen voor een klant.

Ik heb al enkele websites online staan met TinyMCE ingebouwd alleen waar ik soms tegenaan loop is dat mensen totaal niet kunnen omgaan met zo'n WYSIWYG-editor. Ze maken er een bende van, snappen niet dat 'enter' een nieuwe paragraaf is (en shift-enter gewoon een nieuwe regel), gebruiken de vooraf gedefinieerde stijlen niet goed enz.... Ook de editor zelf maakt er een bende van.. allerlei tags blijven half staan als je bepaalde dingen verwijderd en alles komt door elkaar te staan (soms zonder dat het direct opvalt).

Nu ken ik al een tijdje de WYMeditor (what you see is what you MEAN) (klik).
Dit is een heerlijk clean ding waarmee je perfect kan zien hoe het met je stijlen, tags en paragrafen zit. Het voordeel hiervan is dat je de eindgebruiker van het systeem dwingt om gestructureerd te werken, wat uiteindelijk hun eigen website ten goede komt.

Mijn vraag aan jullie is, of dit een overweging waard is (om in een CMS in te bouwen). Wat zijn de voor- en nadelen? Nu weet ik zelf uiteraard ook wel dat dat uiteindelijk van de klant afhangt, maar mijn klanten zijn meestal mensen die toch weinig kaas hebben gegeten van websites (stichtinkjes, kleine bedrijfjes). Die stellen niet bar veel eisen (en de WYMeditor doet qua basisfunctionaliteit echt niet onder voor bijv. tinyMCE). Die weten niet beter en hebben op deze manier (naar mijn mening) een betere mogelijkheid om hun website fatsoenlijk bij te houden.

Laat maar horen :) Ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Het ziet er wel strak uit als je het mij vraagt. Overzichtelijk ook dat ie aangeeft in wat voor stuk je bezig bent. Uitgebreide tests zouden natuurlijk de doorslag moeten geven, maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Normaal heb je vaak paden en zo van tags, klanten snappen daar toch geen snars van, dus dan ziet dit er gelijk een stuk overzichtelijker uit. Ook niet te veel opties waarvan je eigenlijk niet wilt dat ze gebruikt worden. Ik zou hier en daar nog wel wat customizen aan dit ding hoor, maar de basis is erg goed.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
Het blijft een beetje stil hier verder. :P Ik heb dit topic vooral gestart om te kijken of er een golf van reacties kwam van dat je dit echt niet moet inbouwen (maar die blijft dus uit) :P Daar had ik dan mijn overweging compleet mee kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Die WYMeditor heeft nog de nodige nukken hier in Fx3.6. De helft van de tijd doet dat ding maar wat ik wil, springen allerlei zaken raar op en neer, zie ik geen knipperende cursor etc. De bedoeling is goed, de uitvoering (voor zover ik zie) at best "la la"

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:58

MsG

Forumzwerver

Ik vraag me af of iets dergelijks beter is. Als je kijkt hoe de gemiddelde consument Word bijvoorbeeld gebruikt, gaat het net zo. Ik heb altijd zoiets van, als het er visueel goed uitziet en het produceert geen rare fouten dan zou ik niet al te moeilijk doen. Mensen hebben ook geen zin in hele cursussen semantisch typen, want ze willen juist een dergelijk systeem omdat ze gewoon lekker kunnen typen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
MsG schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:53:
Ik vraag me af of iets dergelijks beter is. Als je kijkt hoe de gemiddelde consument Word bijvoorbeeld gebruikt, gaat het net zo. Ik heb altijd zoiets van, als het er visueel goed uitziet en het produceert geen rare fouten dan zou ik niet al te moeilijk doen. Mensen hebben ook geen zin in hele cursussen semantisch typen, want ze willen juist een dergelijk systeem omdat ze gewoon lekker kunnen typen.
Maar wat nou als je dit combineert met een div waarin het resultaat live te zien is? Dan zullen die mensen echt wel feeling krijgen met de structuur in de editor. Dan doel ik vooral op het feit dat ze fatsoenlijk omgaan met paragrafen (dat enter en shift-enter gedoe krijg je er bij sommige mensen met een wysiwygeditor echt niet in.. geloof me).

[ Voor 6% gewijzigd door Gersomvg op 12-04-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:58

MsG

Forumzwerver

Hoe bedoel je resultaat? Het hele idee van dergelijke editors is dat je het resultaat meteen hebt.

Ik vraag me af of zulke mensen het een worst zal wezen dat je ipv <br /><br /> etc ook <p> en </p> kunt gebruiken of dat ze het gewoon visueel goed willen hebben.

Dus hoe bedoel je het resultaat live? Als HTML? Dan moet mensen het wel wat zeggen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
MsG schreef op maandag 12 april 2010 @ 23:00:
Dus hoe bedoel je het resultaat live? Als HTML? Dan moet mensen het wel wat zeggen.
Nou.. gewoon zoals het eruit gaat zien in de website. Maar dan editten in de WYMeditor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Gersompie schreef op maandag 12 april 2010 @ 23:28:
[...]

Nou.. gewoon zoals het eruit gaat zien in de website. Maar dan editten in de WYMeditor.
Het idee van de WYMeditor is toch ook dat je al 'live' de opmaak te zien krijgt, hetzij iets aangepast om ook de elementen te zien? Eventueel kun je die nadruk nog wat verleggen, dan zal het al snel vrij duidelijk zijn. Ik zou alleen wel de lijst aan de rechterkant aanpassen naar een duidelijkere invulling en nutteloze elementen weghalen (7 soorten headers zijn wat overkill).

Wbt het niet helemaal lekker werken in Fx 3.6 kan ik 't beamen, met name wanneer ik een blockquote heb kom ik er niet meer uit en willen de tags nogal eens gekke dingen doen.
Pagina: 1