Checkdisk repareert niets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:33
Op mijn notebook harde schijf (Western Digital 320GB 7200 RPM) heb ik nu twee partities staan en omdat de D-schijf wat aan de kleine kant was voor het opslaan van films en dergelijke, wilde ik een stukje van de C schijf afhalen en aan de D schijf vastplakken. Met Paragon Partition Manager zou dat geen enkel probleem moeten zijn.. Maar..
Dit programma zegt dat hij exclusieve toegang nodig heeft om de bewerking uit te voeren. Hij start op in een boot-omgeving en controleert eerst de C schijf op fouten. En jawel, fouten gevonden, operatie wordt afgebroken. Controleer eerst de schijf met Windows Checkdisk, is de melding vervolgens.

Hierna heb ik dus geprobeerd om met windows checkdisk de schijf te repareren. Als ik hem uitvoer in de command line: dus 'chkdsk c:' dan komer er allemaal fouten voor in de index vermeldingen. Voer ik hem met de command '/f' erachter uit dan vraagt hij ook weer om exclusieve toegang tot het volume en gaat het volume controleren op fouten de volgende keer dat de computer wordt opgestart. Maar het vreemde is dat als hij dat dan doet hij elke keer geen fouten kan vinden en dus ook niks hoeft te repareren. Ga ik vervolgens weer naar checkdisk in windows vindt hij weer allemaal fouten.

Ik heb nog met een programmatje wat iets meer informatie leest van checkdisk een log bestand gemaakt:

-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
checkDisk will work now with drive: C:
C:\ Volume Label: Besturing, File System: NTFS
Volumenaam is Besturing.
Bestanden controleren (stap 1 van 3)...
83968 bestandsrecords verwerkt.
De bestandscontrole is voltooid.
156 records met grote bestanden verwerkt.
0 records met beschadigde bestanden verwerkt.
0 EA-records verwerkt.
81 reparserecords verwerkt.
Indices controleren (stap 2 van 3)...
113280 indexvermeldingen verwerkt.
De indexcontrole voltooid.
CHKDSK controleert de security descriptors (stap 3 van 3)...
83968 bestands-SD's/-SID's verwerkt.
Index $SII van bestand 9 bevat 13 niet-gebruikte indexvermeldingen.
Index $SDH van bestand 9 bevat 13 niet-gebruikte indexvermeldingen.
Er zijn 13 niet-gebruikte security descriptors.
De controle van security descriptors is voltooid.
14657 gegevensbestanden verwerkt.
Het USN-logboek controleren...
37050504 USN-bytes verwerkt.
Controle van USN-logboek is voltooid.
De volumebitmap is onjuist.
Er zijn problemen met het bestandssysteem vastgesteld.
Voer CHKDSK uit met de optie /F (fix) om deze problemen te herstellen.
141299256 kB totale schijfruimte.
29013172 kB in 68241 bestanden.
41116 kB in 14658 indexen.
Check Disk Callback: 26
191344 kB in gebruik door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
112053624 kB beschikbaar op schijf.
4096 bytes per cluster
35324814 clusters in totaal op schijf
28013406 clusters beschikbaar op schijf
Check Disk: Finished OK

The following drive(s) must be repair: " C:\"
Restart the PC for repair

Dus mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik mijn C schijf weer foutvrij krijgen zodat ik m'n partities kan herverdelen?

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:09

Aganim

I have a cunning plan..

Probeer eens met de Windows cd de Recovery Console op te starten en van daaruit chkdsk te draaien, eventueel met de parameter /x ipv /f. Dit forceert een dismount van een partitie, zodat chkdsk exclusieve toegang krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354041

Er zijn programmaatjes om de oppervlakte van de harde schijf af te speuren naar slechte sectoren. Ook is chkdsk via Windows aan te zetten met de opdracht voor reparatie. Een optie is om de bestanden op te slaan in een backup en het besturingsprogramma opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Aganim schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:16:
Probeer eens met de Windows cd de Recovery Console op te starten en van daaruit chkdsk te draaien, eventueel met de parameter /x ipv /f. Dit forceert een dismount van een partitie, zodat chkdsk exclusieve toegang krijgt.
Moet de parameter /f er nog wel bij dan? Dus zoiets?:

chkdsk c: /x /f

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 20-05 17:14

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zie ook de laatste regel van je output: Restart the PC for repair

De correcte versie voor repair is trouwens:
chkdsk C: /f /r

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Wiethoofd schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:20:
Zie ook de laatste regel van je output: Restart the PC for repair

De correcte versie voor repair is trouwens:
chkdsk C: /f /r
Jaa omdat hij exclusieve toegang nodig heeft voor de C schijf. Maar hij vindt vervolgens geen fouten dus kan hij niks repareren.. Ook met de /r erachter vindt hij geen fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 20-05 17:14

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hij heeft exclusieve toegang nodig welke verkregen kan worden bij een reboot, heb je je computer al opnieuw opgestart?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Wiethoofd schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:29:
Hij heeft exclusieve toegang nodig welke verkregen kan worden bij een reboot, heb je je computer al opnieuw opgestart?
Ja. En dan checkt hij de disk op fouten en dan vindt hij dus helemaal niets.
Dit staat ook in de eerste post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36
Gebruik HDTune voor scan op slechte sectoren.

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 12-04-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
wvkreg schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:36:
Gebruik HDTune voor scan op slechte sectoren.
De quickscan heeft geen slechte sectoren gevonden. Hij is nu bezig met de volledige scan, maar dat duurt nog wel even :P

Update: Ook de intensieve scan heeft geen slechte sectoren gevonden.
Het lijkt er dus op dat het in het bestandssysteem van windows zit

[ Voor 20% gewijzigd door Gerwin89 op 12-04-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gerwin89 schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:06:
De volumebitmap is onjuist.
Er zijn problemen met het bestandssysteem vastgesteld.
Gerwin89 schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:55:
Het lijkt er dus op dat het in het bestandssysteem van windows zit
Dat zou best kunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 12-04-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Goed punt ;) Ik kan in ieder geval nu uitsluiten dat de harde schijf beschadigde sectoren bevat en het dus zeker weten in het bestandssysteem zit. Maar wat kan ik daar verder aan doen? Is er geen ander programma dan checkdisk dat het bestandssysteem kan herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Herinstallatie van Windows.

De diagnostic utility tool van de website van Western Digital geeft vrij betrouwbare informatie over de gezondheid van de harde schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 12-04-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Anoniem: 354041 schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:43:
Herinstallatie van Windows.

De diagnostic utility tool van de website van Western Digital geeft vrij betrouwbare informatie over de gezondheid van de harde schijf.
Dat is wel echt m'n laatste optie hoor, windows opnieuw installeren... Is er geen andere manier?
De diagnostic utility tool van Western Digital zegt dat de schijf gezond is en de S.M.A.R.T. is gezond. Dus met de harde schijf zelf is niks mis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarschijnlijk blijven als mogelijkheden over het formaat, de partitieindeling en het besturingsprogramma. Een optie is om een recovery uit te voeren. En misschien repareert het besturingsprogramma zichzelf met de hersteloptie door de computer op te starten vanaf de cd of dvd van het besturingsprogramma. In alle gevallen is een backup aan te raden. Een andere optie is om de partitieindeling niet te veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 12-04-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 10:35

Pietertje

The Rock

Volgens mij moet je een recentere versie hebben van Paragon Partition Manager. De oude versie herkent volgens mij de nieuwere versie van NTFS niet goed, geeft een foutmelding en stopt dan om geen schade aan te richten. Er zijn overigens nog meer tools voor het veranderen van partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Ik heb nu het partitioneren voor elkaar gekregen.. Niet gaan vragen hoe, want het was niet eenvoudig. Alleen de C: schijf zit nog wel vol met fouten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Check eerst eens de eventviewer van Windows of er niets mis is met je IO controller, kabel, en of schijf om zeker te zijn dat het niet een hardware probleem is. De schijf heb je al min of meer uitgesloten.

Daarna kan je niet met chkdsk, maar met fsutil aan de gang om het bestandsysteem weer in orde te krijgen en met fixmbr en dat soort tools om je partitie tabel en MBR weer op orde te krijgen. Let op! in alle gevallen is het noodzakelijk om eerst een backup te maken van je belangrijke data. Een verkeerde actie door fouten op disk en of fout gebruik resulteert (zeer) waarschijnlijk in het einde van je filesysteem. Je bent dus nu meerdere malen gewaarschuwd.

Fsutil kan je gebruiken om eerst je Journal te wissen en daarna opnieuw op te bouwen:
http://www.microsoft.com/...n-us/fsutil.mspx?mfr=true

Fixmbr voor je bootrecord en partitie tabel:
http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true

Dan nog eens een chkdsk draaien en kijken of ie er nu wel goed door komt. Zet ook de windows pagefile, hibernate file even uit.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Jouke74 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 12:24:
Check eerst eens de eventviewer van Windows of er niets mis is met je IO controller, kabel, en of schijf om zeker te zijn dat het niet een hardware probleem is. De schijf heb je al min of meer uitgesloten.

Daarna kan je niet met chkdsk, maar met fsutil aan de gang om het bestandsysteem weer in orde te krijgen en met fixmbr en dat soort tools om je partitie tabel en MBR weer op orde te krijgen. Let op! in alle gevallen is het noodzakelijk om eerst een backup te maken van je belangrijke data. Een verkeerde actie door fouten op disk en of fout gebruik resulteert (zeer) waarschijnlijk in het einde van je filesysteem. Je bent dus nu meerdere malen gewaarschuwd.

Fsutil kan je gebruiken om eerst je Journal te wissen en daarna opnieuw op te bouwen:
http://www.microsoft.com/...n-us/fsutil.mspx?mfr=true

Fixmbr voor je bootrecord en partitie tabel:
http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true

Dan nog eens een chkdsk draaien en kijken of ie er nu wel goed door komt. Zet ook de windows pagefile, hibernate file even uit.
Bedankt voor je antwoord! Ik ga hier even mee aan de slag. Nog 1 vraagje: Hoe zet ik m'n pagefile uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ga naar Start > settings > control panel (configuratie scherm).
Dan Systeem > Advanced > Virtual memory > advanced > change (virtual memory / pagefile ) > click Off.
Let op dat je deze later weer aan zet!

Denk er ook aan dat de beschreven tools enige "systeem" ervaring vereisen.
Denk dus goed na voordat je "ja" zegt :)

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Jouke74 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:15:
Ga naar Start > settings > control panel (configuratie scherm).
Dan Systeem > Advanced > Virtual memory > advanced > change (virtual memory / pagefile ) > click Off.
Let op dat je deze later weer aan zet!

Denk er ook aan dat de beschreven tools enige "systeem" ervaring vereisen.
Denk dus goed na voordat je "ja" zegt :)
Oke bedankt d:)b
Ik zit nu te twijfelen of ik nog verder moet gaan om die fouten eruit te halen. Het partitioneren is nu gelukt en dat was toch een beetje m'n doel.. In ieder geval bedankt voor de reacties!

Pagina: 1