Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hulp gevraagd van door de wol geverfde tweakers!

Er gaat periodiek (laatste jaar 5x) iets fout met mijn HTPC, waardoor deze niet meer opstart. Computer boot, zonder foutmeldingen BIOS, blauwe balkje Vista verschijnt, even zwart scherm (tot zover business as usual) en dan BANG, BSOD die in een flits voorbij is en dan een reboot. Herhaal ad infinitum, Vista start niet op.

Dit kan een breed scala aan oorzaken hebben, echter tot dusverre vermoed ik een terugkerend softwarematig (Vista) probleem. Specs + reden van mijn vermoeden volgen hieronder.

HTPC:
Antec NSK 2400
Vista Home Premium
Moederbord: ASUS P5N7A-VM (GF 9300 / nForce 730i)
Proc: Intel Core 2 Duo E7200
Geheugen: Corsair XMS2 Xtreme Performance - 4 GB ( 2 x 2 GB ) DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5
Harde schijf: 2x Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB - SATA-300 - 7200 tpm
Drive: LiteOn DH-4O1S - BD-ROM - 4x - Serial ATA - intern - 5.25"

In principe staat deze 24/7 aan, zonder problemen (behalve dus de nogal irritante terugkomende BSOD bij startup, om de zoveel tijd).

Wat ik geprobeerd heb cq. waar heb ik naar gekeken sinds de vorige BSOD's tot de huidige BSOD:

Temps: normaal, ruim binnen marges, geen stilstaande fans.
Voltages: zover ik uit de grafiekjes van Speedfan kan opmaken geven alle lijnen de juiste, stabiele voltages
Disk check: CHKDSK geeft geen melding van bad sectors, geen rare SMART waarden. Geen geklik van harde schijven.
Mem check: geen errors
Virusscanner (ESET NOD32) geeft geen waarschuwingen
Terugdraaien naar een restore point werkt niet (restoren wel, maar de BSOD blijft)
Geen willekeurige gecorumpeerde bestanden op mijn data/media partitie op de zelfde harde schijf als waar Vista op staat.
Enige software die er op draait: SABNZBD+, uTorrent, RealVNC (alleen binnen mijn netwerk bereikbaar), Hamachi, Mediamonkey, ESET NOD32, VLC player, MPC-HC.
Na de laatste Vista herinstallatie heb ik periodiek Hijackthis gedraaid (om de boel in de gaten te houden), hier stond niets wat er niet hoort te staan. Belangrijkste data (100GB aan muziek) staat geback-upped op de tweede harde schijf.

In de perioden dat de computer aan stond, werkte deze gewoon zonder tussentijdse ongevraagde reboots of foutmeldingen.

Bij de vorige 4x BSOD's tijdens het booten, bleek na het lezen van de bootlog (uitgelezen voordat ik opnieuw Vista installeerde) dat het fout gaat bij het inlezen van de drivers. De drivers waarbij dit gebeurde weet ik niet meer uit mijn hoofd, alleen dat het 4x een verschillende was. In een geval was het probleem opgelost na het kopieren (middels USB stick) van de desbetreffende driver die ook op mijn laptop staat (eveneens Vista Home Premium). De andere 3x lostte dit het probleem niet op (oftewel opnieuw Vista installeren).

Ik vermoed dat het aan Vista ligt, omdat het probleem zich alleen voordoet na een Vista update. Niet na elke update, maar de keren dat ik de BSOD's krijg, is het na een update. Tussentijds werd de HTPC ook wel 's door mij ge-herstart, dit had nog nooit de BSOD tijdens het opstarten tot gevolg. Vandaar dat ik aan een Vista probleem denk en ik dit probleem in dit deel van GoT heb geplaatst.

1. Zie ik iets over het hoofd wat ik nog kan checken?
2. Zou het kunnen dat Vista om de zoveel tijd een willekeurige driver corrumpeert en zichzelf om zeep helpt?

Wie o wie heeft er nog tips voor mij? Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

• Voltages met SpeedFan zeggen weinig tot niets - voltages betrouwbaar meten doe je met een multimeter.
• Hoe lang heb je memtest86+(?) gedraaid, en met alle reepjes geheugen samen, of elke apart?
• Heb je ooit andere (nu niet meer relevante) drivers erop gehad (voor wat dan ook)? Heb je deze met Driver Sweeper verwijderd?
• Heb je de SATA-kabels al eens vervangen?
• Draaien er dingen op [Auto] volgens de BIOS? Heb je alles al handmatig geprobeerd?
Daarop aansluitend:
• Op welke voltages draait je geheugen? Heb je al geprobeerd je geheugen 0.1V meer te geven?
• Zelfde voor de CPU, met 0.025V?

[ Voor 36% gewijzigd door Ghost Dog op 12-04-2010 03:55 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telius
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07 23:28
ram timings etc juist ingevuld?

http://www.corsair.com/products/xms2/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
clem schreef op maandag 12 april 2010 @ 03:41:

Bij de vorige 4x BSOD's tijdens het booten, bleek na het lezen van de bootlog (uitgelezen voordat ik opnieuw Vista installeerde) dat het fout gaat bij het inlezen van de drivers. De drivers waarbij dit gebeurde weet ik niet meer uit mijn hoofd, alleen dat het 4x een verschillende was.
[...]
Wie o wie heeft er nog tips voor mij? Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie input!
Windows Crash/Memory dumps FAQ

Ik zie niet dat je ook je BSOD dumps hebt nagekeken?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
ik zou ook even de optie aanzetten dat vista niet moet rebooten bij een BSOD. heb je in ieder geval de kans om de foutmelding eens rustig te bekijken en over te schrijven om vervolgens opzoek te gaan naar een oplossing. Daarnaast kun je de foutmelding ook terugvinden in de logs van Windows. Via de Bug Check Code kun je op de site van Microsoft opzoeken in welke richting je moet denken, kan ook aardig wat tijd schelen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Aan alle vroege vogels, bedankt voor de reacties!

@Ghostdog
  • Reepjes apart getest, niet samen. Zal dit nog doen.
  • Dat van Speedfan wist ik niet, dacht dat dat de gebruikelijke manier was? Kennelijk niet dus. Ik heb een x aantal jaar geleden in een desktop weleens een kapotte voeding vervangen door zo'n cheapass ding die binnen een maand mijn harde schijven liet tikken - in speedfan (of asus probe zal het toen wel geweest zijn) waren toen wel duidelijk afwijkende voltages te zien.
    De Antec kast van de HTPC (en de voeding dus ook) is nu een kleine 4jr oud, dien ik er dan toch rekening mee te houden dat het daar aan ligt (heeft gedurende 4jr dus wel min of meer 24/7 gedraaid met drie verschillende setups)? Een multimeter heb ik niet.
  • Geen andere drivers, hardware is onveranderd sinds begin deze setup (heeft ook geen Daemon tools op gedraaid)
  • Sata kabel van de bootschijf idd al eens vervangen (na de 2e keer BSOD als ik me goed herinner)
  • Alles in het BIOS staat nu op AUTO. Het zou mij verbazen als het daar aan ligt, hij heeft het tussen de BSOD's door wel foutloos gedaan? Wat zou ik zoal handmatig in moeten stellen? (is nogal veel namelijk)
  • Ik zal kijken naar de geheugenvoltages
@telius
Heb niets aan over of underclocking gedaan, ook niets met ram timings. Ik ging er vanuit dat deze automatisch juist worden gezet? Ik zal dit nog even checken mbv jouw link.

@alt-92
De voorlaatste BSOD is inmiddels weer 3,5 mnd geleden. Als ik me goed herinner heb ik deze destijds wel gechecked, de code weet ik niet meer uit mijn hoofd. Volgens mij heb ik destijds uit de BSOD dump gehaald dat het aan een device driver lag, om vervolgens uit het bootlog te kunnen halen bij welke driver hij stopt met booten. Dit is natuurlijk veeeels te vaag voor iedereen, dus ik zal dit nogmaals checken en hier melden.

@Rupie
Die BSOD code heb ik al een keer opgezocht. Zie mijn antwoord aan alt-92, zal dit nogmaals checken.

Nog even over sata-kabels of anderszins hardware gerelateerd: indien het daar aan ligt, dan zou het zo moeten zijn dat de HTPC tijdens het aanstaan een foutje maakt bij het overschrijven van een bestandje, wat pas merkbaar is zodra dit bestandje weer van de schijf wordt gelezen, oftewel bij een reboot. Echter, ik zou dan denken dat ik veel vaker corrupte mediabestanden zou tegenkomen? Er wordt nogal wat op ge-usenet (1080p films en 720p series, grote bestanden) dus schrijfacties waarbij iets fout kan gaan genoeg zou ik denken. Zou ik harde-schijf of moederbord dan uit kunnen sluiten (al het voorgaande in acht nemend)?

Bedankt voor het to-do lijstje. Weet niet hoe handig jullie zijn met dit soort zaken, maar mijn ervaring leert me dat ik hier zomaar een avond cq. halve dag bezig mee kan zijn (nog langer bij Vista herinstall. Moest dit weer nodig zijn, zal ik dit keer een image maken als alles er weer opstaat). Dat gaat mij vandaag of de rest van de week niet lukken, op zijn vroegst a.s. weekend.

Als er iemand in de tussentijd nog tips heeft, lees ik dat graag, dan neem ik dat mee voor mijn volgende tweaksessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

SpeedFan (of elke andere softwarematige manier van uitlezen) is gewoonweg te onzeker. Je bent daarbij afhankelijk van de software, en van de sensoren op het moederbord, en met beide kan wat mis zijn.

Volgens HWMonitor/SpeedFan/elk ander programma dat ik heb geprobeerd meet mijn 12V-lijn 9.77V 8)7, terwijl mijn multimeter (en BIOS) 12.3V aangeven. Ook mijn 5V-lijn meet volgens de progsels maar 3.45V, terwijl mijn multimeter (en ook BIOS) 5.1V zegt. |:(
Daarom heeft een multimeter echt de voorkeur, en anders de BIOS, alleen kan je met die laatste niet onder load meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Goed, ik had niet veel tijd dit weekend maar ik heb het volgende geprobeerd:
  • BSOD code:
    "STOP c000021a (fatal system error)
    The initial session process or system process terminated unexpectedly with a status of 0x00000000 (0xc0000221 0x0010037c).
    The system has been shut down"

Van wat ik hierover heb kunnen googlen ben ik niet veel wijzer geworden (ik kwam verschillende betekenissen van de codes tegen - of ik kom bij dit soort pagina's terecht, maar dat is nou ook niet bepaald tweakniveau).
  • Voltages: uitgelezen uit bios, want geen beschikking over multimeter.
    • VCore: 1,104V
    • 3,3V: 3,216V
    • 5V: 5,068V
    • 12V: 11,932V
    Deze vallen binnen de acceptabele marges toch? (ervan uitgaande dat BIOS ze goed weergeeft)
  • Crashdumps: in mijn windows dir bevind zich geen memory.dmp. Ook is er geen Minidump dir :| Vista boot niet volledig meer op, dus ik kan geen crash-instellingen meer aanpassen. Is er een andere manier waarmee ik nadere crash-info kan bemachtigen? Kennelijk staat deze optie niet standaard 'aan' want ik heb nooit iets aan deze instellingen veranderd?
  • ntbtlog.txt. Aan laten maken tijdens booten. Windows stopt met booten na crcdsk.sys ingelezen te hebben. Wat ik heb begrepen van ntbtlog.txt is dat je er niet veel aan hebt, omdat er in een reeds gestart proces iets fout kan gaan waardoor het hele systeem crashed, en het helemaal niet zeker is dat er iets fout gaat bij de driver die Vista als laatste heeft geladen (of bij het laden van de eerstvolgende). Klopt dit?
  • memtest86 nog niet ge-her-draaid. Wel de ingebakken tool van Vista die je bij startup kan kiezen (memory diagnostics), deze geeft geen errors.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Memtest86+ wel nog een keertje draaien (10+ uur), want het geheugentestprog van Vista is niet je van het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
clem schreef op maandag 12 april 2010 @ 03:41:
Ik vermoed dat het aan Vista ligt, omdat het probleem zich alleen voordoet na een Vista update. Niet na elke update, maar de keren dat ik de BSOD's krijg, is het na een update. Tussentijds werd de HTPC ook wel 's door mij ge-herstart, dit had nog nooit de BSOD tijdens het opstarten tot gevolg. Vandaar dat ik aan een Vista probleem denk en ik dit probleem in dit deel van GoT heb geplaatst.
Misschien lees ik er overheen, maar start ie in veilige modus wel goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
  • Ghostdog: ok, zal ik doen (voor de volle 10+ uur). Wordt wel pas a.s. weekend aangezien ik deze week niet thuis zal zijn. Zal tzt uitslag memtest86+ vermelden.
  • _H_G_: Nee safe mode werkt niet, evenals debug mode. System restore lost ook niets op.
  • Rupie: Dank voor de links, maar deze kende ik al. Vista opnieuw installeren en/of system restore proberen (wat in mijn geval niets uithaalt) had ik zelf ook kunnen bedenken en dat heb ik het afgelopen jaar dus al 4x gedaan [EDIT: minus de 2x dat het probleem verholpen was na het vervangen van een spontaan corrupt geworden driverbestandje] :P Voorafgaand aan de periodiek terugkerende BSOD is er niets nieuws geinstalleerd, hoogstens een paar Vista updates. Voordat ik een 5e x Vista ga installeren wil ik eerst achterhalen wat er nou steeds fout gaat (om te voorkomen dat ik over 2 maanden Vista voor de 6e x kan gaan installeren), vandaar dat ik GoT om hulp heb gevraagd. Mocht het zover komen dat ik Vista voor de 5x installeer, zal ik mij er zeker van maken dat de optie om bij een BSOD een memory-dump te maken, aangevinkt zal zijn (aangezien daar wat specifiekere informatie uit valt te halen).

[ Voor 5% gewijzigd door clem op 19-04-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
persoonlijk zou ik toch ook eens de HDD gaan checken met een ander tooltje dan chkdsk. Zelf zou ik verwachten dat als het aan een update van Vista zou liggen er meer mensen zijn die tegen dit probleem aangelopen zijn. Ik weet dat je je HDD niet verdenkt maar ik zou het toch zeker willen weten als ik jou was ;) elk onderdeel wat je geheel uit kunt sluiten is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Rupie schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:17:
persoonlijk zou ik toch ook eens de HDD gaan checken met een ander tooltje dan chkdsk. Zelf zou ik verwachten dat als het aan een update van Vista zou liggen er meer mensen zijn die tegen dit probleem aangelopen zijn. Ik weet dat je je HDD niet verdenkt maar ik zou het toch zeker willen weten als ik jou was ;) elk onderdeel wat je geheel uit kunt sluiten is meegenomen!
HDTune? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vergeet niet een keer naar de temperaturen te kijken - ik heb de meest irritante reboots meegemaakt met een XP MCE waarbij de TVkaarten een goede circulatie blokkeerden en het systeem te warm werd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
  • alt-92: had ik al naar gekeken;-) Staat in openingspost (ik weet het, is een hele lap tekst). Temps zijn goed van cpu, gpu en harddisks. Hmm, nu je het zegt: ik heb bij het checken van de fans alleen naar de cpu+case fans gekeken. Misschien moet ik 's naar de voeding kijken (deze is ook alweer vier jaar oud en heeft in die tijd grotendeels 24/7 aangestaan - misschien extreem veel stof vergaard waardoor hij zelfs als het systeem niet veel stroom trekt na een tijd net iets te warm wordt en er door een instabiel stroompje net ergens een bitje verkeerd valt?)
  • Ghost-dog + rupie: HDtune toegevoegd aan to-do-lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

clem schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:16:
Misschien moet ik 's naar de voeding kijken (deze is ook alweer vier jaar oud en heeft in die tijd grotendeels 24/7 aangestaan - misschien extreem veel stof vergaard waardoor hij zelfs als het systeem niet veel stroom trekt na een tijd net iets te warm wordt en er door een instabiel stroompje net ergens een bitje verkeerd valt?)
Als die voeding al 4 jaar bijna 24/7 aan heeft gestaan garandeer ik je dat daar aardig wat stof in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Ghost Dog schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:26:
Als die voeding al 4 jaar bijna 24/7 aan heeft gestaan garandeer ik je dat daar aardig wat stof in zit.
Ja lekker he :*) Vond van mezelf dat ik al aan behoorlijk wat zaken gedacht had, maar schiet me opeens te binnen dat ik daar niet naar gekeken heb. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van een bij tijd en wijle verkeerd geschreven bitje? Of zou de voeding dan constant verkeerd voltages moeten geven (van het bakken in zijn eigen stof)? Omdat bij startup de voltages in de bios gewoon ok lijken.

Het is wel een 380W Antec voeding (die met de kast kwam) die waarschijnlijk nog nooit een hogere load dan 120W er uit heeft hoeven sturen (schatting uit de losse pols).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Goed,
  • Mbv minixp op een usb-stick HDtune gedraaid: 0 (nul) errors op beide harde schijven
  • Memtest86+ 4.0 draait nu (vanuit dos) 10+ uur: nog geen errors (beide reepjes geinstalleerd in de slots waar ze altijd inzaten). Betreft 2x2GB reepjes, test Memtest dit volledig of zit het bios dat 256MB voor de videochip reserveert in de weg? Of loopt Memtest uberhaupt tegen de 32bit limiet aan en zal ik ze alsnog apart moeten testen?
  • Voeding heb ik nog niet naar gekeken (niet van binnen bedoel ik, fan draait wel gewoon). Of wordt het na 4jr 24/7 dienst sowieso tijd om deze te vervangen?
Voor nu laat ik Memtest gewoon vrolijk doordraaien. Graag jullie commentaar!

[ Voor 3% gewijzigd door clem op 25-04-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Memtest86+ test volgens mij al het beschikbare geheugen, dus gewoon 4GB. Het geheugen dat voor je grafische kaart is gereserveerd wordt denk ik inderdaad niet getest. Als het goed ik kan je gewoon zien hoeveel geheugen wordt getest, dat staat links bovenaan in memtest. Als dat geen ongeveer 256MB minder is dan 4GB moet je dat dus even uitzetten in de BIOS.

De voeding vind ik nog steeds een verdachte. 4 jaar 24/7 is veel, dus er zal sowieso een hoop stof in zitten als hij nog nooit is schoongemaakt. Heb je nog garantie op de voeding?
Anders kan je hem openmaken (Zorg dat je hem eerst ontlaadt! Een vriend van mij heeft vorige week nog 2 dagen met stevige spierpijn rondgelopen doordat hij de heatsink per ongeluk aanraakte bij het vervangen van de fan van de voeding, waardoor hij even geëlektrocuteerd werd |:() en even uitstoffen. Dat kan al een hoop schelen.

Je HDD en geheugen lijken in elk geval niet de boosdoener met de geleverde informatie.
Er zijn echter nog wel wat dingen te testen. :)
  • Draai eens zolang mogelijk OCCT/Prime95, om te kijken of het toch niet je CPU is die net niet genoeg spanning krijgt.
  • Doe daarna eens een PSU test (zit standaard in OCCT, anders kan je Furmark en P95 tegelijk draaien)
  • Ik zou echt proberen ergens aan een multimeter te komen, wie weet levert je voeding gewoon geen goede voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Hee thx voor feedback. Heb er nu allemaal wat meer tijd voor. Kwam met Norton Ghost net een image tegen van mijn OS partitie die ik waarschijnlijk gemaakt heb net na een verse install na mijn laatste BSOD. Deze ga ik nu restoren ( |:( |:( scratch that, die image blijk ik gemaakt te hebben voordat ik een verse install had gedaan, want kreeg bij startup meteen een BSOD. Zucht. Nu dus eerst Vista herinstalleren). Daarna ga ik dat OCCT maar s proberen (ziet er heftig uit). Voeding wordt morgenavond, zoek eerst wel ergens op hoe je met dat ding dient te werken zonder jezelf een oplawaai te geven met de lading die er nog in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

clem schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:42:
Daarna ga ik dat OCCT maar s proberen (ziet er heftig uit). Voeding wordt morgenavond, zoek eerst wel ergens op hoe je met dat ding dient te werken zonder jezelf een oplawaai te geven met de lading die er nog in zit.
Pc uit en van stroom af, daarna de power-knop zo'n 30 seconden ingedrukt houden, zodat de elco's voor het grootste deel zijn ontladen, en de pc daarna een dagje laten staan.
Als het goed is is dan bijna alle restspanning uit de voeding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Okidoki. Nu net klaar met chipsetdrivers installeren, zodadelijk die htpc maar s gaan pijnigen met dat OCCT. Laat ik dat even overnight draaien (zal wel lang genoeg zijn toch?). Morgen voeding bekijken.

By the by, had voorafgaan aan de herinstall van Vista zojuist tegen inmiddels-beter-weten-in Vista repair gedraaid vanaf de installatie dvd, deze gaf na analyse aan dat het systeem niet zou willen starten wegens een patch (weer s wat anders dan de vorige 3x). Verscheide restore points tm anderhalve maand geleden haalden niets uit. Whatever, ik ben nu echt wel klaar met die periodieke bsod's. Bij gebleken foutloze hardware na een nacht stresstesten gaat Windows 7 er op (heb dat nu op nieuwe laptop, voelt toch net allemaal ff wat strakker aan dan Vista).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Ik heb de volgende OCCT tests gedraaid:
  • De bovenste (CPU + geheugen) met medium file size. Deze heb ik 10u gedraaid zonder errors
  • De PSU stresstest: 3u gedraaid, 0 errors.
Temps:
  • CPU: max ~55C
  • GPU + Northbridge - onder de 65C
  • HD's: max 32C
Een multimeter heb ik niet meer gehaald. Ik zou alleen weten hoe de PSU onbelast te testen (middels multimeter + paperclip), aangesloten op de HTPC wordt het geloof ik wat ingewikkelder en daar wou ik niet aan (las iets over weerstandjes plaatsen). OCCT gaf trouwens weer heel andere voltages dan Speedfan voorheen (die van Speedfan kwamen overeen met BIOS, OCCT gaf andere waarden die als ze zouden kloppen, direct tot errors zouden moeten lijden. Ik sluit me bij deze aan bij jou eerdere opmerking dat voltages mbv software zeer misleidend kunnen zijn. Ik ben er wel nog even vanuit gegaan dat OCCT in staat zou moeten zijn om mutaties in de voltages goed te registreren. Volgens de grafiekjes van OCCT waren die tijdens idle en load retestabiel.

Mijn voorlopige conclusie (en daar gaat het bij blijven) is dat er met mijn hardware niets aan de hand is en dat er toch echt iets softwarematigs aan de was steeds. Wat precies weet ik niet, maar ik vermoed nog steeds dat Vista heeft lopen klooien.

Echter, omdat de Antec voeding gedurende 4jr min of meer 24/7 gedraaid heeft, heb ik uit voorzorg toch maar er een nieuwe PSU ingezet, de Seasonic S12 II 330W. Voor het leuke heb ik er ook nog even een SSD (Intel X-25 V 40GB) als bootschijf ingezet. Oh, en Windows 7 geinstalleerd natuurlijk;-)

In feite heb ik dus de handdoek in de ring gegooid, daar ik niet door ben gegaan totdat ik de ware oorzaak heb gevonden :+ Mocht mijn HTPC in de nabije toekomst, na een harde week werken, nogmaals dienst weigeren als ik bij thuiskomst een leuk muziekje wil opzetten of een filmpje wil kijken, gooi ik 'm uit het raam (nadat ik de harde schijven, de SSD en de Seasonic er eerst uit heb gehaald). Aangezien ik op de 21e verdieping woon zal dit het gewenste effect hebben 8)

Dank voor de hulp iig (Ghost Dog in het bijzonder). Mocht iemand een ingeving krijgen, dan lees ik het graag nog.

[ Voor 4% gewijzigd door clem op 29-04-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

clem schreef op donderdag 29 april 2010 @ 22:22:
Ik heb de volgende OCCT tests gedraaid:
  • De bovenste (CPU + geheugen) met medium file size. Deze heb ik 10u gedraaid zonder errors
  • De PSU stresstest: 3u gedraaid, 0 errors.
Temps:
  • CPU: max ~55C
  • GPU + Northbridge - onder de 65C
  • HD's: max 32C
Dan mag je in elk geval voorzichtig concluderen dat het niet aan je CPU danwel geheugen ligt, want 10 uur OCCT is aardig wat langer dan de meestal aanbevolen 6 uur. :)
Ook de temperaturen zijn prima in orde.
De PSU zou nog steeds een verdachte kunnen zijn, omdat 3 uur niet superlang is, maar hij moet het in elk geval aardig trekken.
Een multimeter heb ik niet meer gehaald. Ik zou alleen weten hoe de PSU onbelast te testen (middels multimeter + paperclip), aangesloten op de HTPC wordt het geloof ik wat ingewikkelder en daar wou ik niet aan (las iets over weerstandjes plaatsen). OCCT gaf trouwens weer heel andere voltages dan Speedfan voorheen (die van Speedfan kwamen overeen met BIOS, OCCT gaf andere waarden die als ze zouden kloppen, direct tot errors zouden moeten lijden. Ik sluit me bij deze aan bij jou eerdere opmerking dat voltages mbv software zeer misleidend kunnen zijn. Ik ben er wel nog even vanuit gegaan dat OCCT in staat zou moeten zijn om mutaties in de voltages goed te registreren. Volgens de grafiekjes van OCCT waren die tijdens idle en load retestabiel.
Zou toch nog meten met de multimeter overblijven, maar goed. ;)
Mijn voorlopige conclusie (en daar gaat het bij blijven) is dat er met mijn hardware niets aan de hand is en dat er toch echt iets softwarematigs aan de was steeds. Wat precies weet ik niet, maar ik vermoed nog steeds dat Vista heeft lopen klooien.

Echter, omdat de Antec voeding gedurende 4jr min of meer 24/7 gedraaid heeft, heb ik uit voorzorg toch maar er een nieuwe PSU ingezet, de Seasonic S12 II 330W.
Goede keuze! De S12II 330W is een goede voeding (deze review heb je vast wel gelezen ;) - alleen jammer dat de ripple niet getest wordt door Anandtech). :)
Dank voor de hulp iig (Ghost Dog in het bijzonder). Mocht iemand een ingeving krijgen, dan lees ik het graag nog.
Graag gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Ghost Dog schreef op donderdag 29 april 2010 @ 22:54:
Goede keuze! De S12II 330W is een goede voeding (deze review heb je vast wel gelezen ;) - alleen jammer dat de ripple niet getest wordt door Anandtech). :)
Lichtelijk off-topic nu: Silentpcreview test wel ripples. Zie hier voor testresultaten van de S12II 380W (die ripple-waarden zullen jou meer zeggen dan mij, maar als ze op SPCR zeggen dat het goed is geloof ik ze graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Simpel ;) :
To put that in perspective, the ATX12V requires +12V ripple to be below 120 mV, and below 50mV on the +5V and +3.3V.
Als een voeding een ripple heeft groter dan dat kan dat een instabiel systeem opleveren.
Zie ook Wikipedia: ATX.

Over de S12II 380W:
The highest ripple occurred at full load, where it reached 26mv on 12V.
Dat is dus erg weinig (22% van de toegestane ripple). :)

Anyway, veel plezier met je nieuwe setup, en hopelijk blijven de vage crashes nu uit! :)

Pagina: 1