Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 12:31
Dag beste medetweakers!

Ik zie overal en nergens problemen met een Asus P5B icm 4GB geheugen, echter zie ik nergens precies mijn probleem omschreven, vandaar dit topic.

Ik heb onlangs 2GB geheugen besteld om mijn computer naar een totaal van 4GB te krijgen.

Echter start mijn computer niet meer normaal op, ik zie geen biosmessage meer verschijnen.. Mijn koeling van de GraKa begint als een gek te loeien (8800GTS).. Dat is als ik de totale 4gb erin doe..
Doe ik mijn eerste twee latjes erin is er weer niks aan de hand.. Doe ik mijn twee nieuwe latjes erin is het heel wisselvallig.. Of hij start op en komt niet verder dan biosmessages, of mn GraKa loeit als een gek..
Alle mogelijke opties aan geheugenconfiguraties geprobeerd, de fysieke configuratie, niet softwarematig in het BIOS omdat ik daar niet kan komen..

Ik ben heel erg bang dat het geheugen gewoon niet goed is..
Alle 4 de latjes hebben dezelfde specs:
Merkje: G.E.I.L.
PC6400 800MHz
CL Timings van 5-5-5-15
En alle 4 1GB

Totale PC specs:
Asus P5B
Intel D945
2GB geheugen (waar ik dus 4 van wil maken)
Nvidia 8800GTS 640MB

Wat is hier aan de hand? Vertel me alsjeblieft niet dat het mn geheugen is...

[ Voor 18% gewijzigd door Jelmoh op 12-04-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het probleem niet tevoorschijn komt als je er minder geheugen indoet dan ligt het hoogstwaarschijnlijk wel aan je geheugen.
4 dimmen kan wel eens wat problemen geven, wat je daar aan kunt doen is het voltage van de geheugencontroller (MCHvoltage) wat omhoog gooien en dan de andere 2 dimmetjes erbij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:41
Je geheugen in combinatie met p5b is bekend om heel erg veel problemen te veroorzaken. Vaak ligt het aan de timings of aan de voltage.

De meeste problemen worden veroorzaakt doordat GEIL nog wel eens niet-standaard voltages verwacht van het moederbord. Ik raad aan om daar eens naar te kijken. Stel alles handmatig in zoals het op de verpakking stond. (timings en voltage)

Blijkt dit niet het geval te zijn ben ik toch bang voor je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Is het proberen waard, ik ga is naar de timings en het voltage kijken.
Had dit echter niet al problemen moeten geven met 2GB? Gezien het dezelfde specificaties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Als he het toch niet aan de praat krijg, ik heb Kingston HyperX KHX6400D2ULK2/1G en dit werkt perfect.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Hmm, beetje knutselen aan instellingen brengt mij op hetzelfde punt als iedere andere sterveling..
3GB is geen probleem.. 4GB komt mn computer niet verder dan het BIOS venster waar ik kan zeggen dat ik de BIOS setup in wil.. Maar daar blijft ie gewoon op hangen, hij doet verder niets...

Memory remap aan/uit maakt geen verschil...
Mem speed 667MHz/800MHz ook niet..

Edit: Overigens geeft memtest aan dat er niks mis is met mn geheugen! :)
Edit2: Ik draai trouwens Win7 ultimate 64bit, dus in principe zou mem remap sowieso niets uit moeten maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Jelmoh op 12-04-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jelmoh schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:27:
Is het proberen waard, ik ga is naar de timings en het voltage kijken.
Had dit echter niet al problemen moeten geven met 2GB? Gezien het dezelfde specificaties heeft.
De memcontroller krijgt het wel wat zwaarder te verduren met 4 dimmen. Grote kans dat het met 2 nog net gaat, maar met 4 problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Terw_Dan schreef op maandag 12 april 2010 @ 01:04:
[...]

De memcontroller krijgt het wel wat zwaarder te verduren met 4 dimmen. Grote kans dat het met 2 nog net gaat, maar met 4 problemen gaat geven.
Ik ben bang dat je daar behoorlijk gelijk in hebt..
Overigens moet ik mem remap wel aan zetten anders ziet mn BIOS maar 3008MB geheugen.. En win7 dus ook..

Nouja, dan laat ik het maar even zo, ik ben aan het sparen voor nieuw mobo en CPU en dan knal ik daar de volledige 4GB op..

Heel erg bedankt voor jullie hulp, ik heb iig 3GB aan de praat nu! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:41
Nieuwe PC heb je waarschijnlijk toch ook nieuw geheugen voor nodig. DDR2 -> DDR3+.

Je bios is trouwens de laatste versie beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Je hebt helemaal gelijk.. Niet bij nagedacht dat DDR2 niet op DDR3 bankjes kunnen..

Ik ben een beetje huiverig over BIOS flashes.. Ik krijg het altijd voor elkaar om dat te verpesten.. En gezien deze biosflash niet omkeerbaar is zie ik daar niet zo heel veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een biosflash is niet onomkeerbaar hoor, je kunt gewoon terugflashen als je dat wilt naar een oudere versie. En als je zorgt dat je de goede biosversie hebt kan er weinig mis gaan.

Heb je die 3GB nu met 3 of 4 dimmen aan de praat? Want als je er maar 3 in hebt zitten dan draai je ook nog eens singlechannel ipv dualchannel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Met drie dimmetjes, wanneer ik de vierde erin doe blijft de PC hangen bij het BIOS scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jelmoh schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:58:
Met drie dimmetjes, wanneer ik de vierde erin doe blijft de PC hangen bij het BIOS scherm..
Dan ben je nu wel flink aan het snijden in de snelheid, tenzij je echt memory-intensieve taken gebruikt zou ik gewoon 2GB in dualchannel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Ik game vrij veel.. Ik heb bij de nieuwste spellen echt minstens 3GB nodig..

Ik ben er overigens achter wat het probleem is.. Mn 4e geheugen slot is kapot denk ik. Hoe ik het geheugen er ook in doe.. Installeer ik alleen maar een bankje in het 4e slot hangt mn PC ook bij het BIOS scherm..

BIOS flash is overigens gelukt, mocht niet baten..

[ Voor 12% gewijzigd door Jelmoh op 12-04-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het merk van de geheugenmodules staat niet in de lijst van gecontroleerde geheugenunits.

Een optie is om het CMOS schoon te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peluto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 19:25
Jelmoh schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:36:
Ik ben er overigens achter wat het probleem is.. Mn 4e geheugen slot is kapot denk ik. Hoe ik het geheugen er ook in doe.. Installeer ik alleen maar een bankje in het 4e slot hangt mn PC ook bij het BIOS scherm..
probeer er anders even in te blazen je weet maar nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Blazen hielp niet.. Voelde wel weer als mn oude nintendo.. :P

Ben nog info aan het zoeken over hoe ik precies mn CMOS moet schoonmaken..

[ Voor 39% gewijzigd door Jelmoh op 13-04-2010 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 14:55

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Stroom van je pc, even (10+ sec) power knop ingedrukt houden, en dan de batterij op het moederbord er uithalen. Paar minuten eruit laten, en dan alles weer zoals het hoort. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 06:54
Ik heb zelf ook een P5B met de nieuwste bios.

4GB geheugen is geen probleem maar zodra ik ook maar 1 instelling qua timings verander (ook al is het minder strak en ruim binnen de specs) start de pc niet meer op. Het lijkt gewoon een erg kieskeurig/beperkt moederbord qua geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
CMOS reset had geen effect...

Dus eigenlijk is wat jij zegt Hulkiedulkie.. Dat ik gewoon net zolang moet proberen tot ik de juiste settings heb?
En blijkbaar zijn de juiste settings niet de specs van mn geheugen..? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peluto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 19:25
je hebt al de modules eens 1 voor 1 in het laatste slot gestoken zonder enig effect? Dan lijkt het met toch eerder aan het geheugen slot te liggen zoals je al zei en zal foefelen met de timings weinig uitmaken.

Misschien kan je wel wat contactspray in dat slot spuiten? Ik denk toch dat dat mag.

Wacht wel eerst even op een reactie van iemand anders die daar ervaring mee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 19:47

Snuffel

Vroem!

Draai je windows xp?

sorry niet gelezen...

[ Voor 44% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 12:13 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmoh
Al draai ik dos.. Het zou niets uit moeten maken gezien mn pc al niet voorbij mn BIOS komt.. :)

Ik vrees inderdaad dat dit eigenlijk een beetje verloren hoop is..

Nja, mn buurman heeft maar 1GB DDR2 geheugen in zn computer zitten, misschien dat ik hem blij kan maken met een extra dimmetje.. :)
Pagina: 1