Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Om maar met mijn "probleem" te beginnen, ik ben een absolute dodo voor wat betreft netwerken. Hoewel ik hier thuis alles wel werkend heb gekregen begin ik toch steeds meer het idee te krijgen dat ik er een zooitje van heb gemaakt. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.
Wat is de situatie:

Ik heb het zilveren Zyxel 2602H-D1A modem van Telfort. Deze heeft geen wireless functionaliteit. Daarvoor heb ik een Linksys WRT54GL. Via deze linksys maken 2 laptops verbinding. Daarnaast maak ik gebruik van powerLAN adapters (netwerk via het stroomnet), die uiteindelijk ook in de Linksys uit komen. Met deze adapters heb ik mijn oude vaste pc'tje en mijn tv aangesloten op het netwerk. In de Linksys staat de firewall aan en in de Zyxel uit.

Alle PC's hebben een vast IP adres in verband met het port forwarden voor torrents. De TV maakt gebruik van DHCP. De Linksys heb ik in bridgemode staan, dat wil zeggen de netwerkkabel vanuit het modem gaat niet de WAN aansluiting in, maar 1 van de overige poorten. Dit op aanraden van een van de medetweakers een aantal jaar geleden. Ik heb wel eens geprobeerd om de netwerkkabel aan te sluiten op de WAN poort, maar dan deed niets het meer.

Onlangs merkte ik dat mijn tv wel erg vaak PS3Media Server had gevonden in de loop der tijd (dat op 1 van laptops staat. Iemand merkt in het Bravia topic op dat dat zou komen doordat er geen vast ip adres was opgegeven.

Concreet is mijn vraag het volgende: Zowel in de Zyxel als in de Linksys staan opties voor DHCP en ik vraag mij dus af welk apparaat nu zodanig ingesteld moet worden zodat alles "netjes" werkt (dus niet gewoon werkt zoals nu het geval is :) ) En zodra je 1 apparaat in een netwerk een vast ip geef, moet dan alles een vast ip hebben?

Ow, en voordat er een antwoord komt, van "dat vind je toch zo op Google": Ja vast, als je weet waar je naar moet zoeken waarschijnlijk wel!
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

hopelijk lachen jullie niet te hard om mijn onkunde

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 15:53
Onkunde? Welnee, kostte mij ook 5 jaar ofzo om het allemaal goed te doen :P

Het beste is om de WRT54GL DHCP te laten hebben, en zo ip adressen uit te delen aan de pc's.
En ja het klopt dat het niet werkt als je kabel van LAN naar WAN doet zonder de stroom eraf te halen: het vereist een andere configuratie in de WRT54GL om het te laten werken. Gelukkig is het niet moeilijk:

Dit doe je door de stroom van de modem te halen en vervolgens inloggen op de WRT54GL en deze naar de factory defaults te gooien, haal daarna ook hier de stroom eraf. Terwijl de stroom eraf is koppel je de modem op de WAN poort van de WRT54GL. Nu zet je eerst de modem aan en als de modem klaar is met knipperen / alles brandt, dan zet je de WRT54GL aan.

Nu heeft de WRT54GL DHCP. Als je nu de computers aan sluit krijgen zijn een ip adres van de WRT54GL. Deze deelt uit van 192.168.100 tot 192.168.256.

Het antwoord op je vraag of alles gelijk een vast adres moet: NEE!
Je kan een apparaat een vast ip adres in windows geven van bijvoorbeeld 192.168.1.100.
Het ENIGE waar je op moet letten is dat het vaste ip adres niet in de range van de DHCP zit.

Het enige wat je daarna nog moet doen is je portfowards weer goed instellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zandpad op 11-04-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 21:32

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Kan je even een tekeningetje bij maken?

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je een toestel dat niet meer dan layer 2 werk (bridging) effectief een layer 2/3 service laten draaien. Ik vindt het dan netter om dit over te laten aan je Zyxel ding omdat die toch al aan het routeren is. Dit maakt ook je zyxel je centrale punt qua configuratie.

tekening is denk ik wel simpel : internet->zyxel->linksys Aan de zyxel hangen wat pc's met die powerline adapters en wat wifi clients op de linksys. Kan ook dat die powerline toestellen uiteindelijk uitmonden op een lan poort van de linksys maar dat is feitelijk hetzelfde.

[ Voor 33% gewijzigd door analog_ op 11-04-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Laatst online: 30-04 15:53
modem -->WAN poort WRT54GL (DHCP) --- PC (lan poort 1)
--- TV (lan poort 2)
- - - Laptop 1 (wireless)
- - - Laptop 2 (wireless)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Hmzz, volgens mij viel het dus nog wel me met mijn zooitje...

Ik heb inmiddels de boel gereset en netjes alles opnieuw ingesteld. Dat is eigenlijk nog best wel wat werk!
Het was wel even puzzelen, maar alles is weer up and running. Ik zal deze week eens gaan testen of mijn tv nu de PS3 Mediaserver software gewoon 1 keer ziet of dat het 'probleem' (in hoeverre je dat als een probleem zou kunnen zien!) hetzelfde is gebleven.

Mijn grote fout was dat ik dacht dat het vaste ip adres juist IN de DHCP poel moest vallen. Dat zal waarschijnlijk wel tot deze situatie hebben geleid.

In ieder geval hartelijk dank voor de tips! Waar zouden we zijn zonder GOT en zijn fantastische tweakers!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Hmzzz nu breekt mijn klomp...

Ik had dus alles echt netjes ingesteld en alles werkte gisteravond.
Vervolgens start ik vanmorgen de boel op en dus mooi geen internet beschikbaar.

Is het mogelijk dat modem en router onderling problemen veroorzaken? Dit is namelijk niet echt werkbaar.

For the time being heb ik de router weer even in "bridge mode" gezet (kabel vanuit modem niet in de WAN aansluiting, maar in 1 van de poorten). Op dat moment kan ik alleen verbinding maken met internet als ik een statisch ip instel. Dat zou met automatisch ip en dns toch ook gewoon moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

ik heb ook een telfort modem/router en een TP-LINK N router in dit geval, ik heb een tot op dit moment perfect werkende setup, waarbij ik de utp kabel van de Zyxell in 1 van de lan poorten van de TP-Link zet (moet ook vanwege de ip range) en op de TP-LINK DHCP uitgezet. de DHCP server op de Zyxell is overzichtelijk genoeg, en voorziet voor mij in ieder geval voldoende. wil je dan ook nog een goed beveiligd netwerk, raad ik je aan om in de client list op de Zyxell router alle apparaten een fixed ip te geven, en vervolgens een daaraan gelijk aantal ip adressen beschikbaar stellen op de Zyxell. Dan maakt het in principe niet uit of je ook op de clients een fixed ip hebt, al kan dat (geen kwaad).
just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dit is exact de set-up zoals ik hem heb (maar dan met een Linksys).

Ik heb gisteren even snel gekeken, en zowel bij de Linksys als de Zyxel staat DHCP aan. Grr waarschijnlijk veroorzaakt dit mijn problemen.

Klopt mijn aanname dat nu in eerste instantie de Linksys ip adressen gaat uitgeven en vervolgens de Zyxel ook? Als dat zo is begrijp ik wel waarom het niet wil werken. Volgens mij krijg je zo een ip-battle tussen die twee ;)

Vanavond ga ik maar eens DHCP uitzetten in de Linksys. Ik ben benieuwd of dat nu het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 12:34
ppaddo schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 07:34:
Klopt mijn aanname dat nu in eerste instantie de Linksys ip adressen gaat uitgeven en vervolgens de Zyxel ook? Als dat zo is begrijp ik wel waarom het niet wil werken. Volgens mij krijg je zo een ip-battle tussen die twee ;)

Vanavond ga ik maar eens DHCP uitzetten in de Linksys. Ik ben benieuwd of dat nu het probleem was.
Precies :) Het stikt ook van de draadjes waar het probleem 2 actieve DHCP servers is. Wellicht zou je daar eens naar kunnen zoeken.

En ook geen statische adressen instellen die in je DHCP range zitten. Het voorbeeld wat Zandpad geeft werkt voor geen meter (Wat ie ook zelf zegt, mocht je dat gemist hebben. Als je een DHCP range van 100-254 hebt, dan moet je zeker geen statisch ip instellen met 100. Mocht je dit probleem hebben, dan zal Windows XP etc. wel netjes klagen dat er een conflict is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
_H_G_ schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:04:
[...]

En ook geen statische adressen instellen die in je DHCP range zitten. Het voorbeeld wat Zandpad geeft werkt voor geen meter (Wat ie ook zelf zegt, mocht je dat gemist hebben. Als je een DHCP range van 100-254 hebt, dan moet je zeker geen statisch ip instellen met 100. Mocht je dit probleem hebben, dan zal Windows XP etc. wel netjes klagen dat er een conflict is).
Haha, langzaam maar zeker begin ik het te begrijpen! Ik heb nog geen ipconflicten gehad waar Windows melding van maakte, maar mogelijk komt dat omdat beide ip ranges elkaar niet overlappen.

Zoals gezegd, ik ga er vanavond eens even mee aan de slag! Eventuele problemen koppel ik hier wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329694

"Ik heb nog geen ipconflicten gehad waar Windows melding van maakte"
Naja ga hier maar niet vanuit, weet je zeker dat niet meerdere systemen hetzelfde IP hebben? Of heb je de IP-adressen zelf ingesteld op ieder systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 17-04 10:47
Hou je er wel rekening mee dat als je met twee routers gaat werken, je ook twee verschillende ipreeksen moet gebruiken ? Anders kan de router er niets mee. (weet hij het verschil tussen buiten en binnen je lan niet)

Als je je linksys via dhcp zijn gegevens laat krijgen, zou hij ook de juiste dns servers van de zyxel moeten krijgen. En dan kan de linksys die ook weer via dhcp doorgeven aan je clients.

Je kunt waarschijnlijk ook wel instellen dat bepaalde machines altijd hetzelfde ip adres van de dhcp server krijgen.

Dan heb je en de voordelen van vaste ipadressen in je lan, en het voordeel van dhcp, dat je clients dynamisch (centraal beheerd) de juiste info krijgen om het internet te vinden.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
aZuL2001, volgens mij hebben ze de Linksys effectief niet als router in het netwerk hangen, doordat er geen gebruik van de WAN-poort gemaakt wordt.

Het makkelijste is om het apparaat wat ook als ROUTER dient (en dat is er maar eentje in je hele netwerk als je het een beetje simpel wil houden), OOk als DHCP-server te laten werken.

Want als jij je Linksys als DHCP-server laat werken, dan zal hij aan de PC's/TV/laptops/whatever zeggen: Hier ben ik! Hier moeten jullie je internet vandaan halen! Terwijl dat vervolgens helemaal niet gaat werken... Want dat deed de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp gebruik je de Linksys eigenlijk als accesspoint op het moment maar heb je de DHCP server nog aanstaan. Als je dit wil dan zul je op de Linksys DHCP uit moeten zetten en inderdaad de Zyxel op 1 van de LAN poorten aan moeten sluiten:
http://www.dslreports.com/faq/11233

Een betere oplossing volgens mij is de Linksys als router gebruiken en de Zyxel in bridge mode zetten met DHCP uit. Je Zyxel fungeert dan puur als modem en geeft het externe IP door aan de Linksys. Dat maakt het wat logischer en makkelijker te beheren lijkt mij. Gooi dan eens een alternatieve firmware op die Linksys zoals deze: http://www.polarcloud.com/tomato Voordeel daarvan is dat je static DHCP kan gebruiken, bandwith monitoring en veel efficienter met veel connecties tegelijk (aangezien je torrents gebruikt wel handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
wagenveld schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 10:30:
Dus als ik het goed begrijp gebruik je de Linksys eigenlijk als accesspoint op het moment maar heb je de DHCP server nog aanstaan. Als je dit wil dan zul je op de Linksys DHCP uit moeten zetten en inderdaad de Zyxel op 1 van de LAN poorten aan moeten sluiten:
http://www.dslreports.com/faq/11233

Een betere oplossing volgens mij is de Linksys als router gebruiken en de Zyxel in bridge mode zetten met DHCP uit. Je Zyxel fungeert dan puur als modem en geeft het externe IP door aan de Linksys. Dat maakt het wat logischer en makkelijker te beheren lijkt mij. Gooi dan eens een alternatieve firmware op die Linksys zoals deze: http://www.polarcloud.com/tomato Voordeel daarvan is dat je static DHCP kan gebruiken, bandwith monitoring en veel efficienter met veel connecties tegelijk (aangezien je torrents gebruikt wel handig).
Dit leek mij ook in theorie de meest nette oplossing en zo werkte het ook met mijn oude modem dat ik van Demon had (die geen router functionaliteit had).

Ik kan echter niet de router functionaliteit van de Zyxel uitzetten omdat ik naast internet ook telefonie van Telfort heb. Als je dat in de Zyxel uitschakelt, doet je telefonie het ook niet meer. Ik ga dus vanavond maar gewoon DHCP van de WRT54GL uitzetten en de Linksys in dezelfde 192.168.1.xxx range zetten als de rest van het telfort gebeuren. Zodoende kan ik ook nog altijd in de Linksys komen.

ik ben wel erg blij met zoveel behulpzame mensen! :)

[ Voor 9% gewijzigd door PaT op 13-04-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Nou, het hele dhcp gebeuren werkt nu wel. De Linksys mag niets meer van mij uitdelen (DHCP dus uit) en zijn ip adres heb ik in de 192.168.1.xxx reeks gezet buiten de dhcp reeks van de Zyxel modem (doet ie van 32 to 64)

In principe werkt nu dus alles prima en krijgen mijn beide laptops in ieder geval netjes een ip en hebben ze ook toegang tot internet. So far so good.

Wat ik echter vreemd vind is als ik naar het netwerkcentrum ga, dat er dus het rijtje

"mijn laptop" -> "Linksys" -> "geen internet"

staat terwijl dat dus wel werkt.
Ik ga er geen slapeloze nachten van krijgen, maar waarom geeft Windows 7 aan dat ik geen internet heb?

Daarnaast nog een vraag. Als ik nu een statisch ip aanmaak in Windows 7, dan kom ik met die laptop niet meer het netwerk/internet op. Onder een statisch ip aanmaken versta ik het invullen van de velden onder "eigenschappen voor internetprotocol IPV4".
Ik denk dat ik min of meer hetzelfde heb bereikt doordat de Zyxel de mogelijkheid biedt om dynamische ip nummers aan een bepaald mac adres te koppelen. Volgens mij zijn die adressen dan niet echt dynamisch meer en bereik je praktisch hetzelfde als een statisch ip adres. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

klopt, je reserveert op de router een ip adres op het mac adres van de netwerkkaart van je laptop/pc/tv

als je trouwens een statisch ip op de win7 laptop instelt, stel je dan ook het dns adres handmatig in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

je wilt geen 2 routers achter elkaar hebben staan. Dat wordt waardeloos met portforwarding. In mijn oude ADSL tijd had ik de Zyxel ingesteld op bridgemode en voor de rest alles laten regelen door mijn wrt54gl. Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
amx schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:29:
klopt, je reserveert op de router een ip adres op het mac adres van de netwerkkaart van je laptop/pc/tv

als je trouwens een statisch ip op de win7 laptop instelt, stel je dan ook het dns adres handmatig in?
Uiteraard :)
Maar zo gaat het dus ook goed. Aangezien alles (vooralsnog) keurig werkt ga ik er niets meer aan veranderen.

Ik vind het alleen nog steeds vreemd dat Windows 7 (in casu het netwerkcentrum) aangeeft dat er geen verbinding met het internet is, terwijl die er wel degelijk is!
Hann1BaL schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:36:
je wilt geen 2 routers achter elkaar hebben staan. Dat wordt waardeloos met portforwarding. In mijn oude ADSL tijd had ik de Zyxel ingesteld op bridgemode en voor de rest alles laten regelen door mijn wrt54gl. Misschien een idee?
Dit zou mijn voorkeur zijn als ik geen telefonie van Telfort had. Helaas MOET de Zyxel in router functionaliteit blijven staan om voip goed te laten werken. Port Forwarding werkt ondertussen ook meer dan prima! (uTorrent geeft aan dat de gebruikte poort open staat).

[ Voor 35% gewijzigd door PaT op 14-04-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 28-04 12:34
ppaddo schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:25:
Ik vind het alleen nog steeds vreemd dat Windows 7 (in casu het netwerkcentrum) aangeeft dat er geen verbinding met het internet is, terwijl die er wel degelijk is!
Waarschijnlijk staat je gateway nog niet goed. Je wil helemaal niet dat de Linksys routeert, maar dat je Zyxel routeert.

Als je het wil oplossen, zal je toch echt precies moeten schetsen hoe je situatie is. Maak een tekening ofzo (desnoods paint).

Je bent nu zomaar wat aan het proberen lijkt me. Krijg niet echt het gevoel dat je hier gezocht hebt, of de stickies gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
_H_G_ schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:58:
[...]

Waarschijnlijk staat je gateway nog niet goed. Je wil helemaal niet dat de Linksys routeert, maar dat je Zyxel routeert.

Als je het wil oplossen, zal je toch echt precies moeten schetsen hoe je situatie is. Maak een tekening ofzo (desnoods paint).

Je bent nu zomaar wat aan het proberen lijkt me. Krijg niet echt het gevoel dat je hier gezocht hebt, of de stickies gelezen hebt.
De Linksys routeert niet, de default gateway is 100% zeker mijn zyxel (gecontroleerd op basis van het ip adres) en de Linksys staat 100% in bridge modus (want netwerkkabel zit niet in de WAN poort).

Een site die ik gevonden heb lijkt mijn probleem te beschrijven klik (na stap 8 ) maar dan weer net niet helemaal. Het plaatje in dat voorbeeld komt aardig overeen met mijn situatie, ware het dat gateway en Lan Switch bij mij dus in de Zyxel in 1 zitten. Ik heb de zyxel op 192.168.1.254 zitten en de Linksys op 192.168.1.253. dat lijkt mij behoorlijk in dezelfde range en buiten het gebied van dhcp van de Zyxel (.32 t/m 64). De laptops die contact maken krijgen van de Zyxel netjes een ip adres (wat ook te zien is in de Zyxel).

Ik ben zeker niet "zomaar" wat aan het proberen, sterker nog, ik probeer het echt goed te doen. Ik lees me suf, google me een ongeluk, maar loop regelmatig tegen termen aan die mij als niet-ict'er niet altijd evenveel zeggen.
Ach het werkt...

[ Voor 39% gewijzigd door PaT op 14-04-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Staat uPNP aan op je Linksys ?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ja, maar uitschakelen verandert niets aan dat netwerkoverzichtje in het netwerkcentrum. Wat voor consequenties zou upnp kunnen hebben dan? (dit is toch o.a. voor het streamen van media enz.?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Voor zover ik begrepen heb, zet het zelf standaard uit, is dat een manier dat pc/app met je router kan communiceren en poorten op verzoek kan openen.

Zou mij niets verbazen dat je windows machine denkt lekker met je linksys te kunnen communiceren, maar er achter komt dat die linksys zelf geen internetverbinding heeft (wan poort is immers niet aangesloten).

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1