thermokoppel op Arduino Duemilanove

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354698

Topicstarter
Voor mijn ovenbesturing wil ik een Arduino Duemilanove gebruiken. Daar is veel over te lezen en op te zoeken, dit is zeker handig voor een beginneling. Voor de temperatuur inlezing van mijn thermokoppel dacht ik direct een analoge poort te kunnen gebruiken maar hoe ik die dan moet aansluiten vind ik nergens.
Als iemand weet hoe ik die knoop moet leggen zie ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou je moet hem eraan solderen, of met een connectortje werken?
Probeer eens een boek, zoals practical arduino te lezen.Daar wordt het helemaal uitgelegd :).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:32:
Nou je moet hem eraan solderen, of met een connectortje werken?
Probeer eens een boek, zoals practical arduino te lezen.Daar wordt het helemaal uitgelegd :).
mijn probleem is op welke punten ik deze 2 draads thermo koppel moet solderen.
Veel lezen komt er zeker nog achterna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Werkt dat thermokoppel op 5v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een tweedraads voeler die bij 1000 graden C +/-45 mV afgeeft .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En die moet je niet voeden ofzo? Heb je een datasheet van het ding?

edit: ok nee je hoeft hem dus niet te voeden. Ik zou hem dan tussen de 0V (GND) en een analoge pin hangen.
En vervolgens die pin uitlezen.

[ Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 11-04-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:48:
En die moet je niet voeden ofzo? Heb je een datasheet van het ding?
Omdat ik niet altijd de goede technische benamingen ken heb ik even gegoogeldvoor deze uitleg van mijn thermokoppel:

Een thermokoppel bestaat uit twee draden van verschillende metalen of metaallegeringen die aan elkaar zijn verbonden, bij voorkeur door ineensmelting. Als er tussen beide contactpunten een temperatuurverschil heerst zal een potentiaalverschil ontstaan, waarvan de sterkte afhankelijk is van het temperatuurverschil en de gebruikte materialen. Het potentiaalverschil is in de orde van 6 tot 60 microvolt per °C (µV/°C). Door gebruik te maken van dit verschijnsel kan het thermokoppel uitstekend gebruikt worden als sensor voor een temperatuurmeting
deze geeft dus zelfstandig zijn mVolts af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:07
Een thermokoppel moet je met een bijpassende connector aansluiten: deze moet uit dezelfde materialen bestaan als het thermokoppel. Aangezien er meerdere soorten thermokoppels zijn zijn hiervoor dus ook aparte connectors verkrijgbaar. Tevens moet de temperatuur bij deze connector gemeten worden aangezien de spanning van een thermokoppel afhankelijk is van het temperatuurverschil tussen meetpunt en de connector. Verder is de uitgangsspanning zeer klein en niet lineair, er is dus ook een voorversterker nodig. Er zijn speciale IC's verkrijgbaar om een thermokoppel signaal om te zetten in een (lineair) analoog of digitaal signaal.

meer over thermokoppels: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermokoppel (engelse versie is een stuk uitgebreider overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 354698 schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:54:
[...]

Omdat ik niet altijd de goede technische benamingen ken heb ik even gegoogeldvoor deze uitleg van mijn thermokoppel:

Een thermokoppel bestaat uit twee draden van verschillende metalen of metaallegeringen die aan elkaar zijn verbonden, bij voorkeur door ineensmelting. Als er tussen beide contactpunten een temperatuurverschil heerst zal een potentiaalverschil ontstaan, waarvan de sterkte afhankelijk is van het temperatuurverschil en de gebruikte materialen. Het potentiaalverschil is in de orde van 6 tot 60 microvolt per °C (µV/°C). Door gebruik te maken van dit verschijnsel kan het thermokoppel uitstekend gebruikt worden als sensor voor een temperatuurmeting
deze geeft dus zelfstandig zijn mVolts af
Maarruh waarom google je niet eerst? Voor je de vraag stelt dus.
base_ schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:55:
Een thermokoppel moet je met een bijpassende connector aansluiten: deze moet uit dezelfde materialen bestaan als het thermokoppel. Aangezien er meerdere soorten thermokoppels zijn zijn hiervoor dus ook aparte connectors verkrijgbaar. Tevens moet de temperatuur bij deze connector gemeten worden aangezien de spanning van een thermokoppel afhankelijk is van het temperatuurverschil tussen meetpunt en de connector. Verder is de uitgangsspanning zeer klein en niet lineair, er is dus ook een voorversterker nodig. Er zijn speciale IC's verkrijgbaar om een thermokoppel signaal om te zetten in een (lineair) analoog of digitaal signaal.

meer over thermokoppels: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermokoppel (engelse versie is een stuk uitgebreider overigens)
Opampje voldoet toch prima? ;) (okay dat kun je ook als voorversterker zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:07
Opamp + temperatuursensor, wel moet je dan de meetwaarde nog converteren (niet lineair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:02:
[...]

Maarruh waarom google je niet eerst? Voor je de vraag stelt dus.
ik googelde alleen om de exacte tekst duidelijk te schrijven

[...]

Opampje voldoet toch prima? ;) (okay dat kun je ook als voorversterker zien).
Nu weet ik in elk geval dat ik niet rechtstreeks op de Arduino kan maar een opamp of een andere versterker ertussen moet.
Daar kan ik voorlopig wel weer mee verder zeker als ik alle leeswerk eerst wil gaan doen
Zover alvast bedankt voor deze uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, maar dat kan gewoon met een lookuptable. Even ijken en klaar :).

Volgens mij heeft de TS nu genoeg leesvoer :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 354698 schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:13:
[...]

Nu weet ik in elk geval dat ik niet rechtstreeks op de Arduino kan maar een opamp of een andere versterker ertussen moet.
Daar kan ik voorlopig wel weer mee verder zeker als ik alle leeswerk eerst wil gaan doen
Zover alvast bedankt voor deze uitleg
Je zou even kunnen kijken wat de resolutie is van de analoge inputs van de gebruikte AVR op je arduino.
Als die klein genoeg is voor jouw doeleinde (!) is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Er worden door diverse semiconductor fabrikanten mooie geintegreerde oplossingen geleverd voor K-type, J-type, etc thermokoppels inclusief een mooie databus, koudelas compensatie (geintegreerde temperatuurmeting). Ik meen dat ik hier nog een ding van Maxim heb liggen. Mooie maar kleine chipjes. Analoog kan je het ook op lossen, maar dat geeft vaak een hogere componenten telling en is misschien ietsje minder robuust wil je het eenvoudig houden.

Mooie pagina met basics en implementatie mogelijkheden door Maxim.
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/4026

[ Voor 11% gewijzigd door Oyster op 11-04-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hoi pietbre, welkom @ GoT. Ik verplaats je topic even naar Elektronica, omdat we ons in Geachte Redactie alleen bezighouden met nieuwswaardige feiten en zelden of nooit met de individuele klussen van GoTters. Zie ook Het algemeen beleid - maar mocht je met je picje een nobelprijs binnenslepen, dan zien we je uiteraard graag terug ;)
En nóg een reden waarom je zulke zooi niet in GR moet plaatsen \o/

[ Voor 21% gewijzigd door Rataplan op 12-04-2010 00:46 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Helemaal correct, maar leer je daar nou van?
Rataplan schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:02:
. Zie ook Het algemeen beleid - maar mocht je met je picje een nobelprijs binnenslepen, dan zien we je uiteraard graag terug ;)
offtopic:
Het is een AVR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Er komt zo enorm veel bij kijken met thermokoppels, ik zou het een beginner nooit aandoen om zelf een thermokoppel-uitlees-applicatie te laten maken.
@Boudewijn: zelfs met een kant-en-klaar IC moet je je door een hoop documentatie worstelen, daar leer je echt wel veel van bij.

@TS: lees je goed in, dan merk je snel genoeg dat je je helemaal niet hoeft te schamen als je een specifiek IC gebruikt. Erg interessante lectuur over verschillende manieren om temperatuur uit te lezen is de gratis catalogus van TC ( http://www.tc.co.uk/ ).

Ik heb wat overbodige posts weggehaald.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1