LG NAS N2R1D blijft hangen op "NAS is Booting"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12-2021
Beste Tweakers,

Ik heb 2x500GB harde schijven in de LG-NAS N2R1D zitten. Als ik de NAS opstart blijft deze uren staan op "NAS is Booting". Als ik maar 1 harde schijf er in stop start de NAS wel en kan ik via de webinterface de harde schijf formatteren. Via hot swap kan de tweede harde schijf er in en die kan ik ook formatteren. De NAS werkt nu naar behoren.

Zodra ik de NAS uit zet en daarna weer aan zet blijft deze weer hangen met het bericht "NAS is Booting". Als ik een harde schijf er uit haal start hij wel weer op.

Beide harde schijven zijn in orde.

Ik hoop dat iemand misschien een idee heeft waarom de NAS niet opstart met twee harde schijven er in. Ik heb het meerdere keren geprobeerd en zelfs uren gewacht alvorens hem weer uit te schakelen.

Edit
HDDs:
Western Digital 500GB 16MB 7200rpm 3.5inch SATA3.0 Caviar SE
Western Digital WD5000KS, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

[ Voor 9% gewijzigd door Guuz G op 11-04-2010 19:48 . Reden: HDD types er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Heeft de NAS het voorheen wel goed gedaan? Of heb je dit probleem al vanaf het begin dat je hem hebt?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Ik heb hem gekocht van een andere gebruiker van tweakers.net. Ik heb het hem gevraagd en hij had dit probleem niet. Dat, en het feit dat ik nergens op internet iemand vindt met hetzelfde probleem, doet me vermoeden dat het aan de HDDs ligt. Maar het feit dat beide HDDs wel los werken doet me vermoeden dat de HDDs in orde zijn. Ook als hij geboot is en ik stop de tweede HDD er in werkt alles perfect. Dus het lijkt me daardoor weer niet dat de schijven niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:00
Niet alle harddisken werken goed in een nas.
Zelf heb ik een synology nas en synology heeft een lijst met compatible harddisken die steeds geupdated wordt
Kijk eens op de site van LG of die ook zo'n lijst heeft om te kijken of jouw harddisken compatible zijn met jouw nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
1 van de twee schijven staat er niet exact in. maar er staan ook maar bar weinig schijven in die lijst. en er staan welk vergelijkbare in. (exact hetzelfde maar dan meer/minder aantal GB)

Ik merk nu dat het probleem zich vooral voordoet als ik de NAS gelijk opstart nadat deze uit gaat, bijvoorbeeld bij een reboot. Als ik een aantal minuten wacht alvorens hem weer aan te zetten start hij meestal wel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn dat de voeding van de NAS net op het randje zit.
Dat ie niet genoeg pit heeft om 2 hd's te laten opspinnen en dat ie hierop hangt.

Misschien eens proberen met 5400rpm hd's?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Ik weet nu zeker dat het probleem niet 2 harde schijven is maar het direct booten na een shutdown.
Het leek eerst alsof het probleem door de 2e HDD kwam omdat ik indirect een tijdje wachten met booten door de schijf er uit te halen.
Als ik dus reboot start de NAS niet op, hij komt ook niet uit hibernation. Als ik hem uitschakel, ff wacht, en dan weer aan zet boot hij gewoon in een aantal seconden.

Erg vreemd... ik heb LG ook gemaild maar tot nu toe hebben die niet echt een antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Ik heb gister nog een WDK5000AAKS er bij besteld. Dan heb ik twee dezelfde HDDs die opgenomen zijn in de lijst van ondersteunde HDDs (te vinden op de LG website).
Als het probleem zich dan nog voordoet lijkt het me toch echt aan de NAS te liggen. Is het opgelost dan blijf ik het toch gek vinden dat de NAS niet goed overweg kan met bepaalde HDDs... Mijn computers en NMT kunnen tot nu toe met elke HDD overweg. Waarom kan zn NAS dat dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Met 2 WD5000AAKSen er in lijkt die tot nu toe goed te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad met de LG-NAS. Dit ontstaat als er schijven in zitten RAID-1 geconfigureerd en de schijven staan niet in de compatibility list voor de LG-NAS. Deze compatibility list staat op de LG site.
Nadat ik de schijven had omgeruild voor door LG gecertificeerde schijven werkte e.e.a prima.
Dit is dus een bevestiging van je vermoeden van compatibiliteit!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 22:15 ]

Pagina: 1