Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een Asus Rampage Extreme moederbord.
Deze heb ik in december 2009 nieuw (in een aanbieding) aangeschaft.
Van tevoren heb ik niet gecontroleerd of de pinnetjes in de socket goed waren. (ben vooral AMD gewend)

Nu komt er een irritante verbrand plastic lucht uit. Verder functioneert de computer goed.
Ik heb het bord een tijd links laten liggen omdat ik het niet vertrouwde.

Op diverse fora wordt er nog wel eens gezegd dat de heatpipe cooling door Asus niet altijd correct aangebracht wordt. Dit heb ik gecontroleerd, nieuwe pasta etc. ertussen. Dat kan het niet meer zijn.

Nu zag ik dat voor het terugzetten van de processor 1 pinnetje lijkt te missen.

Als je het scharnier van de socket links hebt en het slot rechts, dan lijkt het de 5de pin van links en de 7de pin van boven. Kan dit de oorzaak van de brandlucht zijn?

Ik heb een .pdf file op de intel site gevonden met de pinout maar ik word daar eigenlijk niet wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link naar de pdf-file?
Fotootjes van de pinnetjes en van de plaats van het ontbrekende pinnetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, is mijn eerste topicstart.

De link naar de .pdf-file is http://download.intel.com...essor/datashts/318732.pdf
pagina 43-46

plaatje: Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/15gdyeh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 21:47
Kan ook heel goed zijn dat hij gewoon verbogen is, pak eens en vergrootglas en ga er vanuit verschillende hoeken eens aandachtig naar kijken. Omdat het er zoveel zijn van die pinnetjes, krijg je soms nog wel 's 'gezichtsbedrog'. Uit eigen ervaring van het rechtbuigen van pinnetjes op een socket 1156 moederbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie is om een emailtje naar de winkel te sturen of op te bellen en de problemen met het pinnetje en de brandlucht uit te leggen. Daarnaast kan een rma aangevraagd worden om te kijken of de garantie dit dekt. Het ontbrekende pinnetje valt waarschijnlijk niet onder de garantieregeling. Een afgebroken pinnetje wordt waarschijnlijk als onjuist gebruik van het onderdeel gezien. Op grond van de brandlucht en het gevaar van brand geven de winkel en de fabrikant heel misschien een vervangend exemplaar.

In de handleiding staat bij dat pinnetje:
VCC AG 26 power/other

Op bladzijde 71 staat:

VCC are the power pins for the processor. The voltage supplied to these pins is determined by the VID[7:0] pins.

Het is waarschijnlijk een pinnetje, dat samen met andere pinnetjes de electriciteitsvoorziening verzorgt. Daar zijn er heel veel van. Er is een kans, dat het ontbreken van dit pinnetje geen invloed heeft op de werking van de processor.

Op grond van de brandlucht lijkt een veilige optie om het moederbord te retourneren met of zonder ontvangst van een nieuw moederbord.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 21:32 ]