Ardana schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:43:
Dat ligt een beetje aan het systeem van VGZ en jouw manier van betalen. En eigenlijk is het vreselijk ingewikkeld.
In 't kort: 't kost je extra geld.
In 't lang: ga googlelen. Uiteindelijk kan 't zijn dat ze je aanvullende verzekering opzeggen, maar ook dat ze de basis-premie ophogen naar +/- € 130 p.m. én dit gaan incasseren rechtstreeks via je werkgever/uitkeringsinstantie. Lukt dat niet, dan gaan ze het incasseren via het CJIB. Owja, bijkomend: ze mogen je vergoedingen stoppen en/of verrekenen met je openstaande premie. Als je dan dus kosten maakt (bijv. omdat je je been breekt) mag je 't ziekenhuis ook nog 'ns zelf gaan betalen.
Sowieso mag je geen zorg worden ontnomen, dus de laatste zin klopt niet. Mijn vader zit in de zelfde situatie maar kreeg laatst gewoon zijn medicijnen vergoed. Door een fout van
verzekeraar is hij uitgeschreven geweest voordat hij was geëmigreerd voor zijn werk. Bij thuiskomst weer aangemeld en een boete gekregen (3500 euro oid) + achterstallige premie voor 2,5 jaar niet verzekerd zijn. De boete is kwijtgescholden doordat er inderdaad sprake was van terecht niet verzekerd zijn, maar de achterstallige premie van 6 maanden moet worden ingehaald.(Men had mijn vader uitgeschreven per 1 jan ipv 1 juli) Helaas is men bij
verzekeraar nog niet zo snel en hebben ze mijn pa aangemeld bij het CKZ voor wanbetalers voordat er ook maar een afspraak op papier stond.
@TS
De zorgverzekeraar gaat je eerst vriendelijk vragen te betalen, mocht je alsnog weigeren (Wat overigens heel dom is, maar dat terzijde) gaat men je aanmelden bij een lijst met wanbetalers. Je premie wordt dan geïncasseerd via je baas. Dat het je extra geld kost is zeker, dit geintje. (Wat overigens een fout is van de zorgverzekeraar) heeft ons nu al 700 euro aan onnodige kosten opgeleverd.
m.a.w.
Netjes betalen, scheelt je een hoop gezeik...