Grafische kaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:03
Beste Tweakers,

ik vermoed dat mijn grafische kaart kapot is. Ik open dit topic omdat ik hoop dat iemand van jullie hier mij kan vertellen dat dit te verhelpen is:

Systeem
Het gaat om een SonyVaio laptop: VGN-FZ21S
-Intel Core2Duo T7500
-GeForce 8600M GS

-Extern scherm: Samsung P2370

Probleem
Overal op het scherm staan roze en/of groene strepen. (Ook tijdens bootproces, ook op extern scherm)

Wanneer gebeurd?
Ik was Nokia Ovi Suite aan het installeren, hoewel ik vermoed dat dit weinig te maken heeft met het probleem. Ik heb de laptop deze morgen net geformatteerd, had geen enkel probleem tot nu toe.
Mijn laptop liep volledig vast, fan ging naar 100% (op gehoor gebaseerd) en een vervormd geluid door de speakers.

Ik moet hierbij vertellen dat ik vanmorgen na het formatteren de laatste drivers van laptopvideo2go gehaald heb. (zijnde 197.25)

Wat heb ik al gedaan?
-Computer een "hard" reset gegeven.
-Foto's genomen met gsm (zie hieronder)
-In apparaatbeheer heb ik de grafische kaart uitgeschakeld.
-Alle externe apparaten (extern scherm via hdmi, harde schijf, luidsprekers) losgekoppeld.

Foto's

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/o9e4xf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/28v3kid.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ifvrlx.jpg

Opgelost?
Terwijl ik dit zat te typen (op 800x600 resolutie :s ) heeft de grafische kaart zich precies "gereset", en alle groene strepen zijn weg.

Valt er te verwachten dat dit nog voorkomt of is dit eenmalig?

Wat ik nog van plan ben te doen:
-temperaturen grafische kaart in de gaten houden...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Valt er te verwachten dat dit nog voorkomt of is dit eenmalig?
Het valt te verwachten dat het alleen maar erger kan worden, helaas...

Tenminste, als het een defecte grafische kaart is en daar lijkt het er toch wel op. Zie ook: Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten, de 8600M's hebben ditzelfde probleem. Dus mocht het nog terugkomen: sommige fabrikanten hebben hierom de garantieperiode verlengt op laptops met deze GPU's dus dat zou ik even nakijken. De 'oventruc' zoals die in dat G80-topic te vinden is schijnt ook vaak te werken maar dat is natuurlijk op eigen risico, dus liever garantie claimen lijkt me.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
De kaart is duidelijk kapot.
Mogelijke oorzaak is hier te lezen: nieuws: Nvidia biedt 'oplossing' voor defecte notebook-gpu's
Waarschijnlijk heb je daarom zelfs buiten de 2 jaar termijn nog garantie.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• thommich
Hartelijk dank voor de reacties! Ik ga uitpluizen hoe ik dit best afhandel met nvidia of sony.

Kan het ook een driverprobleem zijn?
nieuws: Nvidia haalt 196.75-drivers offline na oververhitte videokaarten

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
Nee want het doet zich voor voordat een driver geladen is (tijdens het opstarten van je laptop). Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Zeus op 11-04-2010 15:29 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

bij de meeste fabrikanten krijg je 1 jaar extra garantie op je nvidia 8xxx grafische kaart, vanwege de vele problemen met die dingen. (goedkoop soldeer....)

maak een belletje naar sony, en zeg dat je grafische kaart is overleden, dan komt het wel goed (mits nog binnen de garantie)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als die driver er voor zorgt dat hij oververhit raakt kan dat..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• thommich
Ik denk dat mijn "course of action" op dit moment er best als volgt uitziet:

-laptopvideo2go drivers deïnstalleren
-WHQL drivers installeren
-laptop opendoen en stofzuigen (ivm mogelijke hitteproblemen?)

if(Probleem herhaalt zich)
sony contacteren
else don't worry be happy 8)

Verwijderd

thommich schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:37:

het is niet echt een hitteprobleem, meet een probleem met slechte materiaalkeuze
met soldeer word met 100° al "zacht"

wat denk je dat je krijgt als je een stukje plastic 100x tot 50° verhit en weer laat afkoelen? just, hij word broos, en de volgende keer dat je je tas net iets te hard neerzet breekt het soldeer :w

en dat terwijl in de specs staat dat ze 120° moeten kunnen worden (die van dell igg)..

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 21:03

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

thommich schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:37:

if(Probleem herhaalt zich)
sony contacteren
else don't worry be happy 8)
d:)b :Y

Maar eigenlijk denk ik dat je grafische kaart gewoon definitief naar de gallemiezen is...

[ Voor 96% gewijzigd door Ghost Dog op 11-04-2010 15:44 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tin met een verkeerde legering gebruikt dus :)
Ik dacht iig dat zulke artifacts altijd door fout memory kwam.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Let ook op of het kabeltje van je laptop naar het beeldscherm goed zit. Dat geeft ook zulke problemen

• thommich
Zhalix schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:47:
Let ook op of het kabeltje van je laptop naar het beeldscherm goed zit. Dat geeft ook zulke problemen
Het probleem deed zich ook voor op een extern scherm aangesloten via hdmi... Dus ik veronderstel dat dit niet het probleem kan zijn.

Voorlopig laat ik het even zo. Als de problemen opnieuw opduiken kijk ik wel verder.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
thommich schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:49:
[...]

Het probleem deed zich ook voor op een extern scherm aangesloten via hdmi... Dus ik veronderstel dat dit niet het probleem kan zijn.

Voorlopig laat ik het even zo. Als de problemen opnieuw opduiken kijk ik wel verder.
Dan heb ik niets gezegd :+

• thommich
Kan iemand me vertellen hoe vaak dit ongeveer zou moeten terugkomen?

Sinds het probleem gisteren heeft mijn laptop zowat constant aan gestaan, zonder ook maar enig probleem...

Ik begin dan ook meer en meer te denken dat het een eenmalige fout was (of vanwege de drivers)

Verwijderd

Als het echt een probleem is met de kaart ipv de drivers komen de strepen vanzelf terug (en steeds frequenter). Je kan nog een paar dagen wachten om te kijken of het probleem zich opnieuw voordoet, maar gezien de screenshots (en eigen ervaring met steeds weer kapot gaan van mn 8800 gtx) lijkt het er op dat je kaar stervende is.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

thommich schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:32:
Kan iemand me vertellen hoe vaak dit ongeveer zou moeten terugkomen?

Sinds het probleem gisteren heeft mijn laptop zowat constant aan gestaan, zonder ook maar enig probleem...

Ik begin dan ook meer en meer te denken dat het een eenmalige fout was (of vanwege de drivers)
Stress testen dan, gewoon de videokaart flink belasten en je zou het fout moeten zien gaan ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• thommich
Hoe kan ik dat het beste doen? Als ik google kom ik constant uit bij ATI tools, maar dit is een nvidia kaart.

Welk prog is goed in het stressen van grafische kaarten? (heb nu even geen zin/tijd om te gaan gamen)

Of werken benchmarks ook gewoon?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:43:
[...]

het is niet echt een hitteprobleem, meet een probleem met slechte materiaalkeuze
met soldeer word met 100° al "zacht"

wat denk je dat je krijgt als je een stukje plastic 100x tot 50° verhit en weer laat afkoelen? just, hij word broos, en de volgende keer dat je je tas net iets te hard neerzet breekt het soldeer :w

en dat terwijl in de specs staat dat ze 120° moeten kunnen worden (die van dell igg)..
Daarbij word een 8600 bijzonder warm voor een laptop graka. Toen ik er nog eentje had was een graad of 70 n en bij het opstoken van de laptop was 90 niet ongewoon....

Ik zou eens bellen naar sony om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor garantie of dat zij weten hoe dit is op te lossen. Denk dat je grafische kaart naar de eeuwige jachtvelden is eigenlijk...

@ Graka testen:

Atitraytools heeft een hele goede artifactcheck. Daarom duikt hij telkens op :)

Daarentegen lekker stressen kun je perfect doen met de benchmarks. Als ze maar grafisch zwaar zijn is het wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 12-04-2010 15:19 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

thommich schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:17:
Welk prog is goed in het stressen van grafische kaarten? (heb nu even geen zin/tijd om te gaan gamen)
ATiTool bijvoorbeeld. :p
Maar Furmark werkt ook.
Touchdomex schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:17:
Atitraytools heeft een hele goede artifactcheck. Daarom duikt hij telkens op :)
Vind ik niet, ATiTrayTools belast de videokaart lang niet zo veel als bijvoorbeeld ATiTool, maar Furmark is natuurlijk het aller zwaarst.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 15:21 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

thommich schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:17:
Hoe kan ik dat het beste doen? Als ik google kom ik constant uit bij ATI tools, maar dit is een nvidia kaart.

Of werken benchmarks ook gewoon?
Alles wat je videokaart flink belast moet al werken.

Dus... benchmark non-stop laten draaien.
Probeer Furmark eens

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:20:
[...]

ATiTool bijvoorbeeld. :p
Maar Furmark werkt ook.

[...]

Vind ik niet, ATiTrayTools belast de videokaart lang niet zo veel als bijvoorbeeld ATiTool, maar Furmark is natuurlijk het aller zwaarst.
Ik heb nergens gezegd dat de check van Ati zelf goed of slecht is. Alleen over de artifactcheck :+ Het textblokje met al die kleine dingen die letterlijk aangeeft of er artifacts verkeerd werken :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Touchdomex schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:26:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat de check van Ati zelf goed of slecht is.
ATiTool en ATiTrayTools zijn beide niet van ATi/AMD.
Het textblokje met al die kleine dingen die letterlijk aangeeft of er artifacts verkeerd werken :+
Textblokje? Bij ATT zie ik iets van een ruimteschip in een blauwe omgeving rond draaien en bij ATiTool is het een harige kubus.

• thommich
Ik heb nu dus furmark draaien.

Maar die krijgt m'n kaartje precies niet op temperatuur. In het begin steeg de temperatuur rap (van 57° naar 75, de fan draait nu op half vermogen schat ik, maar de kaart wordt niet meer warmer (ongeveer 73° nu).

Meer dan 4FPS komt er ook niet uit...

Is dat de bedoeling of moet ik m'n kaart op een of andere manier warmer doen krijgen?

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02 17:23
Een maand of 2 had ik hetzelfde probleem met m'n Dell Vostro 1710, ook met een 8600M GS.
De eerste foto lijkt trouwens erg hard op hoe het er hier uitzag.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/22i51i.jpg

De eerste keer dat het gebeurde waren de artifacts weer weg na te herstarten. Maar omdat ik vermoedde dat de gpu stuk aan het gaan was, deed ik maar een stress-test met furmark waarbij de temps vlot over de 80°C gingen. En ja hoor, nog geen 5 minuten later waren ze er weer. En voorgoed deze keer.
Opstarten lukte totaal niet meer, hij schakelde zichzelf steeds uit. Ook kreeg ik enkel nog iets te zien op een extern scherm.

Wel had ik geluk dat Dell dit probleem erkent en dus een extra jaar garantie gaf op het moederbord. Eén telefoontje later en de volgende dag werd het hele moederbord aan huis vervangen. (vast omdat nvidia toch betaald :9)
Ik vermoed dat Sony hier ook van weet; zie: http://esupport.sony.com/...mdl=VGNFZ190N&news_id=349

• thommich
Het probleem heeft zich nu herhaald en is niet meer weg te krijgen na diverse reboots.

Ik ga zometeen een mailtje sturen naar Sony. Ik hoop dat ik snel een antwoord krijg van hen. Heeft iemand ervaring naar welk adres ik dit best stuur?

Bedankt trouwens voor de link hierboven, maar dit gaat over amerikaanse modellen heb ik de indruk. Ik hoop dat ze voor Europese klanten dezelfde regeling kunnen treffen.

Overigens, meld ik dit best bij Sony of bij de webshop waar ik de laptop gekocht heb? (Ik had 2 jaar garantie, die is in december verlopen)

Verwijderd

thommich schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:27:
Het probleem heeft zich nu herhaald en is niet meer weg te krijgen na diverse reboots.

Ik ga zometeen een mailtje sturen naar Sony. Ik hoop dat ik snel een antwoord krijg van hen. Heeft iemand ervaring naar welk adres ik dit best stuur?

Bedankt trouwens voor de link hierboven, maar dit gaat over amerikaanse modellen heb ik de indruk. Ik hoop dat ze voor Europese klanten dezelfde regeling kunnen treffen.

Overigens, meld ik dit best bij Sony of bij de webshop waar ik de laptop gekocht heb? (Ik had 2 jaar garantie, die is in december verlopen)
ja, sony krijgt €xx voor elke defecte 8xxx grafische kaart die ze hebben, dat bedrag is aardig hoog, boven de 100 euro in idergeval, ze zouden wel gek zijn om het niet te repareren

• thommich
Zou het lukken om een andere deal te sluiten?

Begrijp me absoluut niet verkeerd, ik wil zeker niet profiteren van de zaak!! Maar zou het lukken om bvb korting te krijgen op een nieuwe laptop?

Verwijderd

je weet maar nooit :)

• thommich
Ik heb contact opgenomen met Sony.

De laptop wordt opgehaald en zal gerepareerd worden. Dit is erg netjes van Sony, aangezien de laptop sinds december uit garantie is. De man aan de telefoon vertelde me wel dat als het probleem niet afkomstig is van het bekende "nvidia"-probleem, ik zal moeten betalen. Maar ik acht die kans klein.

Ik heb ook aangegeven dat ik de laptop al opengeschroefd heb (de laptop was immers uit garantie). Ik hoop dat daar niet moeilijk wordt over gedaan...

Ik houd jullie op de hoogte over het verdere verloop ;)
Pagina: 1