• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 07:19
Beste,

Gisteren heb ik mijn computer in elkaar gezet echter maakt deze nu heel veel lawaai. Als ik mijn vinger op de koeler zet de hyper 212 plus van coolermaster dan is het gewoon heerlijk stil. Nu heb ik de koeler er af gehaald en even in mijn hand getest of het aan de cooler lag. En ja de coolor maakte vrij veel lawaai. Is dit nu een fout of draait die gewoon te hard?

Ik heb Superpi draaien om CPU te belasten en dit zijn de temperaturen:

29 graden processor
28 graden moederbord
118 graden power/aux (wat is dit?, want dit is volgens mij wel hoog)

temperaturen zijn van PCwizard

Dus wat kan ik doen om het lawaai te laten zakken ik heb niet 20 euro betaald (voor processor koeler) om naast een fohn te zitten...

Mvg, Boris

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios kun je instellen dat de fan variabel gaat, naargelang de warmte van je cpu. Heb je dit ingesteld.
Met cpu burn in kun je je cpu heel erg heet maken om te testen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 10:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, zonder te weten wat voor lawaai het is, is het moeilijk om te zeggen. Is het wel een mooi normaal fan-geluid, of echt iets van KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR, of een houtzager, ofzoiets?

De coolermaster hyper 212 plus lijkt me zo'n typische "performance" koeler, en stilte en performance is niet noodzakelijk hetzelfde. Je kan de fan trager laten draaien vanuit de BIOS of door zelf het voltage te reguleren, want "performance" koelers hebben vaak een dergelijk hoog RPM, wat niet nodig is, maar handig kan zijn voor als je een CPU gaat overklokken. Wie weet heb je er een 4500rpm fan op zitten, en dat kan als een föhn klinken. Misschien is een 2200rpm, of zelfs 1000rpm fan voor jouw wensen wel voldoende!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

'Perfomance' koelers zijn niet per definitie lawaaiig.
Zo wordt de Scythe Mugen 2 (wat me toch de 'perfomance' koeler bij uitstek lijkt ;)) geleverd met een PWM fan die maximaal 1300 rondjes per minuut doet, dus niet erg luid wordt, en de Ninja, ook een 'perfomance' koeler geleverd wordt met een gewone fan van 1000rpm.

Ook de Hyper 212 zou redelijk stil moeten zijn, maar ik weet zo niet of die geleverd wordt met een PWM fan of een 'gewone' fan.
Als eerst zou ik daarom kijken hoeveel pinnetjes de fanconnector nodig heeft. 3 pinnetjes betekent een voltagegereguleerde fan, 4 een PWM fan.
Daarna eventueel in de BIOS kijken of daar met instellingen iets te regelen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 11-04-2010 15:58 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 07:19
Ja ik heb hem in bios goed gezet. Hij stond op voluit draaien nu heb ik hem op automatisch gezet en dan niveau 5 (van de 9 niveau's) In iedergeval is die een heel stuk stiller en is het nu gewoon een redelijk stille pc! Bedankt ;)