[Netwerkuitbreiding] Internet doortrekken naar tuinhuisje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09-2023
hallo,

ik had even een vraagje, wij hebben een tuinhuisje achter in de tuin, op 50 meter afstand van het huis, en ik wil daar graag internet hebben, hoe kan ik dat het beste doen? we hebben glasvezel met een draadloose router maar die haalt achter in de tuin niet, en dan ook meerderen computers kunnen aansluinten achter in de tuin dus niet 1tje.

iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Router bij het raam, een goede antenne op je router en eentje op je laptop moet voldoende zijn denk ik. 50 meter (vrij zicht) moet je dan sowieso wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Netwerkkabel ingraven is de beste oplossing.

Welkom op GoT trouwens. Gaarne de volgende keer een goede topictitel te verzinnen. 'internet' is veel te mager. Beter zou zijn geweest 'Internet op 50 meter afstand', dan weet je in 1 oogopslag precies waar je verhaal over gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:09
Wanneer je tuinhuisje op dezelfde fase zit als een stroomaansluiting vlak bij je router: dLAN.

Mocht dit niet het geval zijn dan kan je kijken naar een repeater die je in redelijk vrij zicht van je huis naar tuinhuisje kan neerzetten. Die versterkt het signaal van je huidige accesspoint. Echter niet de meest sneller oplossing; alles wat via dit kastje gaat moet versterkt worden wat dus een vertraging opleverd.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou een netwerkkabel ingraven en in het tuinhuisje een router neerzetten, al dan niet met wireless access point.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50

BHQ

Freee!! schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:19:
Ik zou een netwerkkabel ingraven en in het tuinhuisje een router switch neerzetten, al dan niet met wireless access point.
Yep. Router met de routeringsfunctie uit kan natuurlijk ook.

Er zijn speciale UTP 'grondkabels', die hebben een wat dikkere isolatie en zijn bedoeld om ingegraven te worden. Hoe het met onweer zit, geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
who dankje voor de snelle reacties, ik zal volgende keer de titel wat duidelijker maken:p,

de kabel zal niet gaan lukken, want de glasvezel komt aan de voorkant van het huis naar binnen en dan mijn ouders willen geen kabel door de kamer dus dan zou het door de voortuin heen moeten en die mag ik ook niet openhalen dus dat zal niet gaan,

een beteren antenne: ik kan gwn een beteren antenne op me router zetten? ik zoek in iedergeval iets dat ik daar een hup kan neerzetten ofzo voor meerderen verbindingen, een hub verstrekt toch ook het internet weer?

dlan weet ik niet wat dat is, er is een stroom aansluiting direct langs de router en in het tuinhuisje zitten stop contacten is dat een oplossing? en is dat duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
oh dit was ik vergeten te zeggen, er is wel een internet kabel getrokken van het huis naar tuinhuisje, maar helaas mag ik hem nu niet aansluiten om de redenen die ik hier boven hebt verteld, maar is dat maybe een oplossing die kabel die er al ligt? kan ik daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Han Bosman schreef op zondag 11 april 2010 @ 18:54:
who dankje voor de snelle reacties, ik zal volgende keer de titel wat duidelijker maken:p,

de kabel zal niet gaan lukken, want de glasvezel komt aan de voorkant van het huis naar binnen en dan mijn ouders willen geen kabel door de kamer
Kruipruimte :?
dus dan zou het door de voortuin heen moeten en die mag ik ook niet openhalen dus dat zal niet gaan,
Kabelgoot langs de gevel (op/net onder het oppervlak) :?
[...]
dlan weet ik niet wat dat is, er is een stroom aansluiting direct langs de router en in het tuinhuisje zitten stop contacten is dat een oplossing? en is dat duur?
Andere oplossingen zijn goedkoper (en volgens mij beter).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:47
Er zijn niet overal kruipruimtes.
Kabelgoot langs de gevel (op/net onder het oppervlak) :?
= erg lelijk.

Ik zou gaan voor een dlan/powerlan oplossing aangezien je dus stroom hebt in je tuinhuisje. Daar knoop je vervolgens een draadloos routertje aan vast en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
bas r schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:16:
[...]
Ik zou gaan voor een dlan/powerlan oplossing aangezien je dus stroom hebt in je tuinhuisje. Daar knoop je vervolgens een draadloos routertje aan vast en klaar ben je.
Volgens mij is inderdaad powerline/homeplug (ethernet over power) een goede optie. Normaal gesproken moet je over 50 m afstand nog een heel fatsoenlijke verbinding kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik snap het niet, er ligt een "internet kabel" die je niet mag gebruiken maar waar je toch wat mee wil doen?
Wat is een internetkabel? CAT5/6, glas, coaxkabel, telefoon?
En is het een kabel van jou of van de gemeente?

feli at fish, 512 is ook magisch :P

[ Voor 7% gewijzigd door Soldaatje op 11-04-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

utp door de kruipruimte zou mijn ding zijn ...

anders zon homeplug geval.

oftopic ... 10.000 post *O*

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 11-04-2010 19:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 27-04 19:17
Maar jongens/meisjes, waar praten we over slechts 50 meter. Geen 500 of 5000 meter, zet desnoods een tweede AP/repeater ergens in je huis met een LOS richting tuinhuisje.

@Hieronder:
Wikipedia: Wireless access point
Wikipedia: Wireless repeater

[ Voor 37% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-04-2010 00:01 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
"Ik snap het niet, er ligt een "internet kabel" die je niet mag gebruiken maar waar je toch wat mee wil doen?
En is het een kabel van jou of van de gemeente?"

die is niet van de gemeente, en die hebben we zelf daar gelegd. onder de grond, maar achteraf kon het dus niet aangesloten worden, maar hij ligt er er wel, maar wat ik zo d8 is, ik zet aan het uiteinde van die kabel me laptop neer dat is in de garage, die laat ik het draadloos netwerk opvangen en die stuur ik door via een internet bridge naar een hup in het huisje, dus laat me latpop als server in de garage werken. maar ik weet niet of dit traag is of snelheid verliest enz enz.

maar dan zal ik maar us dlan gaan chekcen.

@puch-maxi : AP/repeeater?

[ Voor 24% gewijzigd door Han Bosman op 11-04-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
Weet je toevallig ook waarom die kabel niet werkt? Misschien moeten er alleen nieuwe connectors aangemaakt worden... Of misschien ligt hij in een buis en kan je een nieuwe CAT5E of CAT6 kabel trekken en de niet werkende vervangen! Heb je daar al eens naar gekeken? :)

Ben je, je er van bewust, dat wanneer je een laptop als 'draadloze server' laat draaien je dat een hoop stroom kost? Dat kan aardig oplopen per maand! Ik denk dat een kabeltje maken nog niet zo'n heel gek idee is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afstanden als dit zijn prima met WiFi en twee richtantennes te doen, maar:

1) richtantennes zijn lompe dingen, ongeacht of je ze kant-en-klaar koopt (duur, maar makkelijk) danwel DHZ maakt (kosten verwaarloosbaar en je kunt de Pringles opeten terwijl je aan de slag bent :+ ). Als men al moeilijk doet over een kabeltje ergens dan zal dit waarschijnlijk een no-no zijn. Uit het zicht is namelijk ook buiten bereik. Daar heb je niks aan.
2) "ik zoek in iedergeval iets dat ik daar een hup kan neerzetten" - leuk gezegd, maar niet realistisch. Alles dat draadloos is werkt met antennes en daar moet je mee pielen om goed signaal te krijgen, en het is zeker niet ondenkbaar dat je die oefening eens in de zoveel tijd zult moeten herhalen.

Er is een technologie dat je gewoon 'hup kan neerzetten' over 50m, en dat is Ethernet, oftewel gewoon een kabeltje.

Sowieso mijn motto: draadloos is prima voor laptop op de bank, maar vaste situaties eisen vaste verbindingen :o

Je bent tot nu toe erg wazig over de situatie ter plekke, met name mbt die kabel die er al ligt. Geeft eens exact aan wat voor kabel dat is, en als men meent dat het niet werk, exact hoe dat geconstateerd is. Dan kunnen we je verder helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
@doh en dion_b als je even naar boven scrolled zie je dat ik nog nooit gezegd heb dat die kabel niet werkt, die werkt prima, maar die kabel loopt van de achterkant van het huis naar het huisje achter in de tuin, het internet komt binnen aan de voorkant van het huis, dus de 2 opties die er waren zijn, door het huis of om het huis heen, maar dat vinden me ouders niet goed, ik mag niet door de kamer een kabel leggen want dat is lelijk, en ook niet om het huis want dan moet de voortuin opengehaald worden en dat mag ook niet, en kruipruimtes hebben we niet dus. dus: ik heb een kabel die er al ligt van de achterkant van het huis en naar het huisje, maar die mag ik niet aansluiten aan de voorkant van het huis waar het glasvezel binnenkomt, drm vraag ik of er andren manieren zijn, zo als bijv een laptop in de garaga zetten waar die internetkabel die in de tuinligt binnenkomt, en die laptop het draadloze internet op laten vangen en die dan door die kabel naar het huisje door te laten geven als server, en daar een hub plaatsen bijv, ik weet niet of er meer mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
dus even uitleggen:p,

Glas vezel komt binnen aan de voorkant van het huis, wij gebruiken een draadloze router, elke computer in het huis is draadloos, achter in de tuin staat een huisje, op 50 meter afstand van het huis, met tussen dat huisje en de achterkant van het huis ligt een internetkabel die gewoon prima werkt! maar die ik niet kan aansluiten op de draadloze router omdat ik dat niet mag van me ouders, lees hierboven waarom. wat nu? wat is de beste niet al te duren oplossing met toch nog goed internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
bijvoorbeeld zo'n ding zou dit werken?
http://www.bestel-shop.nl..._mbps_cmp-homeplug20.html

want in het huisje zijn ook stopcontacten, en moet je dan 2 van deze dingen bestellen? 1tje bij de router 1tje bij het huisje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn werkelijk 1001 dingen mogelijk, maar het schiet niet op als jij alles wat anderen voorstellen steeds afschiet op basis van zaken die je niet (eerder) duidelijk benoemd hebt...

Je geeft bijvoorbeeld nog steeds niet aan exact welke kabel er in de tuin ligt ("internetkabel" kan alles zijn van 10Base2 Thinnet tot en met single mode fibre...).

Verder is die "oplossing" met laptop in garage al besproken - zoals doh al aangaf geen al te denderend idee; als je die kant op wilt kun je gewoon een AP gebruiken. Weet je niet wat dat (of iets anders wat hier genoemd wordt) is? Doe dan zelf even de moeite om op zoek te gaan :o

Zoals ik al aangaf is er één simpele manier voor dit soort situatie (gewoon bekabeld), wil je iets anders, dan gaat het ingewikkelder zijn en zul je er linksom of rechtsom in moeten verdiepen om eea aan de praat te krijgen.

Sowieso, als ik het zo hoor is jouw grootste probleem niet technisch. Je wilt iets en het mag niet van je ouders. Probeer eens creatief te zijn en wat te onderhandelen. Er is vaak meer ruimte dan dat je denkt als je je sympathiek en begripvol opstelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:25
Han Bosman schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:15:
bijvoorbeeld zo'n ding zou dit werken?
http://www.bestel-shop.nl..._mbps_cmp-homeplug20.html

want in het huisje zijn ook stopcontacten, en moet je dan 2 van deze dingen bestellen? 1tje bij de router 1tje bij het huisje?
Edit je bericht voortaan even :)

Dit kun je inderdaad doen. Dit werkt in de meeste gevallen heel goed. Je hebt er dan inderdaad twee nodig, maar je stopcontacten moeten natuurlijk wel op dezelfde fase zitten. Let hier dus goed op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan toch gewoon in plaats van je laptop een AP in je garage zetten en deze aansluiten op de kabel die naar het tuinhuisje gaat? Het AP maakt verbinding met je draadloze netwerkje en stuurt dit door over de kabel naar het tuinhuisje waar jij je spul bedraad aansluit. Lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 27-04 19:17
Je kunt er echt alle kanten mee op, het is maar net welke eisen jij eraan stelt en afhankelijk van je budget.
Dus wat wil je precies?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:49
Je idee met je laptop het draadloze signaal op te vangen en verder via de kabel te versturen kan best.

Alleen kan je daar beter een accespoint voor gebruiken. Die kan je dan laten verbinden met je bestaande draadloze netwerk en aansluiten op de kabel die er al ligt. Dan heb je aan het eind van je kabel in het tuinhuisje ook internet.

Dat is volgens mij de beste oplossing.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
dion_b: als je heel de topic leest van boven af aan zie je dat ik al lang gezegd had dat die kabel niet mocht van me ouders maar jullie beginnen onderaan lezen de eerste 2 replies en gaan typen.

de reden omdat ik geen antwoord geef wat voor kabel het is, is omdat ik het niet weet, gwn een double cross kabel kan dat? en bekabeling is geen optie meer als die server dus geen optie is!

ik sla tot nu toe geen enkelen optie af, ik ben aan het kijken wat het is en het beste is. zo als hierboven vraag ik of die homeplug een goed idd is, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
hupie dankje voor je reactie, met een accespoint bedoel je dus een server maar dan zo iets als dit

http://www.dealtime.com/x...CCESS-PT-ASUS-WL-300G-RTL

het is eigenlijk het zelfde als een laptop of desktop pc, maar dan alleen bedoeld voor die functie, internet opvangen/versterken/doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
@puch-maxi: ik heb even links bekeken het is het zelfde als ruphie zij dat zou inderdaad een goede oplossing zijn, ik ga even kijken hoe duur het is,

de eerste links zie ik ook een router staan, ik heb nog een draadloze router liggen, kan ik een router ook gebruiken als accespoint?

[ Voor 31% gewijzigd door Han Bosman op 12-04-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

het is al meerdere halen gezegd: gebruik in hemelsnaam de edit knop!
we lezen je berichten heus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
Anoniem: 303530 schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:43:
het is al meerdere halen gezegd: gebruik in hemelsnaam de edit knop!
we lezen je berichten heus wel
ok, maar het is me duidelijk, AP, of een homeplug, ik ga even kijken wat de prijsverschillen zijn, en de mogelijk heden zijn,

en ik moet nog even weten of een anderen draadloze router ook een ap kan zijn, want dan hoef ik dus niet uit tegeven en die oude router gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Han Bosman op 12-04-2010 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja een draadloze router is ook een ap
dhcp uitzetten en je netwerk niet aansluiten op de wan poort maar op een lan poort
wel een ip adres instellen welke past in je huidige subnet om bij je configuratie te komen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
fish schreef op maandag 12 april 2010 @ 01:01:
ja een draadloze router is ook een ap
dhcp uitzetten en je netwerk niet aansluiten op de wan poort maar op een lan poort
wel een ip adres instellen welke past in je huidige subnet om bij je configuratie te komen
dankje fish:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

ManiacsHouse

Scheisse!

Jep je kunt alle kanten er mee op. Maar makkelijkste en betrouwbaarste manier is eens met je pa+ma gaan praten en alle opties zoals AP's, Pringlesdozen :P en andere lelijke apparaten voorleggen...
Denk dat ze het daarna vast niet erg vinden als je onzichtbaar (moet kunnen lijkt mij) in huis een extra kabel trekt.
Tenzij jij de enige bent die wil kunnen internetten in het tuinhuisje, dan interesseert ze het blijkbaar weinig.

* ManiacsHouse word altijd erg zenuwachtig van mensen waar niks in huis verplaatst/getimmerd/aangesloten/whatever mag worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:46

IEF

Why so serious?

@TS:

1. Probeer wat duidelijker te zijn in je omschrijvingen. Als er gevraagd wordt naar exacte benamingen voor uitspraken die je doet, zoals welke 'kabel' er ligt, dan is het aan jou om dat uit te zoeken en duidelijk te maken aan ons. Het is niet onze taak om alle informatie uit jou te trekken, GoT is geen helpdesk.
2. Let op de opmaak en spelling van je posts. Door te posten in spreektaal of slecht opgebouwde zinnen, neemt automatisch de animo om je vragen goed te beantwoorden flink af.
3. Hou eens op met het verwijt 'je moet het topic lezen'. We lezen het gehele topic door, maar zoals hierboven, je komt vrij onduidelijk over. Jij bent degene met de vragen, dan moet jij ook de moeite doen om je probleemstelling over te brengen.
4. Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop. Er is inmiddels een paar keer op gewezen, kicken van je eigen topic binnen 24 uur met een nieuwe reactie in je eigen topic is -niet- gewenst.
5. In het algemeen: doe een beetje eigen onderzoek / inzet voor je iets post. Op deze manier komt je topic erg 'helpdesk' over, in de zin van je van ons even een hapklare oplossing wil. Zo werkt dat op GoT niet.

Verder heb ik je topictitel even gefixed, 'internet' slaat natuurlijk helemaal nergens op.

[ Voor 3% gewijzigd door IEF op 15-04-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
als ik dit zo doorlees, zou ik persoonlijk:

Homeplug van router /voorkant huis naar kabel richting tuinhuis (achterkant huis), en dan de bestaande kabel gebruiken voor internet in tuinhuis. .. maar ik zal wel te simpel denken ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:07

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Sinds een week heb ik ASUS 1GB netwerk via stopkontakten thuis en de upload/download is rond 5 en 7 MB per seconde. Dus dit vind ik zelf uitstekend.

Deze kosten rond 59,95. Een idee?

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:09
Als je je post in de teletijdmachine plaatst wel! (is inmiddels meer dan een jaar geleden) :P

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1