Toon posts:

HDD na rebooten niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het doorbranden van een HDD heb ik een nieuwe 500 GB Samsung Sata schijf aan een ASUS P5N73-AM mobo gekoppeld. Nu heb ik alleen het probleem dat deze schijf niet in de bios wordt herkent na rebooten. Als hij volledig wordt uitgezet en daarna opgestart wordt deze wel herkent en draait verder prima.

Iemand een idee waar het aan kan liggen en of het verder schadelijk kan zijn. Is het misschien dat toch het mobo bij defect raken van vorige HDD zelf ook defect is geraakt? Meestal verwacht je dan alleen een iets meer random probleem en niet zo consistent toch? Zo eerst ook maar nog even wat RAM geheugen checkers eroverheen gooien.

Roel

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Update je bios eens.

Het kan zijn dat de spin up time van je hdd te lang is zodat deze door je mobo niet gezien wordt.

Het kan ook je voeding zijn, zeker aangezien je het hebt over het 'doorbranden' van de vorige hdd.

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-02 09:49
Ik zou ook beginnen met je bios te updaten. Aangezien die wel werkt als je hem volledig uitzet is het waarschijnlijk je voeding niet. Draait die wel nadat je gereboot hebt? (Kan je "voelen/horen")

[ Voor 23% gewijzigd door Lunacy op 12-04-2010 02:18 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Ik zou ook even het kabeltje vervangen voor de zekerheid. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat je HDD gewoon niet helemaal goed is en dat zich dat op deze bijzondere manier uit.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Heb de BIOS geflashed en power cord ed. vervangen, maar dat helpt niet. Als ik het systeem reboot en de bios de HDD niet herkent draait deze wel, dat hoor je. Maar wat opvalt is dat als ik hem vervolgens reboot met de reboot switch de bios meestal ook niet de HDD herkent. Kan het zijn dat het opstarten dan te snel gaat. Op de een of andere manier lijkt het idd zo te zijn dat de HDD te snel reboot en er minstens een seconde tussen moet zitten oid. Of dat nu met spin up te maken heeft weet ik niet. Verder lijkt het niet schadelijk te zijn want hij draait erg stabiel als hij een echt even uit is geweest voor minstens een seconde.

Die vorige HDD is de control chip zeer waarschijnlijk 'doorgebrand' na een stroom storing. Maar nu lijkt de voeding verder wel gewoon stabiel te draaien.

Verwijderd

Een optie is om het CMOS schoon te maken. Een andere optie is om de kwaliteit van de harde schijf te testen met een diagnoseprogramma van de fabrikant van de harde schijf. Met versie 4.0 van memtest86+ van http://www.memtest.org kunnen de geheugenmodules 1 voor 1 meer dan 8 uur in slot A1 getest worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 11:05 ]

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-02 09:49
Een vriend van me had een ASUS bordje dat ook niet boote bij het gebruik van de reset knop. (kan me niet exact herrineren wat de fout dan was). Hebben het nooit kunnen oplossen...
Misschien kan je ook nog is even kijken of die het nu ook doet als je er gelijk welke andere HDD in steekt of dat het enkel met die specifieke is.
Pagina: 1