Kan iemand mij verlichting geven over het probleem, want met filmpjes kan ik niet heel veel hier...
Ik gok dat de volumeknop onregelmatig reageerd met draaien, of soms zelfs het volume de verkeerde kant op veranderd? (dus rechtsom draaien, maar het volume gaat toch omlaag, of andersom)
Uit de andere reacties gok ik dat de knop oneindig door kan draaien (dus een "digitale" volume knop is, met een rotary encoder).
Die dingen hebben inderdaad na verloop van tijd de neiging om minder goed te gaan werken. Mijn ervaring met 2 van die encoders in verschillende versterkers is dat schoonblazen niet gaat werken. In beide gevallen was het namelijk een gesloten behuizing met daarbinnen een schijf en daarop sleepcontacten. Door warmte was vet op de contacten gekomen, waardoor deze niet goed meer werkte. Voorzichtig openmaken, schoonmaken van de contacten met alcohol (alleen de contacten en bovenkant van de draaischijf, het vet moet er verder wel in blijven zitten) en weer in elkaar zetten, loste het probleem voor mij op.
@Teddy
die jij bedoeld werkt optisch, die ben ik in versterkers nog niet tegengekomen, wel die met sleepcontacten werkt. Ik vermoed dat de TS dat type heeft. Deze zien er voor een leek ook nog eens verdacht veel uit als een potmeter, maar zijn het zeker niet.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier