• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 17:39
Mijn HTPC kan op dit moment geen 720p vloeiend afspelen. Ik heb al diverse mediaplayers geprobeert. Het zit hem toch in de hardware. De specs nu zijn:

Asus A8N-E moederbord (s939)
AMD Athlon 3800+ (single core)
768 MB RAM DDR333
6600GT videokaart

Ik zit erover te denken de processor een upgrade te geven naar een Athlon X2 3800+ en het geheugen upgraden naar 2Gb DDR400. Misschien ook nog een andere pci express videokaart met HDMI aansluiting.

De vraag is nu of ik voldoende heb aan een Athlon X2 3800+?
Of kan ik misschien beter voor een 4200+ gaan?
Het moet wel een budget HTPC blijven, dus alles vervangen doe ik liever niet.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Draait je processor stock?

Geheugen upgraden zou wel prettig zijn inderdaad. Ik kom zelf van een 4000+ en 2 gig geheugen af en met 720p liep dat prima. Cpu liep wel wat hoger als origineel. Probeer die cpu eens wat harder te laten lopen dan weet je ook meteen of het daar aan ligt.

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met een AMD Athlon 3800+ moet je prima 720P afkunnen spelen als je de goede codecs gebruikt. Ik gebruik zelf k-lite codec pack. http://www.free-codecs.com/download/K_lite_codec_pack.htm

Je kan een videokaart kopen die de cpu ontlast tijdens hd films. Maar als je alleen 720P films wilt kijken is dat op zich niet nodig.

• rimave
Ik had nog een reepje van 1Gb liggen. Er zit nu 1,5 Gb geheugen in (dual channel). Toch schokken de .mkv bestanden nog steeds. Het is wel beter geworden.

Ik draai trouwens Windows 7 (64-bit).
Ik heb CCC en K-lite al geprobeert. Dat maakt niet zoveel verschil.
Zonder codec pack met VLC is het ook hetzelfde.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik speelde 720P prima af op m'n amd athlon 3500+ met 1GB geheugen, dus je doet wat fout.

Verwijderd

Mja, dan zit er inderdaad iets anders fout. Zou je misschien alle codecs er vanaf kunnen gooien en MediaPlayer classis home cinema kunnen proberen?

Die draait out-of-the-box hd materiaal gewoon af en heeft dxva ondersteuning.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

720p moet nog wel kunnen, maar je hebt niet veel over. Het is ook afhankelijk van de gebruikte codecs en bitrate. Wil je ook 1080p spelen dan is die cpu echt niet genoeg (had vroeger dezelfde cpu).

Wat me handiger lijkt, is het upgraden van je videokaart. Koop er een welke dxva versnelling heeft.
Een oude 8800gt bijvoorbeeld (genoeg te vinden via marktplaats of vraag en aanbod, en goedkoop) en je speelt alles probleemloos af.
Uiteraard moet je even de juiste software gebruiken om gebruik te maken van dxva, maar daar is tegenwoordig aardig wat keus in.

edit: wellicht dat die 6600gt ook snel genoeg is om dmv dxva 720p (en in de toekomst 1080p) af te spelen..
maar dat dxva ondersteund wordt betekent niet dat die ook meteen alles goed aan kan.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 11-04-2010 18:30 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en als je 1,5 GB intern hebt, waarbij ik dus aanneem dat je 1x 1 GB en 1x 512 MB hebt. draai je niein dual channel, hiervoor moeten beide modules wel even groot zijn. dus qua bandbreedte ben je zeker beperkt op dat vlak

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Correct me if i'm wrong, maar was het verschil tussen single en dual channel ddr in de praktijk niet slechts wat van enkele procenten?

Het zou me verbazen moest dit de oorzaak zijn van de TS' probleem.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
nou nee, in theorie kun je met dual channel 2 x zoveel data verzetten dan met single. dit scheelt dus grofweg de helft.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• rimave
Het gaat met die Media Player Classic Home Cinema een stuk beter. Het beeld stottert nu niet meer.
Met deze mediaspeler heb ik ook eindelijk AC-3 geluid aan de praat gekregen. Het geluid is nu niet meer dubbel, want dat probleem speelde ook nog. Dus, ook nog goed geluid.

De pocessor heeft het (volgens taskmanager) wel vrij zwaar, hij zweeft bij een 720p video tussen de 92 en 98%. Qua geheugen kan het makkelijk. Die zit op de helft.

Verwijderd

Dus toch een codec probleem.

Met HTPC's denk ik altijd maar, boeie dat de cpu op 99% staat. Als ik film aan het kijken ben kan ik toch niets anders met het ding doen. Aan jouw nu de vraag, voor jezelf, of je er zo tevreden mee bent.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Waarom prop je er niet gewoon een ATi Radeon HD 4550 in ofzo. (Als je PCI-E hebt). Die dingen kosten geen drol en dan kan je meteen al die kloot-codecs wegpleuren.

Gewoon MPC-HC pakken en alle films met DXVA afspelen. Eventueel ffdshow installeren en je kan echt _alles_ afspelen.

En doe me een lol, gebruik nooit codec packs.. :P FFdshow is veel beter.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 13:06
ja of een 5450 ondersteunt het ook nog dx11 en wat andere bezuinigende dingen.
Die processor overklockken met een koeler van ~20 euro.
En wat geheugen 2 Gb geheugen, dit:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
Of je doet die der 2 x in bent je in totaal voor 100 euro klaar.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

alaintje schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:12:
ja of een 5450 ondersteunt het ook nog dx11 en wat andere bezuinigende dingen.
Die processor overklockken met een koeler van ~20 euro.
En wat geheugen 2 Gb geheugen, dit:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
Of je doet die der 2 x in bent je in totaal voor 100 euro klaar.
Wat heb je aan DX11 met zo'n kaartje? DX11 functies ga je pas gebruiken als je op zeer hoge graphics speelt. Totaal nutteloos dus in deze pc. Die kaart kan namelijk daar niet eens gebruik van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Xenomorphh op 11-04-2010 23:21 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

rimave schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:45:
Het gaat met die Media Player Classic Home Cinema een stuk beter. Het beeld stottert nu niet meer.
Met deze mediaspeler heb ik ook eindelijk AC-3 geluid aan de praat gekregen. Het geluid is nu niet meer dubbel, want dat probleem speelde ook nog. Dus, ook nog goed geluid.

De pocessor heeft het (volgens taskmanager) wel vrij zwaar, hij zweeft bij een 720p video tussen de 92 en 98%. Qua geheugen kan het makkelijk. Die zit op de helft.
Je maakt dus zo te zien nog geen gebruik van dxva. (anders was je cpu belasting veel lager).
kijk eens of je dat aan de praat kan krijgen. normaal gesproken is een recente build van mpc-hc genoeg om het werkend te krijgen: http://www.xvidvideo.ru/m...ema-x86-x64-svn-1788.html

download die versie (is de laatste) installeer die maar over de oude heen.
kijk dan eens bij options (toets de o in), bij internal filters of alle filters waar dxva of ffmpeg achterstaan wel aangevinkt zijn.

En test het dan nog eens.
als je dxva werkend hebt staat er onder in beeld: playing [dxva].

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
job schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:22:
[...]

Je maakt dus zo te zien nog geen gebruik van dxva. (anders was je cpu belasting veel lager).
kijk eens of je dat aan de praat kan krijgen. normaal gesproken is een recente build van mpc-hc genoeg om het werkend te krijgen: http://www.xvidvideo.ru/m...ema-x86-x64-svn-1788.html

download die versie (is de laatste) installeer die maar over de oude heen.
kijk dan eens bij options (toets de o in), bij internal filters of alle filters waar dxva of ffmpeg achterstaan wel aangevinkt zijn.

En test het dan nog eens.
als je dxva werkend hebt staat er onder in beeld: playing [dxva].
De 6600GT word niet ondersteund voor dxva. Moet je minimaal een 7 serie hebben.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit heeft weinig met overclocking te maken :)
Ik zet hem maar even door naar Mediaspelers en HTPC's, daar weet men meer over de eisen van verschillende hd-formaten.
Pagina: 1