Toon posts:

Eén Audio Sys. voor pc én tv/BluR. (Kwalitatief) Verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om beslissen te nemen voor mijn audiovoorzieningen. Momenteel staat mij bureau met pc, laptop beter gezegd, naast mijn tv in dezelfde richting van het 'publiek' en moeten de tv en laptop het doen met hun eigen verfoeilijke boxjes.

Omdat ik begin als een audiogroentje, heb ik mij het e.e.a. bijgebracht m.b.v. kennis uit de bestaande gotarchieven. In eerste instanitie wilde ik een 2.1 set voor m'n laptop aanschaffen (Logitech Z4), bedoeld voor met name muziek, sporadisch voor een game en af en toe een film, maar zou dan later (genoodzaakt zijn) om voor mijn tv en eventueel later te kopen Blu-ray-speler een andere 5.1 set aan te schaffen. Vandaar het idee om mogelijk 1 set voor beide te gebruiken, maar ik heb nog een aantal vragen over een dergelijke opzet welke ik niet eerder duidelijk beantwoord terug heb gevonden in de archieven.

Voordat ik mijn vragen poneer, mijn situatie: Indien uit deze thread blijkt dat het verstandiger is om 2 verschillende audiosets aan te schaffen, heb ik hooguit 100E over voor een pc audio setje en tot 600 euro als eerste instapaankoop audioapperatuur voor tv,bluray/ps3.

1. Is het überhaupt mogelijk om een pc via hdmi ook aan te sluiten op een receiver alleen voor het geluid? (In een oude thread uit 2008 las ik dat de Onkyo x06 modellen geen audio konden scheiden via hdmi ofzo, hoe zit dat tegenwoordig, kan mijn idee wel? Bv. met de x07 en x08 modellen (307 / 507 / 607 / 308 / 508)? Ook: de laptop beschik niet over een optische uitgang of reeds over 5.1 uitgangen.

2. Ik zie dat sommige tweakers zweren bij een 2.0 of 2.1 set (tv, dvd). Zijn er andere argumenten dan: geen ruimte voor 5.1 elementen óf voor dezelfde prijs als een 5.1 set biedt 2.1 meer kwaliteit per speaker? Ik begrijp dat muziek 2-kanaals geluid is (stereo), dus is het dan zo dat je in theorie beter kunt kiezen voor 5.1?(als je heel sporadisch toch iets in 5.1 geluid doet (game/film) én stel je niet gelimiteerd wordt in je geld); je kunt toch gewoon 2 vd 5 speakers dan gebruiken in stereo of gewoon op alle 4 2x in stereo. Of zijn er nog andere audiofiele redenen om toch te gaan voor 2.0 of 2.1 boven 5.1?

3. Is een 'gewone' 'goede' audioset kwalitatief niet slechter om als pc geluid te gebruiken dan bv. het beste Logitech setje? Ik kan me zo inbeelden dat die Logitech setjes misschien wel beter klinken wanneer je achter je pc zit en audio (muziek/game) luistert; die logitech fronts staan meestal 30-80 cm van je af op je bureau. De speakers van een 'gewone' set meestal op een meer verspreide afstand (in de hoeken van de ruimte ofzo). Is het zo dat je in dit opzicht met een Logitech set, omdat deze meer als pc speakers zijn ontworpen, beter af bent voor pc-geluid dan bv. pc-geluid uit een 'gewone' audio speaker set of maakt het voor het gehoor niks uit?

4. Nu beschikt de laptop alleen over een 3,5mm audioplug uitgang (en HDMI) (en een on-board 'SoundMAX Integrated Digital HD Audio' chip). Als ik het goed (?) heb vernomen is een 5.1 set ook dan op een laptop aan te sluiten met een soort van een meegeleverd splittertje (geluid blijft dan wel stereo). Begrijp ik het goed dat in dit opzicht het juist voordelig zal zijn om via hdmi je geluid naar een receiver met een 'gewone' 5.1 set te laten sturen, welke dan wel voor 5.1 geluidsweergave van pc-geluid kan zorgen? Plus, betekent dit dat de geluidskaart zelf geen 'handelingen' meer doet in een pc?

Zijn er verder nog andere dingen om in overweging te nemen (mss is het bv. gewoon minder handig in de omgang oid) Of is het een geniaal idee 1 set voor alle apparatuur te gebruiken en zo het budget voor geluidsweergave in 1 set te steken? Met veel waardering doe ik een beroep op de kennis van hen die mij in één of meerdere vragen wegwijs kunnen maken...

Verwijderd

De reden dat mensen zweren bij 2.0 is dat het neerzetten van hetzelfde resultaat qua stereo performance veel meer kost. Reken maar uit:

2 luidsprekers + versterker die 2 kanalen goed moet versterken
vs
5 luidsprekers + versterker die 5 kanalen goed moet versterken + evt. subwoofer

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:57
Je bent (vanuit kwaliteitsoogpunt gezien) zeker niet beter uit met een Logitech-setje. Het blijft budgetspul en als je dan toch dicht bij je pc zit zou ik gewoon voor een stel near-field monitoren gaan, die zijn daarvoor gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
AvAars schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:42:
Je bent (vanuit kwaliteitsoogpunt gezien) zeker niet beter uit met een Logitech-setje. Het blijft budgetspul en als je dan toch dicht bij je pc zit zou ik gewoon voor een stel near-field monitoren gaan, die zijn daarvoor gemaakt.
Ok, dan heb ik dus weer iets speciaals nodig, wat eigenlijk slecht is, omdat ik de set ook voor de tv op afstand gebruik. Waarschijnlijk zal het hierom toch 2 gewone fronts worden. Hopelijk, bij geluid achter de pc, zal het geluid dan toch goed (samengesteld) klinken.

Deze vragen kwamen bij me op, omdat ik nooit eerder bij iemand heb gezien dat hij zijn gewone audio systeem gebruikt ook voor zijn pc, altijd zo'n logitech setje oid.
Als iemand nog vraag 1 en/of 4 kan beantwoorden/bevestigen (evt. vraag 2) dan weet ik genoeg.

• AvAars
Hifi-speakers zijn ook prima te gebruiken bij de pc, moet je alleen wel even uitproberen bij de audiozaak. Ik heb hier ook 2 hifi-boekenplankspeakers staan die ik voor pc en tv gebruik, alleen eigenlijk zijn ze er niet voor gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
AvAars schreef op zondag 11 april 2010 @ 12:24:
Hifi-speakers zijn ook prima te gebruiken bij de pc, moet je alleen wel even uitproberen bij de audiozaak. Ik heb hier ook 2 hifi-boekenplankspeakers staan die ik voor pc en tv gebruik, alleen eigenlijk zijn ze er niet voor gemaakt.
Bedankt voor je hulp AvAars. Hoe heb je tevens je pc op je receiver (set) aangesloten?

Ik heb nl. geen s/pdif alleen een hdmi op m'n laptop ter beschikking, dus daarom zou ik nog graag willen weten of het met een hdmi kabel mogelijk is om alleen het geluid door de receiver/speakers te laten af spelen en beeld op de laptop te behouden.

• AvAars
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 18:02:
[...]
Bedankt voor je hulp AvAars. Hoe heb je tevens je pc op je receiver (set) aangesloten?

Ik heb nl. geen s/pdif alleen een hdmi op m'n laptop ter beschikking, dus daarom zou ik nog graag willen weten of het met een hdmi kabel mogelijk is om alleen het geluid door de receiver/speakers te laten af spelen en beeld op de laptop te behouden.
Ik heb nu gewoon een stereoversterker staan die 2x RCA input heeft, dus gewoon via een 3.5mm naar RCA kabel, met dat specifieke punt heb ik geen ervaring ;)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Ik heb zelf hifi speakers bij mijn pc staan, dat gaat op zich prima, maar het zou prettig zijn als je ze wat meer ruimte kunt geven. Kun je anders even een tekening maken van hoe alles staat? dan kunnen we zien of het wel of niet slim is om 1 set ipv 2 te gebruiken.
Pagina: 1