Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb even een algemene vraag voor de mensen die informatica studeren of gestudeerd hebben op HBO niveau, namelijk hoe zwaar is de wiskunde die je krijgt en moet je perse een wiskundeknobbel hebben om met succes je diploma te halen.

Even wat overige informatie, ik ben dus weer van plan om te gaan studeren omdat ik nooit aan studeren ben toegekomen door verschillende redenen. Ik ben al 25 en ga voor het eerst studeren en ik heb lang getobd tussen economie en informatica. Aangezien ik altijd in de weer ben met computers en er bijna elke dag lange tijd achter zit dacht ik, waarom niet informatica.

Nu was ik op de Havo niet erg goed in wiskunde en had daar dus helaas bijna altijd een onvoldoende voor, ik zou het trouwens vooral wijten aan het feit dat ik verschillende baantjes had en geen tijd had om enigszins te studeren.

De laatste tijd heb ik weer eens mijn wiskunde doorgenomen met het boek Wiswijs en met een beetje moeite kan ik de sommen wel maken. Maar het is wel duidelijk dat ik geen wiskundeknobbel heb, ik moet er hard voor knokken om de wiskunde onder de knie te krijgen.

Nou vraag ik me af, kan ik met succes de opleiding doorlopen zonder een wiskundeknobbel? Ik wil niet iets beginnen en het niet afmaken, ik ben toch al 25 dus ik moet haast maken.

Nog iets, ik wil studeren in deeltijd. Is het voor mij mogelijk om aan een baan te komen in de ICT in de tussentijd, dus overdag wat ervaring opdoen en geld verdienen terwijl ik in principe nog geen diploma heb?

Als ik klaar ben met studeren ben ik al tegen de 30, is het voor mij nog goed mogelijk om aan de slag te komen of zullen werkgevers jongere mensen de voorkeur geven die 21 ~ 25 jaar zijn? Dus hoe zijn mijn kansen op de arbeidsmarkt in de ICT sector wanneer ik afstudeer op mijn 29e of 30e.

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van mijn prangende vragen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik heb helaas alleen ervaring uit tweede hand, maar zover ik heb gehoord stelt de wiskunde op Technische Informatica weinig voor. Op de Hogeschool Groningen ontbreekt het - iirc - vrijwel geheel, bij INHolland in Delft gaat het niet verder dan een klein beetje integreren. Verder kun je zulke vragen vaak ook prima bij een hogeschool dumpen en kijken wat de reactie van een studieadviseur is.

Over het wel of niet vinden van een baan in deeltijd kan ik je verder niets vertellen als student, hooguit dat je als freelance webdeveloper best aan de bak kan komen, mits je al ervaring in je zak hebt en loondienst geen must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-01 12:20
Als je Informatica gaat studeren: dan komt daar programmeren bij kijken. En laat programmeren nou een enorme fundering hebben op wiskunde. Vriend van mij is afgestudeerd in Hogere Informatica, kan dus in C++ programmeren etc. Hijzelf heeft ook een minor gedaan advanced mathematics op de Uni Twente.

Verder heb je nog ook veel smaakjes in Informatica:
- Informatica
- Bedrijfskundige Informatica
- Technische Informatica
- ICT Beheerder

Deeltijd studeren heb ikzelf geen ervaring. Je carrière kansen ligt weer aan wat je wilt doen als je gaat werken. Project manager, (Functioneel/Technisch) Beheerder, Programmeerder, Consultant. Of ik vergeet er nog een paar. Geen idee.
Tevens ligt het eraan hoe de arbeidsmarkt ervoor staat. In de ICT wordt als eerste gesneden als het economisch minder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-05 21:36
Op HBO is de wiskunde bij informatica richtingen meestal niet zo diepgaand. Wat je kan verwachten is verzamelingleer (handig voor databases) en een beetje statistiek.

Universiteit is de wiskunde toch echt wel een flink stuk zwaarder en breeder.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wiskunde en informatica liggen imho dicht bij elkaar. Het analytisch en logisch kunnen denken, problemen oplossen, zaken als databases normaliseren, statistieken, analyse, programmeren e.d. hebben toch allemaal een raakvlak met wiskunde. Niet dat je het niet zou kunnen als je geen wiskunde kan of er slecht in bent, maar het maakt het vaak wel een stuk handiger.
Ik lees hier een paar opmerkingen dat de wiskunde op HBO niveau niet zo diepgaand is. Blijkbaar is dat dan minder geworden. Nu stamt mijn HBO Informatica opleiding al van wat jaren geleden, maar ik kreeg toch een flinke portie wiskunde over me heen. Vrij heavy statistische wiskunde, discrete wiskunde en theoretische informatica (met wiskunde bewijzen dat je programma foutloos is, yuk).

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 11-04-2010 08:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Technische informatica op de HRO:
Rekenen met cijfers = optellen aftrekken van delen etc.
Rekenen met letters = wegwerken van haakjes etc
Dat zijn meer de instap / kijk hoe goed je bent toetsjes

Normale vakken:
Lineare algebra
AnalyseKansrekening
Logica 1 Propositie en Predicaten
Real Time Analyse

Dus opzich valt het wel mee bij TI, maar voor toelating moet je wel wiskunde B2 hebben afgerond.

Hier kan je een beetje zien wat je kan verwachten in het begin

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 11-04-2010 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 00:22
Ik studeer ook TI op het HRO (laatste jaars). Het is goed te doen als je maar wat doet.
Ik kom zelf van het MBO dus lager niveau wiskunde en korter wiskunde gehad en dan ook nog eens 4 jaar lang niet gehad voordat ik op het HBO kwam. Misschien kunnen we je beter advies geven als je verteld welke school je in gedachten hebt. Zo heeft bijvoorbeeld de HHS minder wiskunde dan HRO.

Boeken die je het beste kan gebruiken om je voor te bereiden:
http://www.google.nl/sear...q=basisboek+wisk&gs_rfai=
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

[ Voor 27% gewijzigd door battler op 11-04-2010 08:58 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 10:57
Mijn wiskundige kennis is ook beperkt en toch zit ik al in het tweedejaar van een HBO Informatica opleiding. Ik begin in september aan het derdejaar. Het is wel handig als je goed bent in wiskunde, maar zeker niet verplicht ofzo. Het is vooral de databases en statistiek wat betreft wiskunde. Je ziet wel verschil tussen mensen met VWO wiskunde en HAVO wiskunde, maar je hoeft niet overal de beste in te zijn toch?

Het is wel prima te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ik moet eerlijk zeggen nu ik me in wiskunde verdiept heb, vind ik het best leuk.. Ik heb in principe het boek Wiswijs al uit, nog een paar hoofdstukken met functies in oxy-stelsel tekenen daargelaten. Het oplossen van eerstegraads en 2e graads vergelijkingen en ongelijkheden vind ik wel leuk en haakjes wegwerken, buiten haakjes halen etc.

Wil niet zeggen dat ik er erg goed in ben, maar ik vind het wel leuk om ermee te worstelen en na een tijdje oefenen maak ik ze wel foutloos. Het is alleen zo dat ik bang ben dat ik straks nog zwaardere wiskunde ga krijgen op het HBO en het koudzweet me dan gaat uitbreken.

Of ik de programmeer kant ga doen weet ik nog niet, ik heb in het verleden weleens geprobeerd om c++ onder de knie te krijgen. Veel verder dan wat dos dingetjes ben ik niet gekomen, lijkt me wel hartstikke tof om je eigen programma's te kunnen schrijven.

Iemand nog een suggestie welke programmeertaal handig is om te kennen voor future purposes? Ik ben geen fan van java, maar het schijnt dat je dat wel krijgt bij Informatica. Had liever C++ gehad.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 14:30
Microkid schreef op zondag 11 april 2010 @ 08:05:
Wiskunde en informatica liggen imho dicht bij elkaar. Het analytisch en logisch kunnen denken, problemen oplossen, zaken als databases normaliseren, statistieken, analyse, programmeren e.d. hebben toch allemaal een raakvlak met wiskunde. Niet dat je het niet zou kunnen als je geen wiskunde kan of er slecht in bent, maar het maakt het vaak wel een stuk handiger.
Ik lees hier een paar opmerkingen dat de wiskunde op HBO niveau niet zo diepgaand is. Blijkbaar is dat dan minder geworden. Nu stamt mijn HBO Informatica opleiding al van wat jaren geleden, maar ik kreeg toch een flinke portie wiskunde over me heen. Vrij heavy statistische wiskunde, discrete wiskunde en theoretische informatica (met wiskunde bewijzen dat je programma foutloos is, yuk).
Volgens mij verschilt het echt per hogeschool/universiteit want ik heb 2 jaar geleden wiskunde gehad op de HvA en dit bestond uit:
Discrete wiskunde
Schakelingen ( waarheidstabellen )
Differentieren
Statistieken
Breuken etc...
Voor de complete lijst aan modules ( http://mapleta.can.nl/classes/hva-informatica/ )

Kun je oefenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:50
Informatica is geen studie die je moet kiezen "omdat je graag/vaak achter de pc zit". De meeste studenten met deze motivatie stranden het eerste jaar. Dit heb ik met mijn eigen ogen gezien. Bedenk wat je leuk vind om te doen achter je pc en wat je na je studie wil doen op de pc. Sites maken? Programmeren? Prutsen met hardware? Servers opzetten? Zoals Madje aangaf zijn er veel studies waarbij informatica betrokken is.

Als ik lees dat je twijfelt tussen economie en informatica en geen wiskundeknobbel hebt, zou ik persoonlijk denken aan bedrijfskundige informatica. Wiskunde wordt door veel studenten als lastig ervaren op de hogeschool (althans, op de HU). Mijn ervaring is dat wiskunde bij een universitaire studie informatica niet heel veel moeilijker is, maar dat kan perceptie zijn (half jaar wiskunde gestudeerd daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Op de VU stelde de informatica wiskunde niet zo veel voor als je daar niet voor koos (i.e. als je bv. software engineering of computer systemen deed ipv theoretische informatica) Een soort 6 VWO wiskunde B (zo heette dat bij mij...) en dan iets verder. Lineaire algebra is heel nuttig, maar het niveau dat je daarvan krijgt is heel goed te volgen imho. Verder wat calculus, integreren, differentieren, taylor reeksen, en ten slotte een beetje statistiek, normale verdeling en wat testen (lijkt erg op 6VWO wiskunde A). Oh, en wat logica nog ja, maar dat is heel... logisch :P De wiskunde bij bv econometrie of natuurkunde is veel lastiger dan bij informatica.

[ Voor 11% gewijzigd door Zoijar op 11-04-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Nou ja het makkelijkste voor mij zou de Open Universiteit zijn, zodoende kan ik in eigen tempo studeren en overdag werken.. Ik kan het ook bij een reguliere HBO opleiding doen, alleen heb je dan één dag dat je op school zit en dat kan soms moeilijk samengaan met werk. Ik wil toch een 40 uur salaris hebben..

Ik vraag me af of mensen mij voor een helpdeskfunctie of iets simpels in de ICT zouden aannemen wanneer ik nog aan het studeren ben, want ik wil toch ervaring opdoen in die tussentijd.. Is het aannemelijk dat mensen mij misschien aannemen voor een MBO / HBO functie terwijl ik dat diploma nog niet heb, dus nog met die studie bezig ben?

Iemand ervaring hiermee? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Arsenius op 11-04-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Voor informatica is het handig dat je een wiskundig gevoel hebt, maar over het algemeen wat anders dan in takken van sport als electrotechniek of natuurkunde. Minder analyse/calculus, meer algebra. Da's mijn beperkte visie tenminste.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Zoijar schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:34:
Op de VU stelde de informatica wiskunde niet zo veel voor als je daar niet voor koos (i.e. als je bv. software engineering of computer systemen deed ipv theoretische informatica) Een soort 6 VWO wiskunde B (zo heette dat bij mij...) en dan iets verder. Lineaire algebra is heel nuttig, maar het niveau dat je daarvan krijgt is heel goed te volgen imho. Verder wat calculus, integreren, differentieren, taylor reeksen, en ten slotte een beetje statistiek, normale verdeling en wat testen (lijkt erg op 6VWO wiskunde A). Oh, en wat logica nog ja, maar dat is heel... logisch :P De wiskunde bij bv econometrie of natuurkunde is veel lastiger dan bij informatica.
Gold ook voor TI @ UTwente in het vorige decennium.

Plus dat er een (terechte) trend in de informatica is om minder focus op wiskunde te leggen.
Bepaalde stromingen zijn nog zeer wiskundig, maar het merendeel niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 11-04-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eigenlijk geld tegenwoordig het volgende...

HBO, vrijwel geen wiskunde meer. Natuurlijk wel handig als je het wel redelijk tot goed kan.
TU, wiskunde behoort tot de dagelijkse stof. In het eerste jaar doe je volg je ook veel vakken samen met de studenten van technische wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

HBO wiskunde is niet zo ingewikkeld. Werk deze reader eens door http://med.hro.nl/bropj/readers/Reader.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Ik heb Hogere Informatica gestudeerd aan de Fontys in Eindhoven en we kregen toch de eerste 2/3 jaar aardig wat wiskunde. Vooral veel verzamelingenleer en matrixberekeningen en ik moet toegeven dat me dat slecht afging. Over de meeste wiskunde vakken deed ik minimaal 2 kwartalen met uitschieters naar een heel jaar. Ik heb ook totaal geen aanleg voor exacte vakken, maar op een of andere manier lukt mij het programmeren prima doordat informatie analyses e.d. ook goed gaan zonder harde wiskunde. Dus ik zou zeggen, laat je door de wiskunde niet tegenhouden, maar houd er rekening mee dat je dan soms 3 kwartalen over dat ene verdomde wiskundevak blijft doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Als je niet echt een wiskunde knobbel hebt zou ik voor BI gaan. Dat kan je deeltijd doen, of duaal, wat inhoudt dat je vanaf 2de jaar een half jaar werkt en een half jaar studeert. Dat halve jaar werken is gewoon een volledig betaalde baan.

Information Engineering op de hva is wellicht ook wel iets, combi tussen multimedia, bedrijfskunde en ICT..

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Het is ook nogal afhankelijk van wat je wil gaan doen. Ik heb zelf HBO-I gedaan in Enschede (wel in '98, daarna hebben ze vooral statistiek nogal afgezwakt) en ik vond sommige van de vakken best uitdagend. Komt ook omdat ik geen wiskundeknobbel heb en het dus niet zo interessant vindt. Wel een 'gemis' wat mij betreft, het is in ieder geval een groot 'pre' goed te zijn in wiskunde. Maar het is op zich prima te doen, vooral tegenwoordig schijnt de wiskunde een stuk simpeler geworden te zijn.

In je latere werk is het dus afhankelijk van welke kant je op wil. Wiskundig inzicht is altijd erg nuttig, maar niet extreem noodzakelijk tenzij je erg met 3D programming of wiskundige toepassingen bezig gaat.
Schaapmed schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:50:
Als je niet echt een wiskunde knobbel hebt zou ik voor BI gaan.
Als programmeren je erg ligt en het leuker vindt dan bedrijfskundige aspecten zou ik niet voor BI gaan. In ieder geval in mijn tijd in Enschede was dat toch de erg softe versie van Informatica. Gebrek aan enorme wiskundeknobbel betekent vooral dat je wat harder je best moet doen op die vakken.
Wouser schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:37:
Eigenlijk geld tegenwoordig het volgende...

HBO, vrijwel geen wiskunde meer.
Vertel er dan even bij welke HBO instelling je het over hebt. Daar zit echt een enorm verschil in. Al in 1998 was dat het geval. Waar wij gewoon vrij veel wiskunde krijgen (vertalerbouw bijvoorbeeld is ook erg wiskundig) terwijl andere instellingen ("Mens en Informatica" aan de Fontys bijvoorbeeld) daar helemaal (echt gewoon 0) niet aan deden.

[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 12-04-2010 13:35 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49
Arsenius schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:06:
Ik vraag me af of mensen mij voor een helpdeskfunctie of iets simpels in de ICT zouden aannemen wanneer ik nog aan het studeren ben, want ik wil toch ervaring opdoen in die tussentijd.. Is het aannemelijk dat mensen mij misschien aannemen voor een MBO / HBO functie terwijl ik dat diploma nog niet heb, dus nog met die studie bezig ben?

Iemand ervaring hiermee? :)
Ja.

Ik ben ook informatica in deeltijd gaan studeren en zit momenteel in het laatste jaar. Met alleen mijn propeduese was het al mogelijk om te solliciteren naar functies als systeem- en netwerkbeheerder. Daarnaast merkte ik dat veel bedrijven sowieso al bewondering ervoor hadden dat je in deeltijd studeerde naast een 40 urige werkweek.

Ik studeer overigens aan de hogeschool Rotterdam. Die heeft een deeltijdopleiding in de avonduren (maandag + woensdag) waardoor het mogelijk is gewoon 5 dagen te blijven werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Woodsy op 12-04-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 15:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vond de wiskunde op op HBO Informatica heel erg veel meevallen zowel in hoeveelheid en moeilijkheidsgraad en dat twerwijl ik er op de middelbare school meestal ook geen hoge cijfers voor haalde. Maar ik denk dat het erg persoonlijk is, en dat zogenaamde "alfa" mensen er anders over denken dan de "beta" mensen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 21:32
Woodsy schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:01:
[...]

Ja.

Ik ben ook informatica in deeltijd gaan studeren en zit momenteel in het laatste jaar. Met alleen mijn propeduese was het al mogelijk om te solliciteren naar functies als systeem- en netwerkbeheerder. Daarnaast merkte ik dat veel bedrijven sowieso al bewondering ervoor hadden dat je in deeltijd studeerde naast een 40 urige werkweek.

Ik studeer overigens aan de hogeschool Rotterdam. Die heeft een deeltijdopleiding in de avonduren (maandag + woensdag) waardoor het mogelijk is gewoon 5 dagen te blijven werken.
Ik doe ook de Informatie deeltijd opleiding en ben zo goed als klaar!
Papiertje is altijd meegenomen en ik werk dan ook al jaren in de IT. Hierna krijg je veel meer keuze uit functies en dat is zeker meegenomen. Je blijft anders helaas hangen op een bepaald niveau omdat je een diploma MOET hebben en dit is heel vervelend als je ambities hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 17:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wiskunde op HBO Informatica&kunde in Den Haag is Havo 3 niveau, meer niet. En beetje simpele logica. Je hebt het ook verder eigenlijk niet nodig. Je moet wel affiniteit hebben met cijfertjes en snel verbanden kunnen leggen cq hoofdrekenen. Daar heb je bij programmeren alleen maar baat bij.

Wiskunde op TU Delft Informatica is op dag 1 examenniveau Atheneum als huiswerkoefeninkje en daarna hoger. Dat was een complete FAIL voor mij :D

Toen ik het jaar daarna dus HBO Informatica deed en de grafiek van x^2 moest tekenen was dat wel grappig.

Dit dus.

Pagina: 1