pc start niet meer - moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:

• Jurre-r
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Toen ik vandaag mijn pc probeerde te booten, reboot hij steeds na +/- 10 seconden automatisch, zonder beeld of een post melding (piepjes) te geven of wat dan ook.
De cpu en gpu fan starten beiden netjes op.
Als ik vervolgens de pc probeer op te starten zonder ram, videokaart en hdd, geeft de post netjes aan dat er geen geheugen in zit of videokaart, maar de pc reboot vervolgens wel weer naar +/- 10 seconden.

wat ik gestest heb:
- power on/ reset knop
- bios reset
- geheugen getest op een andere computer met memtest86, gaf geen fouten
- andere voeding geprobeerd (en tevens een andere stroombron geprobeerd)

helaas heb ik niet de middelen om de cpu te testen.

specs:

gigabyte ep-35 ds4
intel core duo 2 e8200
MSI GeForce NX8800GT Zilent
Nexus Technology NX-8060 600 Wat
Kingston HyperX Dual Channel

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hoe heb je de bios gereset? heb je het systeem overklokt?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Jurre-r
nee systeem draait op stock snelheden en met een Nexus Technology XiR-2300 erop.
de bios is gereset door cmos batterij eruit te halen voor een x aantal minuten

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
hoe heb je het geheugen getest? heb je hem even laten draaien of heb je hem een nacht aan laten staan. Als je het heel zeker wilt weten moet je hem zeker een nachtje aan laten staan.

Desktop | Server | Laptop

• Jurre-r
heeft sinds 2 uur vanmiddag gedraaid, maar dat systeem boote gewoon netjes op alleen die bankjes ram uit het kapotte systeem.

edit:typo
edit: maar zoals ook aangegeven heeft hij dit probleem ook zonder een enkel geheugen bankje in het moederbord

[ Voor 33% gewijzigd door Jurre-r op 10-04-2010 22:28 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
reset de bios eens zoalsde fabrikant voorschrijft met een jumper, condensatoren houden spanning vast, ffies snel die batterij eruit is niet voldoende..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Jurre-r
gedaan zoals de fabrikant het wil met een jumper, maar heeft ook niks uitgehaald

Verwijderd

Kun je het systeem testen met een andere voeding? Lijkt er op dat je voeding spanningspiek van opstarten niet trekt.

HDD mischien?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 00:53 ]

• Jurre-r
heb de pc proberen te booten zonder geheugen/videokaart/hdd maar dan reboot hij gewooon weer na 10 seconden,terwijl hij nog bezig is met zijn post piepjes dat er van alles mist.

Verwijderd

Misschien is het mogelijk om de reboot na een foutmelding uit te zetten in de bios. Dat verhelpt de fout waarschijnlijk niet en zorgt waarschijnlijk voor een stilstaand scherm maar dat heeft als voordeel, dat de computer niet bezig blijft met opstarten.

Wat gebeurt er als de cd van memtest86+ in de computer gedaan wordt?
Ide met een installatiecd en installatiedvd van Windows en Ubuntu?
De piepjes zijn een goed teken. Ze wijzen erop, dat er nog geluid in het systeembord zit.
Wat gebeurt er als de stekkertjes van de resetknop en de aan/uit-knop uit het systeembord gehaald worden en de computer opgestart wordt door een schroevedraaier tegen de pinnetjes van de aan/uit-knop-connector op het systeembord te houden?
Wat gebeurt er als het systeembord uit de kast gehaald wordt?

Kan er precies beschreven worden hoe het CMOS schoon gemaakt wordt? Is dit gedaan: stekker uit het stopcontact, batterijtje er uit, aan/uit-knop 3 minuten ingedrukt gehouden, batterijtje 20 minuten eruit gelaten, batterijtje er weer in gestopt?
Welke biosversie zit in het CMOS? Is er een biosupdate beschikbaar? Welke onderdelen zitten nog meer in de computer? Zijn de usb-stekkers los gehaald? Kan de computer getest worden met een andere harde schijf?
Is het mogelijk om in de 10 seconden voor de herstart om het bios te openen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 10:53 ]

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-01 16:40
Jurre-r schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:56:
wat ik gestest heb:
- power on/ reset knop
Bedoel je hiermee dat de stekkertjes voor de power on en reset knoppen losgemaakt hebt en de pc te starten door de power on pinnetjes kort te sluiten? Zo niet, probeer dat eens. Ik heb zelf een keer een kast gehad waarvan de power on knop kapot was, die maakte soms contact en dan valt de pc na 4 seconden contact weer uit.

• Jurre-r
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:48:
Misschien is het mogelijk om de reboot na een foutmelding uit te zetten in de bios. Dat verhelpt de fout waarschijnlijk niet en zorgt waarschijnlijk voor een stilstaand scherm maar dat heeft als voordeel, dat de computer niet bezig blijft met opstarten.

Wat gebeurt er als de cd van memtest86+ in de computer gedaan wordt?
Ide met een installatiecd en installatiedvd van Windows en Ubuntu?
De piepjes zijn een goed teken. Ze wijzen erop, dat er nog geluid in het systeembord zit.
Wat gebeurt er als de stekkertjes van de resetknop en de aan/uit-knop uit het systeembord gehaald worden en de computer opgestart wordt door een schroevedraaier tegen de pinnetjes van de aan/uit-knop-connector op het systeembord te houden?
Wat gebeurt er als het systeembord uit de kast gehaald wordt?

Kan er precies beschreven worden hoe het CMOS schoon gemaakt wordt? Is dit gedaan: stekker uit het stopcontact, batterijtje er uit, aan/uit-knop 3 minuten ingedrukt gehouden, batterijtje 20 minuten eruit gelaten, batterijtje er weer in gestopt?
Welke biosversie zit in het CMOS? Is er een biosupdate beschikbaar? Welke onderdelen zitten nog meer in de computer? Zijn de usb-stekkers los gehaald? Kan de computer getest worden met een andere harde schijf?
Is het mogelijk om in de 10 seconden voor de herstart om het bios te openen?
memtest word op een ander systeem hier in huis uitgevoerd aangezien de kapotte niet zover komt om dat te booten, tevens helpt een windows installatie cd ook niet.
ja ik de aan/uit knop en reset knop los gehaald en hem met een schroevendraaier aangezet dit hielp ook niks.
mijn eigen methode was inderdaad batterij eruit aan/uit knopje tijdje ingedrukt houden en dan +/- een kwartiertje laten staan.
de bios versie zou ik zo niet durven zeggen, het is niet de meest recente, de bios is ongeveer 3 maanden geleden geupdate. er zitten geen usb stekkers en dergelijke meer in en ik weet niet of ik in de bios kan komen, aangezien ik geen beeld heb, maar proberen in de bios te komen heeft geen nut.

edit: nu met een ander moederbord geprobeerd (een gigabyte p35-ds3p) en die geeft precies het zelfde probleem, zou het probleem dan bij de cpu liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jurre-r op 11-04-2010 15:11 ]

• Jurre-r
slotje, gefixt:)
bedankt voor wie me geholpen heeft

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Slotjes op opgeloste topics gebeurt niet, voor het geval iemand een vergelijkbaar probleem krijgt.

Waar lag de oorzaak nou, bij de CPU?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Jurre-r
oh oke sorry.

ja de CPU was opstandig en had besloten er mee te stoppen.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 10:44
Hmm, weet je dit echt zeker? Ik test namelijk al heel lang computers en heb nog nooit een defecte CPU gezien, tenzij je duidelijk aan de heatspreader kon zien dat er een deuk oid in zat. Was dit bij jou ook het geval?

Verwijderd

PhaeTom schreef op zondag 11 april 2010 @ 18:37:
Hmm, weet je dit echt zeker? Ik test namelijk al heel lang computers en heb nog nooit een defecte CPU gezien, tenzij je duidelijk aan de heatspreader kon zien dat er een deuk oid in zat. Was dit bij jou ook het geval?
Jurre-r schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:27:
edit: nu met een ander moederbord geprobeerd (een gigabyte p35-ds3p) en die geeft precies het zelfde probleem, zou het probleem dan bij de cpu liggen?
Dat klinkt inderdaad verdacht.

Zit er nog garantie op de processor? Het lijkt interessant om van de winkel de bevestiging te krijgen, dat de processor defect is.
Jurre-r schreef op zondag 11 april 2010 @ 17:36:
oh oke sorry.

ja de CPU was opstandig en had besloten er mee te stoppen.
Betekent dit, dat de computer met een andere processor probleemloos werkt? In dat geval wordt de processor wel zeer verdacht.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 21:50 ]

Pagina: 1