Windws installeren terwijl harde schijf in andere computer

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Een vriend van mij z'n windows was corrupt. Gaf errors en het beste was om een verse Windows installatie erop te zetten. Om al zijn foto's, muziek enzo te backuppen zit zijn harde schijf nu in mijn computer. We hebben echter niet de beschikking over een externe harde schijf met genoeg ruimte om alles daar tijdelijk op te zetten en vervolgens terug te kopieren naar zijn vers geinstalleerde windows installatie. Daarom is mijn vraag of het kan dat ik een verse windows installatie op zijn harde schijf zet terwijl die hd in mijn pc zit. Ik vroeg me af of dit goed gaat aangezien die harde schijf nu in verbinding staat met al mijn hardware en als straks de installatie erop zit wij hem terug zetten in zijn computer. Hoe werkt dat? Herkent windows dat dan allemaal automatisch en past dat aan? Gaat mijn windows installatie er niet van naar de klote? Raakt die niet in de war?

Graag hulp. Alvast dank.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:09
Helaas denk ik dat dat niet makkelijk word, windows selecteerd de drivers die die instaleert op de computer waar je HDD in zit. Hij maakt een hardware profile, zodat hij alleen werkt in de computer met de hardware waarop hij is geinstaleerd.
Maar het moet wel kunnen, google al geprobeert?

[ Voor 24% gewijzigd door sjaakwortel op 10-04-2010 20:39 ]

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Nee, je licentie zal daarna gelijk niet meer werken als je hem weer terug in zijn computer stopt. Je krijgt alleen maar problemen dus ik zou het niet doen..

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met Windows 98 zal het minder makkelijk gaan dan met Windows 7, dus welke hebben we het over ;)

Wat ik niet helemaal snap is waarom de harde-schijf in jouw pc moet blijven voor de installatie? Waarom niet gewoon in zijn PC zetten?

Met ImageX kan je vrij makkelijk Windows Vista en 7 op een andere HD zetten die in je PC zit.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 10-04-2010 20:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• kulgan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 19:51
Ik zou geen install op deze schijf doen, met een beetje pech ben je de data kwijt.

Heb jezelf genoeg ruimte ? Dan kan je de data even naar jouw HDD kopieren. Vervolgens de schijf van je vriend terug bouwen in zijn systeem. Een install van windows op dit systeem. Als je klaar bent kan je data weer terug kopieren . (De schijf weer even in jouw systeem hangen of via een lokaal netwerkje).

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Het ligt een beetje aan de Windows versie. Als je Windows 7 hebt draaien (met Vista gaat het volgens mij ook wel) zou je de harddisk gewoon in zijn computer kunnen zetten en dan vanaf de Windows dvd opstarten. Je kunt dan gewoon Windows installeren.

LET OP : Je moet de hardeschijf natuurlijk niet formatteren.

Windows 7 (of Vista) zal de oude Windows versie 'backuppen' in de map C:\Windows.old (hier komen ook de bestaande gebruikersprofielen etc. incl. dus de documenten en foto's in te staan) en een nieuwe versie installatie doen in C:\Windows.

Ik geef natuurlijk geen enkele garantie dat hij niets kwijt kan raken aangezien ik natuurlijk niet weet hoe goed je met computers bent :+

Maar goed.....als je niet beschikt over Windows 7 of Vista dan ben ik bang dat het een no-go gaat worden.....maar heb je niemand van wie je tijdelijk even een schijf kunt lenen waar wel voldoende ruimte op is?

Kun je misschien even aangeven over welke versie Windows het hier gaat, dan wordt de discussie hier ook wat duidelijker en kan ik de titel ff aanpassen.

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Het gaat om een vista installatie.
Uitiendelijk heb ik het volgende besloten. Alle belangrijke documenten (foto's, muziek, documenten en drivers) tijdelijk opgeslagen op een harde schijf in mijn computer. Alsmede een backup van deze bestanden gemaakt op de tweede partitie van de harde schijf van mijn vriend. Zodoende zijn er dus twee backups. Een op mijn computer en een op een tweede partitie van zijn harde schijf waarop straks een nieuwe verse windows installatie komt.
Als we straks vista installeren formateren we slechts de windows partitie (waar de backup dus niet is geplaatst) en installeren we daarop vista opnieuw.
Als het goed is heeft hij na deze installatie dus weer toegang tot de tweede/andere partitie op de harde schijf waar zijn backup staat. Zo niet dan staat er nog een backup op mijn computer

Bedankt voor alle snelle replies!
Pagina: 1