Inleiding
Na een lange tijd niets gedaan te hebben op het gebied van modden, begon het toen ik een paar weken kerstvakantie had toch weer te jeuken. Ik kwam in mn kast een doos met onderdelen van mn laatste CiP tegen (waar in niet mee ben verder geweest) en vond het eigenlijk toch wel jammer dat al dat geld gewoon nutteloos in de kast lag. Ik heb mijn vakantie (en de weken erna) dus maar nuttig invulling gegeven en heb mijn Spycase nieuw leven ingeblazen.
De reden dat het een paar jaar geleden niets is geworden met de CiP die ik had gestart, had onder andere te maken met de koffer die ik had uitgekozen (aan dit ding zat geen enkele recht hoek of kant) en dat het moederbord dat ik wilde gebruiken niet betrouwbaar bleek. Om de mod toch af te maken heb ik daarom een andere koffer uitgekozen, namelijk deze:

Dit is een oude Praxis laptopkoffer die ik een tijd terug had gekocht, maar ook al een tijdje ongebruikt in de kast stond. Omdat deze koffer aan de kleine kant is heb ik ook besloten om er dit keer een laptop in te bouwen. Dit lost ook meteen het probleem van het beeldscherm op dat ik de vorige keer had. Gelukkig had ik, met vooruitziende blik, een jaar of wat geleden een oude laptop gekocht in een kringloopwinkel, namelijk deze:

Ik weet niet helemaal zeker of het precies deze is, omdat ik het type nergens heb opgeschreven en ik de boekjes die erbij zaten nergens meer kan vinden. Het is in ieder geval een PII, 400mhz, 128mb, 8gb laptopje met een geluidskaart en een (1) heuze USB-poort.
Het idee
Het idee van het koffertje is eigenlijk niet veranderd sinds de vorige keer. Het moet een soort communicatie-koffertje zijn (Nuclear Football-achtig) dat er hoofdzakelijk cool en over-the-top uitziet. Om dat voor elkaar te krijgen had ik vantevoren een aantal dingen die ik sowieso wilde:
->Aluminium koffertje
->Elektronisch codeslot aan de buitenkant om het koffertje te kunnen openen
->Fingerprint scanner
->Skype-telefoon
->Leren bekleding
->Internet mogelijkheid
De meeste onderdelen van dit lijstje had ik nog liggen van de vorige keer en het was ook niet de bedoeling om veel geld te besteden aan het project, maar om in het verleden uitgegeven geld een nuttige (lees: leuke) besteding te geven. Een paar plaatjes van de onderdelen:

Een versterkertje voor audio

Een skype-telefoon

Ps/2 touchpad. De laptop heeft van zichzelf zo'n vreselijk irritant pookje.

Klein toetsenbordje

Compaq fingerprintscanner

Sweex Wireless 54G Adapter (usb)

Kemo 6400 codeslot
De mod
Om te beginnen heb ik de koffer waar de laptop ingebouwd ging worden van binnen helemaal gestript. Er zat een soort van zwarte, stoffen bekleding in wat ik er uit heb gesneden zodat ik alleen het koffertje zelf overhield:

Vervolgens moesten er uiteraard paneeltjes in de boven en onderkant van de koffer komen. Om het niet te duur te maken heb ik ervoor gekozen om dat te maken van 6mm MDF. Gelukkig zagen ze dat bij Praxis gratis voor je op maat en hoewel deze koffer ook niet helemaal vierkant is (door de verstevigende metalen plaatjes in de hoeken en langs de randen) komt het wel aardig in de buurt. Na een uurtje of wat vijlen had ik een paneel voor de deksel en bodem:

Bij de hoeken ziet het er niet echt mooi uit, maar aangezien het later nog afgewerkt zou worden met leer zijn dit soort kiertjes geen groot probleem:

Omdat ik zoveel mogelijk onderdelen wilde hergebruiken, heb ik ook dit aluminium plaatje van de vorige keer er opnieuw bijgepakt. Deze was al op maat gezaagd zodat het toetsenbord en de touchpad er in pastten, zij het niet heel netjes (ook dit zou onder leer komen, dus dat maakte ook niet veel uit):

Hiervan heb ik alleen het deel met de opening voor het toetsenbord en de touchpad eruit gezaagd en gebruikt.
Na een uur of wat vijlen ben je er opzich wel flauw van en dus besloot ik, voor de afwisseling, de laptop eens onderhanden te nemen en te strippen:

Ik was blij verrast geen rare fcc-achtige kabeltjes tegen te komen tussen het scherm en het moederbord, maar maakte me wel een beetje zorgen om de lengte van de video-kabel. De connector heeft ongeveer 50 pinnetjes, dus ik zag het ook niet echt zitten om deze kabel te verlengen. Ik kan heel aardig solderen, maar dat zag ik toch niet helemaal goed komen. De voedingskabel daarentegen bestond maar uit een paar adertjes dus dat viel gelukkig mee.
In eerste instantie was ik van plan om de accu van de laptop ook te gaan gebruiken. Helaas kwam ik er al snel achter dat deze redelijk brak was en bovendien kwam ik er ook al snel achter dat het inbouwen van een laptop in plaats van een computer niet noodzakelijk betekent dat je ruimte zat hebt. Wel heb ik in eerste instantie de cd/floppy-drive laten zitten voor het installeren van drivers en windows (ik had er al eerder XP home opgezet, maar deze niet geactiveerd en ik had geen licentie). Achteraf had ik dat natuurlijk veel beter voor het strippen van de laptop kunnen doen, maar dat bedacht ik me toen ik de onderdelen al los naast me had liggen.

Laptop verder gestript.
Om het koffertje aan de buitenkant zo strak mogeijk te houden, wilde ik zo min mogelijk schroeven gebruiken; in ieder geval niet aan de twee grootste kanten. Om deze reden heb ik op de bodem van de koffer een plaat mdf gemaakt. Deze plaat heb ik bevestigd door gebruik te maken van al bestaande gaten, namelijk die van de rubberen stootkussentjes:

Rubbertjes eraf.

Plaatje erin.

Rubbertjes er weer op, makkelijk genoeg.
Na deze saaie klusjes had ik zit om iets aan het uiterlijk van het koffertje te doen, zodat ik vast een een beetje kon zien hoe het ding zou worden. Ik heb toen het bevestigingsplaatje van het codeslot aan de koffer gemaakt en de nodige gaten gedremeld.

Het bevestigingsplaatje met afdeksticker.

De koffer met gat.

De koffer met het plaatje erop.
Vol nieuwe motivatie ben ik toen verder gegaan met het inbouwen van het moederbord. Al snel kwam ik erachter dat als ik het moederbord erin wilde bouwen en ook een marge wilde overhouden voor het paneel erboven (waar ook nog leer op moet) en de deksel van de koffer die hier een stukje in valt.. de koffer niet hoog genoeg zou zijn. Ik heb de plaat mdf op de bodem toen maar vervangen door een plaat aluminium dat ik nog had liggen en toen pastte alles precies:

Beugeltjes om het moederbord vast te zetten.
Om er zeker van te zijn dat alles zou passen heb ik toen eerst maar gezorgd dat ik het paneel voor de bodem van de koffer vast zou kunnen zetten. Ik heb gewoon een paar stukjes hout aan de randen vastgemaakt met m4 boutjes. Hiervoor moest ik uiteraard wel gaten door de rand van de koffer heen maken, maar dit vind ik zelf niet zo storend, maar er zelfs wel tof uit zien:

Het moederbord zit hier inmiddels ook vast aan de aluminium plaat:

Hierna heb ik in het paneel voor de bodem een rechthoekig gat gezaagd, waaronder de skype-telefoon zou komen. Omdat de deksel niet diep genoeg is, moest deze namelijk een stukje in de onderkant vallen:

Hier op de foto is ook te zien dat ik het stuk aluminium waar het touchpad en toetsenbord in komen op maat heb gezaagd.
De telefoon had ik nog liggen van de vorige mod en was niet meer helemaal in nieuwstaat. Ik had de onderkant van de plastic behuizing eraf gehaald en weggegooid, waardoor de printplaat bloot ligt en bovendien uitsteekt waardoor je de telefoon niet op een platte ondergrond kon bevestigen. Omdat ik geen nieuwe telefoon wilde kopen heb ik aan de onder- en bovenkant van de telefoon mdf 'dekseltjes' gelijmd, zodat ik deze weer fatsoenlijk zou kunnen bevestigen:

Vervolgens heb ik een plaatje mdf op maat gezaagd waar ik de telefoon op zou bevestigen. Dit kon niet op de bodem van de koffer, omdat daar ook de ps/2 aansluiting van de laptop zit. Om het probleem op te lossen heb ik het volgende gedaan:

Na een beetje passen, meten en freubelen pastte het allemaal netjes. Zo kreeg ik bovendien al een beetje een idee hoe de koffer eruit zou gaan zien met lederen bekleding.
Na de telefoon was het de beurt aan de fingerprintscanner. Omdat ik al ruimte te kort kwam, leek het me wel een gaaf idee om de scanner niet aan de bovenkant, maar aan de zijkant van de koffer te maken. Op deze manier had ik wat extra ruimte en zie je, ook als de koffer dicht is, de scanner zitten:

Gaatje gedremeld.

Scanner erachter. Zoas je ziet, ziet het er op deze manier totaal niet uit. Voor de afwerking heb ik een heel dun stukje aluminium gepakt uit een oud tft scherm:

Ziet er een stuk beter uit al zeg ik het zelf.
Hierna wilde ik bezig met een wat grotere uitdaging aan de mod: het codeslot. Hoewel het slot er zelf al in zat, had ik nog geen elektronisch slot dat de koffer daadwerkelijk zou afsluiten. Mn idee was om te kijken of dit zou lukken en anders met het codeslot, via een relais, de stroom naar de adapter voor de laptop in te schakelen. Na wat denkwerk en gefaalde/omslachtige ideeen, kwam ik op het volgende:

Dit stukje metaal moet het koffertje gaan afsluiten.

Het stukje wat netter afgewerkt.
Mijn idee was om met een zogenaamd 'duwmagneetje' dit metalen haakje vast te laten haken in een bout aan de onderkant van de koffer:

Like so.
Na wat pas- en meetwerk is het uiteindelijk gelukt. Het resultaat:

Even een korte noot: het stukje metaal dat dient als slot samen met alle overige onderdelen zijn niet bijzonder sterk. Als je wil kun je het koffertje nog steeds makkelijk forceren, maar het koffertje zelf is gemaakt van hout met een flinterdun laagje aluminium erover, dus waar hebben we het over. Het idee was voornamelijk dat het zou werken en cool zou zijn. Dat het mensen die echt kwaad in de zin hebben niet uit de buurt van mijn kostbare skype-telefoon en PII houden snap ik, maar daar ging het me niet echt om ;-).
Om de laptop van stroom te kunnen voorzien heb ik de aansluiting uit een oude computervoeding ingebouwd. Ik wilde eerst een soort stofzuiger-oprolsysteem gebruiken, maar daar was simpelweg niet genoeg ruimte voor:

De adapter van de laptop heb ik wel ingebouwd:

Hier zie je overigens dat de cd/floppydrive niet langer in de laptop zit..Toen ik een gat aan het dremelen was voor de aansluiting van de 240v connector hoorde ik opeens een bonk. Toen ik de koffer open deed zag ik dat de drive (die kennelijk niet meer vast zat, oops) eruit was gevallen. Dit scheelde nog weer een hele hoop ruimte, dus deze heb ik er maar uit gelaten. Dit zorgde er wel voor dat ik de versie van windows die geinstalleerd was dus aan de praat moest krijgen en dat ik alle drivers via usb zou moeten installeren.
Omdat hiermee het grootste deel van het werk aan de bodem van de koffer wel klaar was, besloot ik verder te gaan met de bovenkant. Het eerste op mijn lijstje stond het inbouwen van het tft-scherm:

Een gat groot genoeg voor het scherm.

Nette afwerking voor de randen.

Het scherm erin.
Na het scherm was het tijd voor het inbouwen van de luidsprekertjes. Hoewel de laptop hele aparte speakertjes had (soort plastic klankkastjes) wilde ik andere inbouwen die ik mooier vond staan:

Zo is het uiteindelijk geworden.

Hier zie je twee mdf plaatjes waarmee de speakers aan de achterkant bevestigd kunnen worden.
Tadaa.

Vond het er zelf heel aardig uit zien. Aluminium in combinatie met zwart nep-leer zou vast mooi gaan worden.
Na het inbouwen van de luidsprekertjes ging ik verder met de printplaat van het codeslot. Nadat ik deze had ingebouwd kwam ik erachter dat dit helemaal niet pastte. Het slot was te diep voor de bovenkant van de koffer en om deze reden heb ik het printje zelf wat moeten aanpassen:

Het printje met de toetsen moet wel aan de deksel bevestigd worden en het printje waar het relais origineel op zit wilde ik aan het houten paneel maken. Om deze reden heb ik alle kabeltjes voorzien van afbreek connectors:

Hiermee was het paneel voor de deksel al bijna af. Ik moest alleen nog een gat zagen waarin de bovenkant van de telefoon zou kunnen vallen:

Hierna was het tijd om het paneel te bekleden met leer, maar eerst moest ik alle randen zwart spuiten:

Hier is het paneel zo goed als af. Het nep-leer steekt aan de randen nog uit, maar dit heb ik afgewerkt terwijl het paneel al in de bovenkant van de koffer zat. Op deze manier kon ik het heel precies bijknippen en snijden.
In eerste instantie was ik van plan om een houten 'bakje' te maken in de bovenkant, waar de telefoon in zou komen te vallen. Toen bedacht ik me dat ik ook nog iets moest verzinnen om de hoorn van de telefoon op de haak te houden bij het vervoeren van het koffertje en toen kwam ik op dit idee:

Nog een fotootje van het paneel in de bovenkant. Ik heb het gat met grijs isolatieschuim opgevuld. Ik vind het er zelf mooi uit zien en het lost het probleem van de losse hoorn bovendien op.
Omdat ik in de koffer verschillende usb apparaten wilde gebruiken (telefoon, usb-poort, dongle) en maar een poort op de laptop zit, had ik dus ook een usb hub nodig. Opzich geen probleem, ware het niet dat:

Helemaal links, naast de power-knop zit de usb aansluiting. De ruimte tussen het moederbord en de zijkant van de koffer is te klein voor een normale usb connecter. Het moederbord kan niet verder opzij, doordat aan de rechterkant de skype-telefoon zit. Om het probleem om te lossen heb ik zelf een usb-kabel gesloopt en compacter gemaakt:

Niet de meest elegante oplossing, maar het werkt wel.
Hetzelfde probleem had ik ook met de printerpoort. De compaq fingerprintscanner is namelijk nogal aan de oude kant en werkt niet via usb

Rechts van de 240v connector zit de aansluiting, ook hier past geen normale stekker op dus ook die moest ik zelf maken. Dit was een stuk makkelijker aangezien ik die connectors gewoon bij mn lokale elektroboer kon kopen.

Ook de kabel die aan de scanner zat heb ik behoorlijk moeten inkorten:

En als laatste de foto van de ingebouwde scanner. Een combinatie van lijm en een stukje mdf dat steun geeft.
Ook het versterkertje moest nog worden ingebouwd. Connectortjes eraan gesoldeerd en bevestigd waar vroeger een cd/floppy drive zat:

Om het codeslot, het versterkertje en de usb-hub van stroom te voorzien, had ik in eerste instantie een kleine extra adapter ingebouwd, maar door ruimtegebrek heb ik deze helemaal geschrapt. In plaats daarvan heb ik gewoon de kabel van de laptop adapter gesplitst en met een 7812 en 7805 het voltage aangepast voor de verschillende componenten:

Inmiddels had ik heel wat losse kabeltjes door de koffer lopen en het gebruik van connectortjes gaf iets minder overzicht dan ik had gehoopt. Ik wilde kabelplakvoetjes kopen om ze netjes weg te kunnen werken, maar deze waren bij de elektroboer 5 euro voor 10 stuks. Ik hou hen dan ook persoonlijk verantwoordelijk voor deze chaos:

Inmiddels was ik ook toe aan een nieuw probleem: hoe krijg ik de kabels voor audio, stroom etc. van de onderkant van de koffer, naar de bovenkant? Ik zat eerst te denken aan een soort systeem waarbij je voordat je de koffer kan gebruiken eerst een aantal connectors moet inpluggen, maar dat vond ik niet echt een fijne oplossing. Uiteindelijk is dit het geworden:

Een stukje flatcable dat vanaf de bodem met het moederbord, via de achterkant (onderkant) van het koffertje naar de bovenkant loopt. Het kabeltje is ook zilver/wit van kleur en valt bijna niet op. Als de koffer gesloten is staat er een beetje spanning op het kabeltje waardoor deze plat tegen de onderkant ligt. Doordat er rubberen noppen aan de onderkant van het koffertje zitten, kan de koffer dus nog gewoon staan. Als je het koffertje open doet komt het kabeltje een beetje bol te staan, maar dat is aan de achterkant en maakt niet uit.
Op dit punt waren alle dingen eigenlijk klaar en was ik eraan toe om te testen of alles (nog) werkte. Ik heb eerst de hele koffer schoongespoten met een busje perslucht. Door al het gedremel en geboor lag deze namelijk vol met ijzervijlsel en andere nare geleidende dingen die je niet in/op/onder je moederbord wil hebben. Ik kwam er bovendien achter dat de videokabel lang genoeg was. Anders had ik deze als nog moeten verlengen, of laten verlengen. Beide niet ideaal:

Op de foto kun je zien dat de connecter op zn plaats op het moederbord wordt gehouden door een extra metalen beugeltje dat met twee boutjes vast zit. Op deze manier heeft de connector in elk geval weinig te lijden en de kabel zelf is bedoeld om te bewegen, dus dat zit wel goed.
Great succes!

Het moederbord had alle mishandeling overleefd en het scherm en kabel/connector ook! Minder great: de laptop wilde niet booten zonder het originele toetsenbord en had bovendien geen werkende usb tijdens het booten. Gelukkig had ik het originele toetsenbord nog en deze heb ik van pure nood maar weer ingebouwd. Uiteindelijk denk ik dat het hier beter van is geworen, want de aluminium constructie met het toetsenbordje en het touchpad was niet zo stevig als de bedoeling was en hier moest ik toch nog een oplossing voor vinden.
Joy o joy. Ik had dus weer een nieuw paneel nodig voor de onderkant van de koffer. Helaas had ik geen mdf meer over, maar bij de Praxis vinden ze het gelukkig niet erg als je regelmatig langs komt (en bovendien dingen koopt). Ik heb het toetsenbord gewoon weer op het moederbord bevestigd, kwam qua positie ook nog goed uit en na wat vijlen, zagen en zeuren had ik weer een paneetje:

Omdat ik niet wilde dat het touchpad heel diep weg zou komen te liggen (6mm om precies te zijn) heb ik opnieuw het stukje aluminium waar het touchpad in pastte uitgezaagd en in het paneel gezet.
Na een beetje schuiven zat het touchpad er weer in en heb ik ook een gat gemaakt voor een usb-poort. Om het inbouwen van de panelen makkelijker te maken heb ik ook aan de usb-poort connectortjes gemaakt:

De poort heb ik er pas na het bekleden in gelijmd.
In mn verzameling rommel kwam ik nog een tweetal knipperleds en een sleutelschakelaar tegen. Ik ben altijd wel fan van sleutelschakelaars, maar heb er eigenlijk nog nooit een doel voor gehad (ik heb er 3 ongebruikt liggen of zo

Stap1: sleutel erin en omdraaien: ledje gaat knipperen en het codeslot krijgt stroom.
Stap2: code invoeren en het koffertje kan open.
Stap3: computer aan en inloggen in windows met je vingerafdruk.
Stap4: profit
Zoals jullie misschien wel is opgevallen heb ik eigenlijk niets aan de power-knop gedaan. Deze zit op een plaats op het moederbord dat ik het plastic er letterlijk omheen heb weggestript, maar de toets zelf heb ik laten zitten. Wat ik van plan was, was niets moeilijks: gewoon een buisje dat onder het leer zit en ,wanneer je er op drukt, de power-knop indrukt. Op deze manier:

Toen ik toch het hele paneel aan de onderkant moest vervangen en ik toch weer aan de slag was vond ik dat, dat toch eigenlijk ook een oplossing van niets was of in elk geval een gemiste kans. Als het over-the-top moet dat moet je dat ook doen. Ik pakte hetzelfde buisje, heb hier een rode knipper led in gedaan met een kabeltje eraan. De bovenkant heb ik afgedekt met een knop die ik uit een schakelaar heb gesloopt en gevijld en er bovenop gelijmd. De onderdelen:

De led in de power-knop gaat op hetzelfde moment aan als het ledje bij de sleutelschakelaar. Tegelijkertijd krijgen dan ook het codeslot, de versterker en de usb-hub stroom.

Hier een fotootje van de ingebouwde usb-hub. De foto is een beetje brak, maar het dingetje zit recht

Hier het buisje, zoals je ziet is de onderkant ook al bekleed.
Hier dan een foto van het resultaat tot dan toe:

Op de foto zie je dat beide leds op dat moment aan zijn en bovendien heb ik windows werkend! Ik kwam erachter dat ik nog op een oude laptopt een licentie had zitten, dus even gebeld en het werkte. De usb-poort doet het ook (ik was nogal bang voor storing van omliggende kabels e.d.), de skype-telefoon werkt etc. Ik kreeg de randen om het toetsenbord en om het touchpad niet helemaal zoals ik wilde. Nep-leer rafelt als een gek na het knippen. Het ergste kun je met een aansteker wel weg branden, maar niet als er een touchpad onder zit. Sowieso was ik nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Nog maar een ritje naar de Praxis en een sierlijstje van aluminium gehaald. En hier dan het eindresultaat:

Hier zijn ook de laatste details afgewerkt: de laatste mdf-randjes zijn zwart gespoten, evenals het slot-haakje. Je ziet links-bovenin de videokabel lopen. Voor oplettende mensen: ja het grijze vlekje aan de linkerkant van het scherm, 1/4 vanaf de bovenkant is een lijmvlekje. Ik heb overwogen het allemaal opnieuw te doen, maar ik vind het zelf niet storend genoeg.
De kosten
->20,00 E - twee platen MDF
->5,00 E - schroefjes, boutjes
->15,00 E - nep-leer
->3,00 E – strookje aluminium
->15,00 E – wlan dongle
De rest van de onderdelen had ik al liggen en heb ik dus niet hoeven kopen. Als ik die onderdelen toch meereken heeft het in totaal zo'n 150 euro gekost denk ik, maar een groot deel daarvan is niet specifiek hiervoor gekocht, maar was gewoon over.
Vragen/opmerkingen?
Ik hoor het graag
Edit: filmpjes/foto's
Op verzoek nog een paar foto's van het totaal en twee korte filmpjes. Deze foto's had ik nog op mn telefoon staan, zal binnenkort nog een paar betere nemen, ook van de flatcable die van de onder- naar de bovenkant loopt.
filmpje1filmpje 2

Een closeup van de onderkant.

En een foto van de bovenkant van de koffer, onder het stickertje zit een schroefje verstopt
Edit II: Foto's achter- en zijkanten
Eindelijk tijd gehad om wat extra foto's te maken:

De bovenkant

De bovenkant ingezoomd op het codeslot. Onder het specificaties-stickertje zit dus een schroefje weggewerkt.

Voorkant

Zijkant I (beetje vies

Zijkant II.Vind de schroefkopjes aan de zijkanten niet storen, past wel bij de kleur van het aluminium.

Achterkant. Je ziet hier het stukje flatcable dat van de boven- naar de onderkant loopt. Het valt eigenlijk niet op en zolang de koffer dicht is, zit de kabel strak tegen de onderkant. Kan dus niets mee gebeuren.
[ Voor 5% gewijzigd door Gnuitenjong op 18-04-2010 16:13 ]