Voeding oorzaak niet meer opstarten van computer

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Sinds 2 weken start mijn pc niet altijd meteen op als je het knopje van de pc aanzet. Bij paar keer drukken deed ie het dan weer wel en soms moest ik powerkabel eruit trekken en de knop van de voeding uit en aan zetten om de pc toch te laten opstarten.

Nu start hij niet meer op dus ik zet de computer op zijn kant en bij het aanzetten hoor ik een hoge piep en een soort van tja de geur van vonkend staal oid, niet echt verbrand, maar wel een geur die weggaat als ik de stroom eraf haal. Lijkt uit de voeding te komen. Zeker nadat ik alle kabels heb losgetrokken

Het is een Antec Neo Power 480W, alweer 6 jaar oud dus waarschijnlijk moet hij vervangen worden, of is er nog iets te redden? Is het beschreven gedrag vaak het resultaat van een kapotte voeding?

Verder is er nog een kans dat andere hardware zoals mobo graka nog last van de voeding heeft gehad?

Ik heb de voeding open gemaakt en ik zie van paar condensatoren dat er wat bruinig op zit, beetje bol. Dus volgens andere topics is dit waarschijnlijk einde voeding.

Afbeeldingslocatie: http://img541.imageshack.us/img541/2010/dsc0290.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door M.I.G. op 10-04-2010 17:33 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

M.I.G. schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:27:
Sinds 2 weken start mijn pc niet altijd meteen op als je het knopje van de pc aanzet. Bij paar keer drukken deed ie het dan weer wel en soms moest ik powerkabel eruit trekken en de knop van de voeding uit en aan zetten om de pc toch te laten opstarten.

Nu start hij niet meer op dus ik zet de computer op zijn kant en bij het aanzetten hoor ik een hoge piep en een soort van tja de geur van vonkend staal oid, niet echt verbrand, maar wel een geur die weggaat als ik de stroom eraf haal. Lijkt uit de voeding te komen. Zeker nadat ik alle kabels heb losgetrokken

Het is een Antec Neo Power 480W, alweer 6 jaar oud dus waarschijnlijk moet hij vervangen worden, of is er nog iets te redden? Is het beschreven gedrag vaak het resultaat van een kapotte voeding?

Verder is er nog een kans dat andere hardware zoals mobo graka nog last van de voeding heeft gehad?

Ik heb de voeding open gemaakt en ik zie van paar condensatoren dat er wat bruinig op zit, beetje bol. Dus volgens andere topics is dit waarschijnlijk einde voeding.
Lijkt mij vrijwel duidelijk dat het dan je voeding is.
Of deze nog andere hardware meegenomen heeft komt je maar op één manier achter en datis met een nieuwe voeding ff alles proberen, ik acht kans klein gezien de omstandigheden waarin de voeding is overleden (ouderdom\bolstaande condensatoren) en geen sprake is geweest van piekspanning o.i.d. Alleen weet ik niet of je acties geholpen hebben (het alsnog paar keer aanzetten van de computer met die kapotte voeding).

Dusja, nieuwe voeding halen, ik zeg DOEN! d:)b

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Het systeem is blijkbaar niet met een 'knal' buiten werking gesteld, dus ik acht de kans klein dat de overige hardware hier last van heeft gehad. Het lijkt erop dat de voeding gewoon is overleden... sowieso als je bolle condensatoren hebt, direct vervangen.

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 18:36
Ah, onlangs toevallig een soort gelijke situatie mee gemaakt, ook met een antec voeding zelfs. Ik dacht in eerste instantie dat zowel de videokaart als de voeding het begeven had, achteraf bleek dat de videokaart nog in prima staat verkeerde. De voeding gaf dus inderdaad ook een hoge piep(ik dacht eerst dat deze dus van de videokaart af kwam). Bij nader inzien dus geen nieuwe videokaart hoeven kopen.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/8553/dsc0292v.jpg

Hier nog een extra plaatje, als waarschijnlijk de voeding een trage dood heeft gehad is het hopen dat de rest niets er aan over gehouden heeft.

Ik ben op zich best tevreden geweest met die Antec, zal ik deze ook vervangen met die uit de best buy guide.

pricewatch: Antec TruePower TP-650

Verwijderd

Je elco's (condensatoren) gaan bol staan en daarna scheuren (knappen ze), is er niet een of andere weerstand die niet meer helemaal jovel is. Ik kan niet goed zien of ze bol staan. Af en toe de stof er uitblazen bij de volgende voeding!
Pagina: 1