Toon posts:

Admin account werkt niet meer - SL10.6.3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik kan sinds vandaag op mijn MBP niet meer mijn Admin account gebruiken als ik een verandering probeer aan te brengen. Wat ik ook doe het wachtwoord (was zeker goed is) pakt ie niet meer.

Ik heb 2 accounts gedefinieerd als ik in System Preferences/ Accounts kijk:

- Voornaam_Achternaam = Admin
- Voornaam_Achternaam (van mijn vrouw) = Sharing Only

Ik zag wat UID foutmeldingen in de console en zag dat voor beide accounts de UID 501 is ... toen ik deze wilde bekijken in de Preferences bevroor het scherm en sindsdien kan ik niet meer inloggen. Ik kan nog wel gewoon de MBP opstarten.

Op mijn IMac gebruik ik dezelfde setup en heb ik wel de UIDs op 501 en 502 gezet - geen errors meer in console. Maar de MBP zit dus vast.

Heb inmiddels al aardig wat Google suggesties uitgeprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Is er iemand die hier een suggestie voor heeft ?

Thnx - Iwan

• TvdW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-08-2021
Tijdens het opstarten even cmd+s ingedrukt houden, dan start je in Single-user mode. Harde schijf mounten (commando staat aangegeven, er staan er 2, het is niet fsck maar de ander (al kan je ze rustig allebei uitvoeren)).
Daarna: passwd gebruikersnaam
Zodra je klaar bent typ je exit en je zit weer op je normale OS X.

Verwijderd

Topicstarter
TvdW schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:04:
Tijdens het opstarten even cmd+s ingedrukt houden, dan start je in Single-user mode. Harde schijf mounten (commando staat aangegeven, er staan er 2, het is niet fsck maar de ander (al kan je ze rustig allebei uitvoeren)).
Daarna: passwd gebruikersnaam
Zodra je klaar bent typ je exit en je zit weer op je normale OS X.
Dank je - maar dit is een van de dingen die ik al gedaan had en niet werkt. Ik heb ook al een keer de sudoers file aangepast .. een of ander bestand weggegooid (deze stap doet het systeem denken dat je de eerste keer opstart) ... de laatste procedure heb ik niet afgemaakt omdat ik bang was data te verliezen en alles opnieuw in te moeten stellen (ook al heb ik TimeMachine aan staan). Ik kan met Passwd dus wel het wachtwoord veranderen maar daarna werkt het dus niet :-(

Iemand nog een ander idee ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

code:
1
dscl -u adminnaam -p  . -change /Users/vrouwnaam UniqueID 501 502

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:19:
code:
1
dscl -u adminnaam -p  . -change /Users/vrouwnaam UniqueID 501 502
Ziet er interessant uit :-) Ik kreeg echter een foutmelding die volgens mij aangaf dat ik dit commando niet in Single User mode kan draaien, of moet dat ook niet ?

• TvdW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-08-2021
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:15:
[...]

Dank je - maar dit is een van de dingen die ik al gedaan had en niet werkt. Ik heb ook al een keer de sudoers file aangepast .. een of ander bestand weggegooid (deze stap doet het systeem denken dat je de eerste keer opstart) ... de laatste procedure heb ik niet afgemaakt omdat ik bang was data te verliezen en alles opnieuw in te moeten stellen (ook al heb ik TimeMachine aan staan). Ik kan met Passwd dus wel het wachtwoord veranderen maar daarna werkt het dus niet :-(

Iemand nog een ander idee ?
Je zóu natuurlijk even passwd root kunnen doen om daarna het root account te gebruiken om de instellingen goed te krijgen. ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad, ik heb dscl nog nooit in single-user mode getest dus dat zou best kunnen. Activeer dan even je root account (zoals TvdW zegt, met passwd), en log daarmee op de normale manier in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus in single usermode het root account activeren. Vervolgens als root inloggen en het administrator account fixen, is dat wat jullie bedoelen?

Thnx - Iwan

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

CyBeR schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:37:
Inderdaad, ik heb dscl nog nooit in single-user mode getest dus dat zou best kunnen. Activeer dan even je root account (zoals TvdW zegt, met passwd), en log daarmee op de normale manier in.
Om dscl in single-user mode te gebruiken, moet je eerst de Directory service starten. Dit doe je met
code:
1
launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Mannen - jullie zijn geweldig - alles is opgelost met bg stappen! Bedankt!
Pagina: 1