Net een routertje aangeschaft. Ik heb ziggo Z3 in Tilburg dus 80mb/s verbinding. Met die draadloze router, ik heb mijn pc bedraad aan de router hangen, mis ik 10mb/s. Ik weet dat de router bedraad tot 100mb/s aankan. Kan ik dit ergens instellen?
De kans dat je 100% snelheid haalt is sowieso erg klein. Overhead en dingen die mee spelen.
Maar als je van de 100mbit maar 10mbit mist, is dat natuurlijk altijd nog sneller dat de internet verbinding. En opzich is 90mbit/sec heel niet slecht, zeker niet voor een belkin routertje.
Maar als je van de 100mbit maar 10mbit mist, is dat natuurlijk altijd nog sneller dat de internet verbinding. En opzich is 90mbit/sec heel niet slecht, zeker niet voor een belkin routertje.
Ey!! Macarena \o/
Met routers moet je het volgende even begrijpen.
Je router bestaat uit 3 delen.. een wan (naar het internet) een lan (je interne netwerk) en de wlan.
De Wlan heeft een theoretische snelheid van 54Mbit/sec.. in de praktijk komt dat neer op 20Mbit/sec.
De lan kan 100mbit/sec.. dus tussen pc's zou je 100mbit/sec moeten kunnen halen (test dat dus).
De wan zijde heeft wellicht een 100mbit/sec poort.. maar je router moet dus tussen de wan en de lan kant routeren. En dat routeren kost veel vermogen van de cpu die in je router zit. De meeste goedkope en/of oude routers kunnen nooit die 100mbit vol krijgen... Wil je meer dan wat je nu haalt (70Mbit/sec blijkbaar) dan zal je waarschijnlijk een nieuwe router moeten kopen.
Je router bestaat uit 3 delen.. een wan (naar het internet) een lan (je interne netwerk) en de wlan.
De Wlan heeft een theoretische snelheid van 54Mbit/sec.. in de praktijk komt dat neer op 20Mbit/sec.
De lan kan 100mbit/sec.. dus tussen pc's zou je 100mbit/sec moeten kunnen halen (test dat dus).
De wan zijde heeft wellicht een 100mbit/sec poort.. maar je router moet dus tussen de wan en de lan kant routeren. En dat routeren kost veel vermogen van de cpu die in je router zit. De meeste goedkope en/of oude routers kunnen nooit die 100mbit vol krijgen... Wil je meer dan wat je nu haalt (70Mbit/sec blijkbaar) dan zal je waarschijnlijk een nieuwe router moeten kopen.
tot 100mb/s
... Het klopt redelijk dat je ongeveer 10mb/s mist door overhead etc. Beste wat je kan doen is een wireless g/N router halen met 1000mb/s (1 gbit) aansluitingen.
Waarom een wireless N? Omdat je ook draadloos dan je 80mb/s kan halen op een laptop die ook WiFi N ondersteunt, ondersteunt ie dat niet dan is er altijd nog de mogelijkheid om een WiFi N dongle te gebruiken.
Waarom een wireless N? Omdat je ook draadloos dan je 80mb/s kan halen op een laptop die ook WiFi N ondersteunt, ondersteunt ie dat niet dan is er altijd nog de mogelijkheid om een WiFi N dongle te gebruiken.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ah ik ging er vanuit dat hij 10Mbit miste van die 80Mbit. Dus als dat niet zo is, negeer mijn verhaal.
Wat betreft niet de volle 100Mbit halen maar 90Mbit op je lan... tja jammer inderdaad. Overstappen naar gigabit.
Wat betreft niet de volle 100Mbit halen maar 90Mbit op je lan... tja jammer inderdaad. Overstappen naar gigabit.
Ook een Gigabit WAN poort is an sich geen garantie dat je router daadwerkelijk boven de 100 Mbps kan routeren. Voor de TS, kijk eens op www.smallnetbuilder.com en bekijk daar eens wat testjes van routers. De WNDR3700 van Netgear bijv. haalt tegen de 450 Mbps.Phas0r schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:35:
tot 100mb/s... Het klopt redelijk dat je ongeveer 10mb/s mist door overhead etc. Beste wat je kan doen is een wireless g/N router halen met 1000mb/s (1 gbit) aansluitingen.
Het is mij ook nog niet duidelijk of het probleem nou is dat er 10Mbit mist van de 100Mbit op het lan.
Of dat er 10Mbit mist van de 80 aan de wan.Tapmester, kan je dat nog even verduidelijken?
Of dat er 10Mbit mist van de 80 aan de wan.Tapmester, kan je dat nog even verduidelijken?
idd mis 10 van de 80. Kan ik nog wat dingen instellen om de snelheid te verhogen? Of gewoon een andere router? Wat kunnen jullie mij aanbevelen. Als het goed is gaat ziggo straks naar 120mb/s welke router kan ik dan het beste kopen zodat ik de komende jaren mijn volledige snelheid bedraad kan halen?
Bedankt voor jullie reacties
Bedankt voor jullie reacties
Router die je kunt kopen heeft Exorcist al een mooie ter sprake gebracht, TP-Link TL-WR1043ND is ook wel netjes alleen zal bij verdere verhoging (meer dan 120Mbps) in de toekomst dan weer een andere router nodig zijn. (Dit is wellicht niet zo'n slecht iets aangezien er dan misschien wel veel betere wireless routers zijn)Exorcist schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:43:
[...]
De WNDR3700 van Netgear bijv. haalt tegen de 450 Mbps.
Hang je PC eens direct aan het modem, nog steeds 10 van de 80 Mbps niet?
(Z3 wordt toch nog niet verhoogd naar 120Mbps? Toch alleen Alles-in-1 Extra..?)
[ Voor 5% gewijzigd door Nivk op 10-04-2010 13:44 ]
Idd alleen de alles in 1 Extra word verhoogd naar 120Mbps. Bij mij (Den Haag) is het al doorgevoerd, op papier dan. Heb een brief van hun gekregen dat mijn huidige snelheid nu 120Mbps down en 10Mbps up is. In praktijk haal ik 80 a 90 Mbps, de down snelheid zit wel entjes op 9.2Mbps. Weet nog niet als ik bij ziggo moet zeuren hierover, want al zou ik die 120Mbp halen ik kan het niet helemaal benutten gezien meeste servers die snelheid toch niet aankunnen.Nivk schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 13:37:
[...]
(Z3 wordt toch nog niet verhoogd naar 120Mbps? Toch alleen Alles-in-1 Extra..?)
On topic: ik ben ook van plan een nieuwe router aan te schaffen vanwege de snelheid verhoging, heb nu de Linksys WRT160N die draadloos maar 30Mbps haalt, ik overweeg de D-Link DIR-655 aan te schaffen. Bedraad wil ik ook een 1Gb snelheid, zit nu echt op het maximum dat de Linksys aankan.
MacBook Pro 2019 | Oppo Reno 2 | Panasonic Lumix TZ70
de d-link dir-100 kan tot ongeveer 95 Mbit/s routeren. Dit heb ik zelf ondervonden (TU netwerk). Helaas dus geen draadloze router maar wel goedkoop (25 euro.) Als je dan nog en accespoint haalt ben je ook klaar.
Ik heb Z3 80mbits en haalde 9,7 mb/s usenet, haal nu 8,6 scheelt toch 1mb/s langzamere download. Heb wel een 120mb serverMs_Hyde schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:11:
[...]
Idd alleen de alles in 1 Extra word verhoogd naar 120Mbps. Bij mij (Den Haag) is het al doorgevoerd, op papier dan. Heb een brief van hun gekregen dat mijn huidige snelheid nu 120Mbps down en 10Mbps up is. In praktijk haal ik 80 a 90 Mbps, de down snelheid zit wel entjes op 9.2Mbps. Weet nog niet als ik bij ziggo moet zeuren hierover, want al zou ik die 120Mbp halen ik kan het niet helemaal benutten gezien meeste servers die snelheid toch niet aankunnen.
On topic: ik ben ook van plan een nieuwe router aan te schaffen vanwege de snelheid verhoging, heb nu de Linksys WRT160N die draadloos maar 30Mbps haalt, ik overweeg de D-Link DIR-655 aan te schaffen. Bedraad wil ik ook een 1Gb snelheid, zit nu echt op het maximum dat de Linksys aankan.
Kan ik er geen splitter tussen zetten? Of verlies ik dan signaal. Dus vanaf mijn modem 1x naar pc en 1x naar router.
Kan niet.tapmeester schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:07:
Kan ik er geen splitter tussen zetten? Of verlies ik dan signaal. Dus vanaf mijn modem 1x naar pc en 1x naar router.
Nee, als je wilt genieten van 80 of meer (120 straks) zul je een nieuwe router moeten halen.tapmeester schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:07:
Welke kabel heb je? voor 100mbit moet je eigenlijk een CAT6 kabel gebruiken en geen CAT5
Nee, CAT5 is perfect voor 100mbit. Het probleem van de user is de snelheid van zijn router ...xuter010 schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:13:
Welke kabel heb je? voor 100mbit moet je eigenlijk een CAT6 kabel gebruiken en geen CAT5
Wikipedia: Category 5 cable
Wikipedia: Category 6 cable
Zie ook deze lijst (Throughput (Mbps)):

bron : http://smallnetbuilder.co...art/Itemid,189/chart,119/
[ Voor 50% gewijzigd door djexplo op 11-04-2010 11:50 ]
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
Ok, bedankt. Ik heb cat 5. Nog een ander vraagje: ik heb ook nog een gewone bedraade modem die wel 80mits doorgeeft. Kan ik vanuit die bedraade modem 1x naar pc en 1x naar wireless?
[ Voor 114% gewijzigd door tapmeester op 11-04-2010 11:42 ]
modem? of router?
Aan een modem heb je weinig, je moet wel een router achter je ziggo modem hangen.
En ja vanaf daar kan je prima een router achter een router hangen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Aan een modem heb je weinig, je moet wel een router achter je ziggo modem hangen.
En ja vanaf daar kan je prima een router achter een router hangen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
[ Voor 28% gewijzigd door job op 12-04-2010 19:56 ]
Pagina: 1