Ruis eo Jitter luidspreker rechts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Kijk al jaren op tweakers, heel nuttig. Nu zelf een lastig probleem, dus ik hoop op jullie hulp:

Nieuwe HTPC (Moneual Moncaso 972) met configuratie (onder) is aangesloten op Denon 3310 (ook nieuw) via HDMI. Verder door naar Sony HDTV. Nu komt er ruis (krakend geluid) uit rechter speaker. Neemt toe en af, meer naarmate meer volume. Bij uitschakelen PC blijft ruis op kanaal versterker. Na Reset van versterker is het weg maar komt terug na inschakelen PC (met name geluid of mediaplayer).

Wat heb ik intussen gedaan (naast talloze forums afstruinen) wat niet hielp
- Aarde stekkers gecontroleerd en aangesloten (aardlus ?)
- Aansluiten op andere groep (met aarde)
- Onboard beeld en geluid vervangen door Radeon 5770 en Asus Xonar 1.3 slim (interferentie onboard devices)
- Onboard HD in Bios uit
- Niet gebruikte audio devices uitgeschakeld
- Speakers gewisseld
- Kabels gewisseld
- Speaker uitgang gewisseld (van A naar B)
- Stekkerdoor met spanningspiek beveiliging en ruisonderdrukking
- Coax uit (aardlus).

Configuratie:
asus M4a78-VM, 2x DDR2, mATX
AMD Athlon II X2 245 2,9 Ghz, 2 MB
Corsair 2x2 GB geheugen
WD Caviar 1 TB
LG 8x Blue Ray
Zalman ZM 360B-APS 360 W
Windows 7

Ik zit nu te denken aan voeding, is waarschijnlijk te licht, maar veroorzaakt dit ook de ruis?
Stroomnet is oud (Huis uit '30), kan hierdoor spanningsverschil optreden (of vangt de voeding dit op?) en moet ik misschien een spanningsdeler hebben?

Of... ben ik slecht geadviseerd bij Informatique en trekt het moederbord het gewoon niet?
Heel veel dank voor de hulp.

Arnoudje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59
Is het ruis of jitter? die 2 kan je makkelijk onderscheiden.

Jitter komt voort uit een niet goed getimed digitaal signaal, vaak is de interne sample rate 48KHz force deze naar 44.1.
Zorg dat de driver geupdate is van je videokaart hiermee update je ook de audio driver op je videokaart.
Nog steeds last van jittering probeer dan een andere HDMI bron aan te sluiten op je versterker, zoals een xbox/ps3 etc etc.

Ruis is wat anders, dan moet je het gaan zoeken in de voeding/en, sluit alleen de HTPC op de versterker aan verder even helemaal niets.
Heb je nog steeds ruis sluit alle componenten aan via niet geaarde stopcontacten.
Nog steeds ruis probeer dan een analoog component aan te sluiten op de versterker, niet de onboard audio van je HTPC want die ruist sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie!
Heb zojuist mijn laptop via dezelfde HDMI ingang op de versterker aangesloten (via batterij).
Ruist precies zo.

AAARGH.

Arnoudje

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan zou ik zeggen: Er is een probleem met de versterker: probeer eens een DVD speler, BR speler, Xbox of Ps3 aan te sluiten.

En jitter: dat hoe je niet zomaar, is dus zeer zeker niet de oorzaak.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Gisteren iets te snel geregaeerd. Laptop met batterij : geen ruis. Laptop aan voeding: wel ruis.
Lijkt me alsbon een aardlus waarbij kring bestaat uit voeding - pc - amp - voeding.
Ik ga vandaag de optische variant proberen.
Wel zeer frustrerend voor apparaat > €1000......
Dank voor het meedenken,
Arnoudje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Optische variant helpt helaas niet.
Zodra de PC aangaat start krakende ruis. Op andere bronnen binnen versterker niet.
zodra PC uit ruis ook weer wg.

Tja, wat nu? Nieuwe voeding? Toch moederbord?
Arnoudje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 14:21
HTPC geaard aansluiten, aangezien het met laptop op accu niet is en op stroomkabel wel, zou ik dat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:56
ik heb iets soortgelijks gehad met mijn laptop, daar bleek het uiteindelijk te liggen aan een verouderde bios van het moederbord. Dus als je het nog niet geprobeerd heb, even kijken of je de laatste bios drop heb staan.
edit: niet het hele topic zitten lezen, maar lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat het je bios is als je het ook heb wanneer je pc uitstaat, maar goed, niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 32% gewijzigd door Bastard op 11-04-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een aardingsprobleem door je bios?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:47:
Een aardingsprobleem door je bios?
Het lijkt me geen aardingsprobleem anders zou een optische kabel het wel oplossen (toch?).
Ik zou even een live cd van linux ofzo proberen en dan een mp3'tje over de digitale uitgang afspelen om er zeker van te zijn dat het geen driverprobleem of softwareprobleem is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Nieuwe feiten: Versterker is aangesloten op televisie met kabeltuner ertussen. PC uit en ontkoppeld.
Op het TV kanaal stoort de versterker als de TV aanstaat (kabeltuner op mute).
Als de TV uitstaat is de ruis WEG.
Ligt het dan toch aan mijn versterker of aan het stroomnet?
Help..
Arnoudje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens een stekker (in het stopcontact) om te draaien.
http://www.audiopaul.nl/set/polariteit.html

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Hetgeen wat je beschrijft lijkt toch wel verdacht op een aardlus ergens.

Ik zou eens alles loskoppelen van je receiver, dan je HT-PC aansluiten met een optische kabel (= geen aardlus mogelijk tussen HTPC en Receiver) en kijken of het dan weg is en blijft.

Als dat zo is, stap voor stap apparaten aansluiten en kijken wanneer het probleem terugkomt.

Voor dit soort hardnekkige aardlussen heb je voor cinch aansluitingen van die kastjes die zorgen voor een galvanische scheiding, maar voor HDMI... Hmm.

[ Voor 19% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-04-2010 13:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen vrienden,

Gisteravond stap voor sstap jullie adviezen gevolgd. Alles losgehaald en stap voor stap aangesloten.

- Analoge aansluiting TV = geen probleem
- Optische aansluiting TV = Storing (!!)
- HDMI TV = Storing

Mijn conclusie: Digitale/Analoge converter zeer waarschijnlijk defect.
Apparaat gaat terug naar leverancier, in Berlijn, dat dan weer wel..

Thanks, wat mij betreft sluiten dit topic. :( _/-\o_ 8)7
Pagina: 1