Links in HTML pagina, maar 1 keer aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een webpagina in HTML. Nu is mij opgevallen dat ik telkens de links in het menu moet aanpassen, wat dus erg veel werk is.

Klein voorbeeld hoe ik het nu doe:
Ik maak een index.html page. Deze kopieer ik, en hernoem ik tot mijn andere pagina's. Nu heb ik in mijn index.html pagina een extra menukopje toegevoegd, en deze moet ik nu dus handmatig over mijn andere pagina's toevoegen.

Bestaat er een mogelijkheid om een (basis) bestandje te maken, waarin ik dit aanpas en dat dit dan in al mijn overige pagina's (zijn er behoorlijk wat) wordt doorgevoerd? Zelf ben ik al aan het zoeken geweest met dreamweaver, maar heb zo niks kunnen vinden.

Als het niet duidelijk genoeg is moet er maar even om meer uitleg gevraagd worden.

Alvast bedankt!
Vanzanten91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je met templates werkt wel, maar ik gok dat je je pas net kan redden met html dus dat gaat hem niet worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 23:59
Je hebt iets van SSI ( Server Side Includes) nodig.

Of je dit via php ( via de include functie) of html ( SSI ) gaat doen moet je zelf even uitzoeken.

Link naar SSI
Link naar PHP include snelcursus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Als je een site met veel content hebt en die regelmatig update valt er ook wat te zeggen voor een CMS, voor wat kleinere/blog-achtige sites is Wordpress bijvoorbeeld een goede optie.

Je kunt ook kijken naar iets als Cushy CMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
als je echt alleen met html wil werken kan je ook met javascript die pagina's inladen (AJAX) maar erg elegant is dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedzor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02-2014
Gewoon je menu in een apart bestand steken en dat steeds includen.

Streaming History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hernoem je index.html naar index.php.

Vervolgens ga je waar je je links hebt gezet het volgende doen:

code:
1
2
3
<?php
    include 'links.php';
?>

Vervolgens zet je in links.php de pure html code zonder header/footer/andere onzin neer. Lees anders ook de links van Pinkboy met name het PHP Include gedeelte. Zo hoef je bij zo'n ingreep namelijk maar 1x links.php aan te passen zonder al je subpagina's te doen.

De vroegere variant hiervan was frames te gebruiken, maar frames is uit de tijd. Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:12:
Hernoem je index.html naar index.php.

Vervolgens ga je waar je je links hebt gezet het volgende doen:

code:
1
2
3
<?php
    include 'links.php';
?>

Vervolgens zet je in links.php de pure html code zonder header/footer/andere onzin neer. Lees anders ook de links van Pinkboy met name het PHP Include gedeelte. Zo hoef je bij zo'n ingreep namelijk maar 1x links.php aan te passen zonder al je subpagina's te doen.

De vroegere variant hiervan was frames te gebruiken, maar frames is uit de tijd. Succes. :)
Dan ga je er natuurlijk wel van uit dat zijn webhost php ondersteunt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Als je met Dreamweaver werkt kan je binnen je site template bestanden maken. Als je het menu dan in de template laat staan zal bij het later aanpassen van het menu dit op alle pagina's die gebruik maken van deze template door worden gevoerd.
Het "nadeel" hiervan is wel dat het menu er op alle pagina's exact hetzelfde uit zal gaan zien, je kan dus bijvoorbeeld niet op de homepage de homebutton er anders (bijv. rood in plaats van blauw) uit laten zien als op de andere pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Boeboe schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:21:
[...]

Dan ga je er natuurlijk wel van uit dat zijn webhost php ondersteunt ;)
Ach, welke webhost doet dat tegenwoordig niet. Dat zit volgens mij overal inbegrepen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Twylight schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:42:
[...]
Ach, welke webhost doet dat tegenwoordig niet. Dat zit volgens mij overal inbegrepen tegenwoordig.
Sterker nog ik denk dat meer webhosts PHP ondersteunen dan SSI.
Pagina: 1