Toon posts:

Overkloknoob - Voltage GPU verhogen? heeft hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben sinds kort met het programma Rivatuner mijn GPU aan het overklokken (erg verslavend!). Er zat oorspronkelijk een standaard stock koeler op. Hiermee werd de kaart zonder overklok al 67 graden wat normaal schijnt te zijn als ik andere forums mag geloven (guru3d kijk ik vooral op). Ik ben verder nog zo groen als gras op dit gebied.

Met de stock koeler kreeg ik m’n kaartje 8800GT 512MB Alpha dog edition (standaard 600mhz) niet veel hoger dan: 650/1625/900. Als ik over de 670mhz en het verhogen van het geheugen naar 980mhz krijg ik vastlopers. Heel leuk allemaal dus ik heb besloten een nieuwe koeler te kopen niet met het doel grote performance winst te krijgen maar puur om te hobbyen en tuurlijk een kleine performance winst is leuk meegenomen!

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een Accelero s1 rev.2 koeler, gemonteerd en al. Gelijk maar even een testje gedaan met een config van 700/1750/1000. Nog steeds vastlopers, zelfs op 670mhz..

Nu heb ik zelf het vermoeden dat ik het GPU voltage in de bios moet verhogen om dit te voorkomen de kaart stabiel te laten draaien?
Kan iemand me vertellen of dit kan kloppen? Ik weet dat dit riskante geintjes zijn als noob op gebied van overklokken (dus zonder kennis met voltages gaan kutten).

Ik gebruik Rivatuner(nieuwste versie) / CPUZ en HWMONITOR (domme vraag maar hoe wordt het GPU voltage weergegeven in hwmonitor? Ik zie staan CPU VCORE en m’n fans etc maar ik heb geen idee wat het voltage van mn GPU is)

Mijn huidige systeem:
Phenom II X4 955 (4x 3200 MHz) HD2A48 (CPU)
4 GB DDR3-1333 Kit (4096 MB) ICIF85 (GEHEUGEN)
GA-MA770TA-UD3 (AMD 770) GDEG07 (MOBO)
8800GT 512 MB Alpha dog edition, 600mhz (GPU)
Samsung Spintpoint F1 HD103UJ 1TB (HD)
CooMas ExtremePower 430W ATX2

(Ws de bottleneck, deze heb ik samen met mijn kast en grafische kaart behouden nadat ik sinds kort geüpgraded heb (CPU, GEHEUGEN, MOBO). Pc loopt trouwens stabiel verder!

Windows 7 X64
Driver: 197.13 (momenteel op een iets oudere, maar nog steeds de vastlopers bij relatief laag klokken)

En daarnaast nog 2 losse flut schijfjes (zal vast wel wat stroom slurpen maar meer dan draaien doen ze niet OS, games etc staan op mn Spinpoint).

Dus de centrale vraag luidt: vastlopers oorzaak van te weinig voltage bios? (nog niet aangezeten)
En kan iemand me advies geven over (mocht dit het probleem zijn) deze aan te passen, wat is veilig voor een 420W van Coolermaster..)

Hopelijk kan iemand deze net beginnende noobklokker helpen!

Groet!

Tim :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/09/1270845192-420.jpg

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28

Zenix

BOE!

Bij de 8800GT kan je de bios aanpassen voor hoger voltage. Ik weet niet of dat al bij jouw standaard is ingesteld, meestal bij standaard overgeclockte kaarten wel. Moet je eerste met gpu-z je bios extracten, daarna met nibitor http://www.mvktech.net/co...26/func,fileinfo/id,3016/ naar je bios kijken kijken of je hem kan verhogen volgens mij kan je hem bij voltages naar 1,1 zetten bij extra , en daarna die bios er weer in flashen, kan je wel vinden met google hoe te flashen. Als je voltage niet verder kan verhogen moet je hardware matig overklokken.

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 10-04-2010 01:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx Zenix.

Ik zie nu idd m'n voltages:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/09/1270846868-730.jpg

Even een post edit. Onder exact mode staan bij mij 4 profielen, profiel 3 (de 1naar onderste) staat op 3D. Dit is waar het om gaat neem ik aan? Betekend dit dat ik Voltage 3 onder het volgende tabje VID kan aanpassen naar 1.1 volt? (deze staat er tussen als max) en betekend het dat dit veilig is aangezien hij deze voltage herkent?

Dan de laatste vraag: moet ik perse mijn bios flashen om de voltages op te slaan. Dus om er testen mee te doen.. Ik wil graag mn mobo heel houden en ik weet niet of mn 420wat voeding dit allemaal aan kan lol dus vdaar de vele vragen ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 02:14 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 01:20:
Thx Zenix.

Ik zie nu idd m'n voltages:

[afbeelding]

Even een post edit. Onder exact mode staan bij mij 4 profielen, profiel 3 (de 1naar onderste) staat op 3D. Dit is waar het om gaat neem ik aan? Betekend dit dat ik Voltage 3 onder het volgende tabje VID kan aanpassen naar 1.1 volt? (deze staat er tussen als max) en betekend het dat dit veilig is aangezien hij deze voltage herkent?

Dan de laatste vraag: moet ik perse mijn bios flashen om de voltages op te slaan. Dus om er testen mee te doen.. Ik wil graag mn mobo heel houden en ik weet niet of mn 420wat voeding dit allemaal aan kan lol dus vdaar de vele vragen ;)
Als je het goed is, kan je bij exact mode bij voltages de bovenste bij extra aanpassen. Dat is hem. En het gaat over je GPU, er gaat niks kapot als je dit doet. Tenzij flash fout gaat, dat kan altijd. En veel meer stroom gaat ie ook niet gebruiken paar watt meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 10-04-2010 12:35 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 21:24
Er gaat niks kapot? Je verhoogt nog altijd het voltage van je GPU, er is dus zeker wel kans dat er iets stuk gaat (als je koeling niet goed werkt bijvoorbeeld). Maar inderdaad, het grootste risico zit hem in het flashen.

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens dan weet ik voor nu even genoeg. Net nog een 12cm coolertje gehaald eens kijken of ik dit ding er nog op kan beuken lol

• Zenix

Zenix

BOE!

citruspers schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:
Er gaat niks kapot? Je verhoogt nog altijd het voltage van je GPU, er is dus zeker wel kans dat er iets stuk gaat (als je koeling niet goed werkt bijvoorbeeld). Maar inderdaad, het grootste risico zit hem in het flashen.
de Asus TOP editie, werd met stock cooler met voltage verhoging gewoon zo verkocht. Het lijkt me als Asus het veilig vond met de gewone koeler, dat het dus prima gaat. Het is ook marginale verhoging. Maar wel genoeg om een hogere kloksnelheid te halen.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 16:23:
Bedankt jongens dan weet ik voor nu even genoeg. Net nog een 12cm coolertje gehaald eens kijken of ik dit ding er nog op kan beuken lol
Succes ermee! Je kan trouwens ook in je bios, je fansnelheid aanpassen en wanneer die harder gaat draaien enzo. Moet je maar eens kijken bij Fan ic. Als je wat betere koeling standaard wilt. Ik weet nog dat ik mijn 8800GT zo had ingesteld dat hij op 90 graden op 100% ging draaien. Inplaats van dat hij pas op 108 graden 100% ging draaien. Dat kan je instellen als extra zekerheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 10-04-2010 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke jongens! het is gelukt ik heb het onder het tabje clockrates de 1e 2 (extra en 3d) op 1.1V gezet en vervolgens mn bios succesvol geflasht!

vervolgens bezig geweest met overclocken hij staat momenteel ingesteld op 747 / 1867 / 1027 (de originele core speed is 600 en mem 900). ik heb tot nu toe korte benchmarks gedraaid, gebaseerd op just cause 2 de dark tower benchmark.

hier haalde ik zonder overclock een gemiddelde fps van ongeveer 43 fps en ik zit nu bijna tegen de 53 fps aan op deze settings!

toen net ff een tijdje gegamed, niet heel lang dus kan nog niet zeggen of hij stabiel draait hierop maar dat komt later wel. videokaart wordt wel aanzienlijk warmer, op zn max 62 graden tot nu toe (best warm voor de koeler etc die erop zit) maar dit ligt ook zeker wel aan mn slechte airflow in mn kast.

ben iig al heel tevreden met de resultaten :D

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen het gene waar ik al bang voor was is gebeurd. Er is een koelblokje (headsink) als ik het goed zeg van mn videokaart gevallen. Ik had al op meerdere forums gelezen dat de gene die je erbij krijgt niet goed plakken en ja hoor internet liegt niet dat blijkt wel weer.

Nu mijn vraag; ik weet dat ik aparte headsinks kan kopen maar is het ook mogelijk de headsinks vast te drukken met koelpasta? dit scheelt me weer wat geld...

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:37

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:31:
Beste mensen het gene waar ik al bang voor was is gebeurd. Er is een koelblokje (headsink) als ik het goed zeg van mn videokaart gevallen. Ik had al op meerdere forums gelezen dat de gene die je erbij krijgt niet goed plakken en ja hoor internet liegt niet dat blijkt wel weer.

Nu mijn vraag; ik weet dat ik aparte headsinks kan kopen maar is het ook mogelijk de headsinks vast te drukken met koelpasta? dit scheelt me weer wat geld...
Daarvoor kan je koelpasta niet gebruiken, wel akasa tape :)

Signature

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:24
zoek eens op zalman thermal paste ofzo die plakt geloof ik :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

MrDucky schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:42:
zoek eens op zalman thermal paste ofzo die plakt geloof ik :)
maar mijn ervaring is dat lijmtroep vaak niet blijft zitten op dingen die (nogal) warm worden.

Voor mijn blokjes heb ik paperclips verbogen (en omringd door plakband, waar hij contact maakt met de PCB). Dat werkte nog het beste. Ook elastiekjes kunnen er niet tegen trouwens :)

-_-

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:50:
oke jongens! het is gelukt ik heb het onder het tabje clockrates de 1e 2 (extra en 3d) op 1.1V gezet en vervolgens mn bios succesvol geflasht!

vervolgens bezig geweest met overclocken hij staat momenteel ingesteld op 747 / 1867 / 1027 (de originele core speed is 600 en mem 900). ik heb tot nu toe korte benchmarks gedraaid, gebaseerd op just cause 2 de dark tower benchmark.

hier haalde ik zonder overclock een gemiddelde fps van ongeveer 43 fps en ik zit nu bijna tegen de 53 fps aan op deze settings!

toen net ff een tijdje gegamed, niet heel lang dus kan nog niet zeggen of hij stabiel draait hierop maar dat komt later wel. videokaart wordt wel aanzienlijk warmer, op zn max 62 graden tot nu toe (best warm voor de koeler etc die erop zit) maar dit ligt ook zeker wel aan mn slechte airflow in mn kast.

ben iig al heel tevreden met de resultaten :D
Mooi om te horen, die temperaturen zijn ook prima. Zolang het maar onder de 90 graden blijft vind ik het altijd wel prima.

Verwijderd

Topicstarter
hm kmoet vrees ik maar een paar zalman headsinkjes bestellen. gelukkig kan ik dit doen zonder verzendkosten want anders zou ik al helemaal balen. eigenlijk is het oplichterij je bent verplicht nieuwe headsinks of plakkertjes te kopen omdat die flut dingen loslaten :S

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Neeh, jij gaat toch overklocken :P .
Naja veel succes nog. Mijn 8600 GTS draait op niveau van een 880GT(X) in iedergeval nog vrij rap, maar neit genoeg om games op medium te spelen :jank:

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik las alaintje's post in eerste instantie tot ''op niveau van een 8800GT(X)''. Dacht al, dat zou ik érg knap vinden :P

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iig jongens. ik ga voor de zalman headsinkjes die inmiddels besteld zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden over mijn resultaten! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke leuk headsinkjes binnen en zitten allemaal goed vastgeplakt nu. Wat ik nog niet eerder gemeld heb is dat sinds het blokje (headsink) eraf viel (heb dus de koeler etc er weer af moeten halen), mijn videokaart (of koeler) een raar krakend geluid maakt.

Nu dus de nieuwe blokjes erop gezet, zit allemaal zeer stevig vast voor zover ik weet en nog steeds hetzelfde kut geluid. Ook de temperaturen zijn hoger. Zodra ik ook maar iets doe wat de GPU belast begint hij te kraken en te zoemen (of hoe ik het ook moet uitleggen). Net even de kast geopend en met een lampje op mn kaart/koeling geschenen om te kijken of ik iets zag (had geen idee, kabeltje wat miss aanliep?), zoals verwacht niks te zien.. Geluid komt wel heel duidelijk van de GPU af.

Als ik op overgeclockte settings een testje doe dan loopt de temp van 45 graden op naar 60 en misschien nog wel veel hoger en dan ben ik nog niet eens aan het spelen. Ik zit alleen nog maar in het game menu (just cause 2). Ik nam geen risico en heb het spel dus gelijk maar weer afgesloten aangezien de temperatuur ws gewoon door zou oplopen. De temperaturen zijn sowieso veel hoger dan voorheen. Eerst was de temp 39 graden op mijn desktop dat is nu standaard 45 en liep was mn temp max 62 graden als ik lang aan het gamen was.

Kan het zo zijn dat hij op de een of andere manier gesloopt is? of begrijp iemand wat ik bedoel met dit krakende/zoemende geluid? Dus zodra de GPU belast wordt. Ik had dit voorheen niet en als je het geluid hoort (en naar de temps kijkt) weet je gewoon dat dit niet goed is. Of je nu noob bent ofniet.

Verwijderd

Topicstarter
iemand??

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
weet je zeker dat het je GPU is dieherrie maakt en niet je voeding die staat te coil whinen?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
hm hoe kan ik dat checken? opnieuw mn bios flashen:D? dat doe ik iig liever niet... (naar oude voltages)
het geluid komt iig zonder twijfel van mn GPU maar mn voeding is daartegen niet heel sterk idd (420w coolermaster)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
Het kan een spoeltje of iets dergelijks zijn. Meestal is het niet om je echt zorgen over te maken, maar dat hangt er natuurlijk van af wat het juist is.

Heb je overigens al gechecht of het niet de fan is? Meestal gaat die harder draaien als je kaart zwaarder wordt belast (en dus heter wordt) waardoor dat geluid kan ontstaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-04-2010 20:30 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hou je oor er naast,

kan namelijk best dat door het overklokken je v oeding meer moet leveren waardoor hij gaat whinen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Zit het koelblok nog wel met alle schroeven op de GPU gedrukt ?
Omdat je temp blijft stijgen zou je denken dat er mischien iets losgeschoten is.

Als je wilt weten of je overklok op je kaart stabiel is , kan je Furmark gebruiken om je temps af telezen en te controleren op artifacts.
Hier kan je m downloden :http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

[ Voor 42% gewijzigd door kobus71 op 16-04-2010 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm nee de schroefjes etc zitten allemaal muur vast. Maarja ik heb nu mn oude koeler er weer opgezet en nog steeds hetzelfde krakende geluid. Vervolgens nog eens met kast open geluisterd naar het geluid en het lijkt toch echt van de gpu af te komen of van de socket die naast het pci express x16 slot zit.

Met andere woorden het lijkt erop dat ik iets verder van huis ben dan ik dacht. Misschien is mn moederbord wel busted wat ik overigens wel heel vreemd vind(mocht dat zo zijn).

Ik vertelde iets terug in het topic dat het geluid is ontstaat doordat er een blokje afviel maar dat begin ik nu te betwijfelen. Toen ik het geluid voor het eerst hoorde heb ik mn pc uitgezet en toen bleek er een headsinkje van m'n kaart te zijn gevallen. Leek me dus logisch dat het probleem daar lag. Wat ik nu dus denk is dat het headsinkje er misschien al een tijdje afgevallen was en het niks met de gpu te maken heeft. Maar dat zijn ook maar hersenspinsels natuurlijk.

Morgen kijk ik of ik een andere kaart kan lenen om te kijken of het daadwerkelijk m'n gpu is! Net trouwens burning test 3d test gedraaid op standaard settings(ken het programma niet, net even snel in een handomdraai gedownload). Maar die geeft aan dat de test geslaagd is... naja het is te laat voor dit soort onzin, morgen test ik een andere kaart.

(Heb intussen ook de bios opnieuw geflasht naar z'n default settings, resultaat blijft hetzelfde)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 03:39 ]

Pagina: 1