Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peluto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:16
Beste Tweakers,

Ik heb hier net een nieuwe pc in elkaar gestoken. Het gaat hier over een P7P55D-E EVO moederbord van asus met een I7 860. Het geheugen staat op de QVL van dat moederbord en is OCZ geheugen OCZ3P13334GK. Dit geheugen loopt wel op 1.8v.

Het probleem is dat de pc niet voorbij de POST komt. De ventilators draaien maar daar blijft het dan ook bij. Het lampje van de geheugen test blijft branden. Dus je zou denken dat het aan geheugen ligt. Maar datzelfde geheugen op ander moederbord met andere processor werkt gewoon goed.

Uiteindelijk een i3 540 in gestoken en dan start hij wel gewoon op. De 860 op een ander moederbord gestoken en dan zit deze ook vast in de post. Wat wel gelijk is in beide configuraties is het geheugen.

Kan ik hieruit afleiden dat de CPU gewoon dood is of bestaat de mogelijkheid dat het toch aan het geheugen in combinatie met die CPU is? Ik heb hier geen ander geheugen liggen dus dat kan ik niet direct testen.

Graag jullie mening hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Uhm, heb je de vier-pins pci stekker ook aangesloten op je mobo?

:$ Beter lezen, is al te laat denk ik :X

[ Voor 28% gewijzigd door warhamstr op 10-04-2010 00:37 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Ik denk dat het de combinatie is. Voor zover ik weet kan de 860 nooooit 1.8 volt geven over het geheugen.. Voor zover ik me kan herinneren hadden ze al problemen met 1.65 volt ofzo.
Ik zou even in de specificaties kijken :).

Edit: "Similar to the Core i7 900 series memory controllers you'll be limited to 1.65 DIMM/QPI voltage for it to run properly."
Bron: http://www.guru3d.com/art...0-processor-review-test/4

Dus ze kunnen maximaal geheugen met 1.65 volt aan.

[ Voor 38% gewijzigd door PerfectLight op 10-04-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Een nogal obvious antwoord maar kijk even of je inderdaad een ander setje geheugen kan lenen van iemand. Intel i5/i7 cpu's hebben volgens mij wel vaker problemen met geheugen dat op een hoger voltage loopt (klok en klepel verhaal...).

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:39
Al geprobeerd met één reepje geheugen?
Wat 'zegt' het moederbord als je het systeem opstart zonder geheugen

Gezien het geheugen op een ander bord met een andere processor werkt en een andere processor in je huidige bord lijken mij het geheugen en moederbord goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjpurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-10-2024
als je de laatste bios firmware hebt dan kan je de pc opstarten in een soort van veilige modus waarin alle standaard waarden word gebruikt. als dit niet werkt denk ik toch dat je CPU kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rjpurk schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 00:34:
als je de laatste bios firmware hebt dan kan je de pc opstarten in een soort van veilige modus waarin alle standaard waarden word gebruikt. als dit niet werkt denk ik toch dat je CPU kapot is.
als ze mobo met de nieuwste bios is geleverd kan hij alsnog niet in de veilige modus komen, aangezien hij niet eens door de post komt.

Probeer het inderdaad even met ander geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is het probleem ofwel de processor ofwel de combinatie van de processor met de geheugenmodules. De geheugenmodules kunnen 1 voor 1 getest worden met memtest86+. Het cmos kan ook schoon gemaakt worden. Waarschijnlijk is de werking van de processor te testen door ofwel ander geheugen met de oude processor ofwel een andere i7 860-processor met het oude geheugen.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peluto
Ok hier zijn we weer met een klein beetje schaamte O+

Ergens geheugen gaan halen. Thuis gekomen geheugen erin. Hetzelfde probleem, het latje in de socket ernaast gezet. Biep hij start op. Even een ocz latje erbij gezet om te zien wat hij gaat doen. Biep werkt ook. Toch nog maar eens proberen met enkel de OCZ modules. Biep werkt.

Ik dacht dat ik het zo al eens had gedaan waarschijnlijk toen niet lang genoeg gewacht |:( . Ik ben blij dat het probleem zo opgelost is maar vind het wel vreemd dat hij dit probleem niet had met de I3. Maar dat zal wel te maken hebben met de memory controller in de cpu.

Bedankt voor het meezoeken! Zonder jullie had ik waarschijnlijk toch niet de moeite meer genomen om achter een andere module te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
komt door de chipset :o geheugen controller van de CPU, ik had eerst het zelfde probleem met mijn i7 920 op x58 chipset. je moet stickjes in de juiste slots plaatsen anders boot hij niet.

beetje vreemd dit, maar dit wijst er wel op dat de handleiding toch handig is soms.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm30 op 11-04-2010 20:55 ]

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3P4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 16:38
De cpu kan het geheugen niet de gewenste spanning leveren volgens asus in de specs van het mobo.
En in de mem support list staat je geheugen er niet tusen en wordt dus niet ondersteund door het mobo.

According to Intel CPU spec, DIMM voltage below 1.65V is recommended to protect the CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peluto
dat heb ik ook gedaan toen het werkte.
Harm30 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 22:53:
komt door de chipset, ik had eerst het zelfde probleem met mijn i7 920 op x58 chipset. je moet stickjes in de juiste slots plaatsen anders boot hij niet.

beetje vreemd dit, maar dit wijst er wel op dat de handleiding toch handig is soms.
Volgens mij is het niet de schuld van de chipset maar die van mem controller in de CPU. Aangezien er geen probleem is met een andere CPU.

Ja idd handleiding is handig maar de handleiding grijpen om geheugen ergens in te duwen doe ik eigenlijk normaal gezien niet :)
R3P4 schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:29:
De cpu kan het geheugen niet de gewenste spanning leveren volgens asus in de specs van het mobo.
En in de mem support list staat je geheugen er niet tusen en wordt dus niet ondersteund door het mobo.

According to Intel CPU spec, DIMM voltage below 1.65V is recommended to protect the CPU.
Deze staat wel degelijk in de QVL. Ik had wel moeten kijken voor het voltage maar ging er vanuit indien het op die lijst staat gaat het ook naar behoren werken.

Nu zoals je ook al in eerdere post kan lezen is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
peluto schreef op zondag 11 april 2010 @ 17:09:
[...]

dat heb ik ook gedaan toen het werkte.

[...]

Volgens mij is het niet de schuld van de chipset maar die van mem controller in de CPU. Aangezien er geen probleem is met een andere CPU.

Ja idd handleiding is handig maar de handleiding grijpen om geheugen ergens in te duwen doe ik eigenlijk normaal gezien niet :)

[...]

Deze staat wel degelijk in de QVL. Ik had wel moeten kijken voor het voltage maar ging er vanuit indien het op die lijst staat gaat het ook naar behoren werken.

Nu zoals je ook al in eerdere post kan lezen is het probleem opgelost.
Dat had ik ook, exact hetzelfde geheugen op een P7P55D Pro, uiteindelijk geheugen geruild tegen Low Voltage (1.65 volt) geheugen zodat ik wel gewoon 1333Mhz kon draaien waar ik voor betaald had ;)
Pagina: 1