Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• joostvanpinxten
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-04 08:32
Ok, na een schijnbaar 'in-depth scientific analysis of the OLED display' van de Nexus One ben ik zelf eens wat kritischer naar het display gaan kijken. Overigens wil ik het artikel nog graag een keer tot de grond toe afbranden, vooral vanwege de quasi-claims van het wetenschappelijke karakter van de observaties.

Het enige probleem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen bij de N1, is het volgende: wanneer er tekst in portret modus wordt weergegeven, is er rondom de regel van de tekst een verdonkering te zien. Het gaat om het volgende effect:

Klik op plaatje om het origineel weer te geven, gemaakt met ShootMe. Deze afbeelding is expres op de laagste helderheid van het scherm weergegeven en naderhand met LightRoom nog wat donkerder gemaakt.

Behalve de moiré die ik zelf geïntroduceerd heb door het schalen en roteren van de foto, is er duidelijk te zien dat er 'lijnen' zijn die niet in de afbeelding thuishoren. Wanneer ik het scherm in landschap zet, dan is met hetzelfde plaatje in dezelfde richting (dan dus van onder naar boven ipv links naar rechts) donkerdere lijnen te zien.

Ik gebruik trouwens CyanogenMod 5.0.5.3 en heb het ook gezien bij CyanogenMod 5.0.5.1. Hiervoor heb ik het niet gezien, maar toen was ik hier ook niet op aan het letten.

Het valt dus het meest op, wanneer de helderheid op het laagst staat, en er zwarte tekst op witte achtergrond staat. Wie o wie weet mij te vertellen of dit inherent is aan het gebruikte OLED scherm, de drivers of de aansturing die HTC voor de OLED heeft gebruikt? Ik denk niet dat het kan komen door de PenTile structuur die het scherm heeft.

• joostvanpinxten
*schop*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joostvanpinxten
Dus, nog geen reactie, misschien toch maar eens in het HTC Desire/Nexus One topic gooien. De Desire heeft er namelijk net zoveel last van, wat ook niet verwonderlijk is, omdat het gewoon een N1 is met een andere body en 50MB meer geheugen + sense interface.

Maar, net een vriend op de Legend hetzelfde plaatje voorgeschoteld en die ziet dat niet. Lijkt me dus niet een algemeen AMOLED probleem....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22-04 08:18
Is dit niet een geval van overspraak (crosstalk)?

• iMispel
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09-03 17:23
Ik heb hetzelfde 'probleem'. Het lijkt wel op die oude passive matric LCD's, maar gezien de AM in AMOLED voor active matrix staan kan het dit niet zijn. Zal eens wat rondvragen als anderen dit ook hebben.

• joostvanpinxten
Het lijkt erop dat er bepaalde instellingen (in CyanogenMod iig) ervoor kunnen zorgen dat de aansturing van het schermpje veranderd kan worden. Hierbij konden verschillende modulatiefrequenties ingesteld worden als ik het me goed herinner. Kan nu alleen niet meer het topic op XDA terugvinden, Het ging er iig over dat het weer te maken had met de grijs-waarden die niet grijs waren, omdat de pixels nog niet perfect worden aangestuurd door de controller/software. Het kan natuurlijk zijn dat daar het een en ander ingesteld kan worden om ook deze 'banding' of hoe het ook moet heten, kan worden verminderd.

Toch wel een gek probleem eigenlijk...
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True