Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet heel lang geleden afgestudeerd, en doe hier en daar wat goedbetaald freelance/consulting opdrachtjes, zowel in Nederland als in de VS. Nu wordt het binnenkort tijd om de eerste keer een rekening uit te schrijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Wat is hier voor nodig? Moet ik me daarvoor persé inschrijven bij de kvk als eenmanszaak of kan ik ook persoonlijk een rekening schrijven? In mijn contracten wordt ik gewoon persoonlijk genoemd als consultant, niet als bedrijf of iets dergelijks.

Verder vroeg ik mij af hoe het met btw zit. Stel ik verdien 100 euro per uur, en ik schrijf een rekening uit voor 20 uur werk. Moet ik dan gewoon 2000 euro rekenen of moet daar nog btw bij? En hoe doe ik dat voor een buitenlandse klant?

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

beste advies: kvk.nl

39

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als freelancer heb je dus geen KvK-nummer nodig. Je moet dus bij de belastingdienst zijn.

Linkje

Zal niet al je vragen beantwoorden, maar dan heb je in iedergeval al iets.

Ey!! Macarena \o/

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Je bent al heel gauw ondernemer voor de omzetbelasting. Eigenlijk zodra je op zelfstandige basis opdrachten uitvoert waarmee je in principe winst zou moeten verwachten. (als tegengesteld tot mensen die af en te wat handelen met hobby-spullen waar structureel meer geld bij moet dan het oplevert).

Regel even een gecombineerde KvK/Belastingdienst inschrijving. Voor NL, zet gewoon 19% BTW op het factuurtotaal en draag die af aan de belastingdienst. Voor de internationale opdrachten: was je toen in NL of US gevestigd? Werden de werkzaamheden in NL of US uitgevoerd?

Verwijderd

Inschrijven bij de KVK is inderdaad een goede, daarmee maak je ook al snel een betrouwbaarder indruk. Plus je kan noodzakelijke bedrijfskosten aftrekken, wat weer inkomstenbelasting scheelt. Als je weinig omzet (en dus omzetbelasting) hebt, kun je gebruik maken van de kleine ondernemersregeling. Dit scheelt ook weer.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je veel in het buitenland werkt kan je beter een Ltd pakken, maar voor meer advies kan je beter op higherlevel.nl kijken ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Als je veel in Nederland werkt is een ltd juist minder handig, deze ondernermingsvorm heeft nu niet direct een positief imago..

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:55
KvK is niet verplicht maar wordt wel gewaardeerd door andere bedrijven, deze inschrijving bevestigd dat je als bedrijf bestaat. Een BTW nummer is wel verplicht, die kun je bij de belastingdienst aanvragen. Hierdoor krijg je aan het einde van het jaar een Belastingaangifte voor ondernemers (Inkomstenbelasting, IB) en ieder kwartaal een BTW aangifte waarop je aan moet geven hoeveel btw je in rekening hebt gebracht: deze moet je ook overmaken naar de belastingdienst. De IB aangifte voor ondernemers is een aangifte waarop je dezelfde gegevens als een particuliere aangifte moet opgeven (o.a. e.v.t. inkomsten van loondienst) plus de inkomsten (balans + winst/verlies) van je onderneming. E.e.a. klinkt misschien wat ingewikkeld maar in de praktijk valt het erg mee. Let wel op dat indien je zelfstandig werkt je 2x in de eerste 3 jaar de mogelijkheid krijgt tot een startersaftrek indien je het urenkriterium haalt (=1225 uur per jaar geloof ik aan je bedrijf besteden = ongeveer 20u/week). Ook krijg je een flinke zelfstandigenaftrek als je dit urenkriterium haalt.

edit: regels voor btw buitenland kun je bij de belastingdienst opzoeken: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzet_btw_winst.html

[ Voor 6% gewijzigd door base_ op 10-04-2010 17:58 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@TFFKABH: als de firma een geldig buitenlands BTW-nummer heeft dan is het ook geen probleem om daarmee BTW te verrekenen, maar het vergt wel een administratie.

@base_: Helaas is het tegenwoordig (per 1 jan 2010) voor de meeste beroepsgroepen wel verplicht om een inschrijving kvk te hebben, als je dat niet doet dan maak je je schuldig aan een economisch delict.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Rekeningen 101 :)

Wat moet je allemaal op je rekening zetten?

1) Een (voor jouw administratie) uniek factuurnummer (simpele oplossing: 2010.0001)
2) Factuurdatum
3) Uiterste betalingsdatum of vermelding "voldaan d.d." gevolgd door de datum waarop de betaling is gedaan.
4) Specificatie van de geleverde goederen/diensten en bijbehorende prijzen (ex. BTW)
5) BTW-bedrag

Wel of geen BTW is vrij simpel:

Voor alle klanten (zakelijk of privé) binnen Nederland reken je BTW.

Voor alle bedrijven buiten Nederland reken je géén BTW.

Voor alle klanten (zakelijk of privé) [i]buiten[i] de EEC (groter dan de EU!) reken je géén BTW.

Voor privé-personen binnen de EEC (de enige groep die door bovenstaande drie regels niet al afgedekt is) reken je wel BTW.

Dus stel, je verkoopt iets aan een privé-persoon in Duitsland, dan moet je BTW rekenen. Verkoop je iets aan een bedrijf in Duitsland, dan reken je géén BTW. Verkoop je iets aan een klant (privé of bedrijf) in Amerika, dan reken je géén BTW. Verkoop je iets aan een klant (privé of bedrijf) in Nederland, dan reken je wel BTW.

Er zijn ook werkzaamheden die van BTW zijn vrijgesteld, zoals bijvoorbeeld artistieke werken (schilderijen, beeldhouwwerken, composities, boeken, journalistiek), maar ook de daaraan aanverwante zaken zijn BTW-vrij. Ik ben freelance vertaler, en als ik een artistiek werk of een journalistiek stuk vertaal, dan reken ik geen BTW.

Er is trouwens een grens beneden welke je de BTW niet hoeft af te dragen, als ik me goed herinner ligt die rond de €2.000. Het gaat hierbij om je BTW-saldo. Dus stel dat je in een belastingjaar €2.500 BTW hebt geïnd bij klanten en €1.000 BTW hebt betaald (die je kan aftrekken), dan is je saldo €1.500 en hoef je de ontvangen BTW dus niet aan Vadertje Staat af te dragen. (DETAILS: VRAAG KVK!) Dat is een leuke extra zakcent voor een kleine beunhaas...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:51:

Stel ik verdien 100 euro per uur, en ik schrijf een rekening uit voor 20 uur werk. Moet ik dan gewoon 2000 euro rekenen of moet daar nog btw bij?
BTW mag alleen als je bent ingeschreven als ondernemer. Ondernemer worden heeft verder wat voordelen op het gebied van zaken aftrekken. Ook kun je dan gebruik maken van de kleine ondernemersregeling: onder de €1300 (uit mijn hoofd) aan BTW mag je alles houden en hoef je het niet af te dragen aan de belastingdienst.

Leuke site voor als je nog nooit een factuur hebt gemaakt: http://www.moneybird.nl/
Tot drie facturen per maand is het gratis en je kunt je klanten ook met iDeal laten betalen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 12-04-2010 17:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:51:
Ik ben niet heel lang geleden afgestudeerd, en doe hier en daar wat goedbetaald freelance/consulting opdrachtjes, zowel in Nederland als in de VS. Nu wordt het binnenkort tijd om de eerste keer een rekening uit te schrijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Wat is hier voor nodig?(knip hoop vragen)
Reed genoemd: Belastingdienst en de KvK. Nog niet genoemd: Handboek Freelancen. Ik prijs niet vaak boeken aan maar voor beginnende zelfstandigen is dit verplichte kost.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mx. Alba schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:27:
Voor alle bedrijven buiten Nederland reken je géén BTW.
Dit kan alleen als je een geldig BTW-nummer van het bedrijf in kwestie hebt.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Mx. Alba schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:27:
Rekeningen 101 :)
Wat moet je allemaal op je rekening zetten?

(...)
Enkele aanvullingen:

1. Vermeld je eigen bedrijfsnaam, vestigingsplaats en BTW nummer.
2. Factuurnummers moeten niet alleen uniek zijn, maar ook oplopend. Aan het begin van het belastingjaar mag een nieuwe oplopende serie worden gestart.
3. Vermeld de datum/periode waarin de producten en goederen zijn geleverd.
4. Vermeld de valuta. (Ik weet dit overigens niet zeker...)
5. Bij de specificatie dienen ook stuksprijzen en de hoeveelheden te worden vermeld.
6. Lever je aan een bedrijf binnen de EU, dan moet je ook de naam van dat bedrijf, en het BTW nummer van dat bedrijf op de factuur zetten. Bij het BTW nummer vermeld je ook de landcode.

Lever je aan een bedrijf binnen de EU dan moet je naast de BTW aangifte ook een aangifte Intracommunautaire leverigen (ICL) doen. Tenslotte, lever je goederen aan een bedrijf binnen de EU dan kunnen nog een hele serie aanvullende regels gelden. Voor diensten geldt dat niet.
Pagina: 1