Hyper-V Internal netwerk en external routing van verkeer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53
Als ik er zo over nadenk lijkt het mij dat m'n probleem heel eenvoudig moet zijn op te lossen, echter kom ik via Google op allerlei sites uit die heel veel stappen bevatten en (net) niet het resultaat hebben van wat ik wil.
Zo kwam ik op deze site uit:
http://www.infotechguyz.com/server2008/hypervrouting.html
Op zich een goed stappenplan, maar hier gaat het volgens mij over het internal verkeer te routen over een netwerkkaart op de host, dat wil ik dus niet.
Op het MS forum heb ik ook iets gevonden: http://social.technet.mic...84-4089-984f-99bea721526e, maar daar zitten ze met allerlei vlan's te werken en het resultaat is volgens mij enorm complex, tenminste voor wat ik in gedachten heb.

Het volgende is wat ik eigenlijk wil.
Ik heb een hyper-v host server, hier zitten 2 NIC's in. 1 NIC wordt gebruikt door de meeste VM's en de host. 1 NIC heb ik toegewezen aan m'n fileserver. Dit wil ik graag zo houden vanwege performance. De NIC's zijn 100Mbit, dus niet echt snel met het kopieren van bestanden tussen de servers (de HDD's zijn als het goed is sneller dan 100Mbit/s).
Nu heb ik een nieuw virtueel netwerk gemaakt dat Internal is, dus alleen voor de host en de VM's, dit zou 10Gbit moeten zijn, dus snel genoeg voor het kopieren van grote bestanden.

Op een of andere manier moet ik er nu voor zorgen dat het verkeer tussen de hosts en de VM's via het Internal netwerk gaan en het verkeer naar het internet via het External netwerk (dat is gekoppeld aan de NIC).
Kan ik dit eenvoudig doen door de route tabel aan te passen?
M'n netwerk zit in de range 192.168.1.x met de gateway op 192.168.1.1 (router). De host zit op .10 en de vm's op .11, .12 en .13, waar .13 de FS is.

Als iemand een suggestie kan geven wat ik in de route tabel moet toevoegen, of een alternatief heeft, is dat welkom.
Ik kom er niet echt meer uit.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Een route toevoegen lijkt mij de gepaste oplossing. Iets als subnet 192.168.1.8 en subnet mask 255.255.255.248 (ip-range 192.168.1.9 t/m .15 heb je dan) naar je virtuele 10Gb NIC sturen.

edit:

Oh, en natuurlijk een aparte route voor het ip van je fileserver en bijbehorende NIC

[ Voor 22% gewijzigd door lammert op 10-04-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Met verschillende subnetten gaan werken kan natuurlijk ook.
Is het dan misschien niet een betere optie om een hele andere range te gaan gebruiken (ook om verwarring tegen te gaan)?
Dus 192.168.1.x voor de fysieke machines thuis en 10.0.0.x voor de VM's. De te maken routes zijn dan (voor mij) iets eenvoudiger.

Dat betekend waarschijnlijk wel dat ik in m'n hosts bestand (heb nog geen DNS thuis draaien) van de VM's aan moet geven dat 'server-x' op het ip 10.0.0.1 staat denk ik?

Zal vanavond even stoeien, hopelijk kom ik er dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
als die vm's en de fileserver allebei op dezelfde host zitten en met elkaar praten via een 'external' netwerk (welke dus op je 100mbit nicje gekoppeld is) zal het verkeer niet op via deze fysieke nic gaan maar gewoon intern blijven. Hyper-V is slim genoeg om te zien dat de fileserver en de guest vm's op hetzelfde dezelfde host zitten en zal deze packets niet eerst dupliceren op de fysieke nic.

maw: je hebt helemaal geen probleem als ik het goed begrijp :P

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad, Hyper V heeft gewoon een virtuele switch waar alle aangewezen virtuele machines op zitten. Als je een netwerkadapter 'bridged' met deze switch dan loopt er gewoon een virtuele netwerkkabel van deze netwerkadapter naar de virtuele switch. En alleen pakketen die naar die netwerkkaart moeten of naar een host die te bereiken is via die netwerkkaart (interface) dan worden de pakketen daardoor naar buiten gestuurd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Hmm, interessant. Dat scheelt weer een paar uurtjes werk. Bedankt!

Pagina: 1