[Ubuntu 8.10 LTS] Installatie op oude laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Naar aanleiding van:

https://help.ubuntu.com/c...lation/SystemRequirements

besloot ik uit te gaan zoeken of ik dat ook voor elkaar kon krijgen, zo'n minimale grafische installatie op een oude notebook. Ik heb hiervoor een Toshiba 480CTD gekocht.

Specs:

Intel Pentium MMX 233mhz
64mb ram
2gb harde schijf (heb eventueel nog ergens een 6gb liggen)
multibay met óf cdrom óf floppydrive.

Nu moest ik eerst een tsetup.exe draaien om tot de bios te komen, en toen de bootvolgorde op CD eerst gezet, en voila, de unbuntu cd boot netjes.

Het idee is dat ik een alternate installer moet gebruiken, ik heb immers te weinig ram voor een live-cd. Ik wil een zo minimaal mogelijke grafische desktop creëren waarmee je toch het internet op kan, hiertoe heb ik een 11b pcmcia wireless kaartje geplaatst.

Uit het oogpunt van een stabiele release heb ik hiervoor HH 8.10 LTS gepakt, misschien dat er betere ideeën zijn, die hoor ik dan graag!

Welnu, de alternate cd start prima op. Ik kom door het taalscherm, toetsenbordselectie, etc. Echter, bij de hardware 'detectie' loopt hij stuk op de cdrom, hij zegt dat hij geen cdrom module kan vinden. Dat is op zich nog niet zo vreemd, ik weet dat Win95 installaties bij de eerste echte 'boot' ook nog wel eens de cdrom drive kwijtraakten. Echter, hij vraagt nu of ik:

a) custom drivers van een floppy wil laden
b) een andere module wil gebruiken

dat laatste geeft me de mogelijkheid om /dev/cdrom (dat staat al ingevoerd) te gebruiken maar dat werkt niet. En een floppy met drivers... ik weet niet eens welke interface die multibay gebruikt.
Bovendien moet ik óf floppy óf cdrom in die bay hebben, dus ik kan niet beide gebruiken.

Hoe kan ik hier het handigste omheen werken? Ik zou eventueel drivers naar de harde schijf kunnen kopieren, maar daar zoekt hij niet naar, hij probeert direct een floppy te vinden.

Ik kan hier best wel iets leuks van maken, hebben jullie een idee hoe hieromheen te werken? Zou een andere ubuntu release veel uitmaken? Kan ik misschien beter een andere distro proberen?

- edit -

https://bugs.launchpad.ne.../cdrom-detect/+bug/195614

De bug is bekend blijkbaar, en zou niet voorkomen bij versie 6.06 maar ik wil toch liever een recentere build, de window manager maakt me dan weer niet uit. Alles ziet er goed uit op zo'n oud ding.

De workaround is lastig, aangezien ik geen live systeem heb draaien met 8.10 LTS erop. Er zit wél een usb poort op die notebook. Zou die mijn usb stick van 2gb kunnen aanspreken?

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-04-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zit nu bij deze stap:
+ Mount the USB partition. For example:
    # mkdir /tmp/sda1;
    # mount /dev/sda1 /tmp/sda1
  Or find the right device by browsing /var/log/syslog.
Nu heb ik het bestand doorgelezen met 'more' en hoewel ik veel kan vinden, geen referentie naar de positie van de usb drive, die overigens wel verbonden is. Er word ook genoemd dat de drive 'fd0' read only is en niet naar geschreven kan worden, aangezien de cdrom en de floppy 1 bus delen leek het me logisch dat de cdrom op 'fd0' zit - als ik dat echter invoer wanneer de installatie vraagt om dat locatie van de drive, dan werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die ouwe laptops hebben naar alle waarschijnlijkheid een IDE CDROM-drive. Doe eens 'dmesg | more' en zoek eens op een stukje code als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Probing IDE interface ide0...
hda: SAMSUNG SP2514N, ATA DISK drive
hdb: DVD DC 16X8X5, ATAPI CD/DVD-ROM drive   <--- LET OP DEZE REGEL!
hda: host max PIO4 wanted PIO255(auto-tune) selected PIO4
hda: UDMA/100 mode selected
hdb: host max PIO4 wanted PIO255(auto-tune) selected PIO4
hdb: UDMA/66 mode selected

Hieraan kan je zien dat je cdrom onder '/dev/hdb' leeft. Kans is trouwens als ik de Toshiba's een beetje ken levensgroot dat 't bij jou /dev/hdc moet wezen. Vul dit in ipv /dev/cdrom en je zou door moeten kunnen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sprite_tm schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:39:
Die ouwe laptops hebben naar alle waarschijnlijkheid een IDE CDROM-drive. Doe eens 'dmesg | more' en zoek eens op een stukje code als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Probing IDE interface ide0...
hda: SAMSUNG SP2514N, ATA DISK drive
hdb: DVD DC 16X8X5, ATAPI CD/DVD-ROM drive   <--- LET OP DEZE REGEL!
hda: host max PIO4 wanted PIO255(auto-tune) selected PIO4
hda: UDMA/100 mode selected
hdb: host max PIO4 wanted PIO255(auto-tune) selected PIO4
hdb: UDMA/66 mode selected

Hieraan kan je zien dat je cdrom onder '/dev/hdb' leeft. Kans is trouwens als ik de Toshiba's een beetje ken levensgroot dat 't bij jou /dev/hdc moet wezen. Vul dit in ipv /dev/cdrom en je zou door moeten kunnen.
Ik heb ze beide geprobeerd, maar mochten beide niet baten. Even die dmesg van jou proberen :P

Nope, niks gevonden met 'probing' of 'hda' ofzo. Wel een hoop over USB, gek genoeg, de stick zit er niet eens in (dan boot de live-cd namelijk niet).

- edit -

Net even de usb stick geplaatst en dan nog eens 'dmesg | more' gedaan: hij zit de usb stick wél. Hij geeft uitgebreide info over de grootte etc ervan en noemt hem SDA. Als ik echter die regel uit de link probeer:
+ Mount the USB partition. For example:
# mkdir /tmp/sda1;
# mount /dev/sda1 /tmp/sda1
Or find the right device by browsing /var/log/syslog.
dan gaat het eerste (uiteraard) goed, maar bij de 2e opdracht krijg ik:

'invalid argument'.

Terwijl ik die twee bestanden dus moet laden om de cdrom module werkend te krijgen :P

Close, but no sigar yet :7

- edit -

deze geprobeerd:

http://wwww.ubuntuforums.org/showthread.php?t=964904

maar dat was hem ook niet :P

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-04-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:50

MartinMeijerink

Computerrorist

dan gaat het eerste (uiteraard) goed, maar bij de 2e opdracht krijg ik:

'invalid argument'.
Kan zijn dat jouw usb-stick geen partities bevat, dus dan moet je niet sda1 nemen maar sda:

# mkdir /tmp/sda
# mount /dev/sda /tmp/sda

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MartinMeijerink schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 08:49:
[...]

Kan zijn dat jouw usb-stick geen partities bevat, dus dan moet je niet sda1 nemen maar sda:

# mkdir /tmp/sda
# mount /dev/sda /tmp/sda
Ik ben het probleem even aan het herpakken nu.

Wanneer ik wil mounten zegt het systeem 'no such file or directory'.

Als ik in /dev kijk zie ik heel veel devices, maar geen SDA of derivaat daarvan. Ik zie wel:

'usbdev1.1_ep00' en nog eentje die eindigt op 81.

Is dat mijn 'sda' ?

Ik heb onder /tmp een /sda1 gemaakt (mkdir /tmp/sda1) en wil daar dus mijn usb stick mounten.
Als ik probeer die usbdev1.1_ep00 te mounten, zegt het systeem dat hij /tmp niet kan vinden in /etc/fstab.

Wat doe ik verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-04-2010 21:10 ]

Pagina: 1