Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste allemaal,

Niet zo lang geleden heb ik een mooie computer samengesteld. Bijna volledig op basis van de BBG Maart 2010 Game systeem.

Er zijn al wat dingetjes verkeerd gelopen (en opgelost). Maar nu is het plezier van mijn eerste echte gamesysteem er toch wel van af; de HDD maakt mij namelijk kierewiet. De Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB 32MB Cache

Eigenlijk heb ik twee problemen. In de eerste plaats kraakt mijn HDD wat af. Ik lees van anderen dat het een stil apparaatje hoort te zijn. Maar bij denkwerk (en heus niet zo veel) kraakt en ratelt de HDD wat af. Dus ik heb een nieuwe besteld (met het idee de oude straks RMA op te sturen) maar deze HDD doet precies hetzelfde. Moet ik dan, en lukt dat wel, beide HDDs terug sturen?! Straks vinden zij (Azerty) dat een HDD heus wel nu en dan de geluiden van een 3.86 mag maken.

Daarnaast, en dit maakt het allemaal wat moeilijker, piept/zoemt mijn voeding (be quiet! L7 530W). Niet hard, maar goed hoorbaar en enorm storend. De reden hiervoor: mijn HDD! Ze mogen elkaar niet zo lijkt het!

Twee mensen hadden hetzelfde probleem in deze thread over de Spinpoint F3: [HDD] De Samsung Spinpoint F3 serie is er!
Daarnaast zegt de een de één dat de HDD muisstil is terwijl de ander hetzelfde geratel ervaart.

Ik weet niet zo goed wat ik doen moet. Voeding terug? Beide HDDs terug? Raadt iemand mij een andere HDD of voeding aan? Ik ben echt bang dat mijn RMA's straks geweigerd worden, en ik met torenhoge kosten zit. Zijn er dan misschien dingen die ik zelf doen kan?

Dit is de eerste keer dat ik een eigen probleem post. Normaal lees ik de oplossingen die een ander gegeven worden met een soortgelijk probleem. Maar dit maal kan ik er echt niet mee uit de voeten. Als er daarom vragen zijn bij deze post, stel ze en dan geef ik z.s.m. antwoord.

Wat waarschijnlijk relevant is, is dat ik een Antec 300 toren heb, en de HDD zit stevig ingebouwd met de bijgekomen schroefjes. Daarnaast is het mijn enige HDD, en ik heb Win 7 x64 er op staan. Oh ja, volgens HDTune heeft mijn HDD geen errors en de prestaties lijken overeen te komen met de prestaties van andere F3 1TBs.

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Akariko

[ Voor 28% gewijzigd door 2econd op 09-04-2010 18:29 ]

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Ideetje: Haal bij een computershop een voeding, hang m in je systeem om te kijken of je voeding het probleem is. Zo ja: je voeding is vervangen. Zo nee: voeding terugbrengen, geld terug krijgen. (grotere ketens als de mediamarkt en de mycom doen vaak minder moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie is om van de voeding en van de twee harde schijven rma's aan te vragen en de situatie per email uit te leggen zoals in de startpost. Afhankelijk van de reacties van de webwinkel kan besloten worden om de producten terug te sturen.

Een volgende optie is om testen te doen met HDTune, CrystalDiskMark en het diagnoseprogramma van Samsung en plaatjes van de resultaten hier te plaatsen.

Een andere optie is om een video van het geluid van de harde schijf op te nemen en de link hier neer te zetten.

Nog een optie is om te kijken of de harde schijven wel op een geluidsarme manier in de computerkast gemonteerd zijn.

Als de topicstarter een stille computer wil is een ssd van Intel van 80 gigabyte van 195 euro aan te raden.

Is de voeding stil als de computer aangezet wordt zonder harde schijf met bijvoorbeeld alleen het bios open? Zoemt de voeding alleen als de computer niets doet? Zoemt de voeding ook als de computer bezig is?

Vervanging onder de garantieregeling wordt waarschijnlijk niet gegeven wegens geluid.

In de topicstart ontbreken gegevens over het systeem, de datum van aanschaf en het besturingsprogramma. Dit helpt om een idee te krijgen van het systeem.

Een harde schijf kan verschillende acties uitvoeren. Schrijven en lezen van gegevens zijn twee van die activiteiten. Veel verschillende activiteiten tegelijkertijd wordt al moeilijker voor een mechanische harde schijf.

Er is overigens geen reden om de schroefjes van de harde schijf enorm stevig aan te draaien. Een lichte tegendruk bij het aandraaien van de schroefjes is genoeg om de schijf op zijn plaats te houden.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Okee! Ik zal z.s.m. wat gewenste informatie posten. Hier alvast wat ik bij de hand heb:

Inderdaad, de voeding zoemt niet als de HDD niet aangesloten is en de computer wordt opgestart. Daarnaast is de zoem constant/aanhoudend waar de computer ook mee bezig is

Besturingsysteem: Win 7 x64
Aanschaf systeem 27-03-10
Aanschaf 2e HDD om 1e terug te sturen 07-04-10

Misschien zijn twee HDD geen slecht idee met een leuk RAID config. Maar als het kraken hetzelfde blijft, zou dat erg jammer zijn. Daarnaast is de zoem een 'must go' voordat er een bloedvaatje in mijn hoofd springt ;)

Hartelijke bedankt voor de reacties!

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaszomer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06-2023
Ik moet zeggen, dat ik zelf ook vindt dat de HDD veer herrie maakt. Ik heb exact dezelfde als
jouw, alleen dan de 5400tpm versie.

Ik denk dat het aan de kast zelf ligt, want ik heb dezelfde kast als jouw (antec 300)

Maar het stoort me niet.

Misschien is het een idee voor jouw, om van die speciale HDD cases te nemen. Dan zijn
van die omhulsingen voor om de HDD. Dit zorgt ervoor dat ze erg stil zijn.

Groetjes Thomas

PC: i5-750 / MSI P55 GD65 / Corsair XMS3 4GB 1600mhz / Club3D HD 5770 / Samsung Spinpoint F3 1TB / Coolermaster M620 / Antec Three Hundred / Logitech G19 / Logitech G500. Gamertag: Th0massssss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayguy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-08 21:47
Ik weet niet of je je probleem inmiddels hebt opgelost, maar hierbij een mogelijke oplossing:

Je kunt proberen Samsung's ESTOOL te gebruiken. Hiermee kun je verschillende hardwarematige instellingen van de harde schijf veranderen, waaronder AAM Mode (Automatic Acoustic Management). Deze stond bij mij namelijk ook [Disabled]. Naar het schijnt staan niet alle harde schijven automatisch in deze mode.

Ik vond de hd dan ook te luidruchtig. Nu hoor ik hem in principe niet meer met AAM mode op [Quiet]. Geen idee hoe groot het effect is op de prestaties, maar i.i.g. geen krakende hd meer. Je zou ook nog voor [Middle] kunnen gaan om een balans te krijgen tussen snelheid en geluidsproductie.

Je dient dit programmaatje op te starten tijdens het bootproces en het is op de volgende site te vinden:

http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

Er staat een cd-iso bestand bij en een floppy disk bestand. Ik geloof dat het fdd bestand op een bootable usb gezet kan worden. Als je niet precies weet hoe dat werkt, volg dan de volgende link:

http://www.bay-wolf.com/usbmemstick.htm

Vergeet in ESTOOL na het selecteren van de gewenste AAM Mode niet op PROCESS te drukken om je keuze te verwerken.

Succes!
Pagina: 1