line in op radio-cd-speler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 08:47
Ik heb een Radio/CD-speler, en deze geeft best goed geluid vergeleken met mijn laptop of telefoon. Ik wil dus mijn laptop en/of telefoon erop kunnen aansluiten (voor op vakantie). Dus een line-in bouwen.

Kan dit, en hoe doe ik dit? Het liefst wil ik de radio en cd functies houden, maar als dat niet gaat ben ik nog steeds geïntereseerd... Een 3,5mm jack en een soldeerbout heb ik wel liggen. Maar op het apparaat staat in 6 talen dat je dood gaat als je 'm openmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51
Eigenlijk moet je kijken of hij een aansluiting heeft voor een cd-wisselaar. Als deze een analoge input heeft dan soldeer je daar drie draadje aan en je 3,5mm-jack. Bij een digitale input voor een cd-wisselaar heb je er niet zo veel aan.

Zo ging het ook bij mij (stond zelfs in de handleiding hoe het moet). Pinnetje zoveel was links, de ander rechts, en de andere min.

Ik dacht dat het over een autoradio ging :+

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 09-04-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Engineer schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:41:
Ik zou proberen te zoeken in de hoek van de radio, raak wat printbanen aan (blijf uit de buurt van het 230v gedeelte en je zit goed (als het goed is :+)), en kijk of je er 50hz gebrom uit krijgt. Zodra je er een gevonden hebt soldeer je daar je 3,5mm jack aan.

Zo heb ik althans een keer een wekkerradio voorzien van 3.5mm stekker.

Waarom het bij de radio zoeken? Omdat je dan de helderheid van je cd speler niet verkracht en radio is toch al een medium dat ooit ruist en kraakt. Zolang je de 3.5mm jack niet aangesloten hebt zul je evengoed er niks van merken btw.
In de buurt van de uit/radio/cd-schakelaar? En wat moet ik doen om veilig te kunnen werken?

Edit: volgens mij(n zaklamp) zit er idd een laag-voltage printje onder de uit/radio/cd-schakelaar en de volumeknop. Weet je zeker dat daar ergens een lijnsignaal zit?

En als de 3,5mm op de radio aansluit, hoor ik die dan door elkaar? Of hoe werkt dat?

[ Voor 14% gewijzigd door Peetz0r op 09-04-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 16:30
Wat je ook nog kunt doen is niets aan je radio/cd speler veranderen, maar het in de hoek zoeken van een Low-Power FM transmitter met jackplug. Is vast wel op eBay of iets dergelijks te vinden.

offtopic:
Weet alleen niet of het legaal is in Nederland :P Volgens wiki wel Wiki FM Transmitter

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Engineer schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 00:08:
Nu je het zegt, radio is best ondimbaar idd :+ 8)7 Sue me.

Het lijkt me logischer ook dat de volumeknop op de plek in het circuit zit, nadat de radio en cd signalen zijn samengevoegd. Oftewel zet je stereo op de CD stand zodat 'ie stil is, en raak een van de polen van de volumeknop aan tot ie gaat brommen, check even of de pool die je aanraakt voor of na de volumeknop zit (ff aan volume draaien), zo ja dan heb je hem. Het lijkt me een 99% kans dat deze potmeter fysiek stereo is, dat is dus het punt waar je je eigen signaal op kunt zetten.

Alleen nog hopen dat de volumeknop aansluitingen in dit geval een beetje makkelijk bereikbaar zijn.
Dat moet lukken. Als het goed is moet ik links en rechts apart kunnen laten brommen? En met alleen de batterijen erin moet het veilig zijn? Het 230v gedeelte zit vlak onder het volume-schakelaar-printje...
peeter123 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 00:28:
Wat je ook nog kunt doen is niets aan je radio/cd speler veranderen, maar het in de hoek zoeken van een Low-Power FM transmitter met jackplug. Is vast wel op eBay of iets dergelijks te vinden.

offtopic:
Weet alleen niet of het legaal is in Nederland :P Volgens wiki wel Wiki FM Transmitter
Neuj, ik hou niet van FM. Wel een optie als het andere niet lukt natuurlijk...

Edit (9:13): Ik heb 'm opengemaakt, meteen de levensduur verhoogd (Voor alle spinnen: dit is geen huis!) en met een spanningszoeker gespeeld. Er zit maar weinig 230v-spul in.
Foto's: http://peter-server.homelinux.net/az1130/
Het printje waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/az1130/
Vanmiddag solderen...

Edit (16:12): Oke, dat blijkt dus voor de volumeknop te zijn. Hij staat nu constant te hard... Nog effe zoeken dus... maar het werkt wel.

Edit (17:07): Ik kan 'm niet vinden, en de vorige plek werkt helemaal niet meer. De cd-speler werkt nog wel... Vaag ding. Weet iemand ergens een service manual? Ik kan ze nergens gratis vinden...

Edit (18:06): Ik heb de balans gesloopt, rechts gaat nu een stuk harder dan links (getest met een cd). En het geluid van m'n telefoon lust hij ook niet meer... Dit zuigt...
* Peetz0r gaat wat overtollig tin bij de volumeknop verwijderen, misschien fixt dat de balans...

[ Voor 23% gewijzigd door Peetz0r op 10-04-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 109% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Het leuke is dat mijn jack-met-draadje al netjes rood/wit gekleud is :D
Maar volgens mij heb ik de volumeknop nu helemaal verkloot...
Er zit nu te veel tin, en ik krijg het niet weg (kl*te soldeerbout). En er zit een brandplek bij de pinnetjes van de volumeknop. Oftewel, hij doet rechts nu heel vaag, maar links werkt (nog) wel.

Misschien is er iemand die langs kan komen? Anders mag ik waarschijnlijk een nieuwe halen. Die ik dan weer ga slopen...

[ Voor 7% gewijzigd door Peetz0r op 10-04-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Al je foto's lijken stuk te zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Boudewijn schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:17:
Al je foto's lijken stuk te zijn.
Daar kwam ik ook net achter, maar na een chmod 644 * ging alles weer goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Misschien is het een beetje offtopic, maar je zou ook een Kratradio kunnen bouwen, is een heel topic over in het audio gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
duifi schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:31:
Misschien is het een beetje offtopic, maar je zou ook een Kratradio kunnen bouwen, is een heel topic over in het audio gedeelte.
Geen optie, ik heb geen materialen en/of budget daarvoor. Een nieuwe radio/cd-speler is mijn max-budget. -O-
Wel een leuk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29
1. Tin netjes weghalen doe je met desoldeerlitze of desoldeerbout. Met een stuk heet ijzer gaan staan rammen op je soldering is gewoon keiharde abuse.

2. @random een aansluiting gaan solderen waar je een brom hoort is het slechtste wat je kan verzinnen. Als je geluk heb werkt het, of gebeurt er niets, in ergere gevallen pak je toevallig een voedingslijntje oid en blaas je dat ding op of help je je source naar de klote.

Als er geen input is zijn er 3 opties:
- FM transmitter
- Cassette-convertording (zo'n dummybandje met een 3.5mm ingang
- Zelf line in bouwen. Meestal zijn dat soort budgetradiotjes gebaseerd op een paar standaard ictjes. Adhv daarvan kun je de datasheets opzoeken en vaak de juiste pinnen vinden voor het inputsignaal. Je kan op die manier bv de cassetterecorder redirecten naar een line in.

edit: optie 2 vervalt, ding heeft geen cassette

Als je 'm gesloopt hebt waar je hard mee bezig bent kun je natuurlijk ook een andere radio scoren MET line in op marktplaats oid. Of, als je op batterijen aangewezen bent, zelf een classD versterkertje bouwen. (al zou ik met jouw ervaring eerst wat simpele projectjes bouwen)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 10-04-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Mja, jullie hebben allebei wel gelijk... Zo erg is het niet als ik €15 sloop (was showroomding), maar ik heb dus geen desoldeerspul. En sowiezo is mijn soldeerbout al half dood. Maarja.
Zijn er misschien bouwpakketjes voor dit soort dingen? usb+li-ion powered versterkertje met luidsprekertjes?
(Overigens komt er een boel geluid uit voor 2*1 watt. Genoeg voor een slaapkamer/tent.)

Overigins, het draadje komt uit een cassettebandje. Maar dat was alleen van toepassing voor onze autoradio. In een inmiddels overleden auto 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Peetz0r op 11-04-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Om maar es ff systematisch te werk te gaan (niet dat het point&click wat jij probeert nooit resultaten geeft): Wat is het typenummer wat op de ICs die je in de radio vind, staat? Kans is best groot dat Google de versterker-unit herkent en dat we je precies kunnen vertellen waar je je kabel aan moet solderen voor het beste resultaat.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-10 23:50
Persoonlijk had ik het meer gezocht in de draadjes die de radio-print of de cd-print met de versterker-print verbinden. (zo maar een idee :) )

[ Voor 9% gewijzigd door planB op 11-04-2010 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Sprite_tm schreef op zondag 11 april 2010 @ 03:24:
Om maar es ff systematisch te werk te gaan (niet dat het point&click wat jij probeert nooit resultaten geeft): Wat is het typenummer wat op de ICs die je in de radio vind, staat? Kans is best groot dat Google de versterker-unit herkent en dat we je precies kunnen vertellen waar je je kabel aan moet solderen voor het beste resultaat.
Die zijn nogal slecht leesbaar, maar ik ga 't eens proberen.
planB schreef op zondag 11 april 2010 @ 03:41:
Persoonlijk had ik het meer gezocht in de draadjes die de radio-print of de cd-print met de versterker-print verbinden. (zo maar een idee :) )
Daar heb ik ook gezocht. Hierzo linksonder, links/rechts zit raar door elkaar, de een werkt wel men de volumeknop, en de ander niet lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:02

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij is het het allermakkelijkste om te kijken naar de volume regeling. Normaal gesproken gaat daar wel iets in dat op line-level lijkt. Daar moet je gewoon je kabeltje met jack op solderen, en dan zou het gewoon moeten werken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
De volumeknop en stereo werkt nu helemaal niet meer... En een nieuwe kost tegenwoordig zo'n €30. Behalve als ik weer zo'n showroomding kan vinden. Of op koniginnendag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmm, misschien redelijk bot om hier een soortgelijk probleem te bespreken maar ik heb nog niets kapot gesoldeerd.

Heb hier een radio met de volgende ic's erin:
UTC 4580 (dual operational amplifier)
Datasheet

TA2149BFN (AM/FM Chip tuner IC)
Datasheet

Wat is de mooiste plaats om een line in aan te sluiten en is er een mogelijkheid om gebruik te maken van de mute functie in de TA2149BFN?
Pagina: 1