2 routers op 1 adsl lijn?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik zit weer met een probleempje.
Bij mijn vriendin thuis hebben ze een adsl lijn met een modem-router.
Die router staat beneden, maar door het betonnen plafond krijgt ze boven geen verbinding (draadloos).

Nu vroeg ze of ik hier een oplossing voor kon vinden. Ze heeft boven een telefoonaansluiting, maar de router boven plaatsen is geen optie omdat ze dan beneden geen internet heeft. Ze vroeg of het mogelijk was op een 2de modem router aan te kopen en die boven aan te sluiten op de adsl lijn. Ik wist hier niet meteen een antwoord op te geven.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt.
Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gaat niet werken. Maar als er beneden een router staat, even kabel naar boven trekken en daar een goedkoop accespoint of hubje aan hangen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 07:16
Je kunt maar één modem gebruiken voor zover ik weet, maar twee routers zou geen probleem moeten zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-07 10:02
Nee, je kan maar 1 modem aansluiten op je ADSL verbinding.

Je zult dus boven een switch moeten plaatsen of een accesspoint als je draadloos wil en deze met een kabel verbinden met je bestaande router.

Je kan eventueel de kabel van de telefoon lijn wel gebruiken om beide apparaten te koppelen, mits het een 4 aderige kabel is (hierbij verlies je dus wel de telefoon aansluiting boven dan) en het is wel wat storingsgevoeliger.

edit:

spuit 11
TheMasterofDome schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:39:
Je kunt maar één modem gebruiken voor zover ik weet, maar twee routers zou geen probleem moeten zijn denk ik.
Probelem hoeft niet, maar vaak wel. (als beide routers bijvoorbeeld het zelfde interne subnet gebruiken, of als je poorten wil open zetten)

het is over het algemeen handiger om dan in je 2e router de DHCP server uit te zetten , en deze met een lan IPV de wan poort te koppelen.

[ Voor 41% gewijzigd door eXcyle op 09-04-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

2 routers op 1 adsl lijn gaat duidelijk niet zo werken.
Je zal toch echt een accespoint moeten plaatsen boven.
Of je komt een router met betere antennes, Wat voor type router heb je eigelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Kabeltje trekken. Blijft toch het beste werken.

Als dat geen optie is zou je met een homeplug oplossing kunnen werken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:57

BHQ

Hmm, als die bekabeling uit 4 cross-aders bestaat kan je er alsnog 100mbit over pompen, maar of dat nou zo handig/netjes is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is een router van 3com, wel kalitatief denkik.
De reactie van eXcyle, die router boven verbinden met die van beneden via adsl lijn? hoe werkt dat precies, heb ik nog niet van gehoord.

(een kabel trekken van beneden naar boven is geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
In een UTP kabel worden maar 4 van de 8 aders gebruikt dus je kan, mits het een 4 aderige telefoon kabel is, deze gewoon voorzien van UTP connectors en gebruiken als netwerk bekabeling.

NT FAQ
hier staat een schema waarmee je 2 PC's op 1 kabel kan aansluiten, zoals je ziet worden hier dus alleen pin 1,2,3,6 gebruikt per aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dat is een schema voor twee keer ethernet over een cat 5 kabel. Ethernet over telefoonkabel gaat niet betrouwbaar werken, omdat die niet twisted pair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
eXcyle schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:41:
Nee, je kan maar 1 modem aansluiten op je ADSL verbinding.

Je kan eventueel de kabel van de telefoon lijn wel gebruiken om beide apparaten te koppelen, mits het een 4 aderige kabel is (hierbij verlies je dus wel de telefoon aansluiting boven dan) en het is wel wat storingsgevoeliger.
4-aderige telefoonkabel is CAT3, en die kun/mag je (officieel) niet gebruiken voor een netwerk.
100mbit is pas vanaf CAT5 kabel te installeren.
1000mbit vanaf CAT5e
eXcyle schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:12:
In een UTP kabel worden maar 4 van de 8 aders gebruikt dus je kan, mits het een 4 aderige telefoon kabel is, deze gewoon voorzien van UTP connectors en gebruiken als netwerk bekabeling.

NT FAQ
hier staat een schema waarmee je 2 PC's op 1 kabel kan aansluiten, zoals je ziet worden hier dus alleen pin 1,2,3,6 gebruikt per aansluiting.
Dan heb je maximaal 100mbit, of 1000mbit half duplex.
Hier moet je wel even rekening mee houden, 1000mbit full duplex gebruikt namelijk alle 8 de aders in een kabel.

[ Voor 37% gewijzigd door rdfeij op 12-04-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-07 18:43

page404

Website says no

Als ze boven een telefoonaansluiting heeft, is er toch ook een loze leiding waar de ethernetkabel doorheen getrokken kan worden? Als die leiding een beetje netjes is aangelegd kan je nog proberen of je een Cat5 en telefoonlijn er samen doorheen te trekken. weet ik, mag niet, maar soms moet je wat :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
rdfeij schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:21:
[...]

4-aderige telefoonkabel is CAT3, en die kun/mag je (officieel) niet gebruiken voor een netwerk.
1000mbit vanaf CAT5e

[...]

Hier moet je wel even rekening mee houden, 1000mbit full duplex gebruikt namelijk alle 8 de aders in een kabel.
Dat het niet aan te raden is 1 ding, maar daar integen werkt het meestal wel (al dan niet op 10mbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 15:57
Je kunt prima boven een extra modem of router plaatsen; je gebruikt ze alleen niet als modem of router. Je kunt die apparaten namelijk ook configureren als een 'dom' apparaat en vervolgens trek een UTP kabel naar boven toe en sluit deze aan op de LAN-aansluiting van je modem of router.

Het is vaak goedkoper om een router te kopen dan dat je een accespoint aanschaft. Zeker 2e hands moet dat goed te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

rdfeij schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:21:
[...]

1000mbit vanaf CAT5e

Nou volgens mij- en volgens wikipedia (Wikipedia: Category 3 cable) trouwens ook- mag je best cat 3 voor niet zo snel data gebruiken. Daar komt bij: ik weet niet wat voor een internet die vriendin heeft, maar als het niet sneller gaat dan 10 Mb/s kan dat dus gewoon :) maar of die kabel een echt cat3 touwtje is?
En ik vraag me af wie er internet heeft van 1Gbps over z'n adsl lijntje hoor... (half dan wel full duplex :p )

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Pagina: 1