GTX 280 defect? of ligt het ergens anders aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlootje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Beste tweakers,

Ik zit een beetje met een probleem en ik hoopte dat jullie mij misschien kunnen helpen aangezien de after-service van het bedrijf waar ik mijn pc heb aangeschaft meer dan nutteloos was (Alternate).

Ik heb 1.5 jaar geleden een complete pc besteld bij alternate en deze heeft nu last van kuren. Een tijd geleden begon mijn pc dit scherm te vertonen meteen na het laden van een game(wow/mw2/starcraft2beta/etc.).

http://yfrog.com/b8img2295kj

De kleur van de herhaalde blokjes varieerd en soms zie je nog wat silhouetten van bv een gebouw in een spel waar de pixelblokjes net ietsjes anders zijn.

Op het begin viel het nog wel mee, omdat ik mijn pc kon herstarten en vervolgens zou deze het de rest van de tijd gewoon doen. Maar op een gegeven moment werd het zo erg dat deze het gewoon meteen doet na het laden van games en het herstarten werkte niet meer. Wat opvalt is dat het geluid vaak nog verder loopt op de achtergrond. Hieruit heb ik geconcludeerd dat het waarschijnlijk aan de GFX card lag.

Ik heb dus Alternate opgebeld. En hun zeiden ook dat het aan mijn GFX card zou liggen. Stuur je gfx kaart maar op want je hebt nog garantie. Ik dat ding opsturen. Zij bevinden hem defect en sturen hem op voor XFX. Serieus, na 12 weken krijg ik dat ding thuis en blijkt dat XFX hem niet defect heeft bevonden. Ik boos opbellen naar Alternate hoe het kan zijn dat deze dan toch is opgestuurd naar XFX terwijl hij bij alternate eerst getest zou zijn!!! Het enige wat zij nog konden doen is dat ik mijn pc maar helemaal moest opsturen. Maar ik zoek het niet om weer mijn PC onbruikbaar te hebben voor 3 maanden. Zeker niet nu ik weet hoe slecht hun er mee omgaan. Dus daarom hoopte ik nog wat mogelijkheden te vinden voor ik dit toch maar daadwerkelijk doe.

Mijn setup:

Case:Thermaltake Armor black
Voeding:Thermaltake thoughpower 750W
Motherboard: Asus Striker II formula
Processor: Intel Q9450 (Quadcore 2.667GHZ)
Ram: 4GB (2x2gb) Dominator EPP 1066mhz (runt volgens mij maar op 800mhz)
GFXcard: XFX GTX 280 XT
HDD: WD Velociraptor 300gyg 10k rpm
WD 1 TB standaard schijf voor opslag

Ik run deze computer op 2X iyama B2403WS 1920x1200 (heb ook single etc geprobeerd)

Ik heb de processor heatsink vervangen omdat ik dacht dat het aan de processor lag, ik heb er nu een dikke thermaltake heatsink op zitten en de processor wordt niet veel warmer dan 40 graden.

Ik heb meerdere besturings systemen gebruikt, windows vista 32/64bit, 7 32/64bit, 7RC 32/64bit.
Lege PC zonder zooi of op drivers na en spellen om te testen.
Beide hdd's gebruikt als main HDD.

Ik heb helaas geen andere gfxcard waarmee ik kan testen of het wel of niet aan mijn gfx-card ligt.

Gfx kaart wordt tijdens het spelen van games(BFBC2/mw2/etc) niet veel warmer dan 60-70 graden(idle 40) in de core. ik las dat het kan zijn dat een deel van de componenten toch kan overhitten dat tot crashes leidt?!?!

Kaart is nooit door mij overclocked etc. wel is het een iets overgeclockte versie vanuit de fabriek volgens mij.

Tijdens het runnen van 3DMark Vantage kwam er een cpu score 36331 en graphics score 11391 uit.

Als ik informatie ben vergeten hoor ik het wel.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een aantal ideeën of oplossingen die ik kan proberen voordat ik maar weer met mijn pc naar Alternate ga.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Kan je niet van iemand een andere kaart lenen?Als ik screenshots zo zien, denk ik aan fout geheugen op je videokaart. En Alternate, moet ook vervanging regelen als iets niet goed werkt. Als het lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlootje
Helaas is dit het probleem ja. Ik ken niemand die nog een spare gfx card heeft liggen. zij hebben of laptops, of macs.

Is er een manier om dit geheugen te testen met een programma ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsjah, ik kan ook niet anders dan concluderen dat de videokaart kaduuk is en dat je wèl garantie hoort te krijgen. Hoe XFX concludeert dat de kaart niet stuk is is me dan ook een raadsel... Dus gewoon bij alternate gaan zeuren. Immers heb je garantie bij hun en ze hebben gewoon aangegeven dat ook zij de kaart defect hebben bevonden. Volgens de wet heb jij helemaal niks met de mening van XFX te maken, jij hebt een product bij alternate gekocht en als dat product binnen de garantieperiode defect gaat moeten ze die vervangen (nieuwe GTX280, vervangend product of vergoeding in geld, volgens mij de dagwaarde maar dit weet ik niet zeker). Dat XFX daarna moeilijk gaat doen is een probleem van alternate en niet van jou, alternate hoort sowieso garantie te geven.

Beeld in rare blokjes, geluid loopt wel door, zelfs de winkel geeft aan dat de graka kapot is... Als iemand het er mee oneens is, zeg het maar, maar ik denk dat wel vast staat dat de kaart defect is en dit topic daarom dus niet echt meer over de technische aspecten van de kaart hoeft te gaan maar enkel om de garantieprocedure, dus dat een verplaatsing naar het shopping-forum wel op zijn plaats is :)

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 09-04-2010 14:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
beetje een brakke service van alternate, het is heel normaal voor een winkel om zelf het onderdeel te wisselen direct naar de klant en niet eerst doorsturen naar de fabrikant.
probeer dit te eisen want dit is de normale gang van zaken bij de gemiddelde winkel.

heb je niet meer pc's/oude pc's in de buurt vrienden of familie waar je de videokaart van kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlootje
Daar heb je inderdaad gelijk in maar ik dacht dat het misschien zo kan zijn dat het ergens anders aan ligt? moederbord ofzo maar als ik zo de reacties lees lijkt het overduidelijk aan de gfx te liggen wat ik dus ook al verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je grafische kaart dood is ... probeer eens e kaart te underclocken ... nieuwe drivers ...

Als dat niet helpt is er een vreemde oplossing die bij mij al twee keer heeft geholpen...Je grafische kaart bakken ( geen grap ...zoek maar op youtube, google )

Het is zeer goed mogelijk dat het soldeersel tussen de chip en pcb gebroken is ...dwz ... niet alle pinnetjes van de gpu maken contact ... je kan dat oplossen door je kaart te strippen ( koeler er af , koelpasta er af) tot je alleen nog de naakte kaart hebt ...Dan moet je de kaart gedurende 10 minuten ( niet langer) in een voorverwarmde oven op 200 graden . Het soldeersel zou opnieuw moeten smelten. Dan laat je de kaart afkoelen ...je schroeft alles opnieuw toe (vers laagje koelpasta niet vergeten) en meestal werkt dit ( al 2 keer gelukt 1 keer met 8800gts en een keer met gtx280 )...

Te proberen onder eigen verantwoordelijkheid natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kleine correctie, de oventruc soldeer je niets mee, het smelt namelijk niet, maar de microscopische barstjes die in het soldeersel zitten worden zo gedicht doordat het metaal wat zachter wordt (maar niet smelt). Maar ik geloof niet dat ik veel GTX200's voorbij heb zien komen waarbij de oventruc werkt. Kan misschien wel, maar het lijkt me handiger om garantie te claimen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1