Persistent disk van share zonder in te loggen

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ik heb hier een leuke waarvan ik denk dat ie prima in PNS terecht kan :)

De volgende situatie:
- een 4 tal Oracle DB servers, allen W2k3
- 1 backup share op een NAS-achtig device (OS onbekend)
- Alle Oracle services draaien onder system account. Kunnen evt onder local user Oracle gaan draaien

Oracle dient zijn archivelogs en zijn RMAN backups op de share te zetten. Hiervoor moet Oracle rechtstreeks en continue toegang hebben tot deze share. Normaal gesproken mount je dan de share als disk, echter aangezien Oracle onder een system account draait, is die drivemapping weer weg op het moment dat je uitlogt.

Datzelfde geldt ook als Oracle onder zijn eigen local user zou draaien: zou je onder de Oracle user de share aanmaken en dan uitloggen, is de mapping weg. En dat vinden de DB servers niet zo leuk, die gaan dan dwars over hun nek.

Helaas snapt Oracle het niet om rechtstreeks naar een share (UNC pad) te schrijven.

Heeft iemand enig idee hoe we een drivemapping aan kunnen maken die persistent is, ook ZONDER dat er een user ingelogd is :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Kan je niet beter met iSCSI oid een disk presenteren van de NAS aan de Oracle server? Dat lijkt me een stuk praktischer.

Wat ook misschien nog een optie is, lokaal backuppen en via een scriptje het zaakje naar de NAS kopieren?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:53
Had je dit al geprobeerd:
code:
1
2
3
Service OracleService<SID> runs by default under the internal account LocalSystem,which is not allowed to write to shared drives. You have to change OracleService<SID> to logon explicitly as a user with admin privileges.
In ControlPanel services:
=> right click on service => select properties => select logon => change user information to an ID with administrator privileges.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
WhizzCat schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:22:
Kan je niet beter met iSCSI oid een disk presenteren van de NAS aan de Oracle server? Dat lijkt me een stuk praktischer.

Wat ook misschien nog een optie is, lokaal backuppen en via een scriptje het zaakje naar de NAS kopieren?
We hebben niet de hele disk(set), slechts een bepaald deel. D'r is een slordige 4TB voor ons gereserveerd, dat zal sowieso niet over een enkele disk gaan vermoed ik ;-)

iSCSI is bij mijn weten geen optie. Lokaal backuppen helaas ook niet; de servers booten zelfs van het SAN en hebben niet eens lokale disks. En "even" 4TB relatief dure SAN storage extra bijzetten is op dit moment geen optie.

@Remco: Zoals in de TS gezegd: Oracle KAN evt onder een local admin user gaan draaien, da's geen probleem. Echter die drivemapping maak je als je aanlogt (RDP met console optie), dus ben je hem ook weer kwijt als je uitlogt.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 09-04-2010 15:08 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Helder!

Wellicht is het dan handig om vanuit je backup script te zorgen voor een mapping? Dat zou bij mijn weten goed moeten gaan. Hoe gaat dat nu dan? Vanuit Oracle zelf of met een los RMAN script?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
psexec gebruiken, connecten naar system en dan de drivemapping maken :?

psexec –sid c:\windows\system32\cmd.exe

vervolgens een 'net use x: \\server\share /persistent:yes' doen en voila :?

A wise man's life is based around fuck you

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 21:41
(S)FTP gebruiken is geen optie?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

En als je nu een symbolic link maakt op de C en die laat verwijzen naar dat UNC pad?

Yes, but no.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Allen,

Bedankt voor het meedenken maar we zijn er al uit.
Voor het nageslacht: we gaan het zo doen dat we de share bij het booten van de machine aanmaken onder de Oracle user, die op beide machines local admin rechten heeft en dezelfde wachtwoorden. Dit doen we ws via de windows scheduler.

Verder zag ik ook nog een KB artikel: How to Run a Batch File Before Logging on to Your Computer wat relevant kan zijn, dat voor het nageslacht :)

Pagina: 1