€100 voor Linux-router met 1gbps, wifi- en USB-ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Mijn router in aan het einde van zijn Latijn en daarom wil ik graag een nieuwe kopen. Het is me weleens gebeurd dat ik veel data overpomp via het netwerk en daarom zou ik graag 1gbps willen. Erg duur zal dit ook niet meer zijn, al viel me het verschil in prijs tussen unmanaged en managed gigabit routers/switches wel op, toen ik voor het bedrijf op zoek moest.

Mijn verwachtingen zijn:
• Linux, ik hou van Linux.
• 1gbps
• Wi-fi en bij voorkeur snel wi-fi
• USB ondersteuning
Dit zal denk ik een breekpunt zijn, maar ik vind het erg gaaf om op mijn laptop draadloos met VLC mijn films te kunnen streamen, maar vind het zonde dat ik de computer zoveel aan laat staan. Als ik de externe schijf kan mounten via de Linux-router, dan zou dat geweldig zijn.

Is een dergelijke oplossing mogelijk? Ik ben namelijk niet geïnteresseerd in oplossing voor vele honderden euro's, omdat ik al veel te veel aan gadgets, mijn laptop, mijn externe schijf en mijn telefoon heb uitgegeven. Ik moet echt consuminderen, dus het mag echt niet te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:44
Zoiets: pricewatch: Asus RT-N16 ? fabrieksinfo: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=WAa6AQFncrceRBEo

Voor thuis lijkt me dit toch echt wel voldoende?

Lijst met alle wlan routers met USB tot 140 euro: http://tweakers.net/price...GwaDthzHhr99him9ppwlpr_QI

[ Voor 38% gewijzigd door asfaloth_arwen op 09-04-2010 12:50 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als het niet persee Linux moet zijn: D-Link 825

pricewatch: D-Link DIR-825 Xtreme N Dual Band Gigabit Router

Anders iets met met een WRT firmware :?

[ Voor 26% gewijzigd door Equator op 09-04-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
De B- revisie van de DIR-825 die ik heb draait wel op Linux, er is alleen geen actieve community die er firmware voor ontwikkelt. En IPv6 support is ook fijn. De source code is hier te downloaden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-04-2010 12:57 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Wat heb je aan een USB-aansluiting zonder Linux dan? Kun je deze ook draadloos benaderen als je er een NTFS externe schijf aan gekoppeld? En 300mbps voor wi-fi? Dat is wel erg gaaf, de maximumsnelheid die ik thuis haal is 1mB per seconde en bij mijn ouders 2mB per seconde. Dat is dus interne snelheid, dus niet gebonden aan de snelheid van mijn ISP. Ik had veel moeite om dat pas uit te leggen ergens, maar ik hoop dat dat hier niet nodig is. 8)7

Ik ga even een paar reviews doornemen van routers op internet, dat lijkt me het beste. Het lijkt me nog steeds erg gaaf om ook een mini-versie van httpd te kunnen installeren op mijn router. Of zelfs een simpele ftp-server!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
chronoz schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:38:
Wat heb je aan een USB-aansluiting zonder Linux dan? Kun je deze ook draadloos benaderen als je er een NTFS externe schijf aan gekoppeld? En 300mbps voor wi-fi? Dat is wel erg gaaf, de maximumsnelheid die ik thuis haal is 1mB per seconde en bij mijn ouders 2mB per seconde. Dat is dus interne snelheid, dus niet gebonden aan de snelheid van mijn ISP. Ik had veel moeite om dat pas uit te leggen ergens, maar ik hoop dat dat hier niet nodig is. 8)7

Ik ga even een paar reviews doornemen van routers op internet, dat lijkt me het beste. Het lijkt me nog steeds erg gaaf om ook een mini-versie van httpd te kunnen installeren op mijn router. Of zelfs een simpele ftp-server!
Je kan er een externe schijf aan hangen, deze moet wel een voeding krijgen van externe bron (of je hangt er een usb hub tussen). Verder kan je ook dingen als een printer er aan hangen.

Je moet dan op de pc in het netwerk een programma runnen (misschien alleen voor windows beschikbaar) en dan kan je connecten met de usb poort. (1 computer tegelijk.).

Dit werkt prettig in combinatie met een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
De externe schijf heeft voeding van een externe bron. De externe schijf werkt al perfect aangesloten op mijn hoofdcomputer, maar het zou nog gaver zijn als ik vanaf mijn laptop draadloos film kan kijken, terwijl de externe schijf niet op mijn Windows workstation is aangesloten, maar slechts op de router.

Mijn printer ondersteunt ook gewoon netwerkprinten, maar dat komt omdat hij ook gewoon een eigen IP heeft en omdat HP daar drivers voor heeft. Ik weet niet in hoeverre dat te maken heeft met ondersteuning van de router, omdat het al perfect werkt inclusief scannen op een goedkope Netgear router.

VOIP zou ook leuk zijn, maar ik maar al 1 jaar gebruik van een PAP2T adapter die ik aangeschaft heb voor €35,-. Die ASUS heeft op het moment mijn voorkeur, omdat hij 128MB geheugen heeft tegenover de 64MB geheugen van de D-Link, maar het is ook leuk een router te hebben waar je in vrije uren op kunt tweaken. Daar is Linux dan weer enorm geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:00

itarix

404 soul not found

Deze voldoet denk ik wel aan je eisen...
De Netgear WNR3500L (Let op de L!)
pricewatch: Netgear RangeMax WNR3500L

Ik draai er zelf tomato op:
http://sourceforge.net/projects/tomatousb/files/

Maar op de officiële comunity site staan nog andere firmware smaken (zoals DD-WRT)
http://www.myopenrouter.com/

Hij werkt bij mij wel goed, draai er ook gewoon een openvpn server op.
De USB port wordt ook ondersteund alleen daar doe ik persoonlijk niks mee.

Heb even in de webinterface gekeken. Onder tomato ondersteund ie USB 1.1 en USB 2.0 en daarbij ondersteund ie printers en opslag apparaten met een ext2/ext3 NTFS of FAT bestandssysteem.

Enige nadeel is dat de wireless 802.11N alleen op de 2,4GHz band werkt en niet op 5GHz

[ Voor 14% gewijzigd door itarix op 10-04-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik ben enthousiast over het feit dat die routers een snelheid hebben van meer dan 10mB per seconde, ik heb helemaal niet meegekregen dat er een upgrade is geweest naar 300mbps draadloos :) Ik kan dan ook moeilijk geloven dat ik intern 30mB per seconde zou halen.

Erg leuke apparaten zijn dit. Heb 2 jaar geleden nog €40,- betaald voor een eenvoudige 100mbit-router zonder al die opties en ik haal nog niet een kwart van 54mbps. Met torrents en nieuwsgroepen via de router zou het de ultieme vervanger zijn van mijn thuiscomputer. Dan hoeft die ook niet meer 24 uur per dag aan te staan*.

*Sinds vandaag heb ik Wake-upon-LAN ingesteld, dus in het weekend slaapt de computer 99% van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

chronoz schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:23:
Ik kan dan ook moeilijk geloven dat ik intern 30mB per seconde zou halen.
En terecht, want dat haal je nooit in de praktijk. Je kunt blij zijn met 40Mbit of iets in die richting, dus 5MB/s. Altijd nog beter dan wat een 54Mbit netwerk in de praktijk haalt natuurlijk :)

Je schrijft steeds mB en mb, maar de kleine m staat voor mili (miligram, mililiter etc.). Jij schrijft dus de afkorting voor milibit, iets dat niet bestaat. MB en Mb is het dus :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

chronoz schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:38:
Wat heb je aan een USB-aansluiting zonder Linux dan?
Wel, niet alleen linux kan een USB device mounten en aanbieden als share :)

Verder is het MB (met hoofdletter M) voor MegaByte. ;)
/mierenn*mode

edit: Wat Gizz zegt dus :P

Die 300Mbps is natuurlijk in combinatie met de juiste adapter, en in optimale omstandigheden, maar ik haal met mijn DIR-655 toch een behoorlijke throughput :) (Ik heb alleen niet zoveel N capable devices..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
300Mbps vind ik heel indrukwekkend en zou het ongelooflijk vinden om 10MB per seconde te halen draadloos. Mijn laptop is een Samsung Q210 en ondersteunt 802.11g, 802.11b, 802.11n.

Het ziet eruit dat er veel OS'en beschikbaar zijn voor routers, WW-WRT en Tomato zijn de grootste, maar ik heb al een lijst met packages gezien die je op je router kunt installeren en dat is heel indrukwekkend. Als Linux systeembeheerder zou ik het erg komisch vinden om "Apache is installed" te zien op een router, dan zou ik zelfs een statische site erop kunnen hosten ^^. De package list is op http://www.nslu2-linux.or...ges?from=Unslung.Packages te vinden.
Gizz schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:27:
[...]

En terecht, want dat haal je nooit in de praktijk. Je kunt blij zijn met 40Mbit of iets in die richting, dus 5MB/s. Altijd nog beter dan wat een 54Mbit netwerk in de praktijk haalt natuurlijk :)

Je schrijft steeds mB en mb, maar de kleine m staat voor mili (miligram, mililiter etc.). Jij schrijft dus de afkorting voor milibit, iets dat niet bestaat. MB en Mb is het dus :)
Dankje! Dat doe ik structureel fout en dat wist ik niet. Het leek me duidelijker om mB te gebruiken, om aan te geven dat het over megabyte en niet over megabit gaat. Ik heb zovaak de discussie offtopic zien gaan om dat soort onduidelijkheden. Vanaf nu doe ik het nooit meer fout. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Valt wel niet binnen de 100 euro eis, maar kijk evt eens naar de Draytek Vigor2130n

pricewatch: DrayTek Vigor 2130n

* Draait op Linux
* Heeft 2 x USB
* Gigabit WAN & LAN
* Wireless N draft 2.0 (Dus 300mbps)
* WAN -> LAN > 800mbits sec

Je kan dus ook lekker telnetten.SSH-en naar het ding en dan lekker aanrommelen. Nadeel van het ding: Alleen 2,4Ghz wireless. Geen 5Ghz. Evt. is er ook nog een voice versie te koop.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik zit serieus te denken aan de pricewatch: Netgear RangeMax WNR3500L, het is wel jammer dat daar geen nadelen staan. Op internet staan er sowieso weinig reviews met nadelen, zodat ik kan zien welke voordelen andere routers hebben. Op eSata hoef ik sowieso niet te hopen en verder zie ik alleen dat sommige andere routers meer geheugen hebben.

Mijn huidige router is een WGR614, maar daar kan niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:01
chronoz schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:51:
Ik zit serieus te denken aan de pricewatch: Netgear RangeMax WNR3500L, het is wel jammer dat daar geen nadelen staan. Mijn huidige router is een WGR614, maar daar kan niets op.
Ik heb zelf de WNR3500L gekocht puur om het feit dat er Linux op kan en moet zeggen dat het echt een leuke router is! Check deze link anders eens, daar staan reviews/handleidingen/gebruikerservaringen e.d. van deze router. Draai er zelf de DD-WRT Mega image op en dat werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kan ik daarmee ook instellen dat bepaalde devices automatische een bepaald IP-adres krijgen? Dat de printer automatisch 192.168.1.2 krijgt, hetzelfde voor mijn desktop, laptop, gsm, e.d.

Dit komt namelijk beter uit in combinatie met DMZ die ik standaard op mijn desktop wil hebben staan, maar dat is weleens misgegaan. In Windows heb ik weleens statisch ingesteld, maar hierbij zijn weleens IP-conflicten gekomen en mijn router is de laatste tijd weleens gecrasht.

Ik stel liever op de router in dat specifieke devices een statisch intern IP krijgen dan op de devices zelf. Is dat mogelijk? En het downloaden vanuit nieuwsgroepen naar een externe harde schijf? Zou dat te realiseren zijn of is dat te hoog gegrepen?

Gebrek aan 5.0 GHz moet ik zeker niet te zwaar aan trekken? Hoe belangrijk kan dat zijn binnen een paar meter.

[ Voor 7% gewijzigd door chronoz op 15-04-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

chronoz schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:06:
Kan ik daarmee ook instellen dat bepaalde devices automatische een bepaald IP-adres krijgen? Dat de printer automatisch 192.168.1.2 krijgt, hetzelfde voor mijn desktop, laptop, gsm, e.d.

Dit komt namelijk beter uit in combinatie met DMZ die ik standaard op mijn desktop wil hebben staan, maar dat is weleens misgegaan. In Windows heb ik weleens statisch ingesteld, maar hierbij zijn weleens IP-conflicten gekomen en mijn router is de laatste tijd weleens gecrasht.

Ik stel liever op de router in dat specifieke devices een statisch intern IP krijgen dan op de devices zelf. Is dat mogelijk? En het downloaden vanuit nieuwsgroepen naar een externe harde schijf? Zou dat te realiseren zijn of is dat te hoog gegrepen?

Gebrek aan 5.0 GHz moet ik zeker niet te zwaar aan trekken? Hoe belangrijk kan dat zijn binnen een paar meter.
Bij de goedkope tp-link 1043ND wel wb ip adressen toekennen. De rest weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24
chronoz schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:06:

Hier een link naar de handleiding
http://www.tp-link.com/english/soft/2009831151408.pdf
Pagina: 1