Speakerdoek... maar dan anders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
Hallo,

Ik heb van MDF speakerstands gemaakt (als ze af zijn post ik nog een foto) en nu wil ik nog een frontje voor mijn speakers maken en dat bekleden met de welbekende speakerstof. Alleen vind ik standaard zwart, wit of grijs niet mooi, en ik vind de structuur ook wat te fijn eigelijk. Ik zat er over te denken om fijne jute te gebruiken als bekleding... Ik weet dat je een beetje kunt testen of stof akoestisch transparant is door er doorheen te blazen, als je nauwelijks weerstand ondervindt dan is dat positief. Heeft iemand hier verder nog een mening over? Of liever nog feiten :p en tips zijn altijd welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
niets behalve leuk plan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat een dikkere stof het geluid (met name de hoge tonen) meer dempt, maar als je de kap eraf haalt wanneer je echt luistert is dit geen probleem...

Nog een tip: gebruik niet van die nippeltjes voor je speakerdoek, maar frees een magneetje in je speaker, en lijm een stukje metaal op je speakerdoekframe (of andersom), dit zit er veel mooier uit dan die gaatjes voor nippeltjes in je speaker! (dus ff infrezen, magneetje erin, plamuur erover, en spuiten maar). Heb het al een paar keer gezien, en is echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Je kunt het ook gewoon testen door het voor je tweeter te houden. Als je significant verschil in het hoog hoort is het niet zo'n goed idee. Voor het laag maakt het weinig uit.

Ik heb hier ook wit jute liggen voor m'n Acoustic Research speakers (hadden standaard dik grof wit linnen doek) maar ben er nog niet aan toegekomen om de fronten ermee te bespannen. Het maakte niet echt veel uit qua geluid.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Ik heb gister een stuk jute gekocht en even geprobeerd, volgens mij hoor ik wel een miniem verschil in het hoog, maar ik denk dat ik het toch ga proberen. Het oog wil ook wat... Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Misschien een idee om een fotootje in deze thread of de show je ht thread te plaatsen met het resultaat. Ik ben zeer benieuwd in ieder geval, vind jute (en bv grove katoen enzo) mooie stoffen met een zeer natuurlijke uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Hier alvast een plaatje van de speakerstands tot nu toe. Ik heb het nogal druk met school en stage op dit moment dus het is nog niet echt opgeschoten, maar het idee is te zien.

title

Ik ga binnenkort met de frontjes beginnen, dan maak ik daar ook even een foto van

[ Voor 18% gewijzigd door rdwagenaar op 27-04-2010 15:26 . Reden: Foto verkleind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:33

Roytoch

Nietes

Linken naar een afbeelding in je gmail-inbox heeft weinig zin :P

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Dat merkte ik vanochtend ook :P Had alleen geen tijd om het aan te passen. Zal em even op Flickr zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Hier nog een foto van mijn speakers:

...

En de jute-stof die als frontbekleding moet gaan dienen:

...

[ Voor 55% gewijzigd door rdwagenaar op 06-05-2011 12:31 . Reden: Foto's verkleind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
toch wel benieuwd naar het resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 00:58
rdwagenaar schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:37:
Hier alvast een plaatje van de speakerstands tot nu toe. Ik heb het nogal druk met school en stage op dit moment dus het is nog niet echt opgeschoten, maar het idee is te zien.

[afbeelding]

Ik ga binnenkort met de frontjes beginnen, dan maak ik daar ook even een foto van
Zo te zien zijn die poten gewoon hol, weet niet of je er aan hebt gedacht om een opening te maken zodat je ze later kunt vullen met zand, als je dan je speakers er op zet met spikes verbeterd dat je geluid aanzienlijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
K0L3N schreef op donderdag 15 april 2010 @ 00:09:
[...]
Zo te zien zijn die poten gewoon hol, weet niet of je er aan hebt gedacht om een opening te maken zodat je ze later kunt vullen met zand, als je dan je speakers er op zet met spikes verbeterd dat je geluid aanzienlijk :*)
De poten zijn inderdaad hol, en er komt ook zilverzand in. Ik heb alleen het hout nog maar verzaagd en in delen in elkaar gelijmd. Ik boor gewoon een gat in de bovenkant, en daar giet ik het zand door naarbinnen. Mischien dicht ik dat nog af met een kurk oid. Totaal worden ze hoop ik zo'n 10 kilo per stuk.

Ik wil de bovenplaat ook nog een paar graden achterover kantelen, daar moet ik eerst een manier voor verzinnen. Zoals op de foto te zien is staan de poten 45 graden gedraaid, dus dat is erg lastig schuin afzagen. Ik denk dat ik de hoek af ga tekenen en ze dan met een bandschuurmachine wat afschuinen tot aan die lijn.

Ik weet nog niet zeker of ik spikes dan wel rubber ga gebruiken, maar ik neig naar het laatste. Kan me niet voorstellen dat mijn 6,5 " conusjes iets doen met een stand van 10 kilo als er rubber tussen zit.

[ Voor 9% gewijzigd door rdwagenaar op 15-04-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Het goede van zware stands is juist dat je ze met spikes kunt koppelen aan de speaker, hierdoor lijkt het alsof de speaker zwaarder wordt, wat een positief effect heeft op het geluid, als je rubbers er tussen doet dan gooi je dat effect weg, en heb je dat zand niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Het idee van rubber gebruiken was eigenlijk dat er minder energie naar de (los liggende parket)vloer zou gaan. Ik woon 3-hoog (bovenin) in een oude portiekflat, en ik wil mijn buren ook wat sparen. Ik was van plan om rubber granulaat tegels onder de stands en tussen de stands en speakers te doen. Het idee was dat door de hoge massa van de stands en het rubber, er nauwelijks energie weg kan stromen. Het rubber tussen de stands en de vloer om resoneren van de vloer tegen te gaan.

Misschien gebruik ik dan wel spikes om de speakers aan de stands te koppelen, maar met mijn vloer moet ik sowieso rubber onder de stands doen. Overigens is een zware stand altijd beter dan een lichte stand, of je nou spikes, kegels of rubbers gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Ik zou eerst eens kijken of het uitmaakt of je hem rechtstreeks op de vloer zet, en anders rubbers er onder, en ik zou sowieso spikes onder de speaker doen tussen speaker en stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Op advies heb ik spikes gekocht en deze in de stands gemonteerd. Op de foto's kun je zien hoe ze verzonken worden in de stands (de drie grotere gaten). De spikes zelf zijn op de foto echter nog niet erin gedraaid (alleen de busjes zijn gemonteerd).

Ik heb ervoor gekozen om de spikes op deze manier, met de punt naar boven, te monteren omdat ik zo niet in m'n speakers hoef te boren en dit was de eenvoudigste manier om ze uit het zicht te krijgen.

Het duurt allemaal wat lang met de stands, ik had eigenlijk al veel verder willen zijn, maar ik kom er steeds niet aan toe...

title

title

[ Voor 12% gewijzigd door rdwagenaar op 27-04-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie oplossing! Ik vind het altijd wat onwennig staan als speakers op hoge spikes staan, op deze manier houd je de speaker mooi dicht bij de voet. Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:46:
Mooie oplossing! Ik vind het altijd wat onwennig staan als speakers op hoge spikes staan, op deze manier houd je de speaker mooi dicht bij de voet. Netjes!
Dat vond ik nou ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Ik heb dit weekend eindelijk de tijd gevonden om de frontjes af te maken. Ik ben sinds kort mijn bijbaan kwijt dus ik kon er zaterdag mooi mee bezig. Uit een plaatje 18mm MDF heb ik 2 frontjes gezaagd en met de bovenfrees afgerond. Daarna even bekleden met jute en op de stands gemonteerd. Het resultaat is als volgt:

...

Over het klankbeeld kan ik nog niet heel veel zeggen, behalve dat mij in eerste instantie niets opvalt. Ik ga het nog uitgebreid testen, ik verwacht dat de jute wel wat invloed heeft in het hoog.

[ Voor 28% gewijzigd door rdwagenaar op 06-05-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
rdwagenaar schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:05:
Ik heb dit weekend eindelijk de tijd gevonden om de frontjes af te maken. Ik ben sinds kort mijn bijbaan kwijt dus ik kon er zaterdag mooi mee bezig. Uit een plaatje 18mm MDF heb ik 2 frontjes gezaagd en met de bovenfrees afgerond. Daarna even bekleden met jute en op de stands gemonteerd. Het resultaat is als volgt:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Over het klankbeeld kan ik nog niet heel veel zeggen, behalve dat mij in eerste instantie niets opvalt. Ik ga het nog uitgebreid testen, ik verwacht dat de jute wel wat invloed heeft in het hoog.
:F persoonlijk vind ik het jute niet om aan te zien 8)7
De stands heb je wel erg mooi gemaakt hoewel zilver niet mijn voorkeur zou hebben. Staan de spikes nu op metalen plaatjes die weggewerkt zitten in het hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
Ossi schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:04:
[...]
:F persoonlijk vind ik het jute niet om aan te zien 8)7
De stands heb je wel erg mooi gemaakt hoewel zilver niet mijn voorkeur zou hebben. Staan de spikes nu op metalen plaatjes die weggewerkt zitten in het hout?
Ik heb de spikes (of eigelijk cones) in de stand gemonteerd, ze staan dus met de punt naar boven. Dit heb ik gedaan zodat ik niet in mijn speakers hoefde te boren. Wat betreft de jute, ik vind het op zich zelf wel mooi, maar het is wel wat grof, misschien maak ik er nog een lijstje omheen zodat het er wat minder lomp uitziet. De kleur van de stands wordt waarschijnlijk hetzelfde als de speakers. maar misschien maak ik ook wel weer nieuwe want ik vind het model niet zo mooi, ik zou de volgende keer graag massieve houtblokken in de maat van de speaker eronder plaatsen
Pagina: 1