Bekend probleem, nieuwe jas: HD-stream NBA basketball schokt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170792

Topicstarter
Goedenavond,

Ik probeer al een paar weken NBA League Pass Broadband fatsoenlijk in fullscreen via mijn pc op mijn tv te krijgen, maar als ik het beeld op 1920x1080 zet, wordt het beeld schokkerig (heet dat frame dropping?). Bij lagere resoluties heb ik er minder last van, maar fullscreen blijft het schokken.

Opvallend is vooral de CPU die omhoog schiet naar tussen de 80 en 100% als ik het beeld 1920x1080 op fullscreen op de tv laat afspelen. Als ik het beeld op normal view zet en stapsgewijs inzoom (Firefox/Chrome), springt het CPU-gebruik evenredig mee omhoog, en het schokken dus ook. Ik heb gezien dat de combinatie HDtv/CPU-probleem in meer topics terugkomt, maar ik kom steeds helaas geen oplossing tegen/begrijp niet altijd wat er bedoeld wordt. Het probleem speelt overigens ook bij het afspelen van gedownloade HD opnames.

De specs

Mijn pc: een Dimension 9150 Advanced (Intel Pentium®D 820 DualCore(2.80GHz,800MHz,2x1MBcache. Geheugen: 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024)) en ik heb Windows 7 draaien. De grafische kaart is nieuw: ASUS EAH4350 SILENT/DI/1GD2. Internet verbinding is 25 Mbps van UPC Nederland.

Mijn tv: Samsung UE32B7090 (nieuwere variant van de 7020, lijkt me?) Deze is via een 10 m lange HDMI-kabel verbonden met de ATI-kaart.

Details over de stream van RayV/NBA (hun helpdesk 'weet helaas niet meer' dan de info op hun FAQ-pagina):
Video quality - HD (High Definition) : 1200Kbps
Aspect ratio: 16:9
Frames per second: 30 fps
H.264 encoded
Audio quality (SD/HD): 44Khz, 16bit
AAC encoded (equal to MP3 quality)

Geprobeerd

Wat heb ik geprobeerd: met drivercleaner alle videokaartdrivers verwijderd en de drivers voor de ASUS EAH4350 SILENT/DI/1GD2 opnieuw geïnstalleerd. Ik heb alle mogelijk combinaties van resoluties en 60/50/etc. HZ geprobeerd. Ik heb allerlei opties van de Catalyst Control Center geprobeerd - helaas zegt het meeste me weinig. Ik heb op de tv alle mogelijke instellingen gewijzigd om te kijken of dat hielp. En deze browser geprobeerd: Chrome, Firefox en IE8.

Codecs?

Ik zie wel regelmatig iets over codecs en hardware acceleratie gemeld staan, maar ik kan dat niet vertalen naar een oplossing voor mijn probleem. Ik las ergens op tweakers wel het volgende: Je CPU decodeerd normaliter het HD materiaal. Een moderne GPU kan hierbij assisteren (vanaf Raedon hd 1xxx en geforce 7xxx series meen ik). Het is hierbij nauwelijks van belang wat voor gpu je hebt aangezien de parallelle rekenkracht van een gpu al erg snel voldoende is. Wel moet je de juiste bron, codecs, drivers, instellingen en programma's gebruiken (en als er 1 component niet klopt werkt de hele keten niet).

Ik denk dat mijn probleem niet zozeer in de hardware zit als wel ergens in die keten. Zou iemand mij misschien verder kunnen helpen?

Thanx,

Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
Als NBA streaming via een flashplayer is:

1. Download Flash 10.1 beta 3
2. Installeer het.
3. Rechtsklik op flashvideo ->opties ->hardwareacceleratie inschakelen.
4 ???
5. profit

[ Voor 9% gewijzigd door n0elite op 08-04-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op welk proces springt de CPU zo enorm omhoog bij het afspelen van de stream en/of gedownloade HD-content? In de FAQ van NBA staat dat een P4 als ondergrens wordt aanbevolen. Nou ben ik niet zo heel thuis meer in de CPU's van zo lang geleden maar mogelijk dat je huidige D820 "net" niet voldoet.

Met welke player speel je gedownloade content af? Vreet die ook bakken met CPU?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
n0elite schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:13:
Als NBA streaming via een flashplayer is:

1. Download Flash 10.1 beta 3
2. Installeer het.
3. Rechtsklik op flashvideo ->opties ->hardwareacceleratie inschakelen.
4 ???
5. profit
Heb even gekeken: heb de laatste versie en de hardwareacceleratie stond al aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:14:
Op welk proces springt de CPU zo enorm omhoog bij het afspelen van de stream en/of gedownloade HD-content? In de FAQ van NBA staat dat een P4 als ondergrens wordt aanbevolen. Nou ben ik niet zo heel thuis meer in de CPU's van zo lang geleden maar mogelijk dat je huidige D820 "net" niet voldoet.

Met welke player speel je gedownloade content af? Vreet die ook bakken met CPU?
Misschien maak ik een denkfout, maar is Dual Core dan niet per definitie beter dan een Pentium 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:08
Ik ben niet HEEL erg thuis in het gpu-versnelde afspelen van HD-content, maar ik lees op de website dat je gebruik moet maken van RayV? Klopt dat?

Het kan dan namelijk goed zijn dat die de UVD niet aanspreekt en dan moet je cpu al het werk doen. Je cpu is klaarblijkelijk niet opgewassen voor de taak. Je kunt kijken of je bepaalde processen uit kunt zetten, of je zult toch aan een nieuwe cpu moeten geloven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Anoniem: 170792 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:25:

Misschien maak ik een denkfout, maar is Dual Core dan niet per definitie beter dan een Pentium 4?
Nee dat is het zeker niet :D volgens mij was de D 820 (uit 2005 godzalmekraken) bij release al de goedkoopste dual core CPU.

m.a.w. het was 5 jaar geleden al geen uitstekend produkt en zeker niet in alle gevallen sneller dan een P4 uit die tijd (500 en 600 serie.) Voor games bijvoorbeeld al helemaal niet.

Als de player van NBA niet multithreaded is valt de D820 door de mand en zou je in deze situatie zelfs beter af zijn met een gezellige Athlon64+.

Tevens zal het wel zo zijn dat de minimum specs die in de FAQ staan niet de specs zijn die nodig zijn om FULLHD streams te kunnen laten zien, maar een 480P stream o.i.d.

Tevens is het gewoon Flash gebaseerd dus zou flash acceleratie moeten werken.

[ Voor 31% gewijzigd door neliz op 08-04-2010 22:36 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Marc Rademaker schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:01:
Ik ben niet HEEL erg thuis in het gpu-versnelde afspelen van HD-content, maar ik lees op de website dat je gebruik moet maken van RayV? Klopt dat?

Het kan dan namelijk goed zijn dat die de UVD niet aanspreekt en dan moet je cpu al het werk doen. Je cpu is klaarblijkelijk niet opgewassen voor de taak. Je kunt kijken of je bepaalde processen uit kunt zetten, of je zult toch aan een nieuwe cpu moeten geloven ...
Ja RayV inderdaad. Kwam uiteindelijk deze site van ze terecht, met FAQ en troubleshoot. Maakt die resolutie die ze noemen nog uit?

13. What is the video and audio quality?
Video quality:

* Resolution: 320 x 240 pixels
* Frames per second: 24-30 fps
* H.264 encoded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
neliz schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:27:
[...]

Nee dat is het zeker niet :D volgens mij was de D 820 (uit 2005 godzalmekraken) bij release al de goedkoopste dual core CPU.

m.a.w. het was 5 jaar geleden al geen uitstekend produkt en zeker niet in alle gevallen sneller dan een P4 uit die tijd (500 en 600 serie.) Voor games bijvoorbeeld al helemaal niet.

Als de player van NBA niet multithreaded is valt de D820 door de mand en zou je in deze situatie zelfs beter af zijn met een gezellige Athlon64+.

Tevens zal het wel zo zijn dat de minimum specs die in de FAQ staan niet de specs zijn die nodig zijn om FULLHD streams te kunnen laten zien, maar een 480P stream o.i.d.

Tevens is het gewoon Flash gebaseerd dus zou flash acceleratie moeten werken.
En ik maar denken dat ik een bakbeest heb :) Is dat dan een kwestie van 'ff' een nieuwe processor kopen - zoals ik dat ook bij de videokaart heb gedaan - of is het zinloos om voor zo'n ...4 jaar (?) oude computer een nieuwe processor te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 170792 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:00:
[...]

En ik maar denken dat ik een bakbeest heb :) Is dat dan een kwestie van 'ff' een nieuwe processor kopen - zoals ik dat ook bij de videokaart heb gedaan - of is het zinloos om voor zo'n ...4 jaar (?) oude computer een nieuwe processor te kopen?
Nieuwe CPU gaat niet eens passen; dat wordt dan een nieuw moederbord, CPU en geheugen... Kijk desnoods even in de topics over HTPC's (apart forums ergens hier op GoT) om goedkoop in ieder geval een systeem neer te zetten wat alles kan afspelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Marc Rademaker schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:01:

Voor ik aan een nieuwe pc ga, wil ik wel eerst zeker weten dat het probleem 'm niet bijvoorbeeld in bovenstaande zit. Vond op bij de troubleshoot van RayV een opmerking over de hardwareacceleratie:

4. The picture is distorted or no picture appears

The RayV Viewer is unable to use the graphic card acceleration feature. This may happen with old graphic card drivers. To solve this, perform the following actions:

* Disable Video Hardware Acceleration. The application will use software acceleration instead. Note that in this mode, the CPU consumption is much higher. Use this feature only if required.
* Try to update the graphic card driver to the most recent version.

Ik ervaar geen verschil in CPU-gebruik (noch in beeld), ongeacht of ik in de preferences van RayV de optie hardware acceleration aanvink of niet (hetzelfde geldt ook voor t aan en uitvinken van die optie in het menu van flash). Dit doet mij vermoeden dat die Unified Video Decoder niet wordt aangesproken. Zou ik ergens moeten kunnen zien wat de status van die UVD is? In die ATI Catalyst Control Center bijvoorbeeld?

:? Laatste update
Ik zet net een live wedstrijd aan, blijkbaar afgelopen en de 'live' stream loopt nu nog door, ze spelen een aflevering van Leverage af: 1920x1080@60HZ --> beeld veel vloeiender, CPU max 30% (op 1280x720 uitstekend beeld). Zet daarna een oudere wedstrijd aan, gaat die CPU weer naar gemiddeld 80%... Dit begrijp ik niet meer. :?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 170792 op 09-04-2010 08:42 ]

Pagina: 1