Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 11:27
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijdje een CH3WNAS, met daarop de fun plug zodat ik telnet toegang heb. Nu wil ik graag de user veranderen van een download map. Momenteel is deze user 'root' en deze wil ik veranderen in 'xbmc' zodat ik met SABnzbd op mijn XBMCLive systeem direct kan downloaden naar deze map.

Nu vraag ik me af, hoe weet ik het pad naar deze map? In de windows share zie ik op mijn NAS de map 'HDD_a' staan en dan mijn aangemaakte 'downloads' folder. Deze folder wil ik van user veranderen. maar de command "chown xbmc:xbmc /HDD_a/downloads" werkt niet. Ook de command "chmod a+rw /HDD_a/downloads" werkt niet, zie bijgeleverde screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/f2m0cg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

code:
1
chown xbmc /HDD_a/downloads

Zou moeten werken.

Maar weet je zeker dat /HDD_a/downloads klopt, aangezien de output van je 2e commando (chmod) zegt dat die map niet bestaat.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Ehmm...thanks? Maar die commands weet ik dus al, ik vroeg me af hoe ik het juiste pad kan vinden. Ik ben een beginner zoals je misschien al merkt, en ik heb echt wel veel research gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

commando's
mount
df -h
df -k
laten jou de mountpoints zien met de paden.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Compizfox schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:19:
code:
1
chown xbmc /HDD_a/downloads

Zou moeten werken.

Maar weet je zeker dat /HDD_a/downloads klopt, aangezien de output van je 2e commando (chmod) zegt dat die map niet bestaat.
Nee precies, dat weet ik niet zeker. Ik ben slechts een windows gebruiker met vrijwel geen linux/telnet kennis. Op mijn windows PC zie ik de NAS staan als share. Bij netwerk zie ik 'CH3WNAS' staan als apparaat, en daarin de map HDD_a, en daar weer in mijn map downloads.

Edit: de output van bovenstaande commands is:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/bjfkex.png

[ Voor 8% gewijzigd door coendeurloo op 08-04-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een ouderwetse "ls"? Of schat ik je niveau nu te laag in? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
RemcoDelft schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:24:
Een ouderwetse "ls"? Of schat ik je niveau nu te laag in? ;)
Inderdaad :) Geen idee wat je bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ls laat de mappen zien in je huidige directory (/). Vergelijkbaar met dir onder dos.

Maar df heeft het antwoord al gegeven: hij is gemount onder /mnt/HD_a2.
Doe dus eens een
code:
1
chmod -Rfv 777 /mnt/HD_a2

zodat die map world-writeable wordt.

[ Voor 54% gewijzigd door Compizfox op 08-04-2010 20:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Ik heb sinds een tijdje een CH3WNAS, met daarop de fun plug zodat ik telnet toegang heb. Nu wil ik graag de user veranderen van een download map. Momenteel is deze user 'root' en deze wil ik veranderen in 'xbmc' zodat ik met SABnzbd op mijn XBMCLive systeem direct kan downloaden naar deze map.
Kun je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoeld? Je hebt SABnzbd op de CH3WNAS draaien of op een ander systeem? In het laatste geval, hoe benader je 'm, via NFS of Smb/Cifs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Welke mappen hoe geshared zijn vind je terug in smb.conf. Deze staat waarschijnlijk in /etc of in /etc/samba.
Dus probeer eens
less /etc/smb.conf
less /etc/samba/smb.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Als ik de commands geef lijkt hij het te doen maar de owner blijft root en de rechten ongewijzigd?

Sabnzb draait op een HTPC, ik heb ook nog een windows pc waarmee ik alles via samba en putty benader, en de NAS uiteraard.

Hoe kan het dat het ongewijzigd blijft?

[ Voor 47% gewijzigd door coendeurloo op 08-04-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Ik zal het even wat meer verduidelijken:

Ik heb een HTPC (Asrock ION 330) met daarop XBMCLive (een minimal ubuntu install). Deze HTPC staat altijd aan. Omdat deze machine redelijk snel is gebruik ik hem om te downloaden en uit te pakken met SABnzbd.

Ook heb ik een Conceptronic Grab 'n Go NAS (CH3WNAS) waarop al mijn muziek, films en tv shows staan.

En, als laatste een windows pc (windows 7) waarmee ik d.m.v. de windows share en putty/winscp alles een beetje manage.

Nu heb ik een download map op de NAS gemaakt, en deze als map gemount in het linux systeem op de HTPC. Met als idee dat ik dan in SABnzbd in kan stellen dat ik de 'completed' downloads daarop kan zetten...zodat de files die gedownload en uitgepakt zijn automatisch naar mijn NAS gekopieerd worden. Alleen, wanneer ik de gemounte map nas/downloads als completed folder wil zetten in SABnzbd krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/nd56ir.png

en de gemounte map heeft dus nog steeds de 'root' ownership, ipv. de xbmc owner...de berichten hierboven hebben dus niet geholpen...

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/10qj4m1.png
(de downloads map die je in de screenshot ziet heb ik nu tijdelijk als download map aangemaakt)

Wat nu?

[ Voor 4% gewijzigd door coendeurloo op 09-04-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

De map is van root en alleen root heeft nu schrijfrechten.

chmod -R 777 /home/xbmc/nas zou al moeten werken.
Je zou nog chown -R xbmc /home/xbmc/nas kunnen doen maar dat is dan in principe niet meer nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door mace op 09-04-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
mace schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:49:
De map is van root en alleen root heeft nu schrijfrechten.

chmod -R 777 /home/xbmc/nas zou al moeten werken.
Je zou nog chown -R xbmc /home/xbmc/nas kunnen doen maar dat is dan in principe niet meer nodig.
Dat heb ik al geprobeerd, zie hierboven...hij lijkt de chown en chmod door te voeren, maar de owner staat gewoon nog op root. Dat is toch vreemd? Je zou toch verwachten dat als het niet lukt hij op zn minst een foutmelding moet geven?

Dus nogmaals.. wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Heb je het 2e commando ook uitgevoerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
mace schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:57:
Heb je het 2e commando ook uitgevoerd dan?
Nee, maar ik heb zowel chown xbmc /HDD_a/downloads als chown xbmc /HDD_a/ gedaan...

bij allebei blijven ze op root als owner staan. Die -R staat toch voor recursive? Hij zou dan toch op zijn minst de map moeten doen die je aangeeft als je geen -R gebruikt? Het lijkt me sterk dat het ineens wel allemaal werkt als ik de -R erbij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 16:59

ST10©DE

Dus.............

Bestaat de user / group xmbc wel?

[ Voor 13% gewijzigd door ST10©DE op 09-04-2010 12:12 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

P. Mekes schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:12:
ja, anders zou je hem niet zien als eigenaar van een folder, maar een UID.
coendeurloo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:04:
Nee, maar ik heb zowel chown xbmc /HDD_a/downloads als chown xbmc /HDD_a/ gedaan...

bij allebei blijven ze op root als owner staan. Die -R staat toch voor recursive? Hij zou dan toch op zijn minst de map moeten doen die je aangeeft als je geen -R gebruikt? Het lijkt me sterk dat het ineens wel allemaal werkt als ik de -R erbij zet.
Ja, zou wel moeten.

Kijk eens of er misschien attributen gezet zijn op die mappen met lsattr

[ Voor 55% gewijzigd door mace op 09-04-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
P. Mekes schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:12:
Nou, misschien is dat wel een issue? Die bestaat op de HTPC waar de folder is gemount wel, maar niet op de NAS zelf.

Is het dus een idee om die user ook aan te maken op de NAS? Er is een mogelijkheid om users toe te voegen via de webinterface van de conceptronic grab 'n go nas, maar volgens mij werkt dat niet helemaal super.

P.S. ik zit nu niet thuis...maar vanavond kan ik alles checken, het is dus niet dat ik jullie instructies negeer! Ik heb alleen zelf geen enkele know how over dit onderwerp, dus ben ik toegewezen aan (bijna) stap voor stap instructies.

[ Voor 37% gewijzigd door coendeurloo op 09-04-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dus je hebt wel /HDD_a of hoe dat ding heet gechownd, maar niet /home/xbmc/nas zoals ik zei?
Dat zou nog kunnen helpen dan als je die even naar xbmc chownt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Volgens mij is het probleem dat ik m uberhaupt niet kan chownen. Maar goed als ik thuis ben zal ik het eerst nog even proberen. Eerst de map unmounten, dan op de nas chownen en chmodden en dan mounten, en dan de gemounte map nogmaals chownen en chmodden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Als ik de gemounte map wil chmodden en chownen op de HTPC m.b.v. putty en SSH:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/331nn0g.png

Als ik de map eerst unmount op de HTPC en hem dan wil chmodden en chownen op de NAS m.b.v. putty en Telnet, krijg ik een hoop errors bij de chmod:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/oh4h2f.png

en ook bij chown -R xbmc /mnt/HD_a2:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/254vog9.png

Dit zijn niet alle errors trouwens, hij output dan echt een gigantische lijst met files die hij niet kan chmodden/chownen, waarschijnlijk gewoon alles wat op die schijf staat...

en de lsattr command kent hij niet:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/s2ebmp.png

[ Voor 7% gewijzigd door coendeurloo op 09-04-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
In de web interface van de NAS kan ik wel een user aanmaken, maar op de HTPC heeft mijn xbmc group het wachtwoord xbmc, en als ik diezelfde user en password aan wil maken in de interface, zegt hij dat het password te kort is...Ik durf het password voor die user niet te veranderen op het XBMCLive systeem omdat ik bang ben dat ik dan dingen overhoop haal.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/f1flw0.png

Ik weet ook niet of de user die ik hier aanmaak enig effect heeft op de echte 'chown' users van de folders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Mijn fstab entry om de map te mounten is:

//192.168.1.4/HDD_a/ /home/xbmc/nas cifs defaults 0 0

zou ik daar in niet iets van user in kunnen/moeten stellen? Ik heb iets over UID gelezen, maar ik begrijp het niet zo goed..sorry voor mijn onwetendheid, ik ben ook bang om dingen in de soep te laten lopen.
Pagina: 1