[Win7] Verkeerde weergave van speciale tekens/Unicode prob.?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Beste Tweakers,

Sinds ik Windows 7 (64 bit) geïnstalleerd heb (inmiddels al heel wat maanden), valt het me steeds meer op dat in o.a. browsers vreemde tekens niet goed kunnen worden weergeven. Een mooi voorbeeld zie je in het screenshot ( klik hier ), waarin een tekst geladen is in de Windows Help viewer (zie rode pijlen). Het orginele HTML bestand (geopend in bijv. Notepad) laat wél de speciale tekens (zoals é of ≤ of ≈ ) goed zien.

Ik krijg dit probleem dus niet alleen in deze applicatie, maar soms ook op websites (onafhankelijk van welke browser ik gebruik FF3.6, IE8, Opera, Chrome) en sommige andere applicaties. Ik dacht dat 't misschien iets te maken had met land- of unicodeinstellingen, maar daar is Windows niet zo sterk in (denk o.a. aan de continue ongewenst verschietende toetsenbordindeling instellingen waar Windows nogal eens last van heeft), dus daar kon ik nog niet echt wijs van worden.

Hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

heb je alle windows 7 updates geinstalleerd ?

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

"ongewenst verschietende toetsenbordindeling instellingen"

niet overdrijven he, ik heb er in de laatste 10 jaar misschien 2 keer last van gehad, en dat wordt dan wellicht gewoon ergens door een applicatie veroorzaakt en niet door Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
SideShow schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:19:
"ongewenst verschietende toetsenbordindeling instellingen"

niet overdrijven he, ik heb er in de laatste 10 jaar misschien 2 keer last van gehad, en dat wordt dan wellicht gewoon ergens door een applicatie veroorzaakt en niet door Windows
Hehe ja, zoals Word bijvoorbeeld. :X Ik heb dat overigens wel uit kunnen roeien op m'n eigen pc hoor, maar ik kom het héél vaak bij anderen tegen en ook op de universiteitscomputers.

En ja mijn Win7 is helemaal up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Dat komt door een magische knoppen combo, ben er alleen niet achter welke schijnt left alt + shift te zijn (in vista).
Simpele oplossing. NL toetsenbord instellingen weggooien. Geen hond in NL die zo'n toetsenbord gebruikt, iedereen heeft toch US-intl keyboards.

Voor je echte probleem:
Misschien moet je ff de Language locale even aanpassen voor applicaties die geen unicode ondersteunen.
Dit kan je doen bij Control Panel\Clock, Language, and Region\Change keyoards or other input methods
Daar naar tabje Administrative, daar kan je de taal voor non-unicode dingen aanpassen.

Let op dit is vanuit een engelse win7 gemaakt weet niet hoe het heet in NL.

[ Voor 52% gewijzigd door Meekoh op 08-04-2010 18:06 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
control shift veroorzaakt het switchen

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
Moshe85 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:53:
Dat komt door een magische knoppen combo, ben er alleen niet achter welke.
Simpele oplossing. NL toetsenbord instellingen weggooien. Geen hond in NL die zo'n toetsenbord gebruikt, iedereen heeft toch US-intl keyboards.
Ja precies, dat doe ik al sinds WinXP. Maar niet alleen door knoppen combo's hoor, applicaties kunnen de taal ook lukraak zonder reden veranderen omdat ze bijv. denken dat je in een andere taal aan het typen bent ofzo. Maar goed, genoeg nu over toetsenbordindelingen: daar gaat het niet over, gaarne terug naar mijn probleem uit de openingspost

Voor de duidelijkheid: ik heb zelf al geprobeerd of het iets uitmaakt welke toetsenbordindeling ik instel of welke Unicode-landinstelling (Nederland of VS), te vinden op het tabblad Beheer van Land en taal, maar dit maakte niets voor het probleem. Bijwerking was dat m'n toetsenbord weer op hol sloeg natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 08-04-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

davidov2008 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:13:
Beste Tweakers,

Sinds ik Windows 7 (64 bit) geïnstalleerd heb (inmiddels al heel wat maanden), valt het me steeds meer op dat in o.a. browsers vreemde tekens niet goed kunnen worden weergeven.
Ik krijg dit probleem dus niet alleen in deze applicatie, maar soms ook op websites (onafhankelijk van welke browser ik gebruik FF3.6, IE8, Opera, Chrome) en sommige andere applicaties. Ik dacht dat 't misschien iets te maken had met land- of unicodeinstellingen,
Kan maar dan kun je natuurlijk wel in desbetreffende headers gaan kijken welke charset er meegestuurd wordt he :)

Dit heeft he-le-maal niks met toetsenbord/landinstellingen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 08-04-2010 19:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1