IS/RA punt probleem; geen internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-08 22:02
Zoals jullie zien ben ik nieuw op dit forum en val ik meteen - hoe brutaal ook - binnen met een vraag. Ik heb het forum al uitgespit maar kan het antwoord niet vinden.

Het zit zo:
Ik ga verhuizen. Twee weken terug ontving ik van Telfort mijn internetpakket (dus zonder telefonie) op mijn nieuwe adres. Hiervoor had ik zelf nog geen internet op mijn naam staan. Ik ontving een brief dat mijn internet op maandag zou werken, op woensdag sloot ik het modem aan zonder tussenkomst van splitter. Maar het DSL-lampje blijft uit - alleen Power brandt.

Volgens mij is dit mijn enige aansluitpunt in de woning:
Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/6365/img00280201004052155cop.jpg

Ik gebeld naar Telfort, draadjes in dat stopcontact veranderd, blauw en rood verwisseld met wit en oranje. Geen resultaat. Later vertelt een andere medewerker me ook dat dat niet hoefde. Maar ook nog steeds géén verbinding... Ze kunnen me verder niet helpen. In mijn meterkast is voor zover ik weet geen ander punt te vinden.

Doe ik iets verkeerd met de kabeltjes? Of kijk ik niet goed in de meterkast?

Alvast bedankt voor de hulp. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:43
Zie je ook nergens de dikke blauw/witte kpn grondkabel tevoorschijn komen? Wat voor een soort woning is 't en uit welk bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

Het is vaak maar een lullig kastje in je meterkast, met kpn logo. geelbruin langwerpig vaak :+

er komt een vrij dikke stamkabel in.. grote kans dat daar een lik verf overheen zit door vorige bewoners :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door Rmg op 08-04-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
ik heb eenzelfde aansluiting in mijn huis, achter het stekker doosje loopt de kabel je huis in.

misschien een idee om het stekker gedeelte er even uit te halen, mits dat kan natuurlijk :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:23
Raz- schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:40:
Het is vaak maar een lullig kastje in je meterkast, met kpn logo. geelbruin langwerpig vaak :+

er komt een vrij dikke stamkabel in.. grote kans dat daar een lik verf overheen zit door vorige bewoners :Y)
bij nieuwere woningen ja.

foto van TS is gewoon een israpunt uit de tijd daarvoor. (jaren 80 ofzo). Als TS zn kruipruimte ingaat zal die (blauwe) KPN kabel voor 80% zeker gewoon omhoog gaan naar die wanddoos.

Als op beide aderparen niets staat (rood/blauw of oranje/wit) dan houd het voor jouw op en zal telfort het moeten fixen / kpn moeten aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
De woning (het is een flatje) stamt uit 1980. In de meterkast zie ik alleen maar zwarte kastjes... Geen enkele met PTT of KPN erop. Wel 1 dikke kabel (5cm doorsnee ongeveer) maar is dat niet een verzameling van meerdere kabels?
Verderf schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:42:
ik heb eenzelfde aansluiting in mijn huis, achter het stekker doosje loopt de kabel je huis in.

misschien een idee om het stekker gedeelte er even uit te halen, mits dat kan natuurlijk :)
Wat bedoel je met het stekker gedeelte eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
je zou ook kunnen proberen om verschillende combis kleuren te proberen.

in mijn woning (84) had ik hetzelfde probleem en zat hij op wit en oranje geloof ik.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
Mja dat heb ik dus al geprobeerd. Eerst zat er trouwens ook nog een extra blauw kabeltje op, van rechtsboven naar rechtsonder. Maar dat werkte dus ook niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
ik weet niet of er lettertjes bijstaan op je aansluitdoosje, maar blauw / rood moet op a/b aangesloten zijn.

Zoals ik het nu zie is dat niet.
Wat je ook nog kunt proberen is meten:

blauw rood zou bij analoog 60V op moeten staan en bij ISDN 90V.

Let wel, in oudere flats zijn de kabels vaak flatcables (niet getwist), waarbij steeds een aftakking naar een appartement plaatsvind.
Als er veel mensen DSL hebben op dezelfde flatcable, dan kan het goed voorkomen dat men elkaar aan het storen is. Heb hier al mening ruzietje met een helpdesk over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
Blauw en rood moeten dus andersom? De helpdesk vertelde me dat dat niet uitmaakte... Maar daar zou het dan wel aan kunnen liggen, die combinatie heb ik nog niet geprobeerd namelijk. Straks maar even doen. Zal dan meteen ook even een foto maken van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

DJSmiley schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:43:
[...]

bij nieuwere woningen ja.

foto van TS is gewoon een israpunt uit de tijd daarvoor. (jaren 80 ofzo). Als TS zn kruipruimte ingaat zal die (blauwe) KPN kabel voor 80% zeker gewoon omhoog gaan naar die wanddoos.

Als op beide aderparen niets staat (rood/blauw of oranje/wit) dan houd het voor jouw op en zal telfort het moeten fixen / kpn moeten aansturen.
zo was het in een flat van de jaren 60 iig. dan is het een gevalletje van meten is weten idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
rdfeij schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:57:ik weet niet of er lettertjes bijstaan op je aansluitdoosje, maar blauw / rood moet op a/b aangesloten zijn.

Zoals ik het nu zie is dat niet.
Wat je ook nog kunt proberen is meten:

blauw rood zou bij analoog 60V op moeten staan en bij ISDN 90V.
TS heeft ws alleen internet zonder telefonie, en dan valt er niks te meten. Overigens maakt 't niet uit in welke volgorde blauw en rood zit, maar ts kan het beste gewoon alle mogelijke combinaties met de vier aders proberen, en dan elke keer het modem lang genoeg tijd geven om een dsl sync te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
Hoe lang is die tijd? Als 10 minuten al genoeg is, is het namelijk zo nutteloos een uur te wachten :P. (Google weet het niet)

Oh wacht, nog een vraag. Je hebt het over 'alle mogelijke combinaties met de VIER kabels'... Moeten ze dan ook wel daadwerkelijk allemaal aangesloten worden? Heb er toch maar 2 nodig?

[ Voor 42% gewijzigd door Hetiswat op 08-04-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Je hebt maar twee aders nodig, en meestal is het inderdaad blauw/rood of wit/oranje, heel soms is het een andere combinatie. Paar minuten zou op zich genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
Ah ok bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertjeGroen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-12-2023
Volgens mij zit blauw onder het verkeerde schroefje, de blauwe moet je 1 schroefje verder naar rechts vastzetten.

[ Voor 36% gewijzigd door RobbertjeGroen op 08-04-2010 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Hetiswat schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:51:
Mja dat heb ik dus al geprobeerd. Eerst zat er trouwens ook nog een extra blauw kabeltje op, van rechtsboven naar rechtsonder. Maar dat werkte dus ook niet :P.
Dat extra kabeltje is tussen B en EB, bedoeld om (bv) een oud T65 toestel van belspanning te voorzien.

Als beide paren niet werkt, zal telfort een ticket moeten inschieten bij KPN. Vermoedelijk zit er in de centrale iets fout (kruisdraden oid) en daar kun je zelf niets aan veranderen.

TS: Weet je wel zeker dat dit je (enige) israpunt is? Niet toevallig huisnummertoevoegingsellende? (bv jouw huisnr is 12A, terwijl het israpunt bij KPN bekend is als 12 (ik heb wel vaker dit soort verwisselingen gezien)
Robbert Schouwenaar schreef op donderdag 08 april 2010 @ 18:21:
Volgens mij zit blauw onder het verkeerde schroefje, de blauwe moet je 1 schroefje verder naar rechts vastzetten.
Lijkt mij gewoon goed te zitten op de foto. Maar ik gok dat TS de aders zelf al geprobeerd heeft? (en dus een dergelijke verkeerde aansluiting nieteens meer uitmaakt)

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 08-04-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
Volgens mij heb ik nu alle combinaties gehad... Geen idee meer waar het aan kan liggen. Morgen maar eens naar de woningbouwvereniging, hoop dat zij het weten. Want wat ik zo raar vind; waarom werkt het niet? De vorige bewoner zou toch ook wel gewoon internet gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Als ik jou was zou ik dit posten in het Telfort topic. Wordt het zo opgepakt door een medewerker van Telfort die een monteur aanstuurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
rood moet op a zitten en blauw op b,als dit niet werkt,dan de witte en oranje draad op de a en b proberen.Misschien dat ze in de centrale daarop het dsl signaal gerangeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 18:57
Signaal moet inderdaad op rood en blauw zitten, kan je eens een foto maken van de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
vincedd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:51:
rood moet op a zitten en blauw op b,als dit niet werkt,dan de witte en oranje draad op de a en b proberen.Misschien dat ze in de centrale daarop het dsl signaal gerangeerd hebben.
aderpaar 2 is al meerdere keren genoemd in dit topic, en ts heeft ook al duidelijk aangegeven dat ie dat geprobeerd heeft, zonder nut ;)

Roodblauw is normaal aderpaar 1, en daar staat het niet op. Paar 2 ook niet.

Foto van de meterkast is zinloos, het is imho duidelijk dat het israpunt van TS in de woonkamer zit. Dat is een normale situatie voor woningen uit die tijd. (zowel mijn woning als die van mn ouders, bouwjaar 74/82 hebben een identiek israpunt). Meterkast is pas eignelijk sinds de jaren 90 gangbaar, daarvoor was het meestal woonkamer of nog ouder een 'las'dopje in de kelder oid.

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 08-04-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik dacht mij te herinneren dat er rond die tijd ook vaak een iets dikkere kabel binnenkwam met een witte dop erop waarin de aders afgesplitst werden, deze zitten soms ook in de meterkast, vandaar verzoek om foto meterkast.

zoals deze:http://www.kpnadsl.com/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 08-04-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Aangezien ts in een flat woont is er ook een kans dat de grondkabel ergens centraal het flatgebouw binnenkomt en daarna opgesplitst naar de verschillende flats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ah dan is het idd waarschijnlijk dat het punt in de muur het enige voor de eindgebruiker toegankelijke 'isra' punt is, dat is in mijn flat uit 75 ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
base_ schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:59:
Ik dacht mij te herinneren dat er rond die tijd ook vaak een iets dikkere kabel binnenkwam met een witte dop erop waarin de aders afgesplitst werden, deze zitten soms ook in de meterkast, vandaar verzoek om foto meterkast.

zoals deze:http://www.kpnadsl.com/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg
Nee niks van dat zit in mijn meterkast.

Ik heb wel een wit doosje waar een rode en blauwe (die heel mooi aan elkaar is gemaakt) uit komen. Maar die gaat ook weer door naar de deurbel dus dat zal 'm wel niet zijn :').

Dus er zit niks anders op dan Telfort bellen/e-mailen? Ik vind het maar raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de klantenservice niets voor u kon betekenen is onjuist en dat ze dit gezegd hebben lijkt me onwaarschijnlijk, maargoed ;)
U heeft uw ISRA punt wel degelijk gevonden, type 2a.
Ook heeft u beide aderparen getest en dan is het gewoon tijd voor een test+label monteur op onze kosten.
Wij verwachten echt niet dat iedereen zijn ISRA kan/wil demonteren dus u hoeft niet meer verder te kijken.
Graag ontvang ik uw postcode en huisnummer per DM.

Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:02:
Dat de klantenservice niets voor u kon betekenen is onjuist en dat ze dit gezegd hebben lijkt me onwaarschijnlijk, maargoed ;)
U heeft uw ISRA punt wel degelijk gevonden, type 2a.
Ook heeft u beide aderparen getest en dan is het gewoon tijd voor een test+label monteur op onze kosten.
Wij verwachten echt niet dat iedereen zijn ISRA kan/wil demonteren dus u hoeft niet meer verder te kijken.
Graag ontvang ik uw postcode en huisnummer per DM.

Hugo
Sterker nog, niemand MAG zelf zijn ISRA demonteren, want dat is een officieel aansluitpunt van KPN (of andere aanbieder), indien je hier zelf fouten maakt (aan KPN/andere aanbieder zijde) ben je verantwoordelijk voor alle kosten die hieruit volgen.
KPN garandeert namelijk de lijn tot aan je ISRA punt, wat je daarna doet moet je zelf weten.
Je mag je ISRA alleen als aansluitpunt gebruiken, en verder helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetiswat
Ja... Dan moet aan de telefoon niet het omgekeerde verteld worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Het topic is alweer een tijdje inactief, ik ben toch wel benieuwd op TS inmiddels een oplossing bereikt heeft.

@ISRA verhaal: een ISRA, de moderne versie tenminste, heeft een verzegelde kant, en een open kant, aan de open kant mag je als particulier komen, aan de verzegelde kant uiteraard niet.
Bij de oudere types zoals 2a, kun je zelf werken, maar bij in principe mag je alleen een stekker erin stoppen, en verder niets.
Pagina: 1