CPU in host op VMWARE met meerdere cores laten zien als 1CPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo,

na eindeloos gegoogel, ga ik mijn vraag hier posten. Mocht de topic titel wat onduidelijk zijn, daarvoor excuus.

Recentelijk een nieuwe server aangeschaft met 2CPU's die per stuk 6 cores hebben.
Nu heb ik op deze server VMWare geinstalleerd (ESXI4U1 voor HP).

VMWare ziet 2 CPU's, 6 Cores per CPU. In totaal 12 toewijsbare processoren.

Nu heb ik 1 virtuele Windows 2008 R2 machine aangemaakt. Op deze machine komt SQL 2008 (R2) te staan die een CPU licentie heeft. Bij de SQL licentie is het zo, dat hij geldig is voor 1 CPU ongeacht hoeveel cores deze heeft.

Aangezien VMWare elke core als apparte CPU ziet, ziet SQL bijvoorbeeld 4 processors (de VMWare licentie laat het niet to meer dan 4 CPU's toe te kennen aan een machine).

Wat ik nu wil is 1 van de 2 physieke CPU's volledig toekennen aan de hosts, zodat deze 1 CPU ziet, maar wel met 6 cores.

Wie heeft een tip richting de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
Interessant vraag, in principe wil je dus 1 CPU hard toewijzen aan 1 virtuele server, zodat die SQL server met 6 cores aan de bak kan?

Ik vraag me af of je echt keihard resources kan toekennen op zo'n "gedetailleerd" niveau, en zeker in ESXI heb ik dat nog niet voorbij zien komen. Ik heb meer de indruk dat die waardes (bijv. 512mb en 1 of 2 cores) nog altijd een wisselwerking zijn tussen hetgeen beschikbaar is en hetgeen nodig is.

Als een GuestOS het druk heeft en je hebt maar (als voorbeeld) 512mb en 3 Ghz toegewezen, dan zal VMware niet gaan zeggen: "ho ho jongeman je zit over je ingestelde limiet heen" volgens mij als VMware het beschikbaar heeft krijg je het gewoon toegewezen en als je het niet meer nodig hebt wordt het elders besteed. En als een esxhost het niet meer trekt qua rekenkracht dan gaat vmotion (in het geval dat je dat zou hebben geïmplementeerd) virtuele machines verdelen over hosts die het minder druk hebben.

EDIT: dus laat staan dat jij een fysieke cpu kan claimen voor een virtuele machine

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 08-04-2010 16:23 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Lost dit je probleem op?
Some vendors license their application per processor, also in a virtualized environment. So if your VM has 4 vCPU’s your vendor will want you to buy a 4 processor license for the application. But you can avoid this by telling the VM that it has cores instead of processors. In others words, instead of having 4 processors you would have 1 processor with 4 cores:

1. Power off the VM
2. Right click on the VM and select “Edit Settings…”
3. Select the “Options” tab
4. Click on “General” (in the “Advanced” options section)
5. Click “Configuration Parameters…” (in the pane on the right)
6. Click “Add Row”
7. Enter “cpuid.coresPerSocket” in the “Name” column
8. Enter a value (try 2, 4, or 8) in the “Value” column
9. Click “OK”
10. Power on the VM

The VM will now appear to the OS as having multi-core CPUs with the number of cores per CPU given by the value that you selected. For example, if you create an 8 VCPU VM and set “cpuid.coresPerSocket = 2″ it will be recognized as 4 dual-core CPU’s by the OS while it’s actually utilizing 8 physical cores.

Keep in mind that this feature is currently unsupported!
EDIT: mocht het je lukken, test je dan ook eens of je zelfs cores op verschillende CPUs kan samengooien op die manier? Dat is dan wel een duidelijke overtreding van je licentie (zelfs naar de geest) maar het lijkt me leuk om te weten óf het uberhaupt kan.

[ Voor 8% gewijzigd door DexterBelgium op 09-04-2010 18:55 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say