[Windows 7] Dubbele installatie, App Data niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Situatie
* Pathogen kocht afgelopen vrijdag een SSD, en heeft daar Windows 7 op geinstalleerd.

Huidige setup:
1x 128GB SSD met Windows install (hierna "SSD install" genoemd)
1x 1,5TB verdeeld in 500GB Windows partitie (hierna genoemd "HDD install") en een TB aan opslag
1x 1,5TB opslagschijf

Nu log ik in op de SSD install en bedenk ik mij "hee, volgens mij heb ik nog een aantal savegames niet gebackupped". Deze savegames bevinden zich in systeemmappen, met name de "Mijn Documenten" map en onderliggende "Application Data" map enz.

Als ik vanuit Windows Explorer, op de SSD install, naar de partitie van de HDD install navigeer, en naar Application Data ga, krijg ik de Application Data van de SSD install te zien. Dit overigens nadat ik de rechten op deze map zodanig had aangepast dat ik hem kon openen.

Ik gebruik op beide installs dezelfde username, computernaam, hetzelfde wachtwoord en zelfs dezelfde password hint. Zou Win 7 hier juist problemen mee hebben? Dat hij de Application Data map van deze gebruiker opzoekt, en dus die van de SSD install vindt ipv die van de HDD install?

En, nog belangrijker, kan ik zonder al te veel gedoe alsnog vanuit de SSD install bij de Application Data map van de HDD install komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Thrackan schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:13:
Situatie
Ik gebruik op beide installs dezelfde username, computernaam, hetzelfde wachtwoord en zelfs dezelfde password hint.
zolang jij geen centrale logon server hebt waar je met één en dezelfde account (en dus een en dezelfde SID oftewel Security IDentifier) werkt heeft elke installatie zijn eigen userdatabase en kent ie geen andere systemen.

Ondanks dat je qua naam wel dezelfde spullen hebt, dat zijn slechts 'etiketjes' over de SIDS van zowel useraccounts als machine accounts.

overigens heb je met het aanpassen van de permissies je symlinks om zeep geholpen en ben je nu nog verder van huis.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 08-04-2010 15:18 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

gewoon heel simpel even booten met een livecd en de mappen copieeren naar je ssd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:17:
[...]

zolang jij geen centrale logon server hebt waar je met één en dezelfde account (en dus een en dezelfde SID oftewel Security IDentifier) werkt heeft elke installatie zijn eigen userdatabase en kent ie geen andere systemen.

Ondanks dat je qua naam wel dezelfde spullen hebt, dat zijn slechts 'etiketjes' over de SIDS van zowel useraccounts als machine accounts.

overigens heb je met het aanpassen van de permissies je symlinks om zeep geholpen en ben je nu nog verder van huis.
Het gelijk houden van de useraccounts had niets met centrale logins en de hoop op recovery te maken gelukkig :)

Dat ik met het aanpassen van de permissies de symbolic links naar z'n grootje heb geholpen is dan weer wel jammer, maar goed. Gelukkig betreft het hier geen kritieke data, anders had ik uiteraard al een grootscheepse recovery in gang gezet.

@Ray: Ja, dat kan zeker wel, en dat is ook mijn plan. De vraag is alleen of het mogelijk is om binnen mijn SSD install van Windows het OS er van te overtuigen dat die symlinkjes op de HDD install geen drol te maken hebben met mijn SSD install.

Daarnaast heb ik dus ook nog de vraag: Zie ik op de HDD install de mappen van mijn SSD install omdat ik dezelfde username gebruik? Of zou ik dit met verschillende usernames ook gehad hebben?
Ik verwonder mij meer over het fenomeen dan dat het erg is gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vergeet usernames.
Het feit alleen al dat je hardnekkig blijft vasthouden aan het idee dat eenzelfde username 'het probleem zou oplossen' geeft al aan dat je naar aanleiding van eerdere opmerkingen over username <> SID koppeling niet verder bent gaan kijken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:02:
Vergeet usernames.
Het feit alleen al dat je hardnekkig blijft vasthouden aan het idee dat eenzelfde username 'het probleem zou oplossen' geeft al aan dat je naar aanleiding van eerdere opmerkingen over username <> SID koppeling niet verder bent gaan kijken.
Rustig, rustig, ik heb gelezen wat je zei en ik snap wat je bedoelt. Daarmee heb ik echter nog geen verklaring voor het feit dat de AppData map/link van de HDD install naar die van de SSD install verwijst, of een antwoord op de vraag of, en zo ja hoe, ik vanuit de SSD install bij de daadwerkelijke gegevens op de HDD install kan komen.

Mijn wilde gok dat Windows het niet altijd even nauw neemt met SID's en zich wellicht kan verslikken in dezelfde usernames lijkt me niet al te raar gemaakt, maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd. In dat geval zou ik het waarderen als ik op die tekortkoming in mijn gedachtengang gewezen word.

Onder voorgaande Operating Systems (XP x64) heb ik al eerder moeten neuzen in oude installs, maar dit ging meestal zonder problemen. Met Vista heb ik geen ervaring, vandaar dat dit fenomeen onder 7 mij totaal nieuw voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je geeft zelf aan de links qua security aangepast te hebben omdat je er eerst niet bij kon (doordat je account 'weg' was).
maar je hoeft er ook helemaal niet bij.

Het zijn (sym)links naar de echte folders (sinds Vista al) en dat systeem staat ook uitgelegd op onder andere technet en MSDN.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee851567.aspx

Default verwijzen de links van "Application Data" naar AppData. De folder met volledige naam is dus helemaal niet toegankelijk voor jezelf, je hebt er enkel traverse rechten - meer heeft de app die zo nodig hardcoded 'Application Data" als foldernaam zoekt ook niet nodig om omgeleid te worden naar de echte %appdata% namelijk AppData ;)

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 08-04-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:58:
Je geeft zelf aan de links qua security aangepast te hebben omdat je er eerst niet bij kon (doordat je account 'weg' was).
maar je hoeft er ook helemaal niet bij.

Het zijn (sym)links naar de echte folders (sinds Vista al) en dat systeem staat ook uitgelegd op onder andere technet en MSDN.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee851567.aspx

Default verwijzen de links van "Application Data" naar AppData. De folder met volledige naam is dus helemaal niet toegankelijk voor jezelf, je hebt er enkel traverse rechten - meer heeft de app die zo nodig hardcoded 'Application Data" als foldernaam zoekt ook niet nodig om omgeleid te worden naar de echte %appdata% namelijk AppData ;)
Ah, daar ga ik me eens even over inlezen :) Bedankt voor de info. Het lijkt erop dat ik met het overslaan van Vista wel iets meer heb gemist dan dat ik dacht.

Valt me net op dat zowel dit artikel als de link in je sig verwijzen naar teksten van Raymond Chen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Pathogen op 09-04-2010 14:50 ]

Pagina: 1