Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-08 21:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Op mijn school staan voor de kinderen nog een tiental iBook G4's, om simpel te tekstverwerken etc. Het zijn G4's, 1,33ghz, 768mb ram en ik dacht 50gb hdd. Nu zijn alle iBooks de afgelopen jaren flink mishandeld wegens het ontbreken van een aparte administrator account en het wordt tijd om ze eens schoon te vegen.

Er is alleen een probleempje: hoe zet ik eenvoudig 10x dezelfde MacOSX 10.5.8 + Word/iWork er op? Zijn hier tools voor? Helaas is er geen MacOSX Server, enkel een standaard windows server. Eventueel is er wel nog een oude powermac G4 beschikbaar om om te bouwen tot MacOSX Server (10.5.8), maar dit zou wel illegaliteit vereisen (want niet te koop/te duur) en daar houden we niet zo van.

Wie heeft er een paar goeie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Op zich is het geen probleem om 10 tot 15 keer hetzelfde install dvdtje te doen, maar het staat zo knullig. Harddisk uitbouwen uit de iBook is géén optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:39

CaDje

Framedrops for life

misschien dat je iets met Time machine kunt doen. 1 ibook installeren, dan backuppen met time machine op externe hd, en deze dan terug zetten op een andere ibook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 13:28
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar volgens mij kun je opstarten in safe-mode, een backup maken met de Disk Utility naar een FW disk en die vervolgens op die manier op de andere laptops krijgen.

Anders zou je de HDD eruit kunnen halen, image kunnen maken en deze kunnen kopiëren op de andere schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
@Icey, FW ga ik uitpluizen. HDD verwijderen is geen optie, heb je wel eens gekeken hoe dat moet? Bangelijk! Echt héél het kreng moet uit elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wellicht heb je wat aan NetRestore (die deprecated is) of DeployStudio.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Carbon Copy Cloner -> Mac to Mac? 1 keer installeren, wel opletten met eventuele CD-keys e.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-08 21:53

Sick Nick

Drop the top!

In de tijd die je besteed om dit uit te zoeken kan je ze allang geinstelleerd hebben op de normale manier :P Gewoon aan zetten en ondertussen verder gaan met je andere werkzaamheden. Dan ben je na 2 dagen echt wel klaar, plus de uren die je nu aan het zoeken bent kan je ook gewoon productief inzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
@Nick, eigenlijk heb je wel gelijk :) De reden dat ik dit wilde uitzoeken was vooral dat er dan ook de andere macs iets gemaakt kan worden dat ze eens per jaar schoon geveegd kunnen worden. Maar ja, het zijn Mac's, tis eigenlijk niet nodig gok ik.

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 08-04-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Via Time Machine inderdaad, en dan eerst een iBook helemaal compleet installeren, dus inclusief netwerkinstellingen en eventuele extra's applicaties, kan je vervolgens die installatie op een externe HD zetten, en dan de overige iBooks installeren. Scheelt je veel werk, alleen het aantal HD's wat je hebt beperkt wel hoeveel installaties je tegelijk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Pff nou ik ben begonnen hoor...

10.5 er op, uur verder.
10.5.8 combo update er op, weer uur verder
allerhande updates, weer uur verder
iWorks er op, kwartiertje?
Afstellen gebruikersaccounts, half uurtje.

Maar de vier reeds gedane iBookjes zijn weer helemaal spic en span. Grootste irritatie is dat ik maar één Leopard dvd heb...

[ Voor 9% gewijzigd door sebastius op 12-04-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:19
sebastius schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:05:
Pff nou ik ben begonnen hoor...

10.5 er op, uur verder.
10.5.8 combo update er op, weer uur verder
allerhande updates, weer uur verder
iWorks er op, kwartiertje?
Afstellen gebruikersaccounts, half uurtje.

Maar de vier reeds gedane iBookjes zijn weer helemaal spic en span. Grootste irritatie is dat ik maar één Leopard dvd heb...
Maak een IMAGE aan op een of meerdere FireWire HD's dan kan je booten van de HD's en dan meerdere iBooks tegelijk installeren.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Tja: welke firewire HD's? En ik hoef nog maar een paar macs, dus ben eigenlijk al bijna klaar :)
Pagina: 1