Toon posts:

ping lokaal en extern ip reageert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb nu echt iets heel vreemds.
Ik heb een Windows 2003 server met een draaloze router (deze is tevens opgegeven in sbs 2003 als gateway)
Mijn domein draait bij mijndomein.
Sinds een week of wat heb ik het volgende probleem.
Als mijn server aanstaat en ik ben draadloos ingelogd op mijn laptopje en voer een ping uit naar een niet bestaande of wel bestaande hostnaam krijg ik als reactie een ip adres van mijndomein. Ik snap hier echt niets van. Wanneer ik dezelfde ping uitvoer vanaf een vaste (bedraad) verbinding gebeurt dit niet. Daarnaast gebeurt het ook niet wanneer de server uitstaat. Deze configuratie draait iets van een maand of 10 en er is niets gewijzigd. Als iemand mij hiermee kan helpen heel graag want ik kan hiedoor ook geen pc's meer overnemen via rdp want dan linkt hij 'natuurlijk' door naar dat ip.

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Mijn domein draait bij mijndomein.
Active Directory of DNS? Wat is mijndomein?
Als mijn server aanstaat en ik ben draadloos ingelogd op mijn laptopje en voer een ping uit naar een niet bestaande of wel bestaande hostnaam krijg ik als reactie een ip adres van mijndomein.
Meestal als ik een ping uitvoer dan krijg ik een reactie terug van het IP adres wat ik ping of ik krijg geen reactie. Ik snap niet wat je bedoelt met een IP adres wat je als reactie terug krijgt.

Ik vermoed dat je een DNS probleem hebt. Welke DNS server heb je ingesteld in je DHCP server, of gebruik je een statische DNS instelling? Als je de Windows 2003 server als DNS server gebruikt, worden dan je queries doorgestuurd naar een andere DNS server of werk je met roothints?

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Verwijderd

Topicstarter
Mijn domein is in dit geval een bedrijf wat hosting van domeinen en email verzorgt. Daar is het domein wat ik heb ingevuld in mijn sbs 2003 server dus aktief.
Met hostnaam bedoel ik in dit geval een pc naam. Ping ik dus naar een machinenaam jantje1 krijg ik als reaktie een ip adres van een van de servers van mijndomein.nl Jantje1 bestaat helemaal niet op mijn server/netwerk,en als ik dus een wel bestaande naam ping krijg ik hetzelfde ip adres terug. Ik heb als dns server mijn providers dns ingevuld. Mijn dns server is inderdaad de sbs server, maar je laatste vraag over queries/roothints snap ik niet,simpelweg omdat ik niet snap wat je ermee bedoelt :D

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:30:
Mijn domein is in dit geval een bedrijf wat hosting van domeinen en email verzorgt. Daar is het domein wat ik heb ingevuld in mijn sbs 2003 server dus aktief.[....]

Mijn dns server is inderdaad de sbs server, maar je laatste vraag over queries/roothints snap ik niet,simpelweg omdat ik niet snap wat je ermee bedoelt :D
Komt omdat je dezelfde domainnaam intern als extern gebruikt en bovendien ook nog eens de webhosting provider-DNS servers gebruikt.
En aangezien je interne DNS zone en je externe DNS zone hetzelfde zijn zonder dat je een zogenaamde split-brain DNS draait (google-baar!) én je waarschijnlijk ook nog eens op je interne DNS omgeving een configuratiefout hebt staan wordt een interne netwerknaam niet gevonden en dus vrolijk doorgekacheld naar buiten toe.

Dus: lever a.u.b. de output van het commando ipconfig /all aan van:
1) je SBS server
2) een wel correct werkende client PC
3) een niet correct werkende client PC.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 08-04-2010 19:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het domein wat ik op mijn sbs server draai is weliswaar hetzelfde als ik geregistreerd heb maar dan met de toevoeging .local erachtter. Dus stel mijn domein is test.nl dan heb ik in mijn server test.local staan.
Verder snap ik dus echt niet waarom het wireless een probleem is en het bedraad wel functioneert zoals het hoort. Ik heb net als test in mijn tpc/ip instellingen op een notebook handmatig de dns 'deze dns-achtervoegsels toevoegen...' test.local toegevoegd en dan werkt het pingen wel zoals het hoort.
Mijn dns is niet die van mijn hosting provider maar die van mijn provider (ziggo).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Doe toch maar ditte:
alt-92 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:32:

Dus: lever a.u.b. de output van het commando ipconfig /all aan van:
1) je SBS server
2) een wel correct werkende client PC
3) een niet correct werkende client PC.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Als jij een AD geintergreerd DNS domein hebt en je domein is test.local en je voegt je laptop toe met de naam laptop.test.local dan zal je "primary DNS suffix" automatisch test.local zijn en dan is dat zo voor alle netwerk adapters. Ik zou in de netwerkinstellingen van je 2003 server de DNS laten verwijzen naar het lokale IP adres en voor de tweede DNS server zou ik een 127.0.0.1 adres kiezen. In DHCP (ik neem aan dat je dat ook op je server hebt draaien), zou ik naar het IP van de server verwijzen als DNS server. Je hebt in princiepe niets met de DNS server van mijndomein te maken voor je interne DNS verwijzingen. De DNS server van mijndomein verwijst gewoon naar je publieke IP adres en je zorgt er in je router voor dat de juiste poorten worden geforward naar de juiste server.

Als je geen active directory gebruikt is het wat lastiger is om je instellingen goed te krijgen omdat je dan handmatig dns en dhcp moet instellen. Je primary DNS suffix kan je invoeren bij de eigenschappen van je computer, daar ga je naar wijzig computernaam en daar kan je naar more/meer.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Pagina: 1