Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 00:17
Sinds 2007 volg ik de deeltijd opleiding Bedrijfskundige informatica aan de Fontys hogeschool in Eindhoven. Volgend jaar (juni 2011) zal ik klaar wezen als goed gaat. Nu hebben ze een nieuwe structuur bedacht waarbij alle opleidingen onder een naam gaan vallen; HBO-ICT . deze nieuwe vorm heeft dan weer verschillende afstudeervormen waarvan ik er een volg. Nou sta ik voor de keus om de oude opleiding te blijven volgen of om mij "om" te schrijven naar de nieuwe vorm.

nieuwe vorm:
  • ING. titel
  • afstuderen na 2012 mogelijk
  • HBO-ICT is geen bekende naam (nog niet)
oude vorm:
  • geen ING. titel
  • afstuderen tot 2011 mogelijk
  • de naam van Bedirijfskundige informatica is algemeen bekend
Nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen als jullie voor de keus zouden staan

[ Voor 4% gewijzigd door Frits.Frederiks op 08-04-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Een titel is niet verkeerd natuurlijk maar of je daar een jaar langer over wilt doen is de vraag.

Naamsbekendheid van je opleiding zou ik mij niet zo druk over maken. Het heeft beiden duidelijk met ICT te maken. HBO-ICT klinkt wel algemener9 en dus technischer )dan bedrijfskundige informatica.

[ Voor 7% gewijzigd door Haijo op 08-04-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
opleiding duur is voor beide even lang, ik hoef geen jaar langer naar school..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 10:26
Waarom krijg je geen titel? Dat is toch bij alle hbo's zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
ja maar BI valt onder economie ing. schijn je alleen bij technische opleidingen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Lijkt me toch ook logisch. NOFI maar iemand van BI is echt geen ingenieur.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik heb ook BI gedaan (Inholland R'dam). Ik mag me Bachelor of ICT en ing. noemen (lowercase i, uppercase i is voor een universitaire graad). En zo'n ing. titel is wel grappig (bachelor klinkt zo raar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Frits.Frederiks
Volgens mij hoor je dan de titel "bc" (Baccalaureus) te krijgen (Wikipedia: Baccalaureus).

@ JBrennan
De universitaire "tegenhanger" van ing. is ir. Hoofdletters komen sowieso voor zover ik weet ook alleen voor in de titel die je achter je naam mag zetten (BICT, BA, LLB, MSc, etcetera).

EDIT:
Overigens verschilt het vaak ook nog wel eens per hogeschool welke titel je krijgt. Als voorbeeld: Bedrijfskundige Informatica aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden levert de titels "ing" en "Bachelor of Information and Communication Technology (BICT)" op, terwijl Bedrijfskundige Informatica aan de Hogeschool van Amsterdam de titels "bc" en "Bachelor of Business Administration (BBA)" oplevert.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Voor zover ik weet is overal (sinds 2002) nu de BaMa structuur ingevoerd en kun je dus geen ing titelatuur meer krijgen. Dit betekent dat je met een HBO ICT opleiding aan de BICT titel vast zit.
Alle andere titels zijn komen te vervallen sinds de invoering.

Bron BaMa structuur

Edit: wel met een hele grote slag om de arm, ik heb me er verder niet in verdiept.

[ Voor 11% gewijzigd door Freakertje op 12-04-2010 12:11 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:17
Volgensmij is het zo;

Ik ben afgestudeerd BI-er aan een HTS. Als je die opleiding volgt aan een Hogere Technische School (bij de HAN, Arnhem) dan mag je de titel ingenieur (ing.) gebruiken.

Baccalareus (bc) , en Bachlor of ICT (B ICT) mag je ook beide gebruiken.

EDIT: Wikipedia: Baccalaureus

[ Voor 14% gewijzigd door N1traat op 12-04-2010 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27

-tom-562

Oliesjeik

Idem hier, ik heb HTS WTB gedaan, op m'n diploma staat dat ik mijzelf ing. mag noemen.
Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat je met een bedrijfskundige opleiding de titel ing. niet mag voeren :P maar dat is een ander verhaal

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:08
Dus ICT beheer, Informatica en bedrijfskundige informatica volgen 3 jaar lang het zelfde vakken pakket? Ik krijg dan het gevoel dat dit ten kosten gaat van alle 3 de opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
Ik heb andere vakken als de informatica variant uiteraard.

Maar wat zouden jullie doen? De nieuwe variant HBO-ICT of de "ouwe" variant bedrijfskundige informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 19:18

The Inquisitor

Greetings weaklings

-RoB- schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:05:
Dus ICT beheer, Informatica en bedrijfskundige informatica volgen 3 jaar lang het zelfde vakken pakket? Ik krijg dan het gevoel dat dit ten kosten gaat van alle 3 de opleidingen.
Als dat het geval is, dan denk ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dit is bij de HRO iig niet het geval. Hoewel informatica en technische informatica dicht bij elkaar liggen zijn er vakinhoudelijk grote verschillen. Bedrijfskundige informatica is zowel qua vakken als vakinhoud ver verwijderd van (technische) informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freakertje schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:10:
Voor zover ik weet is overal (sinds 2002) nu de BaMa structuur ingevoerd en kun je dus geen ing titelatuur meer krijgen. Dit betekent dat je met een HBO ICT opleiding aan de BICT titel vast zit.
Alle andere titels zijn komen te vervallen sinds de invoering.

Bron BaMa structuur

Edit: wel met een hele grote slag om de arm, ik heb me er verder niet in verdiept.
Zie: http://www.ib-groep.nl/pa...chelorfase_in_het_hbo.asp

Beide titels (ing. en bc.) blijven dus gewoon bestaan, naast de internationaal erkende titels. Aan de afgestudeerde dus de keuze welke hij/zij wil voeren, maar het mag niet tegelijk, het is het één of het ander.

Dat is dus redelijk evident. Wat ik me echter afvraag, is waarom dezelfde opleiding bij verschillende hogesholen andere titels oplevert (zoals ik in m'n vorige post aangaf). Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat beide hogescholen dusdanig andere vakken aanbieden, dat daardoor een verschil in titulatuur is ontstaan, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Deze vraag zou ik sowieso nog stellen aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, dus zal dat straks meteen even doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Als er andere vakken worden geven, is de opleiding dus niet identiek. Het lijkt me dat daar het verschil in titel in zit die je mag dragen.

Over die ing en bc. heb je in ieder geval gelijk, dat klopt. Je mag 1 van beide titels dragen naar eigen keus, maar niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Helder MajinZ :) Maar toch een opvallendheidje:
Als afgestudeerde kies je zelf of je de internationale bachelortitel of de Nederlandse titel wilt voeren.
Ik heb nooit iets hoeven / mogen kiezen en er is ook niemand geweest die mij erop gewezen heeft. Dus OF ik interpreteer het verkeerd dat je niet op het moment van afstuderen kiest voor een titel die je dan je hele leven moet (mag) voeren, maar dat je per moment bepaalt welke titel je voor / achter je naam propt.... OF er gaat iets goed fout bij mijn opleiding (die ik dus afgerond heb).

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Je kiest inderdaad per moment wat voor titel je er voor / achter propt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Technisch Informatica gedaan @ Avans Den Bosch, en wij waren de eerste lichting die nu Bachelor of ICT zijn, ik mag mezelf OOK ing. noemen :)
Dit is ons verteld aan het begin van de opleiding, en bij solliciteren zeg je gewoon altijd dat je technisch informatica hebt gedaan, dan weten ze gelijk wat ze aan de stok hebben :) Als ik zegt dat ik Bachelor of ICT ben weten ze dat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freakertje schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:17:
Helder MajinZ :) Maar toch een opvallendheidje:

[...]

Ik heb nooit iets hoeven / mogen kiezen en er is ook niemand geweest die mij erop gewezen heeft. Dus OF ik interpreteer het verkeerd dat je niet op het moment van afstuderen kiest voor een titel die je dan je hele leven moet (mag) voeren, maar dat je per moment bepaalt welke titel je voor / achter je naam propt.... OF er gaat iets goed fout bij mijn opleiding (die ik dus afgerond heb).
Excuses, ik had dat inderdaad wat duidelijker moeten uitleggen :) Je kiest dus gewoon, zoals battler al zei, per moment welke titel je wilt voeren. Alles kan en mag, zolang je maar niet beide tegelijk voert (tenzij je natuurlijk meerdere malen dezelfde titel hebt behaald, dan mag het weer wel ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HBO-ICT

en Bedrijfskundige Informatica

is nog al een verschil imho. HBO ICT doet denken dat je echt veel technische kennis hebt, terwijl BI toch vooral erg basic bedrijfseconomie, project-management, communicatieve vaardigheden en dan een beetje basic programmeerwerk in Java oid, e.d. is en dat soort ongein. Beetje raar dit, want BI en HTS (dat denk je bij HBO-ICT) zijn echt two worlds apart.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puntje bij paaltje maakt het niet zo veel uit welke opleiding je gedaan hebt, als de kennis die je tijdens je opleiding gedaan hebt maar aansluit op de baan waar je voor wilt gaan. Er zijn zoveel verschillende opleidingen en opleidingsinstituten dat het voor een manager toch 1 grote wirwar is. Geef in je CV gewoon goed aan wat je opleiding inhield, wat je competenties zijn op basis van je opleiding en wat voor stage je gelopen hebt (eindopdracht goed beschrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:43:
Puntje bij paaltje maakt het niet zo veel uit welke opleiding je gedaan hebt, als de kennis die je tijdens je opleiding gedaan hebt maar aansluit op de baan waar je voor wilt gaan. Er zijn zoveel verschillende opleidingen en opleidingsinstituten dat het voor een manager toch 1 grote wirwar is. Geef in je CV gewoon goed aan wat je opleiding inhield, wat je competenties zijn op basis van je opleiding en wat voor stage je gelopen hebt (eindopdracht goed beschrijven).
Jep, ik denk dat dat het gene is wat telt.
Pagina: 1