Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als onervaren gebruiker van het tweakers forum heb ik mijn best gedaan om een bestaand topic te vinden waar ik mijn vraag in kwijt kan, maar ik heb geen goed topic kunnen vinden dus maak ik maar even een nieuwe aan. Ik zit met een vraag. Ik heb namelijk sinds een paar dagen de 'oude' tv van mijn vader gekregen en wil nu mijn pc op die tv aansluiten zodat ik daar goede kwaliteit films op kan kijken. Daarvoor heb ik vandaag een HDMI-DVI kabel gekocht bij de mediamarkt, waarmee ik mijn pc aan mijn tv heb gekoppeld.

Na wat gepruts met drivers werkte het eindelijk, maar als ik nu HD-video's kijk op mijn tv ziet het er mooi uit, behalve als er erg veel donker in beeld is. Het zwart wordt namelijk op een beetje een doffe, korrelige manier weergegeven (het is geen mooi zwart). Nu zegt een vriend van mij dat dit ligt aan het feit dat de kabel van DVI naar HDMI gaat, en dat het beter zou zijn om een HDMI-HDMI kabel te gebruiken. Dit is allemaal leuk en aardig, maar mijn videokaart heeft geen HDMI uitgang, en hij is net een half jaar oud en ik ben er verder zeer tevreden over dus ik heb geen zin om een andere videokaart aan te schaffen. Ik heb op internet wel andere oplossingen gezien, zoals een USB-HDMI verloopje, of een soort HDMI-kaart (zie: http://www.satnerds.com/forums/index.php?topic=8763.0)

Hardware
Tv: Sony Bravia KDL26S2030
Videokaart: ATI Radeon HD 4770
Kabel: Vivanco Hddv/2-N

Mijn vraag aan jullie is dus: is het mogelijk dat deze slechte weergave van donkere tinten te wijten is aan de DVI-HDMI kabel? Ik heb niet het idee dat het aan de tv ligt (al heb ik weinig basis voor vergelijking, ik heb hier geen losse dvdspeler staan en mijn tvsignaal is crappy kabel dus dat is kutkwaliteit), maar hij is niet full hd, slechts HD-ready. Toch is het opvallend dat shots van een speeltuin bij daglicht er heel erg mooi uit zien terwijl donkere scènes er minder mooi uit zien. Ik moet er wel bij zeggen dat het enige beeldmateriaal dat ik heb gezien gestreamed was van youtube, maar wel 1080p. Is het mogelijk dat als ik een HDMI-HDMI kabel gebruik, dat de beeldkwaliteit daarmee beter wordt? En zoja, wat kan ik het beste doen om mijn pc een hdmi uitgang te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

HDMI = DVI + geluid, dus daar zou het niet echt aan kunnen liggen want het signaal is exact hetzelfde. Youtube lijkt me ook niet echt goed vergelijkingsmateriaal, ook al was het 1080p (weet jij veel of het upscaled is).

Ik zou daarom eerst een video waarvan je weet dat deze hoge beeldkwaliteit heeft, zoals een mkv'tje, als vergelijkingsmateriaal gebruiken.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
In principe ga je nu al van een digitale bron (DVI-D) naar een digitale ingang (HDMI). Het signaal wordt één op één overgezet, er vind geen kwaliteitsverlies plaats tijdens transport. Zoals dat met een lange VGA kabel wel het geval kan zijn. Mijn idee is dat het dus niet uitmaakt of je nu een DVI -> HDMI kabel pakt of een HDMI -> HDMI kabel, voordeel van HDMI-kabel is dan wel dat je er ook audio over kunt versturen.

Ik beroep me hierop het volgende artikel: Wikipedia: HDMI (Wikipedia is natuurlijk niet heilig) Ik zie in jouw geval geen enkele reden om een HDMI -> HDMI-kabel te kopen, mits je ook geluid wilt transporteren via dezelfde kabel. Je beeldkwaliteit zal niet beter worden met een HDMI-kabel aangezien er dezelfde ongewijzigde signalen overgaan.

De gebrekkige kwaliteit kan liggen aan:
1. De bron (matige kwaliteit film)
2. Je videokaart
3. Je TV.

Je zult dus het één en ander uit moeten sluiten om achter de oorzaak te komen.
edit:
Ik moet sneller leren typen, welterusten!

[ Voor 2% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-04-2010 02:43 . Reden: Gaaap ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zoek eens uit of je de beeldinstellingen per ingang kunt aanpassen. Het kan zijn dat je tv slecht ingesteld is voor gebruik van de hdmi-ingang voor de pc en goed voor de scart-aansluiting van je externe ontvanger/dvd-speler/-recorder. Maar goed, met Youtube filmpjes kijken of je beeldkwaliteit goed is... Ik zou het niet doen. Download op de site van Apple eens een 1080p trailer van een film en speel die af om de beeldkwaliteit te controleren: http://trailers.apple.com/

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
De reden van dit probleem zit waarschijnlijk doordat de pc een andere range heeft voor t beeld.
Uit mn hoofd 16-235 voor de pc tegenover 0-255 voor n hdtv.

Dit betekent dat wanneer n pc monitor van de videokaart de kleurwaarde voor 1 van de pixels doorkrijgt met de waarde 16, de monitor weet dat de pixel zo zwart mogelijk getoond moet worden.
Wanneer n hdtv dezelfde waarde van 16 ontvangt vd videokaart, dan zal de tv de pixel op donkergrijs weergeven. De tv heeft immers nog 15 waardes daaronder.

Voor wit geldt hetzelfde (235 en 255), maar ook alle kleuren worden hierdoor beinvloed.

Er zijn 2 oplossingen:

- nieuwe hdtv's hebben 1 hdmi ingang speciaal voor pc-signalen dus ik neem aan dat dit dan wordt gecompenseerd.

- pas de beeldinstelling van de tv aan voor die source.

Zoals gezegd is t enige verschil tussen dvi en hdmi het meesturen van t geluid, dus maakt dat voor jouw probleem niets uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ferry34 op 08-04-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Grrrrrene: Ik heb jouw suggestie opgevolgd en inderdaad, de HD trailers van apple zien er op mijn tv prima uit, geen last meer van de korrelige doffe grijstinten. Lag het dus toch aan Youtube, problem solved!
Pagina: 1