woofer kist voor P20 XXL power sound subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• keffke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Hallo,

Vandaag heb ik een subwoofer voor in mijn auto gekocht en wil hier graag een subwooferkist voor gaan maken.
Nou ben ik hier een absolute leek in en wil ik dus graag goed voorbereid te werk gaan.

Ik heb al het een en ander gelezen op internet en flink wat sites bekeken die deels uitleg geven over het maken van een wooferkist.

Op de doos van mijn subwoofer staan een aantal gegevens over de subwoofer maar ik heb het idee dat dit niet de goeie gegevens zijn om de goeie maten van een kist te kunnen berekenen daarom zet ik ze hieronder maar neer in de hoop dat iemand met meer verstand er wellicht wel iets van kan maken.

specs:

Independance: 4 (met tekentje erachter)
Frequency Range: 25-2500 Hz
Free Air Resonance: 30 Hz
Crossover Frequency(12 dB/oct.): 1500 Hz
Music Power (PMPO): 600 W
Power rating: 400 W
Sensitivity SPL (1W/1m): 93 dB
Voice Coil: 2,5 Inch
Voice Coil former: Kapton VC
DC Resistance of Voice Coil: 6,3 (met tekentje erachter)
Magnet Diameter: 156x20 mm
Magnet Weight: 100 oz.
Magnet type: Vented Mag
Buffle Cutout: 278 mm
Net Volume for Bass Reflex: 60 ltr.
Total Weight: 4850 Gr
Input Connectors: Gold R/B

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

Groeten,

Kevin

• tweakG5
  • Laatst online: 16:07
Dit zijn niet de juiste gegevens om uit te kunnen rekenen hoe groot je kast moet zijn. Maar omdat hij toch in een auto gaat zal de kwaliteit niet 100% van belang zijn eerder hoe hard hij gaat. Dus maak een 60liter kast van ongeveer 40x40x40 en stop daar 1 10cm diameter ongeveer 25-30cm basreflexbuis in. Dat zal zeker werken maar optimaal is het niet.

Maar omdat dit een autosubwoofer is zullen er waarschijnlijk geen andere parameters beschikbaar zijn. Je kan langs een audio speciaal/reparatie zaak gaan en vragen of ze hem door kunnen meten. Of gewoon zelf wat maken en hopen op het beste.

• keffke
bedankt voor deze informatie.

Als ik het goed heb heb ik dus 2 keuzes.
De ene is gewoon een kist bouwen van 40x40x40 (wat bedoel je precies met die basreflexbuis)?
De tweede is naar een audio speciaalzaak gaan dat ding door laten meten zodat ik de juiste gegevens krijg en dan een kist ontwerpen.

dan heb ik nog een vraag.
hoeveel heb je ongeveer nodig van dit spul? Pritex noppenschuim

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-02 22:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Noppenschuim heb je eigenlijk niet nodig voor een subwoofer. Dat ding op laten meten lijkt me een kansloze zaak, aangezien dat waarschijnlijk duurder is dan de woofer gekocht heeft (en zoniet, dan ben je afgezet ;) ).

Aangezien er op heel het internet geen verdere info te vinden is zou ik gewoon het advies van tweakG5 volgen, of een gesloten kist maken met de zelfde afmetingen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• keffke
woofer heeft idd niet veel gekost, dus opmeten zal ik ook zeker niet gaan doen.
Wat is het voordeel als je er toch noppenschuim indoet?

dan ga ik gewoon een gesloten kist maken van ongeveer 40 x 40 x 40..
en hopen op het beste..

• tweakG5
  • Laatst online: 16:07
keffke schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:18:
woofer heeft idd niet veel gekost, dus opmeten zal ik ook zeker niet gaan doen.
Wat is het voordeel als je er toch noppenschuim indoet?

dan ga ik gewoon een gesloten kist maken van ongeveer 40 x 40 x 40..
en hopen op het beste..
Bij een autosubwoofer? Bijna niets het heeft daarom ook geen extra waarde. Voor een basreflex buis kan je heel goed naar de doe het zelf zaak gaan (oa gamma/praxis enz.) en daar gewoon een stuk pvc pijp halen van 80cm/1m met een diameter van 10/11cm. Daar zaag je dan een stuk van 30 cm af en die doe je in de sub kast en het aan het uiteinde maak je een gat waar hij uitkomt. Het enige waar je op moet letten is dat hij nog in je auto past. En maar niet gebruik van hele dunne kabels. Want als er 400Watt doorheen loopt kunnen de spanningen nogal hoog zijn. Kijk daarvoor naar 2.5mm kabels om je sub aan te sluiten.

• keffke
Heeft het extra effect om die pijp erin te maken?

de kabel die ik nu wil aansluiten van mijn versterker naam me sub is ongeveer 20 cm en 1,5 mm dik is dit dan nog een te dunne kabel of is het omdat het sown klein stukje is niet erg?
ik ga hem helemaal zelf op maat maken, en dan zorg ik er gewoon voor dat hij in de auto past.
maakt de diepte van z'n kist nog heel erg veel uit voor het effect van de bass?

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-01 10:42
Voor meer informatie over subwoofers en kisten zou ik zeggen kijk hier even:
http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html

En ook de site zelf is heel erg hulpzaam!!!

En hier kan je een tabel vinden voor de dikte van je kabel:
http://www.autohifi.cybercomm.nl/theorie.html

Maar waarom koop je niet een kant en klaar kabel setje die je b.v. via www.rondevries.nl kan bestellen.
Zo heb ik het toen ook aangesloten en nooit problemen mee gehad.

Succes!
Pagina: 1